Annatko lapsellesi rahaa numeroista/todistuksesta?
Meillä on aina ollut periaatteena, että numeroista ei palkita. Ahkerasta koulutyöstä (riippumatta numeroista) on voitu palkita kesäloman alkaessa.
Nyt esikoinen on kasilla, todistus tulee olemaan todella hyvä. Pitäisikö esim. kympeistä vielä maksaa tai yseistä? Kannustaisiko se vielä parempaan ensi vuonna? Onko edes tarvetta? Onko parempi ymmärtää, että ei aina tarvitse tavoitella kymppiä, arvokas hän on meille muutenkin.
Kommentit (32)
Minä en ole palkinnut hyvistä numeroista. Kehunut toki, mutta toisaalta, jos koe sattuu joskus menemään lapsen mielestä huonosti (tulee vaikka 8), muistuttelen, että tämä riittää oikein hyvin. Aina ei tarvitse onnistua täydellisesti.
Itse sain aikanaan rahaa hyvistä koenumeroista ja jotenkin minulle on jäänyt tunne, että äitini halusi tutuille ja sukulaisille päteä hyvällä koulumenestykselläni ja siksikin kannusti. Tästä syystä en omia lapsiani halua palkita suorituksista.
Numeroista palkitsemisessa on se ongelma, että sisaruksisa joku saattaa saada hyviä numeroita vähällä lukemisella, toinen keskinkertaisia vaikka kuinka tekisi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole palkinnut hyvistä numeroista. Kehunut toki, mutta toisaalta, jos koe sattuu joskus menemään lapsen mielestä huonosti (tulee vaikka 8), muistuttelen, että tämä riittää oikein hyvin. Aina ei tarvitse onnistua täydellisesti.
Itse sain aikanaan rahaa hyvistä koenumeroista ja jotenkin minulle on jäänyt tunne, että äitini halusi tutuille ja sukulaisille päteä hyvällä koulumenestykselläni ja siksikin kannusti. Tästä syystä en omia lapsiani halua palkita suorituksista.
Miten se, että antaisin lapselleni rahaa numeroista, mutta en kertoisi suorituksista kenellekään, aiheuttaisi tunteen, että äiti haluaa päteä? Eikö se vain voisi tarkoittaa, että haluaa antaa lapselleeen lahjan kovan työn jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Kympistä 10 e, ysistä ,9 e.
Haha, tätä yritin alakoululaiselle lapselleni aikoinaan ja meinasi tulla vararikko, sai sen verran hyviä numeroita kaikista kokeista. No yläkoulussa olisin päässyt paljon halvemmalla, kun ei lukeminen teiniä kiinnostanut enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, tätä yritin alakoululaiselle lapselleni aikoinaan ja meinasi tulla vararikko, sai sen verran hyviä numeroita kaikista kokeista. No yläkoulussa olisin päässyt paljon halvemmalla, kun ei lukeminen teiniä kiinnostanut enää.
Yhdestä kokeesta on tullut alle 9 tänä vuonna. Ei aiheuta vararikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kiva! Meillä tehtiin just samoin. Sitä sanottiin ahkeruusrahaksi. Myös kotitöistä annettiin pikkusummat. Tarvitsevathan nuoret omaa rahaa ja haluttiin opettaa lapset ahkeriksi. Että töitä kannattaa tehdä.
Meillä systeemi on toiminut todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kiva! Meillä tehtiin just samoin. Sitä sanottiin ahkeruusrahaksi. Myös kotitöistä annettiin pikkusummat. Tarvitsevathan nuoret omaa rahaa ja haluttiin opettaa lapset ahkeriksi. Että töitä kannattaa tehdä.
Meillä systeemi on toiminut todella hyvin.
Miten lapset suhtautuivat siihen, jos joskus tulikin kokeesta vaikka 8,5? Ymmärsivätkö, että tuollainenkin on välillä ihan ok? Luulevatko että vanhemmat ovat pettyneitä alle ysin numeroihin? Ja olitteko pettyneitä jos sitä ysiä ei tullut?
En anna kympistä yhtään enempää kuin ysistä. Siinä ainoa periaate. Annan jonkun lahjan aina lukuvuoden päätteeksi ja kerron että se on tullut siitä että yritit paljon.
Mulla ei ole lapsia, mutta koin aika musertavana sen, että meillä maksettiin hyvistä numeroista. Olin itse oppisiongelmainen enkä saanut koskaan mitään, kun taas sisarukset veteli niitä kymppejä niin kokeista kuin todistukseenkin ja saivat siitä hyvästä rahaa. Aika katkeraa oli nuoren elämä, kun ei vaan parempaan pystynyt, tuntui rangaistukselta :(
En maksa mitään. Mietin vuotta kokonaisuutena ja koulujen loppuessa voi saada jotain riippuen miten on yrittänyt.
Meillä huonosti pärjäävä lapsi jota ei koulu ole kiinnostanut ikinä.
Tänä vuonna taitaa lahjukset jäädä saamatta koska ei ole yrittänyt senkään vertaa kuin aiemmin.
Palkitsimme lukiolaisemme keväisin - 50 e kympistä, 30 e ysistä ja ja 20 e kasista. Summiksi kertyi 150-250 e, Kannustus kannatti, kolmella lapsellamme on yhteensä 4 akateemista tutkintoa ja 3 amk-tutkintoa, kaikki nykyisin vaativissa ja hyvin palkatuissa työtehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
En anna kympistä yhtään enempää kuin ysistä. Siinä ainoa periaate. Annan jonkun lahjan aina lukuvuoden päätteeksi ja kerron että se on tullut siitä että yritit paljon.
Opettajana toivoisin että vanhemmat toimisivat näin! Lahja tai rahaa syys- ja kevätlukukauden päätteeksi kiitokseksi työskentelystä.
Ysien ja kymppien palkitseminen on epäreilua, sillä joskus ahkera työ ja itsensä ylittäminen tuo arvosanaksi vaikkapa seiskan. Oliko työ siis turha ja merkityksetön?
Meillä on ollut tapana lukuvuoden loppuessa antaa jonkinlainen rahasumma, samoin kuin syntymäpäivinä.
Esikoisen kohdalla olisi jo tuntunut lompakossa, koska hän ei edes koko yläkouluaikana saanut alle 10 kuin ehkä pari kertaa 9 jotakin. Eli yksittäisistä koenumeroista emme syydä rahaa, kummallekaan.
Nyt kuopus päättää peruskoulunsa ja saa meiltä rahalahjan, summa todnäk 200-300€ ja juhlistamme muutenkin esim.kakkutilauksella konditoriasta.
Esikoisen kakkosvuosi lukiossa päättyy, siitä ei olla puhuttu annetaanko hällekin nyt jotakin, voi olla että se raha menee ajokorttiinsa lähiaikoina..
Vierailija kirjoitti:
Nelosesta 4 euroa?
No siihen ei ole taloudellisia mahdollisuuksia, että koulusuorituksista palkittaisiin, tulee niin paljon kiitettäviä koko ajan ja lapsia on neljä. Mutta reilu kesäraha anntaan aina kun kesäloma alkaa.
Vierailija kirjoitti:
En maksa mitään. Mietin vuotta kokonaisuutena ja koulujen loppuessa voi saada jotain riippuen miten on yrittänyt.
Meillä huonosti pärjäävä lapsi jota ei koulu ole kiinnostanut ikinä.
Tänä vuonna taitaa lahjukset jäädä saamatta koska ei ole yrittänyt senkään vertaa kuin aiemmin.
Tämmöisen lapsen kohdalla olisi nimenomaan hyvä olla pieniä tavoitteita, joku koko vuoden yrittämisestä palkitseminen on aika abstrakti käsite, kun useimmilla ihmisillä on niitä hyviä ja huonoja päiviä. Ja miten te tämän yrittämisen arvioitte? Jos lapsi yrittää muttei vain kykene parempaan, oletteko auttaneet yrittämään?
Aika latistavaa tuollainen, että lapsi on kenties omasta mielestään tehnyt töitä/olisi kaivannut apua ja sitten vanhempi vain mielivaltaisesti päättää, että nyt oli huonon vuosi, et saa mitään. Mutta tuommoista se oli meilläkin, karjuttiin ja huudettiin ja lopulta vanhemmat totesi että toivoton tapaus. Eivät lainkaan auttaneet ja kannustaneet esim.tekemään läksyjä ja kun en niitä omin voimin saanut tehdyksi, olisin kaivannut paljon enemmän tukea mitä sain. Ja sitten rankaistiin, kun en yrittänyt tarpeeksi ja olin selvästi huonompi kuin sisarukset.
/10
Halvemmaksi tulee, jos antaa selkään huonoista numeroista. Plus että se on paljon parempi motivoija kuin raha.
Meidän lapsia ei ainakaan edes kiinnosta raha juurikaan, kun eivät ole karkin tms. perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelosesta 4 euroa?
Tuossahan luki kympistä 10 e, ysistä 9 e. Eli muista numeroista ei mitään.
En anna rahaa hyvistä numeroista. Kehun ja olen iloinen.
Saavat rahaa kun rarvitsevat.