Lapsi itki tänään ”Äiti, mä en saa stipendiä!”
Yritin lohduttaa, että ei kaikki voi saada ja että en minäkään koskaan saanut mitään stipendejä tai hymytyttöpatsaita.
Hän sanoi, että on epäreilua, kun stipendin saa sama kuin viime vuonna. Opettaja oli sanonut lapselleni, koko luokan kuullen, että hän saisi stipendin, jos ei olisi niin arka ja hiljainen. Lapsi oli melkein itkenyt. Sanoi, että oli tosi vaikea pidätellä itkua.
Tuli paha mieli lapseni puolesta. Ei se, että saa stipendin, vaan se, että opettaja kertoi siitä noin.
Lapseni on herkkä, ujo, arka ja hiljainen, mutta ”kympin oppilas”.
Kommentit (55)
Itse sain stipendin koulussa, olin koulukiusattu ja todella ujo. (varmaan säälistä näin itse ajattelen)
Olin tietysti iloinen mutta, melkein pyörryin kun piti koko koulun eteen mennä stipendi hakemaan. :D
Lapsen ka. vaihdellut välillä 9-9,4 ei ikinä stipendiä.
Itse sain jollain luokalla 3-6 Puurtaja-palkinnon, joku kirja se oli. Olin aika pöllämystynyt, kun en todellakaan osannut odottaa. 6-luokalla jaettiin niitä Hymypatsaita, paitsi pojille jaettiin kaksi ja tytöille ei yhtään koska "ei tytöistä kukaan ansaitse" ookoo :DD
Minun ujo ja hiljainen lapseni sai juuri tänään kuulla saavansa stipendin. Joten eivät ne ainakaan ihan kaikki mene äänekkäimmille.
Lapsi sanoi, että ensin ajatteli että kyseessä täytyy olla jokin väärinkäsitys. Vaikka lapsi on todella lahjakas ja yrittää aina parhaansa, hän ajatteli että varmaan joku rohkeampi palkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarina on totta, niin opettajan ei pitäisi olla töissä. Hän ei ole sopiva opettajaksi.
Itse en saanut kouluaikana koskaan stipendiä, enkä edes tiennyt miksi niitä jaetaan. En ajatellut asiaa, jotkut vain saivat stipendin ja siinä se. Jälkeenpäin stipendien jakaminen tuntuu järjettömältä. Miksi palkita joitakin oppilaita rahallisesti? Mitä sillä tavoitellaan?
Luulisin, että siinä halutaan kannustaa erityisesti osaa lapsista. Syitä voi olla monia.
Olisit sanonut että Älä huoli, saat minulta slipoverin.
Vierailija kirjoitti:
Ope on varmaan päässyt aan papereilla lukemaan opettajaksi. Katkera hyville oppilaille, joita ei päässyt edustamaan. Nyt pompottaa vallanhalussaan noita.
Lapsellinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä palkitsen lapseni ahkerasta koulutyöstä. :) Ei se stipendi ole kuin 20€, eikä se rahasumma mitään merkitse. Sanoinkin tänään lapselleni, että minä voin antaa hänelle sen 20€. :D Enkä usko että kauaa jaksaa murehtia. :)
Ap
Kannattaa tosiaan itse huomioida se lapsen uurastus koulutyön eteen, jos koulu ei mitenkään huomioi. Minuakin harmitti, ettei oma lapsi saanut koskaan luokkastipendiä. Kaikkien aineiden keskiarvo oli hänellä aina 9,6-9,8 mutta ei kertaakaan stipendiä. Luokalla oli paljon hikareita ja siellä oli niitä, joilla oli liikunnastakin ja kaikista mahdollisista kympit, joten välillä stipendi meni tällaiselle 10,0 keskiarvon saaneelle. Sitten välillä se annettiin sellaiselle, joka oli parantanut numeroita reippaasti. No jos koko ajan on 9,6-9,8 niin ei siinä pysty paljon parantamaan ja tyttö jäi ilman stipendiä.
Minä kyllä aina kehuin ja käytiin joulu- ja kevätjuhlan jälkeen jossain fiinissä kahvilassa juhlistamassa todistusta ja loman alkua. Keväällä mentiin usein korukaupan kautta. Mutta silti, olisin toivonut että koulukin olisi sanonut, että "hyvin tehty" ja taputtanut päätä.
Sille tytölle voit kertoa, että lukiossa jos kirjoittaa pitkästä matikasta superhyvin, voi saada 1000€ stipendin. Sillä saa kertalaakista kuitattua kaikki peruskoulun traumat.
No mitä sitten. Mieheni ja kaikki lapseni ovat saaneet hymypatsaita, minä en. Olen sen sijaan saanut stipendejä ja tiedän olevani hyvä ihminen ilman patsaitakin. Minähän se perheelle elannon hankin, se ei tapahdu hymyilemällä ja persettä nuolemalla.
Ei stipendejä kerrota etukäteen. Peruskoulussa vaikka olisi ka paras ei saa sama oppilas stipendiä.
Muille oppilaille voisi jakaa esim. pelmeinin, ginsengin, standardin, pedaalin, solenoidin, fretin, eukalyptuksen, digiboksin, viaduktin, erektion ja tiebreakin.
"Et saanut tänä vuonna stipendiä, mutta saithan kuitenkin prolapsin."
Nyt ei oo numeroita. Miten ne jakaa ? Ennen annettiin parhain ka luokassa. Ei voinut samoulle jakaa niin sitten käytös jne
Helsingin Kuvataidelukiossa stipendit jaetaan aina jo harjoituksissa. Kuopukset harjoitukset olivat jo eilen ja oli saanut stipendinsä eli 100€ setelin. Oli jo jaettu myös vuosikertomus, jossa lueteltu kaikki stipendinsaajat. Itse yo-juhlassa sitten vain luetaan saajien nimet.