Lapsi itki tänään ”Äiti, mä en saa stipendiä!”
Yritin lohduttaa, että ei kaikki voi saada ja että en minäkään koskaan saanut mitään stipendejä tai hymytyttöpatsaita.
Hän sanoi, että on epäreilua, kun stipendin saa sama kuin viime vuonna. Opettaja oli sanonut lapselleni, koko luokan kuullen, että hän saisi stipendin, jos ei olisi niin arka ja hiljainen. Lapsi oli melkein itkenyt. Sanoi, että oli tosi vaikea pidätellä itkua.
Tuli paha mieli lapseni puolesta. Ei se, että saa stipendin, vaan se, että opettaja kertoi siitä noin.
Lapseni on herkkä, ujo, arka ja hiljainen, mutta ”kympin oppilas”.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin, juuri sinun lapsesi olisi pitänyt se stipendi saada, sinä kun olet kuitenkin sentä opettaja.
Ja ujous on huono piirre, sillä ei päästä elämässä eteenpäin, vaan jäädään aina toisten jalkoihin.
Kerro tuo Halla-aholle.
Oli provo tai ei, mutta totuus on se, että stipendit nyt vaan menee vuodesta toiseen samoille oppilaille. Niistä päättävät opettajat, eli .....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono opevihaprovo taas. Sellaista se on, kun kokein koulutustaso on elämäm kova koulu.
En tiedä mihin kokkikouluun viittaat. Minä olen varhaiskasvatuksen opettaja. Kunhan vain tässä avauduin.
Ap
Voi ku suloista. Tarhatäti kuvittelee olevansa oikea opettaja. No, onhan pyllyn pyyhkimisen opettelu kovin vaikea taito.
No, mulla ainakin lukee todistuksessa opettaja: lastentarhan opettaja. Ja palkka kuitissa lukee varhais kasvatuksen opettaja. Ja olen ihan kuule yliopisto tutkinnon suorittanu. Eli olen opettaja.
t. opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono opevihaprovo taas. Sellaista se on, kun kokein koulutustaso on elämäm kova koulu.
En tiedä mihin kokkikouluun viittaat. Minä olen varhaiskasvatuksen opettaja. Kunhan vain tässä avauduin.
Ap
Voi ku suloista. Tarhatäti kuvittelee olevansa oikea opettaja. No, onhan pyllyn pyyhkimisen opettelu kovin vaikea taito.
No, mulla ainakin lukee todistuksessa opettaja: lastentarhan opettaja. Ja palkka kuitissa lukee varhais kasvatuksen opettaja. Ja olen ihan kuule yliopisto tutkinnon suorittanu. Eli olen opettaja.
t. opettaja
Jätän vain tän tähän: Näyttäsi kandin tutkinnon kielivaatimukset olevan vähän eri luokkaa kuin gradussa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin, juuri sinun lapsesi olisi pitänyt se stipendi saada, sinä kun olet kuitenkin sentä opettaja.
Ja ujous on huono piirre, sillä ei päästä elämässä eteenpäin, vaan jäädään aina toisten jalkoihin.
Uskallan väittää, että ujo ihminen käyttää enemmän harkintakykyä ja ajattelee enemmän asioita. Aika moni yritysjohtaja on ujo introvertti. Esim. Bill Gates.
Ap
Heti perjanaina yhteys rehtoriin. Opettaja EI SAA sanoa noin oppilaalle. Ja oikeesti ujous ja hiljaisuus ei ole este stipendille.
Tee valitus hallinto-oikeuteen. Opettaja on virkamies ja tehnyt virkavirheen, jos ei anna lapsellesi stipendiä.
Ujo ihminen ajattelee vain itseään, hän kun luulee, että kaikki ovat jotenkin kiinnostuneet hänestä, miksi hän muuten välttelisi ja karttaisi puhua yms. Hän luulee että epäonnistuu jos on rohkeampi.
Tämä on ihan psykologian kirjallisuudessa esiin tuotu asia.
Ujo ja introvertti eivät ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo yli 30 ja vieläkin ärsyttää, etten koskaan saanut stipendiä. Aina keskiverto pska
Minä jo kohta kuudenkymmenen ja vieläkin harmittaa, kun juuri sinä vuonna ei annettu stipendiä jokaisen luokan parhaalle, kun se olin minä omassa luokassani. Keskivertoa, joo, mutta kuitenkin paremmasta päästä ja sinä vuonna luokkakaverit olivat vielä enemmän keskivertoa.
Voi vidddu näitä nykyajan mielensäpahoittajia. Eikö sitä saa reilusti palkita niitä, jotka ovat koko vuoden tehneet kovasti töitä ja ansainneet kymppinsä todistukseen. Ei, kun joku pahoittaa mielensä ja siksi stipendien jako onkin nykyään kuin katselisi jotain ö-luokan hömppäkomediaa. Stipendin saa tsemppauksesta Jonne-Pekka, koska hän saapui kerran keväällä kouluun. Ja seuraavan stipendin saa Pizza-Liisa, kun hän osasi melkein kirjoittaa jopa kaksi sanaa eräällä äidinkielen tunnilla. Ja kolmas stipendi menee Gristiina-Alexantralle, joka sai nostettua kaikkien oppiaineidensa arvosanoja (ja unohdetaan kertoa, että kaikki oppiaineet oli yksilöllistetty, eli niin sanottuja tähtinumeroita). Ja koko koulun yhteisen stipendin saa Jani-Petteri, koska keväällä oli yksi päivä, jolloin hän ei lyönyt kuin viittä pienempää oppilastaan.
Oma lapseni saa joinakin vuosina stipendin. Se on kiva asia, mutta ei meillä elämää suurempaa. Lapseni tietää itse olevansa ahkera ja koulussa menestyvä, sen näkemiseen riittää todistus.
Vierailija kirjoitti:
Voi vidddu näitä nykyajan mielensäpahoittajia. Eikö sitä saa reilusti palkita niitä, jotka ovat koko vuoden tehneet kovasti töitä ja ansainneet kymppinsä todistukseen. Ei, kun joku pahoittaa mielensä ja siksi stipendien jako onkin nykyään kuin katselisi jotain ö-luokan hömppäkomediaa. Stipendin saa tsemppauksesta Jonne-Pekka, koska hän saapui kerran keväällä kouluun. Ja seuraavan stipendin saa Pizza-Liisa, kun hän osasi melkein kirjoittaa jopa kaksi sanaa eräällä äidinkielen tunnilla. Ja kolmas stipendi menee Gristiina-Alexantralle, joka sai nostettua kaikkien oppiaineidensa arvosanoja (ja unohdetaan kertoa, että kaikki oppiaineet oli yksilöllistetty, eli niin sanottuja tähtinumeroita). Ja koko koulun yhteisen stipendin saa Jani-Petteri, koska keväällä oli yksi päivä, jolloin hän ei lyönyt kuin viittä pienempää oppilastaan.
No saahan ne hyvin menestyvät joka tapauksessa hyvän todistuksen. Miksi niiden pitäisi saada kaikki. Mielestäni stipendien pitäisikin olla juurikin kannustus ja stemppi stipendejä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pojan (5:des luokka) luokalla on joka vuosi saanu eri oppilaat stipendit, koska pojan opettaja on päättänyt, että yksi oppilas ei voi saada kahta kertaa stipendiä. Joka vuosi on palkittu 3 oppilasta. Luokalla on 28 oppilasta, joten oman lyhyen matematiikan perusteella luokalla on vielä 16 oppilasta, jotka eivät ole saaneet stipendiä. Jos tänä ja ensi keväänä saa myös 3 oppilasta stipendin niin ala asteen jälkeen 10 oppilasta jäi ilman stipendiä. Aika epäreilua. Saisi opettaja ostaa vaikka jotkin lahja kortit niille jotka ei oo vielä saanu stipendiä.
Ja vanhempi kirjoittaa 5:des.
Myös minun tyttäreni on ujo ja hiljainen. Hän on myös muut huomioon ottava, avulias, kiltti ja ahkera. Hän saa hyviä numeroita, mutta tekee myös paljon töitä niiden eteen. Kertaakaan hän ei ole saanut stipendiä. Kyllä se harmittaa häntä ja myös minua, koska näen miten kovasti hän ahertaa. Totta kai me vanhemmat kehumme ja palkitsemme, mutta se ei ole sama asia.
Tuntuu, että ujo ja hiljainen lapsi unohdetaan täysin, kun lapsia palkitaan stipendein.
Sen sijaan luokassa palkitaan aina näitä Tsemppi-stipendejä "olet kiva, yritit hienosti" -perusteluilla. Lapsen luokkakaverin äiti kertoi tekevänsä lapsen kotiläksyt, koska niitä on niin paljon ja lapsella on rankkaa. He myös väärensi yhdessä kirjalistat. Mitään kirjoja ei kuulemma jaksettu lukea, koska rankkaa. Arvatkaapa kuka sai stipendin eli mikähän mahtoi olla opetus tälle lapselle. Mitään ei tarvitse tehdä itse mitään ja siitä vielä palkitaan!!
Kyllä tämä Suomi on kummallinen paikka! Ei voi muuta sanoa!
Multa löytyy oma kokemus vuosien takaa ala-asteelta. Meidän luokalla oli kaksi tähtioppilasta, jotka rohmusivat näitä stipendejä. Minäkin olin hyvä koulussa, mutten niin huippu.
Taas nämä tähdet olivat saaneet jo stipendit, kun yllättäen ope sanoo myös mun nimen. Hänen on vaan pakko lisätä perään oikein kettumaisella äänellä, että "kun ei viitsi kaikkia stipendejä samoille antaa".
Vieläkin jurppii tuo, oli varmaan vaan pakko päästä lyttäämään samalla :D
Vierailija kirjoitti:
Myös minun tyttäreni on ujo ja hiljainen. Hän on myös muut huomioon ottava, avulias, kiltti ja ahkera. Hän saa hyviä numeroita, mutta tekee myös paljon töitä niiden eteen. Kertaakaan hän ei ole saanut stipendiä. Kyllä se harmittaa häntä ja myös minua, koska näen miten kovasti hän ahertaa. Totta kai me vanhemmat kehumme ja palkitsemme, mutta se ei ole sama asia.
Tuntuu, että ujo ja hiljainen lapsi unohdetaan täysin, kun lapsia palkitaan stipendein.
Sen sijaan luokassa palkitaan aina näitä Tsemppi-stipendejä "olet kiva, yritit hienosti" -perusteluilla. Lapsen luokkakaverin äiti kertoi tekevänsä lapsen kotiläksyt, koska niitä on niin paljon ja lapsella on rankkaa. He myös väärensi yhdessä kirjalistat. Mitään kirjoja ei kuulemma jaksettu lukea, koska rankkaa. Arvatkaapa kuka sai stipendin eli mikähän mahtoi olla opetus tälle lapselle. Mitään ei tarvitse tehdä itse mitään ja siitä vielä palkitaan!!
Kyllä tämä Suomi on kummallinen paikka! Ei voi muuta sanoa!
No helvetistäkö se opettaja tietää, että teillä tehdään erityisen paljon opiskelua kotona ja kaverin lukulistan äiti väärensi? Vai oletteko kertoneet?
Ammattitaidoton ope. Älä välitä. Lapseni oli myös ujo mutta ammattitaitoinen ope osasi kannustaa oikealla tavalla ja tänä päivänä lapseni on hyvän itsetunnon omaava ja tarmokas ja hyvän koulutuksen omaava.
Äiti kirjoittaa 5:des ja lahja kortti. Huh.
Jos tarina on totta, niin opettajan ei pitäisi olla töissä. Hän ei ole sopiva opettajaksi.
Itse en saanut kouluaikana koskaan stipendiä, enkä edes tiennyt miksi niitä jaetaan. En ajatellut asiaa, jotkut vain saivat stipendin ja siinä se. Jälkeenpäin stipendien jakaminen tuntuu järjettömältä. Miksi palkita joitakin oppilaita rahallisesti? Mitä sillä tavoitellaan?
En minä mitään kuvittele. Vastasin tuolle, joka puhui koulutustaustoista.
Ap