Syntyvyys laskee. Miten lapsiin ja perhellisiin suhtaudutaan tulevaisuudessa?
Jos tulevaisuudessa on enemmän lapsettomia, niin miten he tulevat suhtautumaan lapsia hankkineisiin ihmisiin, jotka ovat sitten vähemmistössä? Ovatko lapsiperheet edes tervetulleita enää mihinkään ja jaksaako lapsettomat edes olla kavereita perheellisten kanssa?
Itse pelkään, että näin tulee tapahtumaan ja lapsille tarkoitetut sosiaalipalvelut lakkautetaan kun lapsettomat ovat päättäväisessä asemassa.
Kommentit (53)
Kenenkään ei tule tehdä lapsia ellei halua, mutta melkoisen moni vela on unohtanut itse olleensa lapsi eli samanlainen ”paskakääryle” ( vai mikä termi se nyt oli) jota niin kovin inhoatte. Siitä kääryleestä kasvaa fiksu, ajatteleva ja mukava aikuinen joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki on hyttysen pissi verrattuna ikäihmisten palveluihin. Kun syntyvyys romahtaa, romahtaa myös pohja nykyisten aikuisten tulevaisuudelta.
Eikö jokaisen aikuisen pitäisi itse rakentaa sitä tulevaisuuttaan elämänsä aikana? Sairaat ja vammaiset eri asia.
Nykyiset nuoret työikäiset saa olla koekaniineja. Saavat selvitä ilman niitä palveluja ja eläkkeitä, joita kustantavat nykyisille vanhuksille.
Vanhusten osuus väestössä kasvaa järisyttävästi, joten siinä ei voi enää pitää kiinni mistään eläke- tai hoitolupauksista. Ja jo nyt huono vanhustenhoito huolestuttaa, tulevaisuudessa sekin on vain kaukainen haave.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan entistäkin kielteisemmin. Tulee lapsivapaita ravintoloita ja hotelleja ja kahviloita yms. vai joko niitä onkin? Lapsiperhe saa entistäkin enemmän vihaisia katseita ja ehkä tullaan sanomaan suoraankin kielteisiä asioita. Koirat sen kuin lisääntyy ja varmaan tulee sitten ravintoloita, kahviloita, kauppoja, jonne koirat ovat tervetulleita.
Toisaalta yhteiskunta voi alkaa avokätisemmin tukemaan perheita, koska tulevaisuudessa on huutava pula veronmaksajista ja hoitavista käsistä varsinkin vanhustenhuollossa.
Näin tapahtuu jo nyt. Lapsettomat hädin tuskin sietävät kavereita, jotka ovta päättäneet hankkia lapsia.
Ja moni lapsellinen tajuaa millainen ikuinen lapsi se lapseton 35-40v on miettiessään edelleen vain omaa napaa kuten 18-vuotiaiden on tapana. Eiköhän sitä ennakkoluuloa ole puolin ja toisin ja tosi ystävät pitävät yhtä vaikka elämäntilanteet olisivatkin erilaiset.
Intersektionaalisen feminismin seuraus näkyy. Ideologian mukaan miehet sortavat naisia. Kuka nyt sortajan kanssa haluaisi seurustella, vastakkainasettelu toimii.
En edelleenkään aio kiinnostua liiaksi muiden lisääntymisestä. Vielä vähemmän omastani, eihän minulla ole edes siihen tarvittavia lisäosia. Minusta on kiva että ihmiset unelmoivat perheestä. Olisipa useammalla mahdollisuus toteuttaakin haaveensa.
Minua vähän harmittaa kun Suomesta on niin vaikea löytää perhettä haluavaa hyvää miestä. Tuntuu että suomalaiset miehet vihaavat äitejä ja lapsia.
N24
AGENT SMITH: “HUMAN BEINGS ARE A DISEASE, A CANCER OF THIS PLANET. YOU’RE A PLAGUE AND WE… ARE THE CURE.” – MATRIX
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ikävältä, mutta kyllä te lapsellisetkin osaatte hyljeksiä ja ylenkatsoa meitä lapsettomia. Mehän emme ymmärrä elämästä tai mistään muustakaan yhtään mitään, kun emme ole älynneet haluta lapsia. Olemme kakkosluokan kansalaisia, yksinkertaisia ja itsekkäitä, toisin kuin te, jotka olette jaloista yhteiskunnallisista syistä päättäneet jatkaa erinomaisia geenejänne.
Eiköhän tässä ole joillakin ihmisillä molemmin puolin peiliin katsomisen paikka.
Olkiukkoilua. Ei kukaan lapsiperheellinen oikeassa elämässä ajattele lapsettomista noin. Viistoista vuotta olen viettänyt lapsiperheiden parissa enkä koskaan ole tavannut noin ajattelevia, sillä lapsiperhe opettaa empatiakykyä. No ehkä jossain voi olla joku yksittäinen öyhöttäjä, jolla on ongelmia. Mutta "me" ihmettelemme joidenkin lapsettomien kiihkoilua ja empatiakyvyttömyyttä. Siihen todella törmää.
Oikeasti ei ole mitään "te" ja "me" -jakoa, vaan monenlaisia ihmisiä erilaisine elämäntilanteineen.
Vastakkainasettelusta pitäisi päästä eroon ennen kuin lapsettomien ja lapsiperheellisten välinen kuilu enempää syvenee. Kaikkia meitä tarvitaan yhteisessä maailmassa.
Kilttinainen kirjoitti:
Minua vähän harmittaa kun Suomesta on niin vaikea löytää perhettä haluavaa hyvää miestä. Tuntuu että suomalaiset miehet vihaavat äitejä ja lapsia.
N24
Ei se ole vihaa, vaan ymmärrystä siitä että voi elää ihan hyvää, tasapainoista elämää ilman "standardoitua kunnon miehen mallia". Jos minun nuoruudessani olisi ollut esim tämä palsta olemassa, en todellakaan olisi koskaan alkanut tähän kotileikkiin.
Tulevaisuudessa lapsiperheet ovat niin harvinaisia, että niitä pidetään näyttelyeläimina ja esitellään eläintarhassa muiden eläinten seassa.
Sitä ennen on aika, jolloin lapsia haluavia pidetään farmeilla lisääntymässä kuin tuotantoeläimiä nykyään. Alkeelliset perusolot ilman työntekovelvoitetta taataan.
Eiköhän velat ala heti vaatimaan, että kaikkia tukia ja palveluita leikataan ja että perheellisten palkkaa lasketaan.
Eikö jokaisen aikuisen pitäisi itse rakentaa sitä tulevaisuuttaan elämänsä aikana? Sairaat ja vammaiset eri asia.