Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmiset ennen tekivät joutoaikanaan kun ei ollut älypuhelimia?

Hämmästynyt JOnNe
29.05.2019 |

Siis kun matkustivat bussissa, jonottivat kassalla, odottivat lääkärille.. ym.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukivat kirjaa tai sanomalehteä, osa teki ristikoita osa neuloi. Muutamat saattoivat jopa jutella keskenään, siis puheella! Ihme tyyppejä

Vierailija
2/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne ajatteli jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukivat kirjaa tai sanomalehteä, osa teki ristikoita osa neuloi. Muutamat saattoivat jopa jutella keskenään, siis puheella! Ihme tyyppejä

Kuulostaapa tylsältä.. tuo toisille juttelu on jo aivan sairasta!

Vierailija
4/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sisällä ollut saattoi avata oven, haistella ulkoilmaa ja painua ulos.

Vierailija
5/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ne ajatteli jotain.

Miksi ajatella kun on Google?

Vierailija
6/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainakin havainnut monien vanhempien ihmisten kanssa voi edelleen luontevasti jutella jonotustilanteessa koska useimmat heistä eivät ole vielä täysin kännyköiden lumoissa. Itse kuuntelen esimerkiksi musiikkia pääasiallisesti kotona isoista lattiakauttimista enkä kulje ihmisten keskellä kuullokkeet korvilla.

Vierailija
7/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matopeliä. Jonnet ei varmaan edes tiedä mikä matopeli on.

Vierailija
8/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ainakin töiden jälkeen niin väsynyt että vain huilasin.  

Vierailija
9/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittivat tekstareita tai pelasivat matopeliä. Enemmistö kailotti yksityisasioitaan puhumalla puhelimeen. Jotkut kuuntelivat musiikkia esim. kätevästi kannettavalla cd-soittimella. Minulla oli aina laukussa kirja mukana, nykyäänkin yleensä luen tai kuuntelen e-kirjaa enkä someta. Suosittua oli katsella ympäriinsä joko maisemia tai ihmisiä.

Olen itse yli 40 v. ja hieman ärsyttää lähimenneisyyden ihannointi ja kaiken teknologian näkeminen uhkana. Ennen ei kyllä ihmiset kävelleet päin puhelinta näprätessään, mutta muuten en välitä vähääkään, paljonko muut käyttävät laitteita.

Vierailija
10/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin odotushuoneessa luettiin ällöttäviä vanhoja lehtiä. Vessassa pesuaineiden ja hygieniatarvikepakkausten tuoteselosteita.

Vierailija
11/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilin tänään päivällä ja huomasin, että kaikki jotka istui räpläsi puhelinta ja myös hyvin moni joka käveli. Jos puhelinverkko kyykkäisi, niin mitähän tapahtuisi?

Vierailija
12/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästynyt JOnNe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ne ajatteli jotain.

Jos jonkun pitää turvautua normaalin keskustelun aikana Googleen tai Wikipedia, se kertoo heikosta yleissivistyksestä ja jonkinlaisesta pelosta että omat jutut eivät olisi riittävän mielenkiintoisia. On ilmeinen vaara että osa ihmisistä laiskistuu eikä heiltä löydy suoraan monenlaista tietoa sieltä aivojen omalta kovalevyltä. Kyse ei ole kuitenkaan mistään Trivial Pursuitin kaltaisesta kilpailusta vaan laajojen asiakokonaisuuksien hallinnasta.

Vierailija
13/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanko oikeasti tultu tähän pisteeseen.

Vierailija
14/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassajonossa seisottiin ja katsottiin, mitä ympärillä tapahtuu tai on tapahtumatta (teen sitä edelleenkin).  Bussissa ja junassa minä (ja muutkin herkästi matkapahoinvoinnista kärsivät) katsottiin (ja katsotaan edelleen) ikkunasta ulos. Monet lukivat kirjaa tai lehteä. Lääkäreiden yms. odotusauloissa oli lehtiä sitä varten, että ihmiset saivat lukea niitä. Nykyisin niitä on vähemmän, joten tylsää... Jotkut myös neuloivat tai virkkasivat matkoilla ja odotustilanteissa (ei kuitenkaan kassajonossa).

Mitä ihmiset tekivät lähtiessään ylittämään katua tai tietä silloin kun älykännyköitä ei vielä ollut? No, tietenkin seurasivat liikennettä.

Vierailija
15/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No runkattiin tietenkin.

Vierailija
16/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästynyt JOnNe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ne ajatteli jotain.

Voi esimerkiksi analysoida tietoa, jota on löytänyt Googlen avulla.

Oletko, JOnNe, joku papukaija, joka toistaa lukemaansa ymmärtämättä ollenkaan, mitä se tarkoittaa?

Vierailija
17/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuuntelin musiikkia mp3 soittimesta, tai sitten vain oli ajatuksissani. En ole koskaan oikein oppinut mitään lehtiä lukemaan saati kirjoja esim. bussissa tai julkisella paikalla.

Vierailija
18/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittivat tekstareita tai pelasivat matopeliä.

Hauska. Minä ajattelin aikaa kokonaan ennen kännyköitä. 

Vierailija
19/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainakin havainnut monien vanhempien ihmisten kanssa voi edelleen luontevasti jutella jonotustilanteessa koska useimmat heistä eivät ole vielä täysin kännyköiden lumoissa. Itse kuuntelen esimerkiksi musiikkia pääasiallisesti kotona isoista lattiakauttimista enkä kulje ihmisten keskellä kuullokkeet korvilla.

Minäkin kuuntelen musiikkini yleensä kotona, tosin pienehköstä CD/kasettisoittimesta. Junalla matkustaessani joskus mukanani on vanha Walkman jolla kuuntelen kasetteja.

Vierailija
20/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilin tänään päivällä ja huomasin, että kaikki jotka istui räpläsi puhelinta ja myös hyvin moni joka käveli. Jos puhelinverkko kyykkäisi, niin mitähän tapahtuisi?

Toivottavasti tuollainen romahdus tapahtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi