Työssäkäyvien tuetut perhelomat
Tutun perhe lähtee ensi viikolla tuetulle lomalle vaikka molemmat käyvät töissä. Eikö olisi järkevintä tukea vain työttömien perheitä? Mitä en ole nyt ymmärtänyt tästä järjestelmästä? Omistusasuntokin löytyy ja kaksi autoa niin luulisi että he voisivat kustantaa itse tuon loman.
Toivon vaan ettei tuo loma ollut pois oikeasti tarvitsevalta perheeltä.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Joo, mekin lähdetään kesällä tällaiselle, vaikka meidän tulot reippaasti keskitulojen yläpuolella. Mutta siis siellä kysytään taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä perusteita. Ja vaikka meillä olisi varaa maksaa tällainen loma itsekin niin eipä taitaisi tulla mieleenkään, on sen verran tyyristä täysihoito + ohjelmat kotimaassa. Ja mikä oleellisinta, turha valittaa jos ei ole edes hakenut:) On noita verojakin tullut maksettua, että ihan kiva saada joskus jostain vähän takaisinkin, vaikka nämä ei suoraan verorahoista tulekaan.
Nyt kun se on tullut mieleesi niin mikset kustanna itse vaan pistät valtion piikkiin silti tuon täysihoitosi? Aika hyväksikäyttöä kun kerta olette keskitulojen yläpuolella. Hyvin omituinen näkökulma sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan että työtätekevätkin ihmiset saavat joskus jotain eikä vain työttömät. Mekin ollaan päästy tuetulle lomalle, mun bruttopalkka on kokopäivätyöstä n 1800€. Kyllä monet työttömät saa yhteensä tukineen vähintään saman elintason.
Ja tuetulle lomalle pääsee myös terveydellisten ja sosiaalisten syiden vuoksi, ei pelkästään taloudellisten.Sinulla kyllä on noista työttömien tuista ihan väärä kuva.
No tiedän ainakin sen että mun tuttu joka on työtön yh, saa tukia enemmän kuin minä käteen palkasta.
Oletko sinä myös yh, jolla on samanikäiset lapset mitä tutullasi? Oletko koskaan kysynyt häneltä, onko hän mieluummin työtön mitä töissä?
Hän on kyllä itse avoimesti sanonut että on mieluummin työtön kun saa ilmaiseksi vuokran, lasten päivähoidon ja muunkin elatuksen, kuulemma oli tiukempaa silloin kun oli pienipalkkaisessa työssä ja itse maksoi kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan että työtätekevätkin ihmiset saavat joskus jotain eikä vain työttömät. Mekin ollaan päästy tuetulle lomalle, mun bruttopalkka on kokopäivätyöstä n 1800€. Kyllä monet työttömät saa yhteensä tukineen vähintään saman elintason.
Ja tuetulle lomalle pääsee myös terveydellisten ja sosiaalisten syiden vuoksi, ei pelkästään taloudellisten.Sinulla kyllä on noista työttömien tuista ihan väärä kuva.
No tiedän ainakin sen että mun tuttu joka on työtön yh, saa tukia enemmän kuin minä käteen palkasta.
Niinpä.
Onko se oikein, että naapurin työtön yh lomailee tuetuilla lomilla ja minä työssäkäyvä yh, joka nettoan vähemmän per kuukausi, en lomaile missään koska minulla ei ole varaa? Kysynpähän vaan.
Enemmän tukia työssäkäyville, vähemmän työttömille, hehän lomailevat käytännössä kokoajan muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mekin lähdetään kesällä tällaiselle, vaikka meidän tulot reippaasti keskitulojen yläpuolella. Mutta siis siellä kysytään taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä perusteita. Ja vaikka meillä olisi varaa maksaa tällainen loma itsekin niin eipä taitaisi tulla mieleenkään, on sen verran tyyristä täysihoito + ohjelmat kotimaassa. Ja mikä oleellisinta, turha valittaa jos ei ole edes hakenut:) On noita verojakin tullut maksettua, että ihan kiva saada joskus jostain vähän takaisinkin, vaikka nämä ei suoraan verorahoista tulekaan.
Nyt kun se on tullut mieleesi niin mikset kustanna itse vaan pistät valtion piikkiin silti tuon täysihoitosi? Aika hyväksikäyttöä kun kerta olette keskitulojen yläpuolella. Hyvin omituinen näkökulma sinulla.
Ei ne mee valtion piikkiin. RAY ja erilaiset yhdistykset niitä lomia kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt ei kerro mitään että jollakulla on omistusasunto tai 2 autoa. Meidän talo maksoi 44000€, siihen remontit päälle niin yhteensä 100 000€
Ja työttömilläkö on varaa noin kalliiseen remppaan? Saati mahdollisuutta saada lainaa 44000€? Joillakin on sitten todellisuudentaju hämärtynyt ja pahasti.
Eiköhän se pointti ole, ettei sen omistusasumisen hankkiminen nyt ole osoitus mistään hirväestä varallisuudesta. Ihminen voi olla aika köyhä, vaikka maksaa kulunsa itse. Toinen pointti on se, että se työssäkäyvä voi omistusasunnossaan asua todella edullisesti.
Tämä toki on erona työttömään, joka ei sitä lainaa saa. Mutta vastaavasti hän voi saada asumistukea laadukkampaan asuntoon, kuin mitä tuollainen 44 000 euron tönö on. Eli elintasoero asumisessa ei ole huikea, vaikka toinen omistaa ja toinen maksattaa yhteiskunnalla.
Tiedän perheen joka asuu 380 000€ arvoisessa talossa ja pihalla seisoo peräti 3 autoa mutta velat on Mount Everestin huipulla asti. Kituuttavat aina loppukuusta kuin kuka tahansa köyhä työtön. Joten ulkokuori ei kerro tosiaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Onko se oikein, että naapurin työtön yh lomailee tuetuilla lomilla ja minä työssäkäyvä yh, joka nettoan vähemmän per kuukausi, en lomaile missään koska minulla ei ole varaa? Kysynpähän vaan.
Enemmän tukia työssäkäyville, vähemmän työttömille, hehän lomailevat käytännössä kokoajan muutenkin.
Lomailevat koko ajan? Olen työtön enkä ainakaan henkistä lomaa saa ollenkaan kun elämä potkii päähän koko ajan. Vieläkö näitä löytyy joiden mielestä työtön vain lorvii ja lomailee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mee valtion piikkiin. RAY ja erilaiset yhdistykset niitä lomia kustantaa.
Miksi sitten verrata omia verorahojen maksamisia yhdistyksen kustantamiin lomiin? Eihän se ole takaisin saamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Hieman epäilen että se köyhä työtön mieltää olevansa jatkuvalla lomalla. Ei tarvitse olla itse työtön ymmärtääkseen miten rankkaa työttömyys on, mitä ihmeen tukia työssäkäyvät tarvitsevat? Ilmaisen elämän? Kaikkea sitä kuuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
No oletko sinä itse hakenut tuettuja lomia? Jos et, niin miksi?
Me ollaan ihan keskituloinen perhe, mutta silti päästiin tuetulle lomalle terveydellisten syiden vuoksi. Ihan kiva että saatiin tällainen tuki vaikka ollaankin työelämässä, kyllä krooninen sairaus perheessä stressaa vähintään yhtä paljon kuin työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt ei kerro mitään että jollakulla on omistusasunto tai 2 autoa. Meidän talo maksoi 44000€, siihen remontit päälle niin yhteensä 100 000€
Ja työttömilläkö on varaa noin kalliiseen remppaan? Saati mahdollisuutta saada lainaa 44000€? Joillakin on sitten todellisuudentaju hämärtynyt ja pahasti.
Eihän tässä väitetty että työttömillä on sellaiseen varaan. Mutta 80 000€ lainan lyhentää 400€:lla/kk 20 vuoden ohjelmalla.
Ei taloudellinen tilanne oli ainoa kriteeri joilla tuettuja lomia myönnetään.
Ei vaatisi ihan kauheaa vaivannäköä tsekata ennenkuin tekee tänne aloituksen.
"Lomatuet myönnetään taloudellisin, terveydellisin ja sosiaalisin perustein hakemuksesta. Loma on yleensä kestoltaan viisi vuorokautta, ohjelmallisia ja täysi- tai puolihoidon sisältäviä lomajaksoja. Lomalta peritään omavastuuosuus. Tuetut lomat järjestetään Veikkauksen tuella."
Anteeksi, etten ymmärrä.
Miksi työssäkäyvät ei saisi saada tukea mistään?
Miksi työttömän pitää saada työttömyysTUET, asumistuet ja tuetut lomat, kaikki ns. ilmaiseksi.
Mielestäni työntekijöitä, joilla vapaata 10x vähemmän, pitäisi tukea juurikin lomilla edes!!! He tarvitsevat tukea ja lomaa jaksaakseen, työtön lomailee aina.
No kyllä mulla on ainakin tuttuja jotka ei VIITSI mennä töihin koska avustukset on sama kuin palkka. Eivät ole yhtään ressaantuneita. Ai että vielä pitäisi tukea lomallakin?
Miksi toisten pitää saada KAIKKI yhteiskunnalta tekemättä yhtään mitään minkään eteen? Ja sitten rutisevat jos työssäkäyvä saa tukea edes johonkin??????????????????????
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, etten ymmärrä.
Miksi työssäkäyvät ei saisi saada tukea mistään?
Miksi työttömän pitää saada työttömyysTUET, asumistuet ja tuetut lomat, kaikki ns. ilmaiseksi.Mielestäni työntekijöitä, joilla vapaata 10x vähemmän, pitäisi tukea juurikin lomilla edes!!! He tarvitsevat tukea ja lomaa jaksaakseen, työtön lomailee aina.
Aivan. Työssäkäyvillä perheille on aina kiire, ihanaa että pääsevät joskus kylpylään täysihoitoon rentoutumaan. Työttömillä on vaikka kuinka paljon aikaa tehdä ruokaa kotona rauhassa ilman stressiä. No tämä on ehkä vähän kärjistettyä mutta silti totta.
Jospa asunto on ostettu ja remppalaina otettu silloin, kun kumpikin on ollut töissä? Oikein huonolla tuurilla keneltä tahansa työt loppuu kahden viikon varoajalla, jos työpaikka menee konkurssiin. Anttila on tuosta hyvä esimerkki, varmasti tuli työntekijöillekin yllätyksenä.