Painaako litra ja kilo saman verran
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
;)
Ei. Tai joo.
Litra on tilavuusmittayksikkö 10cm3.
Kilo ei ole mikään mittayksikkö, vaan kertoo siitä, että jotain nimeämätöntä mittäyksikköä otetaan tuhat kappaletta.
Niinpä esimerkiksi kilosekunnin painoa on vaikea määritellä. Kilometri taas painaa eri verran jos se on vaikka ompelulankaa kuin jos se on ratakiskoa. Litra painaa samoin eri verran jos se on litra vehnäjauhoa tai litra sulaa lyijyä.
litra noin 4-asteista vettä painaa noin kilon.
Litra ei ole tilavuusmittayksikkö vaan vetomittayksikkö.
Vierailija kirjoitti:
Painaa jos kyse on vedestä. Muissa aineissa vaihtelee rankasti.
Tarkemmin sanottuna tislatusta vedestä.
Mikäs se tapaus oli kun meni morfiiniin kanssa millilitrat ja milligrammat sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Tulin tänne vaan katsomaan, että kysyykö joku tuota oikeasti tosissaan :D
En ole ihan varma oliko tämä trolli vai kysyykö ap oikeasti tätä.
Olen aina ollut melko huono matikassa ja varsinkin fysiikassa, mutta noin typerää kysymystä en kysyisi minäkään! Maalaisjärki on vissiin katoava luonnonvara...
Jos tää ei ole trolli, niin luoja meitä auttakoon!
Litra on tilavuusmitta, ei paino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Litra on tilavuuden mittayksikkö, kg painon. Tiheys vaikuttaa aineen painoon.
Jos oikein pilkkua viilataan, kg on massan yksikkö, ei painon.
Punnitukseen vaikuttaa sijainti. Suomessa vaaka näyttää enemmän kuin päiväntasaajalla.
Käykää kokeilemassa kun ette usko kuiteskaan. 😁
Vierailija kirjoitti:
Litra on tilavuusmitta, ei paino.
Eipähän ole, vaan vetomitta. Kuten jo edellä onkin mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Montako litraa ap painaa?
25 kilolitraa
Vierailija kirjoitti:
Toinen on tilavuuden mitta ja toinen painon. Painoon vaikutttaa taas mm. aineen tiheys. Mutta maitolitra on about kilon.
Kilogramma on massan yksikkö, ei painon.
Osta kaupasta 1 kg suolapaketti, 1 kg sokeripaketti, 1 litran maitopurkki ja 1 litran öljypullo (muovipullo). Katso, mikä niistä on pienin. Sitten otat niitä kaksi kerrallaan käsiisi (yksi vasempaan ja yksi oikeaan) ja vertaat, kumpi on painavampi. Mikä on kevyin?
Joo, galaksien välisessä avaruudessa ne painavat suunnilleen saman verran (massa tosin on eri).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleva lähihoitaja siellä kysellee vinkkejä lääkelaskuihin.
:D
Mä olin käymässä Stadin ammattiopistossa ja yhdessä ovessa luki "lääkelaskujen tukiopetus". Mitä porukkaa! Kysehän on alakoulun tasoisesta "matematiikasta".
Eikö se ole vain hyvä, että laskuihin saa opetusta? Ei kaikki voi mitenkään olla lähtökohtaisesti hyviä kaikessa ja hienoa jos saa apua heikkoihin kohtiin.
Lähihoitaja voi olla hyvä ihmisten hoitamisessa, mutta laskea huonosti. Bussikuski osaa ajaa autoa, mutta saattaa olla töykeä asiakkaille. Taiteilija osaa maalata, mutta ei osaa myydä teoksiaan. Sitten kun noissa autetaan, niin jokainen voi loistaa alallaan.
Jotenkin toivoisin, että niitä huonosti laskevia ei laitettaisi ollenkaan laskemaan lääkkeitä. Vaikka jokin erityisdiplomi niille, jotka läpäisevät lääkelaskennan hyvin arvosanoin ilman mitään tukiopetusta. Tehkööt jokainen vahvuuksiensa mukaan, kun on sentään elämän ja kuoleman asioista kyse.
Höh, mitä eroa on muka millillä ja mikrolla. Eiks se ny oo ihan sama annanks mä potilaalle morfiinia 1500 µg vai 1500 mg? Kuoleehan se muutenkin johonkin, niin kuolkoon edes onnellisena...
Vierailija kirjoitti:
Osta kaupasta 1 kg suolapaketti, 1 kg sokeripaketti, 1 litran maitopurkki ja 1 litran öljypullo (muovipullo). Katso, mikä niistä on pienin. Sitten otat niitä kaksi kerrallaan käsiisi (yksi vasempaan ja yksi oikeaan) ja vertaat, kumpi on painavampi. Mikä on kevyin?
Tuohan ei millään tavalla ole looginen tapa punnita koska ihmisellä toinen käsi on voimakkaampi kuin toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan ei millään tavalla ole looginen tapa punnita koska ihmisellä toinen käsi on voimakkaampi kuin toinen.
Nimen omaan tuo on kaikkei loogisin tapa mitata, sillä niinhä mä teen kun mä mittaa morfiini määrää potilaalle.
Litra ja kilo on abstrakteja käsitteitä, kumpikaan ei paina itsessään mitään.
25kg kultaa menee litran maitotölkkiin.
Jos oikein pilkkua viilataan, kg on massan yksikkö, ei painon.