Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun mies ei muista mitään ja sillä kaikki aina hukassa?

Vierailija
29.05.2019 |

Mä en kestä enää!!!! Tää on ihan sairaan rankkaa. Aina on auton avaimet, lasten vaatteet jne jne hukassa miehen jäljiltä. Hän ei muista mitään lasten asioita, tai muutakaan, vaan kaikki muistaminen on minun vastuulla.

Tänään taas myöhästyin töistä, kun oli tarkoitus mennä meidän autolla, mutta kun olin lähdössä niin eipä löytynyt avaimia. Miksi? Koska mies oli eilen ajanut autolla ja ottanut avaimet tänään mukaan omiin töihinsä!! Ja siis tosiaan hän oli jo alunperin hukannut toiset avaimet, niinpä lainasi eilen minun avaimiani, ja en muistanut varmistaa että laittaa takaisin sieltä mistä otti.

Mä oon niin loppu. En vaan jaksa enää korjailla jatkuvasti aikuisen miehen jälkiä. Sama, jos mies hakenut lapsia päiväkodista, ei ikinä muista mitä vaatteita ottaa sieltä mukaan, niinpä saatan kiireessä aamulla etsiä ulkohaalaria, kun mies ei muista minne laittanut sen. Sit selviää että jättänyt sen vanhemmilleen kun ovat tulleet sitä kautta kotiin. Tällaista on siis joka päivä.

Niin pitäisi illalla katsoa kaikki valmiiksi, mutta aina ei muista/jaksa/ehdi ja silti vaikka luulee että kaikki katsottu valmiiksi, niin saattaa aamulla huomata että kengät puuttuvat. Kengät?! Joo ne on hävinneet jonnekin. Sitten mun tehtävä on taikoa lapselle jostain kengät, koska ei ilman kenkiä oikein voi mennä päiväkotiin!!

Myös silloin kun olemme perheenä lähdössä jonnekin ja on kiire, miehellä kaikki hukassa. Katson lapsille ja itselleni kaiken valmiiksi ja mies lisäksi kiukuttelee minulle kun hänellä omat tavarat hukassa! Kyselee kokoajan missä hänen omat tavaransa ovat, kun yritän keskittyä laittamaan itseni ja lapset valmiiksi.

Huh, auttoipa tämä vähän... Onko muita joilla samanlaisia puolisoita? Kuulostaako normaalilta? Mikä avuksi? Olen niiiiiiin loppu tähän.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva. Ei oo sulle sopiva kumppani selkeästäkään. Vaikuttaa että hänelläkö ajatukset jossain muualla, toinen nainen?

Vierailija
2/22 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva. Ei oo sulle sopiva kumppani selkeästäkään. Vaikuttaa että hänelläkö ajatukset jossain muualla, toinen nainen?

Kenelle tuollainen on sopiva kumppani? Ei ainakaan kellekään perheelliselle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa samalta kuin omat touhuni ennen adhd-diagnoosia ja lääkitystä.

Vierailija
4/22 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD?

Vierailija
5/22 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimerin ensioireet ovat tuollaisia jo montakymmentä vuotta, ennen kuin tauti sit puhkeaa.

Vierailija
6/22 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ammatissa mies työskentelee.  Onko täysin välinpitämätön vai ehkä yksinkertainen eli hieman tyhmä.

Vierailija
7/22 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa samalta kuin omat touhuni ennen adhd-diagnoosia ja lääkitystä.

Voisiko olla ADHD? Mitä muita oireita sinulla oli? Olen miettinyt että joku tarkkaavaisuushäiriö täytyy olla, mutta mies ei oikein ole ottanut koppia asiasta kun olen hänelle siitä sanonut. Voisi oikeasti mennä johonkin tutkimuksiin, koska tässä kärsii nyt kaikki.

Silti, töissä pärjää tietääkseni ihan hyvin. Tekee suorittavaa työtä, on ihan kätevä käsistään, siksi varmaan siellä pärjääkin. Lisäksi on myös sellainen harrastus joka vaatii ainakin jonkinasteista organisaatiokykyä ja vastuunottoa. Mutta jos vaikka lapsia vie harkkoihin, niin monet kerrat on esim unohtanut puolet välineistä kotiin jne... Sitten liikaa syyttää kuitenkin suht pieniä lapsia siitä (ekaluokkalainen), vaikka itse aikuisena pitäisi tarkistaa onko lapsella tarvittavat tavarat mukana. Sitäpaitsi luulen että esikoisellamme on hieman samaa ongelmaa, vaikkakin paljon lievempänä. On ainakin toooosi huoleton, tavarat myös usein hukassa, kellosta ja ajan kulumisesta esim ei ymmärrä vielä oikein ollenkaan, vaikka kuitenkin koulussa jo. Nuorempi lapsi paljon skarpimpi, vaikka siis on useamman vuoden nuorempi. T. Ap

Vierailija
8/22 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä niin tyypillistä adhd käytöstä kun olla vaan voi.

Vierailija
9/22 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alzheimerin ensioireet ovat tuollaisia jo montakymmentä vuotta, ennen kuin tauti sit puhkeaa.

Oikeasti? Miksi en ole kuullut tuollaisesta? Miehen suvussa nimittäin on Alzheimeria. T. Ap

Vierailija
10/22 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimerin taudin varhaiset merkit - tunnista 6 oiretta ja mene lääkäriin

Alzheimerin taudin varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta hoito saadaan aloitettua mahdollisimman nopeasti.

Alzheimerin taudin etenemisnopeus ja oireet voivat vaihdella eri ihmisillä.

1. Unohtelu

Ensimmäinen ja merkittävin oire on muistin heikentyminen. Ensimmäiset oireet ovat lieviä ja muistuttavat normaalia hajamielisyyttä.

Unohtelu lisääntyy. Se voi näkyä esimerkiksi niin, että juuri luetusta tekstistä jää mieleen vain osa. Ennen paljon lukenut voi vähentää tämän takia lukemista.

On vaikea palauttaa mieleensä vieraampien ihmisten nimiä, puhelinnumeroita, hoito-ohjeiden yksityiskohtia tai sovittuja asioita.

Myös tavarat saattavat olla kateissa. Edeltävien viikkojen tapahtumat muistuvat mieleen vain osittain.

2. Oppimisesta tulee vaikeampaa

Uuden oppiminen vaikeutuu. Sairastuneen on esimerkiksi vaikea oppia uuden kodinkoneen käyttöä. Myös totutuista rutiineista poikkeaminen voi olla vaikeaa tai jopa mahdotonta.

Keskustelun seuraaminen voi olla vaikeampaa kuin ennen. Tämä voi saada sairastuneen vetäytymään omiin oloihinsa.

3. Päättelykyky heikkenee

Jotkut Alzheimerin tautiin sairastuneet kokevat vaikeuksia ohjeiden noudattamisessa, arkisessa ongelmanratkaisussa tai keskittymisessä. Asioiden aloittaminen ja toteuttaminen voi olla vaikeaa.

Myös arvostelukyky heikkenee. Tämä voi näkyä esimerkiksi rahan tuhlaamisena.Raha-asioiden suunnittelussa ja hoitamisessa voi olla muitakin ongelmia.Esimerkiksi laskujen maksu voi tuottaa hankaluuksia.

4. Puhe- tai kirjoitusongelmat

Alzheimerin tautiin sairastunut saattaa unohtaa sanoja kesken lauseen tai toistella keskustelussa samoja asioita. Myös puheen ymmärtäminen ja kirjoittaminen voivat vaikeutua.

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/7bd35a54-d5f9-4b82-b119-bef361bffe02

Vierailija
11/22 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alzheimerin taudin varhaiset merkit - tunnista 6 oiretta ja mene lääkäriin

Alzheimerin taudin varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta hoito saadaan aloitettua mahdollisimman nopeasti.

Alzheimerin taudin etenemisnopeus ja oireet voivat vaihdella eri ihmisillä.

1. Unohtelu

Ensimmäinen ja merkittävin oire on muistin heikentyminen. Ensimmäiset oireet ovat lieviä ja muistuttavat normaalia hajamielisyyttä.

Unohtelu lisääntyy. Se voi näkyä esimerkiksi niin, että juuri luetusta tekstistä jää mieleen vain osa. Ennen paljon lukenut voi vähentää tämän takia lukemista.

On vaikea palauttaa mieleensä vieraampien ihmisten nimiä, puhelinnumeroita, hoito-ohjeiden yksityiskohtia tai sovittuja asioita.

Myös tavarat saattavat olla kateissa. Edeltävien viikkojen tapahtumat muistuvat mieleen vain osittain.

2. Oppimisesta tulee vaikeampaa

Uuden oppiminen vaikeutuu. Sairastuneen on esimerkiksi vaikea oppia uuden kodinkoneen käyttöä. Myös totutuista rutiineista poikkeaminen voi olla vaikeaa tai jopa mahdotonta.

Keskustelun seuraaminen voi olla vaikeampaa kuin ennen. Tämä voi saada sairastuneen vetäytymään omiin oloihinsa.

3. Päättelykyky heikkenee

Jotkut Alzheimerin tautiin sairastuneet kokevat vaikeuksia ohjeiden noudattamisessa, arkisessa ongelmanratkaisussa tai keskittymisessä. Asioiden aloittaminen ja toteuttaminen voi olla vaikeaa.

Myös arvostelukyky heikkenee. Tämä voi näkyä esimerkiksi rahan tuhlaamisena.Raha-asioiden suunnittelussa ja hoitamisessa voi olla muitakin ongelmia.Esimerkiksi laskujen maksu voi tuottaa hankaluuksia.

4. Puhe- tai kirjoitusongelmat

Alzheimerin tautiin sairastunut saattaa unohtaa sanoja kesken lauseen tai toistella keskustelussa samoja asioita. Myös puheen ymmärtäminen ja kirjoittaminen voivat vaikeutua.

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/7bd35a54-d5f9-4b82-b119-bef361bffe02

Mies on kyllä ihan supliikki ja osaa myös ratkaista ongelmia yleensä suht hyvin.. Ja töissä joutuu tosiaan jatkuvasti ratkaisemaan erilaisia käytännön ongelmia, ja ne ilmeisesti sujuu ihan hyvin. Ja keskustelutilanteissa osaa olla ihan nokkelakin ja sellainen nopea hoksatakaan asioita. Ei siis ole mikään vähäjärkinen mielestäni kuitenkaan.

Tilanne on ollut aika lailla sama sen 10v kun ollaan oltu yhdessä. Hajamielisyys ei samalla tavalla haitannut ennen lapsia. Nyt muistettavaa on niin paljon enemmän, ja musta tuntuu että pakka leviää käsiin liian usein. On kamalaa kun ei pysty luottamaan häneen ollenkaan! T. Ap

Vierailija
12/22 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstistä ei käynyt ilmi, minkä ikäiset lapset teillä on - jos vaikka lapset voisi muistuttaa isää, että se haalari, kengät, yms…?

Kuulostaa siltä, että miehellä ongelmia keskittymisen kanssa. Onko aina ollut tuollaista vai onko tämä vasta nyt tullut?

Ensinnäkin en usko, etkä varmasti sinäkään, että mies tuon tahallaan tekee tai ilkeyttään. Raskasta se silti on ja ymmärrän, että hermosi ovat koetuksella.

Nukkuuko mies tarpeeksi ja hyvin? Onko väsynyt ja ärtyisä koko ajan? 

Miehelläni on jonkinasteinen adhd/keskittymishäiriö. Töissä menee tietääkseni OK - vaikka välillä sielläkin tulee ilmi, mutta kotona… Auta armias, kun pääsee ns. vapaalle töistä. 

Nyt miehellä tutkitaan uniapneaa. Väsyneenä keskittyminen on täysin nollissa. 

Minulla ei ole varsinaisia vinkkejä. Kaikkea tässä vuosien varrella on tullut kokeiltua. Se riittävä ja riittävän laadukas unensaanti itsellekin tärkeää, jotta hermo pysyy kasassa. Nyt, kun lapset ovat isompia (6- ja 8-vuotiaat), on homma helpottunut, kun lapset itse huolehtivat tavaroistaan… Mutta kyllä niitä haalareita löytyi autosta, miehen vanhemmilta, matkakahvikupit töistä, lapsen hanskoja meni useampi pari talvisin, avaimia hukassa, … you name it. 

Ajan kanssa helpottaa :)

Vierailija
13/22 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekstistä ei käynyt ilmi, minkä ikäiset lapset teillä on - jos vaikka lapset voisi muistuttaa isää, että se haalari, kengät, yms…?

Kuulostaa siltä, että miehellä ongelmia keskittymisen kanssa. Onko aina ollut tuollaista vai onko tämä vasta nyt tullut?

Ensinnäkin en usko, etkä varmasti sinäkään, että mies tuon tahallaan tekee tai ilkeyttään. Raskasta se silti on ja ymmärrän, että hermosi ovat koetuksella.

Nukkuuko mies tarpeeksi ja hyvin? Onko väsynyt ja ärtyisä koko ajan? 

Miehelläni on jonkinasteinen adhd/keskittymishäiriö. Töissä menee tietääkseni OK - vaikka välillä sielläkin tulee ilmi, mutta kotona… Auta armias, kun pääsee ns. vapaalle töistä. 

Nyt miehellä tutkitaan uniapneaa. Väsyneenä keskittyminen on täysin nollissa. 

Minulla ei ole varsinaisia vinkkejä. Kaikkea tässä vuosien varrella on tullut kokeiltua. Se riittävä ja riittävän laadukas unensaanti itsellekin tärkeää, jotta hermo pysyy kasassa. Nyt, kun lapset ovat isompia (6- ja 8-vuotiaat), on homma helpottunut, kun lapset itse huolehtivat tavaroistaan… Mutta kyllä niitä haalareita löytyi autosta, miehen vanhemmilta, matkakahvikupit töistä, lapsen hanskoja meni useampi pari talvisin, avaimia hukassa, … you name it. 

Ajan kanssa helpottaa :)

Kiitos viestistä! Yritän ymmärtää miestä ja ajatella ettei hän pahalla tee asioita, mutta vaikeaa on. Kyllä välillä tuntuu että laiskuuttaan jättää asioita tekemättä ja välinpitämättömyyttään unohtelee kaikkea. Useasti on unohtanut muun muassa syntymäpäiväni. Ei todellakaan muista lasten tai minun syntymäaikoja, henkilötunnuksista puhumattakaan.

Lapset 4 ja 8v. Vanhempi tullut hieman isäänsä. Samalla tavalla on tavarat hukassa, ajan taju todella huono jne. Eli siinä toinen samanlainen, jonka perässä pitää juosta ja sammutella tulipaloja! Siltä elämä välillä tuntuu. Tai edes välillä, vaan lähes joka päivä.

Miehellä myös sellainen tapa, että kun ei löydä jotain, vaikka jotain työkaluaan, niin ostaa uuden!!! Meillä varasto täynnä kaikenmaailman työkalua ja aina vaan ostaa uusia. Eikö muista mitä omistaa, ei jaksa etsiä vai mikä on ongelma? Ei saa aikaiseksi käydä läpi varastoa, joten en saa mitään järkevää sinne varastoitua, koska se on täynnä JOTAIN. Joku kaunis päivä revin siellä hyllyt alas, kerään kaikki roinat ja vien pois. Ärsyttää vaan, ettei mies itse voi edes omia rojujaan viedä pois. Itse kuitenkin huolehdin omien ja lasten tavaroiden, vaatteiden ym kierrätyksestä ja pois laitosta, sekä yhteisten asioiden, mutta pitää sitten miehenkin työkalut inventoida, ei ole reilua!! T. Ap

Vierailija
14/22 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mies meni lopulta testeihin. Selvisi siellä että lähimuisti pätkii. Tämänhän me perheessä muut jo tiedettiin. Mitään ei muista eikä löydä. Vielä on työelämässä kuitenkin ja ihan hyvässä työssäkin vielä.

Harmittaa lasten puolesta jotka joutuu isin puolesta noutamaan asioita ja huolehtimaan että muitaakohan isi hakea tai viedä harkkoihin tai muuta. Ei se ole lasten asia stressata vaan aikuisen pitää ottaa vastuu!

Vierailija
15/22 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tyypillinen nalkuttava akka joka jää kohta yh mamaksi.

Vierailija
16/22 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että miehen kovalevy on täysi. Ei mahdu muistettavaa enempää saatikka että pystyisi luomaan ideoita tai hyviä ratkaisuja? Stressiä poistavat menetelmät voisi auttaa. Niitä pitäisi opettaa jo päiväkodeissa...

Vierailija
17/22 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta ei ole noin paha kuin aloittajan tapauksessa. Olen koettanut jankuttaa miehelle, että kun lähtee ovesta ulos, niin katsoo, että mukana on aina kolme asiaa: avaimet, puhelin ja lompakko. Ehkä joka kolmas kerta kaikki on hänellä mukana ilman muistuttamista. Avaimet onneksi muistuu helpoiten, kun ne on oven vieressä. Se ärsyttää minuakin, jos mies käyttää minun autoa, hän ei muista palauttaa avaimia siihen, missä ne pitää olla.

Mies nyt tuntuu olevan hajamielinen ja ihan samaa hänellä on ollut jo parikymppisenä. Sanoin jo silloin miehelle, että onneksi sinulla on pää noin hyvin kiinni vartalossa, kun kuitenkin unohtaisit sen jonnekin.

Vierailija
18/22 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama! Lapsen vaatteet riisutaan kotiin tultua ja kun aamulla niitä etsin, niin ei ole hajuakaan, missä ne on. Tai mitä oli päällä.

- Minne laitoit ne sakset, jotka oli äsken sun kädessä? - En tiedä.

- Ostitko kaupasta äsken maitoa? ~ en muista.

- Missäköhän se työkalupakki on? - Ei hajua.

Aaargh!

- Mitkä on piin viisi ensimmäistä desimaalin? - 14159 tietenkin!

- Olikohan se nyt Bush nuorempi, vai vanhempi, joka sanoi... (jotain jotain) - No nuorempi, etkö muista!

Ehkä sillä on vaan niin paljon muuta ajateltavaa kun arkipäivän asiat?

Vierailija
19/22 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan samanlainen kuin tuo mies (olen nainen), mutta niinpä olenkin ymmärtänyt jättää lisääntymättä. En kerta kaikkiaan kestäisi lapsiperhe-elämää.

Vierailija
20/22 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työelämässä selviää niin voiko vain olla kotona välinpitämättömyyttä ja ajattelee, että vaimo hoitaa. Teillä on kuitenkin jo lapset eli vuosia olette yhdessä olleet. Miten aikaisemmin selvisi arjesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi