Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Telttailu yksin naisena?

Vierailija
28.05.2019 |

Nyt säiden lämmetessä ajattelin mennä luonnosta nauttimaan noin viikoksi. Mitäköhän varotoimia pitäisi tehdä? Sudethan ei tietääkseni ihmisten kimppuun hyökkää ainakaan yksin, mutta olisiko kuitenkin joku varotoimi olemassa? En mene autolla. Kaikki neuvo ja rakentava kritiikki erittäin arvostettua!

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni (ja puukko) ei-toivottuja eläimiä ja natokaasu ei-toivottuja ihmisiä varten. Hauskaa reissua!

Vierailija
2/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääni (ja puukko) ei-toivottuja eläimiä ja natokaasu ei-toivottuja ihmisiä varten. Hauskaa reissua!

Mikä on natokaasu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä maassa tarvitse pelätä ulkopuolisia uhkia, niiden sijaan varaudu itse itsesi loukkaamiseen eli ea-välineet mukaan ja varmista että tarvittaessa saat hälytettyä apua (jos menet kännykkäverkon ulkopuolelle, mukaan satelliittipuhelin tai sovi jonkun kanssa päivittäisestä ilmoittautumisesta ja kerro hänelle myös seuraavan vuorokauden aiottu reitti).

Suunnistustaito ja asianmukaiset varusteet lienevät itsestäänselvyyksiä 😊

Itse vaellan ja yövyn metsässä säännöllisesti yksin eikä koskaan ole ollut mitään hämminkiä!

N40

Vierailija
4/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi hyvä idea! Pitäisi joku pilli ripustaa kaulaan.

ap

Vierailija
5/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi minä.

Vierailija
6/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä maassa tarvitse pelätä ulkopuolisia uhkia, niiden sijaan varaudu itse itsesi loukkaamiseen eli ea-välineet mukaan ja varmista että tarvittaessa saat hälytettyä apua (jos menet kännykkäverkon ulkopuolelle, mukaan satelliittipuhelin tai sovi jonkun kanssa päivittäisestä ilmoittautumisesta ja kerro hänelle myös seuraavan vuorokauden aiottu reitti).

Suunnistustaito ja asianmukaiset varusteet lienevät itsestäänselvyyksiä 😊

Itse vaellan ja yövyn metsässä säännöllisesti yksin eikä koskaan ole ollut mitään hämminkiä!

N40

Totta. Lähinnä omaa mielenrauhaa varten mietiskelin ;D

ap

Vierailija
7/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi hyvä idea! Pitäisi joku pilli ripustaa kaulaan.

ap

Pilliä parempi vaihtoehto on joku pienikokoinen hälytin, josta lähtee ihan oikeasti ääntä.

Vierailija
8/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet mee jonnekin festareille telttailemaan, niin ainoat, jotka sun telttaan haluaa tulla, on ehkä itikat ja satunnainen myyrä ruuan perässä.

Vierailija
9/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellet mee jonnekin festareille telttailemaan, niin ainoat, jotka sun telttaan haluaa tulla, on ehkä itikat ja satunnainen myyrä ruuan perässä.

Ajattelin itse asiassa matkata jollekin erämaista.

ap

10/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsän keskellä, niityllä tai muualla luonnon helmassa tuskin on pelättävää. Eläimet pysyttelevät kaukana.

Vierailija
11/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minkä verran sinulla on vaelluskokemusta? Jos ei kovin paljoa (niin kuin tästä kyselemisestä tuli vaikutelma), niin suosittelen lämpimästi aloittamaan kansallispuistoista erämaa-alueiden sijaan.

Mutta onnea matkaan joka tapauksessa!

Vierailija
12/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minkä verran sinulla on vaelluskokemusta? Jos ei kovin paljoa (niin kuin tästä kyselemisestä tuli vaikutelma), niin suosittelen lämpimästi aloittamaan kansallispuistoista erämaa-alueiden sijaan.

Vaellus ja metsästyskokemusta on suht. paljonkin, mutta telttailukokemusta hävettävän vähän, en ole ikinä ollut yön yli yksin metsässä.

ap

Vierailija
13/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vaellus ja metsästyskokemusta on suht. paljonkin, mutta telttailukokemusta hävettävän vähän, en ole ikinä ollut yön yli yksin metsässä.

ap

Jos lähdet pohjoisen erämaihin, huomioi ilmankosteus. Yöt ovat todella kylmiä silloinkin, kun celsiusasteet eivät niin osoita. Silloin tällöin menee harjaantumattomia hypotermiaan.

Vierailija
14/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tulossa sanomaan samoja asioita. Mä olen vaeltanut yksin 15 vuotiaasta lähtien. Sitä ennen isoisän kanssa. Tosiaan Suomessa ei ole ongelmia ihmisten kanssa. Ja toisaalta ei ole keski-euroopassakaan, kun on kansallispuistoissa retkeilee. Vaeltajat arvostavat omaa rauhaa, eikä tunge iholle.

Syksyllä toteutan pitkäaikaisen haaveeni ja lähden Kanadan metsiin. Erämaat siellä on erilaisia kuin täällä, että sielläkin nyt ekana olen ilmoittautunut opastettuun porukkaan. Meitä on kaikkiaan 11 ihmistä eri puolilta eurooppaa ja paikallinen opas.

Jos sulla ei ole kokemusta, niin älä aloita erämaista vaellusta. Luonto saattaa yllättää monella tavalla.

N47

Vierailija
15/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Jos lähdet pohjoisen erämaihin, huomioi ilmankosteus. Yöt ovat todella kylmiä silloinkin, kun celsiusasteet eivät niin osoita. Silloin tällöin menee harjaantumattomia hypotermiaan.

Merkitty muistiin!

ap

Vierailija
16/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimiä ei tarvitse pelätä, eikä erämaissa/kansallispuistoissa myöskään ihmisiä :-)

Leirntäalueet ovat perseestä, kuunnella juoppojen mölinää grillaipaikalla aamuyöhön, joten asumattomaan korpeen.

Pieni kevyt teltta, mahdollisimman hyvin vedenpitävä kaksikerrosrakenne, itsestääntäyttyvä, ehkä untuvatäytteinen makuualusta ja kolmen vuodenajan makuupussi, niin siinäpä ne perusvarusteet ovat kasassa.

Monet harrastavat nukkumista riippumatossa, mutta minkä painossa voittaa, sen yleensä rahallisesti menettää, sillä halvalla ei saa hyvää riippmattoyötä.

Riippumatto hyttysverkolla, underblanket, jota ilman yöstä tulee kylmääkin kylmempi ja tarppi joka vedetään makuupaikan yläpuoelle pitämään mahdollisen sateen poissa nukkujasta ja varusteista.

Youtubesta löytyy hyviä videoita riippumattoilusta kaverilta nimeltään Ali Leiniö.

Vierailija
17/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No siellä erämaassa ei kukaan ole sun pilliä kuulemassa, eikä koskaan ole itselläni ollut harmia muista retkeilijöistä. Puukko on mukana tietysti, mutta ensisijainen käyttötarkoitus on kiehisten vuoleminen. Pysyttelen kyllä omissa oloissani kun olen yksin liikkeellä. Lapissa etenkin on suurpedot vähissä, joten sellaiseen törmääminen on äärettömän harvinaista. Suurin vaara tosiaan on, että katkaiset jalkasi eikä ole kenttää. Tai se että eksyt. Mutta ea-pakkaus mukaan ja perheenjäsenelle/ystävälle reittisuunnitelma sekä aikataulu ja säännöllinen yhteydenpito, niin tietävät alkaa sua etsimään ajoissa jos vahinko käy. Pysy merkityllä polulla, jos et ole erittäin hyvä suunnistamaan.

Vierailija
18/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tulossa sanomaan samoja asioita. Mä olen vaeltanut yksin 15 vuotiaasta lähtien. Sitä ennen isoisän kanssa. Tosiaan Suomessa ei ole ongelmia ihmisten kanssa. Ja toisaalta ei ole keski-euroopassakaan, kun on kansallispuistoissa retkeilee. Vaeltajat arvostavat omaa rauhaa, eikä tunge iholle.

Syksyllä toteutan pitkäaikaisen haaveeni ja lähden Kanadan metsiin. Erämaat siellä on erilaisia kuin täällä, että sielläkin nyt ekana olen ilmoittautunut opastettuun porukkaan. Meitä on kaikkiaan 11 ihmistä eri puolilta eurooppaa ja paikallinen opas.

Jos sulla ei ole kokemusta, niin älä aloita erämaista vaellusta. Luonto saattaa yllättää monella tavalla.

N47

Olen aiemmin vaeltanut erämaassa, mutta silloinkin yövyin mökissä. Aika pitkälti se yöpymisosuus jännittää.

Yllätyksille olen varautunut aika hyvällä ea pakkauksella ja kursseilla, ja radiopuhelinkin on rinkan pohjassa.

ap

Vierailija
19/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistat tärkeimmät ottaa matkaan. Ensiapu/kyypakkaus, vettä riittävästi. Kunnon makuupussi. Vesitiivispussi puhelimelle, stendarille jne. Olin 2v sitten lapissa yksin ja olin suht pulassa, kun en ottanut kaikkia asioita huomioon. Onneksi vastaan tuli mies, joka osasi ton touhun. Vaeltelin hänen kanssaan 5 päivää sitten seurana ja hän neuvoi minua kaikessa mitä pitää ottaa huomioon. Se lista oli aika pitkä. Opin myös paljon mitä voi luonnosta syödä ja sekin hämmästytti minua mitä kaikkea sieltä voi tosiaan voi syödä. Oli kyllä huikea tapaus ja meistä tulikin ystävät.

Vierailija
20/62 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläimiä ei tarvitse pelätä, eikä erämaissa/kansallispuistoissa myöskään ihmisiä :-)

Leirntäalueet ovat perseestä, kuunnella juoppojen mölinää grillaipaikalla aamuyöhön, joten asumattomaan korpeen.

Pieni kevyt teltta, mahdollisimman hyvin vedenpitävä kaksikerrosrakenne, itsestääntäyttyvä, ehkä untuvatäytteinen makuualusta ja kolmen vuodenajan makuupussi, niin siinäpä ne perusvarusteet ovat kasassa.

Monet harrastavat nukkumista riippumatossa, mutta minkä painossa voittaa, sen yleensä rahallisesti menettää, sillä halvalla ei saa hyvää riippmattoyötä.

Riippumatto hyttysverkolla, underblanket, jota ilman yöstä tulee kylmääkin kylmempi ja tarppi joka vedetään makuupaikan yläpuoelle pitämään mahdollisen sateen poissa nukkujasta ja varusteista.

Youtubesta löytyy hyviä videoita riippumattoilusta kaverilta nimeltään Ali Leiniö.

Olenkin juuri para-aikaa etsimässä mahdollisiman kevyitä telttoja, mutta riippumattoilulle en ikinä oikein ole lämmennyt.

ap