Millaiset hautajaiset sinä haluat?
Niin, olethan jo ajatellut asiaa? Sekä tiedottanut tahtosi lähisukuun hyvissä ajoin? Tehnyt elinluovutusdiilin, hoitotahdon ja testamentin valmiiksi?
Kommentit (60)
Olen kertonut miehelle, ainoa mitä ehdottomasti tahdon, on se, että sukuani ei päästetä hautajaisiin. Muut asiat ovat minulle yhdentekeviä, kunhan mieheni tekee päätökset. Testamenttia en tee, meillä ei ole sen kummempaa omaisuutta kummallakaan, elintenluovutustahdon olen tehnyt aikoja sitten.
Ei mitään hautajaisia. En kuulu kirkkoon, enkä halua muistotilaisuutta enkä ilmoitusta lehteen. Tuhkaus ja tuhkat itämereen. Korkeintaan nimilaatta muistolehtoon.
Mahdollisimman komea arkku, paras mahdollinen kappeli, paljon kukkia, iso ja korkea muistokivi, jossa paksut kultaukset. Isot peijaiset näyttävässä juhlatilassa (kartano, tms) joihin kutsutaan sanomalehti-ilmoituksella. Hyvää ruokaa, esiintyjiä, ammattivalokuvaaja.
En halua olla vaatimaton, vaan jättää muistoksi itsestäni komeat juhlat, joihin saa polttaa omaisuuttani vaikka 6-numeroisen summan.
Olen tietenkin.
Olen kertonut etten halua minkäänlaisia hautajaisia, vain lyhyt siunaustilaisuus jos sellainen on pakko järjestää. Vain läheisimmät eli oma perhe. Ei mitään kahvikekkereitä koko kylälle.
Papinkaan ei tarvitse pitää mitään puhetta, hän ei kuitenkaan tuntenut minua joten ihan omian joutuu puhumaan.
En halua isoa ja prameaa hautakiveä, vain luonnonkivi jossa messinkilaatta.
Ei isoja kukkavihkoja, ei prameaa arkkua.
Pahoin vain pelkään ettei toiveeni toteudu, mikäli mieheni on elossa. Jokuhan vois luulla ettei ole varaa parempaan eikä vainajaa rakastettu lainkaan =)
Tuhkaus, ei uskonnollisia seremonioita. Eikä ainuttakaan puhetta, minkä ainoa tarkoitus on itkettää. Olen listannut hautaustestamenttiini myös sellaisia lempikappaleitani, mitä toivoisin soitettavan jossain vaiheessa hautajaisia. Mutta ymmärrän kyllä, että hautaustestamentti ei sido omaisia millään tavalla, he voivat halutessaan päättää toisin.
Hoitakoon sukulaiset asian miten parhaaksi katsovat.
Voisivat tyhjentää viinikellarin muistokseni sitten illemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa menetelmissä on tällä hetkellä niin vähän vaihtoehtoja, että ihan saman tekevää. Muuten ehkä ilmahautaus.
Millainen on ilmahautaus?
Hoitotahto, elinluovutuskortti, omaisuuden testamentti ja viimeisenä hautaustestamentti, jossa määrään hautausjärjestelyt, kaikki tehty ja hyvin löydettävissä huushollistani.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuollut, joten ei mitään väliä. En minä niitä näe.
Entä jos elämä jatkuu? Hengailet henkiolentona omissa kuoppabileissäsi. Näin tekee varmaankin kaikki.
Tätini näki miehensä tämän miehen hautajaisissa. Ihan normaalin näköisenä seisoi kahvitilaisuudessa ravintolan sivustalla. Katsoi tätiä ja hymyili, nosti oikeaa kättään ja käveli kulman taa. Kun täti meni perään, ei siellä ollut enää ketään.
Olen ajatellut asiaa. Tottakai. Lähisukua vähän, ja etäiset välit. En missään nimessä haluaisi näitä sukulaisia hautajaisiini. En haluaisi heidän edes tietävän kuolemastani.
Testamentti on. Elinluovutuslupa on. Hoitotahtoa on turha tehdä, koska lääkärit hoitavat joka tapauksessa kuten haluavat. Hoitoa ei voi pyytää, siitä voi vaan kieltäytyä. Toisin kuin jotkut tietämättömät luulevat, toivottomissa tapauksissa ei tietystikään aktiivisesti hoideta. Hyvä jos saattohoidetaan.
Jatkoa: haluaisin pelkän siunauksen, ei muistojuhlaa - ihan hullua tuhlata rahaa tarjoiluihin yms, kun sen rahan voi laittaa hyväntekeväisyyteen.
Raatoni laitetaan vanhan Nissanini takakonttiin ja koko komeus tumpataan sellaisenaan terästehtaan sulatusuuniin.
M 45
Suomalaisissa menetelmissä on tällä hetkellä niin vähän vaihtoehtoja, että ihan saman tekevää. Muuten ehkä ilmahautaus.