Kun isosisko on mukana kiusaamassa siskoaan
Nuorempaa kiusataan koulussa ja vapaa-ajallakin kun liikkuu ulkona ja somen kautta tulee myös ilkeyksiä. Isosisko on kaveeraa jopa näiden kiusaajien kanssa ja heittää ikäviä kommentteja kotonamme myös nuoremmalle. Olemme puuttuneet usein kotona ja kouluun on otettu yhteyttä, koululla ei ole tehty mitään ja myöskään oman tytön käytös ei muutu. Välillä tuntuu aidosti siltä,että tytöt vihaavat toisiaan.
Onko yleinen tilanne? Itse ollut koulukiusattu aikoinaan ja muistan vain miten omat sisarukset olivat puolellani. Nuoremman itsetunto murenee päivittäin ja masennus pahenee. Paikkakunnalta pois muuttamista olemme miettineet...
Kommentit (65)
Tuo on vielä nöyryyttävämpää, että nuorempi kiusaa vanhempaa. Meillä oli samaa ja tosiaan äiti menossa mukana. Äiti on vanhemmiten pehmentynyt, mutta sisko muuttunut ikävämpään suuntaan. Valittaa kun emme ole tekemisissä, ottaa yhteyttä vain kun tarvitsee jotain. En auta.
Vierailija kirjoitti:
Jos isosisko kiusaa, olette luultavasti lellineet pienemmän isosiskon kustannuksella ja on syystä kateellinen
Ja sitten on ihan oikeutettua tuhota pikkusiskon elämää? Todennäköisesti sitä ei tarkoittanut, mutta siihen se käytännössä johtaa ja sen takia siihen on puututtava välittömästi.
Ystäväni kertoi, että hänen vanhimalle siskolle on annettu aina vähän enemmän kuin muille sisaruksille, jotta olisi tyytyväinen. Ei sekään ole oikein.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vielä nöyryyttävämpää, että nuorempi kiusaa vanhempaa. Meillä oli samaa ja tosiaan äiti menossa mukana. Äiti on vanhemmiten pehmentynyt, mutta sisko muuttunut ikävämpään suuntaan. Valittaa kun emme ole tekemisissä, ottaa yhteyttä vain kun tarvitsee jotain. En auta.
Vai, että se on jotenkin vähemmän pahaa, jos isosisko kiusaa pikkusiskoa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provotutkani väpättää.
Tuo on todellisuutta joissakin perheissä. Tiedän kaksi, minun ja mieheni lapsuudenkodit. Aivan hirveät traumat jääneet omien sisarusten kiusaamisesta, olen nuorin ja monta vanhempaa sisarusta jotka olivat jääkylmiä ja empatiahaluttomia. Vanhemmat ei tajunneet mistään mitään.
Mulla oli aikanaan niin, että olin koulukiusattu, ja kaksi vuotta nuorempi siskoni osallistui kiusaamiseen. Kertoi iltaisin kotona miten oli hävennyt kun seisoin yksin koulun pihalla tyhmän näköisenä. Kiusaaminen koulussa ilmeni koko yläasteajan siten, että kukaan ei puhunut minulle, välitunnit olivat yhtä tuskaa, kun ei ollut ketään joka olisi jutellut kanssani. Sisko myös ystävällisesti kertoi minulle, millä haukkumasanoilla oli kuullut minua nimitettävän koulussa. Kuulemma häpesi aina silloin, kun hänellä oli niin idiootti sisko, jonka kaveri ei kukaan halua olla.
Arvaatte varmaan, ettei olla juurikaan tekemisissä tänä päivänä.
Oma isosisko kiusasi ja oli erittäin ilkeä mm. sen takia, että olin hoikempi ja minulla oli korkeammat arvosanat koulussa. Minulle isosiskon painolla tai arvosanoilla ei ollut minkäänlaista merkitystä, olisin vain halunnut kivan ja luotettavan siskon, mutta samalla linjalla hän on jatkanut aikuisuuteen saakka, eikä olla enää tekemisissä.
Mulla oli aikanaan niin, että olin koulukiusattu, ja kaksi vuotta nuorempi siskoni osallistui kiusaamiseen. Kertoi iltaisin kotona miten oli hävennyt kun seisoin yksin koulun pihalla tyhmän näköisenä. Kiusaaminen koulussa ilmeni koko yläasteajan siten, että kukaan ei puhunut minulle, välitunnit olivat yhtä tuskaa, kun ei ollut ketään joka olisi jutellut kanssani. Sisko myös ystävällisesti kertoi minulle, millä haukkumasanoilla oli kuullut minua nimitettävän koulussa. Kuulemma häpesi aina silloin, kun hänellä oli niin idiootti sisko, jonka kaveri ei kukaan halua olla.
Arvaatte varmaan, ettei olla juurikaan tekemisissä tänä päivänä.