Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun isosisko on mukana kiusaamassa siskoaan

Vierailija
28.05.2019 |

Nuorempaa kiusataan koulussa ja vapaa-ajallakin kun liikkuu ulkona ja somen kautta tulee myös ilkeyksiä. Isosisko on kaveeraa jopa näiden kiusaajien kanssa ja heittää ikäviä kommentteja kotonamme myös nuoremmalle. Olemme puuttuneet usein kotona ja kouluun on otettu yhteyttä, koululla ei ole tehty mitään ja myöskään oman tytön käytös ei muutu. Välillä tuntuu aidosti siltä,että tytöt vihaavat toisiaan.

Onko yleinen tilanne? Itse ollut koulukiusattu aikoinaan ja muistan vain miten omat sisarukset olivat puolellani. Nuoremman itsetunto murenee päivittäin ja masennus pahenee. Paikkakunnalta pois muuttamista olemme miettineet...

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä rangaistuksia olette antaneet kiusaamisesta?

Puhelin on otettu välillä pois ja koti-arestia annettu. Onko ehdotuksia?

Ap

Vierailija
22/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hemmetin outoa.

Isosisko ei tajua että sisarusten pitää toistensa puolia ja pikkusiskoa pitää puolustaa jos sitä kohdellaan huonosti?

Meillä huudettaisiin pää punaisena sellaisella isosiskolle ja selvitettäisiin asia perinpohjin kiveäkään kääntämättä.

Antakaa pikkusisko tukiperheeseen kunnes on täysi-ikäinen.

Isosiskolla ei itse ymmärrä miten iso rooli hänellä on tässä. Kokee menevänsä virran mukana. Vaikea ymmärtää. Ollaan mietitty myös olevan kateutta. Pikkusisko on aina ollut lahjakas koulussa ja lupaava harrastuksessaan. Isosiskolla taas ei ole ollut mitään omaa tai erikoista.

Ap

Kommentistasi paistaa sisarusten erilainen kohtelu teidän vanhempien puolelta. Nyt tunnetaito-oppaat luettaviksi, jotta saatte työkalut rakentavaan kommunikointiin perheessänne!

Kyllä mä sen myönnän, että suututtiin tämän kiusaamisen alettua ja ehkä silloinkin jo kun tyttö alkoi uhoamaan ja tekemään temppujaan meidän selän takana. On ollut kovin epäluotettava nuori ja kaveriporukan päälle en ymmärrä. Minua on haukkunut paskaksi äidiksi ja rumaksi lehmäksi, sain kuulla joskus melkein päivittäin vihaan sua-kommentin. Isällensä on katkera kun on harvoin kotona ja saattaa heittää vittuilevan kommentin hänenkin suuntaansa.

Tyttö on käynyt psykologilla juttelemassa,mutta ei suostunut jatkamaan käyntejä. Jossain on menty pieleen. Nyt pitäis vaan jotenkin ravistella tyttöä hereille ennen kun koko elämä on valunut viemäriin.

Tiesin tytön käytöksen ilman että kerroit. Ja vieläkin vain ihmettelet tytön käytöstä, mutta et näe teissä vanhemmissa mitään korjattavaa tai opittavaa? Tyttö ei ehkä jatkanut psykologilla käyntiä, koska siitä ei ollut hyötyä, koska ongelma on koko perheessä, ei vain hänessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin olette konkreettisesti puuttuneet kotona? Rahahanat kiinni? Puhelin ja netti pois? Kotiaresti? Vai kaikki nämä yhtäaikaa ja jos nämä ei toimi niin lastensuojelu, poliisi tai molemmat. On se kumma ettei vanhemmat saa lapsiaan kuriin... keinoja kyllä on.

Vierailija
24/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hemmetin outoa.

Isosisko ei tajua että sisarusten pitää toistensa puolia ja pikkusiskoa pitää puolustaa jos sitä kohdellaan huonosti?

Meillä huudettaisiin pää punaisena sellaisella isosiskolle ja selvitettäisiin asia perinpohjin kiveäkään kääntämättä.

Isosiskolla ei itse ymmärrä miten iso rooli hänellä on tässä. Kokee menevänsä virran mukana. Vaikea ymmärtää. Ollaan mietitty myös olevan kateutta. Pikkusisko on aina ollut lahjakas koulussa ja lupaava harrastuksessaan. Isosiskolla taas ei ole ollut mitään omaa tai erikoista.

Ap

Kommentistasi paistaa sisarusten erilainen kohtelu teidän vanhempien puolelta. Nyt tunnetaito-oppaat luettaviksi, jotta saatte työkalut rakentavaan kommunikointiin perheessänne!

Kyllä mä sen myönnän, että suututtiin tämän kiusaamisen alettua ja ehkä silloinkin jo kun tyttö alkoi uhoamaan ja tekemään temppujaan meidän selän takana. On ollut kovin epäluotettava nuori ja kaveriporukan päälle en ymmärrä. Minua on haukkunut paskaksi äidiksi ja rumaksi lehmäksi, sain kuulla joskus melkein päivittäin vihaan sua-kommentin. Isällensä on katkera kun on harvoin kotona ja saattaa heittää vittuilevan kommentin hänenkin suuntaansa.

Tyttö on käynyt psykologilla juttelemassa,mutta ei suostunut jatkamaan käyntejä. Jossain on menty pieleen. Nyt pitäis vaan jotenkin ravistella tyttöä hereille ennen kun koko elämä on valunut viemäriin.

Tiesin tytön käytöksen ilman että kerroit. Ja vieläkin vain ihmettelet tytön käytöstä, mutta et näe teissä vanhemmissa mitään korjattavaa tai opittavaa? Tyttö ei ehkä jatkanut psykologilla käyntiä, koska siitä ei ollut hyötyä, koska ongelma on koko perheessä, ei vain hänessä.

Pitäskö tolle tytölle nyt sit alkaa olemaan mukava vai? Kun on siskonsa olemista vaikeuttanut näin paljon. Tosi ristiriitainen tilanne. Meidän tytön ongelmat alkoi silloin kun menetti entisen kaveriporukkansa ja en koe tämän olleen meistä riippuva asia. Yritettiin aikoinaan tukea ja olla läsnä, mutta meiltä kai loppui kädet kesken. Ei nämä asiat ole mitään helposti ratkaistavia. Kyllä mä olen väsynyt itsekin. Tytön kiusaamisen seuraaminen herättää vanhat traumat pintaan joka päivä ja koen vanhemman tytön ehkä siksi niin negatiivisesti tällä hetkellä...

Ap

Vierailija
25/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hemmetin outoa.

Ap

Tämäpä tämä.

Koko konkkaronkka perheneuvolaan apua pyytämään, ja muutoksia kaikkien toimintaan.

Vierailija
26/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rangaistuksia olette antaneet kiusaamisesta?

Puhelin on otettu välillä pois ja koti-arestia annettu. Onko ehdotuksia?

Ap

Rangaistukset eivät auta, ellei niistä opita mitään. Teillä on oravanpyörä, vanhemmat eivät näe tai halua nähdä saatika ymmärtää, mutta suosivat silti nuorempaa lasta. Rankaisette isosiskoa, koska hän reagoi syrjintäänsä. Yritättekö saada isosiskosta tahdotonta tai tunteetonta ihmistä pelkillä rangaistuksilla?

Vierailija
27/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pikkusisko on parhain ja lahjakkain ja isosisko ei ole mitään, niin tottakai hänelle syntyy puolustusmekanismi ja kiukku siitä, kun hän on eriarvoinen vanhempiensa ja jopa isovanhempiensa silmissä!

Vierailija
28/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasua kiireesti kehiin. Vanhin tyttäristä on kohta menetetty jos ei saada ymmärtämään, mitä hän oikeasti tekee sisarelleen. Huosta on nyt vaihtoehto oikeasti ja jos olette, molemmat vanhemmat, nyt oikeasti sitä mieltä, että apua on saatava, niin sitten lasu ja heti raskaimman kautta hakemaan avosijoitusta. Voitte myös itse hakea sitä hallinto-oikeuden kautta jos lastensuojelu haraa vastaan. Perhekodeissa on asiantuntemusta ja myös sitä ammatillista otetta saada tilanne oikaistua. Muutto on tietysti vaihtoehto sekin, mutta voi olla, että tulee nyt myöhässä. 

Vierailija
29/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hemmetin outoa.

Ap

Pitäskö tolle tytölle nyt sit alkaa olemaan mukava vai? Kun on siskonsa olemista vaikeuttanut näin paljon. Tosi ristiriitainen tilanne. Meidän tytön ongelmat alkoi silloin kun menetti entisen kaveriporukkansa ja en koe tämän olleen meistä riippuva asia. Yritettiin aikoinaan tukea ja olla läsnä, mutta meiltä kai loppui kädet kesken. Ei nämä asiat ole mitään helposti ratkaistavia. Kyllä mä olen väsynyt itsekin. Tytön kiusaamisen seuraaminen herättää vanhat traumat pintaan joka päivä ja koen vanhemman tytön ehkä siksi niin negatiivisesti tällä hetkellä...

Ap

Mitä jos aloittaisit opettelemalla suhtautumaan ihmiseen ihmisenä, toista arvostaen, ymmärtäen että hänelläkin on tunteet huolimatta iästään. Tarvitset itse apua myös omien vanhojen kiusaamistraumojen käsittelyyn, hakeudu terapiaan. Projisoit tunteitasi muuten vahingoittavasti vanhempaan lapseesi.

Vierailija
30/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin pikkusisko on parhain ja lahjakkain ja isosisko ei ole mitään, niin tottakai hänelle syntyy puolustusmekanismi ja kiukku siitä, kun hän on eriarvoinen vanhempiensa ja jopa isovanhempiensa silmissä!

Tukeminen isosiskon haluamaan lukioom voisi auttaa. Keskittyisi kouluun enemmän.

Vierailija
31/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hemmetin outoa.

Ap

No ei mikään ihme, kun isosisko kiusaa pikkusiskoa toisten kiusaajien kanssa? Että ehkäpä tuollainen suhtautuminen on tullut sen jälkeen, kun kiusaaminen on alkanut. 

Vierailija
32/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isosiskoani kiusattiin yläasteella ja mukana oli myös meidän kaksi isoveljeä. Tai he lähinnä kiusasivat kotona.

Kun vanhempani saivat asiasta tietää niin pojat saivat hirveät huudot ja tiukat rangaistukset. Muistan miten äitimme itki ja isä sanoi että on häpeällistä miten veljet eivät puolusta pikkusiskoaan vaan ovat mukana tuhoamassa tämän elämää.

Poikia hävetti ihan hirveästi eivätkä enää ikinä kiusanneet ja nyt aikuisina kaikilla hyvät välit.

Ja meidän perheessä ei todellakaan suosittu siskoa että sen takia olisi veljet häntä kiusanneet. Pikemminkin päinvastoin, pojat saivat enemmän vapauksia, kalliit harrastukset, pääsivät reissuihin yms. Eikä me tytöt saatu oikein koskaan mitään uutta ja jouduimme tekemään paljon kotitöitä, toisin kuin pojat.

Oletteko siis oikeasti puhuneet asiasta vakavasti tytön kanssa? Itse en todellakaan katselisi sekunttiakaan tuollaista.

Vierailija
33/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on oire, syy on kotioloissa.

Vierailija
34/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hemmetin outoa.

Ap

Ei paista. Se että vanhempi kykenee näkemään myös negatiivisia ominaisuuksia lapsissaan, ei pelkkää päivänpaistetta kertoo vain siitä että osaa ja uskaltaa nähdä ne omat lapset yksilöinä, vikoineen päivineen. Päinvastoin se on hyvä asia jos kykenee myöntämään lapsensa heikkoudet, kuten tuossa viestissä tulee ilmi, mahdollinen kateus ja ymmärrys siitä että isosisko ei ole yhtä lahjakas kuin pienempi.

Kun taas sinun kaltaisesi ei näe lapsissa muuta kuin parhautta, vaikka olisit kuinka väärässä tahansa. Tällä ei ole tunnetaitojen kanssa mitään tekemistä, vaan se on täyttä sokeutta oman lapsen inhimillisille piirteille. Kannattaisi sinunkin opetella huomaamaan että lapsesi ei olekaan kaikessa se maailman paras.

Vierailija
35/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Viestisi on jälleen sellaisen kirjoittama jonka focus ei ole kiusaamisen lopettamisessa, vaan vanhempien syyttämisessä. Näinhän ei saada kiusaamista loppumaan, ei sillä että se olisi sinun intresseissäkään, koska jos kiusaaminen loppuisi, sinulta menisi tämä sairas kuvio jolla saat koettua hetkisen ylemmyyttä. Tämä netissä kokemasi (false) ylemmyydentunto on sinulle tärkeämpää kuin kiusaamisen loppuminen.Hyi millainen "ihminen" olet! 

Vierailija
36/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalle rantautui näemmä vanhempi, joka ei peiliin suostu katsomaan. Kohta satelee rangaistuksia, psykoterapiaa, lääkityksiä ja sijoituksia lapsille ratkaisuna kaikkeen.

Vierailija
37/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy taas ihmetellä näitä kommentteja. Ei se ole vanhempien syytä, että isosisko ei ole yhtä lahjakas kuin pikkusisko ja kokee siitä katkeruutta ja halua kiusata tätä porukalla. Toivoo varmaan sitä, että pikkusisko masentuisi, eikä pärjäisi koulussa ja elämässä, ja että hänestä tulisi samanlainen luuseri kuin isosiskostakin.

En yhtään ihmettele AP:n suhtautumista isosiskoon. Jos minulla olisi tuollainen lapsi, niin olisin hyvin pettynyt ja häpeissäni ja mieluummin antaisin hänet huostaan, kuin antaisin hänen pilata toisen lapseni elämän. Pikkusisko voi saada tuosta lopun elämän traumoja ja on vanhempien tehtävä puuttua asiaan.

Eriarvoinen kohtelu on tietenkin väärin, jos sitä edes heidän perheessään tapahtuu. Todennäköisemmin isosisko ei vain ole yhtä lahjakas kuin pikkusisko ja tuo kiusaaminenkin vähän kielii siitä. Kaikki eivät vain ole yhtä fiksuja ja kykeneviä, vaikka olisikin samat vanhemmat.

Ehdottaisin lasua ja ehkä rikosilmoitustakin kiusaamisesta. Pikkusisko on tässä se uhri, eikä isosisko.

Vierailija
38/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hemmetin outoa.

Mitähän se huuto mahtaa auttaa?

Meinaatko, että kuulee paremmin, kun korottaa ääntään?

Kun korottaa ääntään reippaammin niin menee jakeluun että nyt äiti on TOSISSAAN, tästä on tieteellinen artikkelikin kirjoitettu että huutaminen ei ole aina pahasta.

Vierailija
39/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin (jos koskaan) on näin yksiselitteistä. Kotiolojen vaikutus nuoren käytökseen on usein yllättävän pieni verrattuna muun ympäristön vaikutukseen.

Vierailija
40/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hemmetin outoa.

Mitähän se huuto mahtaa auttaa?

Meinaatko, että kuulee paremmin, kun korottaa ääntään?

Kun korottaa ääntään reippaammin niin menee jakeluun että nyt äiti on TOSISSAAN, tästä on tieteellinen artikkelikin kirjoitettu että huutaminen ei ole aina pahasta.

Juuri näin! Jos minun vanhempieni reaktiot eivät olisi olleet niin vahvat, niin veljet tuskin olisi lopettaneet siskon kiusaamista. Lässytys ei olisi auttanut yhtään mitään. T.32

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan