Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun isosisko on mukana kiusaamassa siskoaan

Vierailija
28.05.2019 |

Nuorempaa kiusataan koulussa ja vapaa-ajallakin kun liikkuu ulkona ja somen kautta tulee myös ilkeyksiä. Isosisko on kaveeraa jopa näiden kiusaajien kanssa ja heittää ikäviä kommentteja kotonamme myös nuoremmalle. Olemme puuttuneet usein kotona ja kouluun on otettu yhteyttä, koululla ei ole tehty mitään ja myöskään oman tytön käytös ei muutu. Välillä tuntuu aidosti siltä,että tytöt vihaavat toisiaan.

Onko yleinen tilanne? Itse ollut koulukiusattu aikoinaan ja muistan vain miten omat sisarukset olivat puolellani. Nuoremman itsetunto murenee päivittäin ja masennus pahenee. Paikkakunnalta pois muuttamista olemme miettineet...

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provotutkani väpättää.

Tuo on todellisuutta joissakin perheissä. Tiedän kaksi, minun ja mieheni lapsuudenkodit. Aivan hirveät traumat jääneet omien sisarusten kiusaamisesta, olen nuorin ja monta vanhempaa sisarusta jotka olivat jääkylmiä ja empatiahaluttomia. Vanhemmat ei tajunneet mistään mitään.

Vierailija
42/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamiseen ei saa antaa lupaa vaan totaalikielto.

Ei kai se isosisko täysin lahjaton kehitysvammainen ole. Jos hän saa itselleen ammatin ja tekee työtä niin aivan kiitettävä kansalainen hänestä tulee. Kaikkien ei tarvitse olla lahjakkaita. Palatkaa maan pinnalle odotuksinenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isosiskoani kiusattiin yläasteella ja mukana oli myös meidän kaksi isoveljeä. Tai he lähinnä kiusasivat kotona.

Kun vanhempani saivat asiasta tietää niin pojat saivat hirveät huudot ja tiukat rangaistukset. Muistan miten äitimme itki ja isä sanoi että on häpeällistä miten veljet eivät puolusta pikkusiskoaan vaan ovat mukana tuhoamassa tämän elämää.

Poikia hävetti ihan hirveästi eivätkä enää ikinä kiusanneet ja nyt aikuisina kaikilla hyvät välit.

Ja meidän perheessä ei todellakaan suosittu siskoa että sen takia olisi veljet häntä kiusanneet. Pikemminkin päinvastoin, pojat saivat enemmän vapauksia, kalliit harrastukset, pääsivät reissuihin yms. Eikä me tytöt saatu oikein koskaan mitään uutta ja jouduimme tekemään paljon kotitöitä, toisin kuin pojat.

Oletteko siis oikeasti puhuneet asiasta vakavasti tytön kanssa? Itse en todellakaan katselisi sekunttiakaan tuollaista.

Teillä pojat oli päätelleet arjen järjestelyjen perusteella että siskot ovat vanhempienkin mielestä alempiarvoisia kotiorjia joita saa kohdella kuin lokaa. Menivät liian pitkälle ja saivat kurinpalautuksen. Vanhempien syytä koko soppa.

Vierailija
44/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos isosiskolle siitä, että puolustit minua aina kun minua kiusattiin. En tiedä, olisinko jaksanut elää, jos sinä olisit kääntynyt minua vastaan.

Vierailija
45/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos isosiskolle siitä, että puolustit minua aina kun minua kiusattiin. En tiedä, olisinko jaksanut elää, jos sinä olisit kääntynyt minua vastaan.

😢

Vierailija
46/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä ap:n tyttäret ovat?

Vierailija
47/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provotutkani väpättää.

Häpeä, pervo!

Vierailija
48/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa tarvita asiantuntijan apua, kiusaamismotiivi voi olla tiedostamattomana ja kehkeytyä persoonallisuuden vinoumaksi, mutta erittäin hyvä, jos vanhempi osaa nähdä tilanteen ja asettaa rajoja. 

Vierailija
49/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pahimmat kiusaajat oli just 2x isosisko. Olin toki myös koulukiusattu, mutta siskot kävi ihan fyysisesti kiinni.

Vanhempana katsoivat sit vissiin liikaa jotain Gilmoren tyttöjä ja alkoi se ihme soittelu ja lässytys siitä kuinka rakas ja tärkeä olenkaan.

Aluksi en osannut siitä peruuntua, vuosien väkivaltainen käytös lapsuudessa vähän niinkuin lamaannutti ja en osannut silloin 16-vuotiaana sanoa että en halua nähdä enää ikinä. Toisen tiputin kelkasta kun olin 20 ja toisen kun olin 30.

Ikinä eivät luikertelee elämääni takaisin.

Vierailija
50/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provotutkani väpättää.

Tuo on todellisuutta joissakin perheissä. Tiedän kaksi, minun ja mieheni lapsuudenkodit. Aivan hirveät traumat jääneet omien sisarusten kiusaamisesta, olen nuorin ja monta vanhempaa sisarusta jotka olivat jääkylmiä ja empatiahaluttomia. Vanhemmat ei tajunneet mistään mitään.

Tuo on niin totta, vanhemmat voivat jopa itsekin kiusata omaa lastaan sisarusten kanssa.

Vierailija
51/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provotutkani väpättää.

Tuo on niin totta, vanhemmat voivat jopa itsekin kiusata omaa lastaan sisarusten kanssa.

Se liittyy narsismiin. Huono vanhempi voi käyttää yhtä lasta välineenään mitätöidäkseen toista lasta. Sellainen vanhempi pitäisi toimittaa avun piiriin.

Vierailija
52/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee perheestänne lasu ja ehdota, että isompi sisko muuttaa sijaisperheeseen mahdollisimman kauas. Kerro viranomaisille, että haluat pelastaaa edes toisen tyttäristä ja koska isompi on jo menetetty, niin lähtekööt kokonaan. Todella julmaa, mutta jos ei sisko tajua osuuttaan kiusaamisessa, niin parempi koko perheelle, että hän lähtee.

EIhän sitä ole pakko tehdä,sanot isosiskolle että olet keskustellut vaihtoehdoista ja tämä on yksi niistä Saat muuttaa xx paikkakunnalle cc perheeseen ja tulet sitte ens kesäksi kotiin. Pakkaappa nyt tavarasi,tulevat kesäkuun kuudes hakemaan. EMme keksineet muuta ratkaisua. Joo ja puhelimen annat tietenkin pois.

Kyllä saa valehdella kun ei kerran muuten usko.

Vierailija
53/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rangaistuksia olette antaneet kiusaamisesta?

Puhelin on otettu välillä pois ja koti-arestia annettu. Onko ehdotuksia?

Ap

Älä kerro minne muutatte.

Vierailija
54/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä isosisko. Toki ne muutkin kiusaajat ovat rikollisia.

Vierailija
55/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmettiä. Aivan kamalaa, että isosisko kiusaa mukana kun hänen juuri pitäisi olla se tuki ja turva toiselle, kun häntä kiusataan. Oma pikkusisko oli koulukiusattu, tein kaikkeni että hänellä oli ainakin yksi ystävä eli isosisko ja yritin puuttua parhaani mukaan kiusaamiseen. Tämä aloitus todistaa sen, että todellakaan tuo sisarten välinen kunnioitus ja rakkaus ei ole itsestäänselvyys ja että olen yksi niistä onnekkaista kenellä se suhde on kunnossa ja voi hyvin.

Ilmoitus sinne lasuun, varaatte ajan psykologille tms, parempi olisi kun sisarukset olisivat eri osoitteissa ja nuoremman pitää päästä puhumaan asiasta ammattilaiselle mahdollisimman pian, niin että ymmärtää ettei siskon käytös ole hänen vikansa. Jotenkin tuon tilanteen on pakko muuttua!

Vierailija
56/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty uskomaan, että vain isovanhempien eriarvoinen kohtelu on voinut johtaa tuohon. Joko AP ei kerro kaikkea tai sitten sisko on jollakin tapaa luonnehäiriöinen tms. Tai ehkä molempia.

Vierailija
57/65 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on aivan sairasta, että isosisko kiusaa muiden mukana pikkusiskoaan. Miten voi olla mahdollista, ettei isosiskoa saada kuriin? Minkä ikäisiä lapset ovat? Perheterapiaan koko sakki, siellä voidaan käsitellä, onko isosisko jotenkin kateellinen pikkusiskolle, onko empatiakyvyssä vikaa vai eikö ymmärrä vahingoittavansa pikkusiskoaan. Jos touhu jatkuu niin älylaitteet ja viikkorahat pois, ja tehdään selväksi, että tämä johtuu pikkusiskon kiusaamisesta, ja etuuksien menettämisestä on turha hyökätä pikkusiskon kimppuun.

Vierailija
58/65 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pahimmat kiusaajat oli just 2x isosisko. Olin toki myös koulukiusattu, mutta siskot kävi ihan fyysisesti kiinni.

Vanhempana katsoivat sit vissiin liikaa jotain Gilmoren tyttöjä ja alkoi se ihme soittelu ja lässytys siitä kuinka rakas ja tärkeä olenkaan.

Aluksi en osannut siitä peruuntua, vuosien väkivaltainen käytös lapsuudessa vähän niinkuin lamaannutti ja en osannut silloin 16-vuotiaana sanoa että en halua nähdä enää ikinä. Toisen tiputin kelkasta kun olin 20 ja toisen kun olin 30.

Ikinä eivät luikertelee elämääni takaisin.

Hyvä, itsellä ei mitään yhteyttä muiden kanssa minua kiusanneen isosiskon kanssa kahteenkymmeneen vuoteen. Pari vuotta sitten, kun meidän isoveli kuoli hän yritti ottaa yhteyttä kun tajusi, että hänellä ei ole enää muita sisaruksia kuin minä, mutta hän on sen verran pahasti tehnyt, etten todellakaan päästä tuollaista ikinä enää elämääni.

Vierailija
59/65 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isosisko kiusaa, olette luultavasti lellineet pienemmän isosiskon kustannuksella ja on syystä kateellinen

Vierailija
60/65 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pahin kiusaaja oli äiti ja pikkusisko otti mallia. Tottakai seurauksena vihasin molempia ja tämän vuoksi minusta tehtiin pahis.

AP ei kerro kaikkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme