Olivatko Tove Jansson ja Tuulikki varsinaisesti parisuhteessa?
He olivat kumppaneita ja paljon yhdessä, mutta olivatko he varsinaisesti parisuhteessa? Siis niin, että siihen kuuluu myös seksuaalinen puoli ym? Katselin Tove-dokumenttia ja jotenkin minulle ei välittynyt olo, että kyse olisi kovin fyysisestä suhteesta. Tietääkö joku tarkemmin, onko esim kirjan lukeneita paikalla?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Täällä tulevat kyllä ne sairaimmat yhteen.
Mitä sen on väliä mikä suhde heillä oli? Vuosikymmenten yhdessäolo kyllä varmasti viittaa parisuhteeseen ja siihen mitä luultavimmin on kuulunut seksi.
Kuulutatteko te kaikille ja kaikkialla että "Minä olen hetero, tässä on mieheni Martti ja me harrastetaan seksiä!"
Ei voida koska ollaan vihreitä,sori.
Itsestään epävarmat olevat pelkurit on näköjään vauhdilla haukkumassa lesboja täällä. Säälin.
Vierailija kirjoitti:
Tovella oli useita miessuhteita nuorempana, hän oli vähällä päätyä naimisiinkin Atos Wirtasen kanssa mutta suhde oli hyvin vaikea ja tuotti Tovelle suuria sydänsuruja.
Todellisen elämänonnen ja mielenrauhan hän löysi vasta Tuulikin kanssa. Ja piti yksityiselämänsä hyvin piilossa. Työ oli hänelle todella tärkeä asia koko elämän ajan.
Kannattaa lukea elämäkerta Tee työtä ja rakasta, en muista kirjoittajan nimeä.
Tuo kirja, tarkemmin Tove Jansson : tee työtä ja rakasta (elämäkerta) löytyy omastakin kirjahyllysta ja se on noin muutaman vuoden takaa ja sen on kirjoittanut Tuula Karjalainen.
Sinkkumies
Tove oli kai biseksuaali, nuorempana seurusteli useampien miesten kanssa ja Atos Wirtasen kanssa eli ns susiparina, eli olivat vakituisessa suhteessa mutta eivät menneet naimisiin koska Atos ei halunnut mennä. Se herätti aikanaan pahennusta ja ystävät ja tuttavat varsinkin suhteen alussa ihmettelivät ja kyselivät miksi Tove ja Atos eivät menneet naimisiin. Myös Toven isälle se oli vaikeahko asia. Tove jopa kosi Atosta kirjeessä, mutta ei saanut vastakaikua.
Sitten Tove tapasi Vivica Bandlerin ja rakastui tähän hulluna, suhde Atokseen hiipui sen myötä ja siitä lähien Tove seurusteli vain naisten kanssa ja vaihtoi siis kummituspuolelle, kuten itse asian ilmaisi. Kummitus oli koodinimitys lesboille tuolloin.
Tuon mainitun Karjalaisen kirjan lisäksi näitä asioita tulee ilmi Toven omista kirjeistä eri ihmisille. Kirjeitä voi lukea kirjasta nimeltä Kirjeitä Tove Janssonilta. Siitä selviää myös että Tove ei nuorempana halunnut saada lapsia siksi että oli sota ja hän näki tulevaisuuden ilmeisen toivottomana varsinkin poikalapsille joista kasvoi hänen nähdäkseen vain sotilaita ja tykinruokaa. Tovella oli kaksi veljeä sodassa ja hän oli heistä hyvin huolissaan sota-aikana. Molemmat kyllä selvisitä hengissä. Myöhemmin Tove jo vähän tunnelmoi sillä että perustaisi Atoksen kanssa perheen, mutta se ei tosiaan tälle Nuuskamuikkus-hahmolle sopinut.
Vivica Bandlerin kanssa oli myös intohimoinen mutta lyhyeksi tuomittu suhde.