Sivut

Kommentit (1484)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulussa ihan alusta loppuun vuosi ja ylikin.

Pitkät jonot joka asiaan.

Mulla meni Oulussa julkisella tasan puoli vuotta, diagnoosi tuli tänä keväänä. 

Ja jatkanpa tähän vielä, että kaverilla on Oulussa paljon kivisempi tie diagnoosin kanssa. On tosi paljon tuurista kiinni millaisia lääkäreitä tulee vastaan ja kuinka vakavasti ottavat asian. Sitten kun sää lähetteen psyk. polille on jo voiton puolella. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulle  psykiatri sanoi etten mitään terapiaa tarvitse, koska adhd ei ole sinällään mikään psykiatrinen sairaus, vaikkapsyk diagnoosiluokitus sillä onkin ja jos siihen joku terapaia auttaisi, niin ilmanmuuta sitä tarjoittaisiin kaikille lääkityksen sijaan. eri asia olisiollut, jos minulla olisi ollut joain liitännäisiä, niinsitten olisi voinut harkita.

vieraalle viestistä 466: tuttua täälläkin nuo arkipäivän asioiden hoitamattajättämiset. 

oletko miettinyt koskaan miksi viivästytät jotain asiaa? vaikka se auton katsastukseen vieminen,niin mikä siinä tuntuu vaikeimmalta? pohtia mistä järjestät aikaa, pelko siitä että unohdat, tunne yhteystietojen löytämisen vaikeudesta? mieti mikä on se suurin osatekijä ja tee se ensin tai sitten kirjaa ylös kaikki osatekijät, joita SUN täytyy tehdä siihenliityen ja sitten vaan alat hoitamaanyksi asia kerrallaan.

Auto-ongelmainen vastaa: mietin tätä autoasiaa ja kysymystäsi ja esim tähän auto-ongelmaan siis tuntuu että kun menen sinne, pelkään että olenkin aivan väärässä paikassa väärään aikaan. Tai että varaan vahingossa palvelun jota en tarvitse ja joudun maksamaan sen. Tai että en löydä perille , en tiedä miten autopaikoissa puhutaan ja mitä pitää sanoa.. mihin auto pitää viedä? Pelkään että ajan johonkin tyyliin oveen vahingossa. Tuntuu etten osaa vastata kysymyksiin autoa koskien ja mulle voi vaikka sanoa että ”tämä maksaa 4000euroa” ja siinä tilanteessa kun en uutta tilannetta nopeasti hahmota, menen vaikeaksi enkä sano mitään ja lähen kaupasta 4000 euron laskun kanssa. Tai ne saa mut tekemään jotain impulsiivisia ostoksia joita en tarvitse enkä osaa arvioida onko ne tarpeen. Tai että olen vahingossa varannut renkaanvaihtoajan jonnekin Tuuriin vaikka asuisin Turussa.. sellanen yleinen kaoottisuuteen tunne. Sama tunne tulee joidenkin kelan lomakkeiden kanssa. En jotenkin pysty syvällisesti keskittymään siihen mitä kysytään ja mitä pitää sanoa ja vastata, jo se kaikkien rivien, osoitteiden, kirjekuorien näkeminen saa aikaan sen että tekee mieli laittaa vaan silmät kiinni ja rutata paperit ja antaa olla.

Sama tunne tulee kun ilman lääkkeitä alan suunnitella tulevan viikon aikataulua.. ei pyhä sylvi. Mulla on sellaisia aikataulupohjia ja niitä kans menee roskiin ensin kolme kun aikataulusta tulee vaan ahdistuneempi olo, kun se viikon hahmottaminen tuntuu niin kaoottiselta. Ja koska alan tehdä niitä aikatauluja liian yksityiskohtaisesti niin ne ei auta vaan lopputulos on yksityiskohtaista silppua 🙈😅🙈

Ymmärrän täysin, olen ihan samanlainen. lomakkeetitse asiassa olisivat minulle oiva kid u tuksen muoto. aikatulut teen usein itkun kanssa, kun niiden työstäminen on hirveää. voi kun saisi elää ilman aikaa... lääkkeet auttaa paljon, kun niistä saa keskittymiskyvyn.

tuossa autoasiassa ja muutenkin samantyyppisissä asioissa minua on auttanut hirveästi asioiden avaaminen listan muotoon. mulla on oikeasti kymmeniä listoja arkiepäivien pakollisille vaikeasit hoidettaville asioille, koska ne helpottavat asioiden hoitoa. Niiden listojen kokoaminen on sitten toinen juttu: aikaa menee ja hermoja, mutta kun olin pari listaa tehnyt, niin tajusin miten paljon ne helpottavat.

ihan siis vain avaat listaan kaikki vaiheet mitä renkaiden vaihtoon menee, järjestyksellä ei väliä. sitten laitat ne vaiheet järjestykseen ja alat totuttamaan niitä yksi kerrallaan. äläkä hermostu siitä, että tulee tomosia mokia, että varaat kaksi aikaa, sellaista sattuu. ja jos nyt koet, että tuo renkaiden vaihtoliike oli hyvä ja siellä asiointi oli helppoa,niin laitat yhteystiedot ja muut talteen vaikka kännykkään ajastimen kera ja sulla on ensi kerrallasen verran helpompaa hoitaa se asia (noin teoriassa... jokainen addi kyllä tietää, että jso tulee samaan aikaan jotain poikkeuksellsita, niin sitten tuo asia siirretään "hoidan sen huomenna aivolohkoon")

itte ainakin joudun hiomaan listojaa muutamaan kertaan ennenkuin ne oikeasti toimii, mutta sitten on ollut helppoa. mulla on esimerkiksi lista sille kun menen käymään vanhempien luona viikonlopuksi kesällä, toinen lista viikonlopuksi talvella, kolmas lista arkipäivän matkavarusteisiin. listoja pidän sitten yhdessä kansiossa ja kukaan ei saa sitä kansiota avata tai listoja lukea ihan
siltä varalta, että jos ne listat menee silloin sekaisin, niin i loose my marbles. nykyisin esim. matkoille lähtö on tosi helppoa noiden listojen ansiosta.

Tää listajuttu on niin totta! Oon aina tehnyt listoja, ne selkiyttää muuten kaoottista arkea... jos niitä muistaa käyttää. Paljon käy sitä etten sii nä tilanteessa muistakaan että katsonpa listasta miten piti tehdä. Töissä ollessa tein listan mitä sulkemisaikaan ja avaamisaikaa n piti tehdä ja laitoin seinälle niin pomo repi sen sieltä pois ja sano että kyllä nyt muutenkin pitää muistaa mitä tehdään:( Oli joo ollut siellä töissä jo tyyliin kolme vuotta mutta seinälista oli muitakin, uudempia työntekijöitä, kuin mua varten. Selkeämpää katsoa konkreettisesta listasta kuin siitä pään sisäisestä joka menee helposti sekaisin jos keskittyminen herpaantuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten tuo onnistui ? vai oliko kontakti jo olemassa MTT:hen ?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten tuo onnistui ? vai oliko kontakti jo olemassa MTT:hen ?

Ei ollut mitään kontaktia minnekään neuro- tai mielenterveyspuolelle. En prosessin aikana käynyt ollenkaan MTT:ssa. Yleislääkäriltä lähete psyk polille, jossa testejä ja tutkimuksia noin kuukauden ajan ja diagnoosi kourassa. Pisin odotus oli 3kk lähetteen saamisen jälkeen kun odotin ensimmäistä aikaa psykiatrian polille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Saako ne työkkärissä tiedon jotenkin diagnooseista?  eli jos on jotai niin nakkaavat johonki kuntoutukseen fillareita kiillottaan tms?

Eivät saa työkkärissä terveystietojasi ellet itse kerro tai ei ole kyse kuntouttavasta työtoiminnasta.

Vierailija

Aina on mahdollisuuksia,mutta ei vaan voi koskaan tietää kuka on se joka ekana ottaa sinut vastaan. Se voi olla tyyppi joka tietää asiatsa paljon, tai sitte sellanen jonka mielestä ei ole ahddeeta olemassakaan.

Vierailija

Mä sain erikoislääkäriltä ADHD diagnoosin,sekä lääkkeet jotka oli valmiiksi apteekissa, kunnes sain hermoromahduksen samaan aikaan,lääkäri vaihtui, jouduin suljetulle 3kuukaudeksi ja sain kaksisuuntaisdiagnoosin ja vaihtoehto diagnoosilsi skitsoaffektiivinen häiriö.

Nyt joudun syömään 200mg lamotroginia päivässä ”kaksisuuntaiseen ”sekä psykoosilääkkeitä ja harmittaa kun koen tuon AdHD dg olleen oikea ja tuntuu että syön väärää lääkettä ja vielä isoilla annostuksilla. En pysty keskittymään mihinkään, juon jatkuvasti nykyään ja en tiedä miten saisin enään muutettua lääkärin päätä kun emme tule toimeen ja hän ei usko edellisen lääkärin diagnoosiin vaikka isä ja veli sekä siskon lapsi kaikki ADHD diagnooseilla :( en edisty missään,en opi mitään ja olen 26vuotias ja elän tt-tuella. Haluaisin opiskelemaan mutta pelkään että en pärjää ja ahdistaa tämä diagnoosi viidakko.

Vierailija

Hieman epäilyttää,mutta voiko tuota diagnosooida väärin jos käydään kuitenki kattavat selvittelyt läpi?

Mietin että mihin sen vois sekottaa sitte?

Vierailija

Saako kaiken käytöksen pistettyä nyt tämän ADHD:n tiliin? Mietin kun sukulaiset jaksaa kummeksua tempauksiani ja vihanpurkauksiani. Lakkaisi se jatkuva käytöksen ihmettely.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat