Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
1421/4219 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulussa ihan alusta loppuun vuosi ja ylikin.

Pitkät jonot joka asiaan.

Mulla meni Oulussa julkisella tasan puoli vuotta, diagnoosi tuli tänä keväänä. 

Miten tuo onnistui ? vai oliko kontakti jo olemassa MTT:hen ?

Ei ollut mitään kontaktia minnekään neuro- tai mielenterveyspuolelle. En prosessin aikana käynyt ollenkaan MTT:ssa. Yleislääkäriltä lähete psyk polille, jossa testejä ja tutkimuksia noin kuukauden ajan ja diagnoosi kourassa. Pisin odotus oli 3kk lähetteen saamisen jälkeen kun odotin ensimmäistä aikaa psykiatrian polille.

Vierailija
1422/4219 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ne työkkärissä tiedon jotenkin diagnooseista?  eli jos on jotai niin nakkaavat johonki kuntoutukseen fillareita kiillottaan tms?

Eivät saa työkkärissä terveystietojasi ellet itse kerro tai ei ole kyse kuntouttavasta työtoiminnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/4219 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se menny sujuvasti kuten pitäisikin.  Miten nyt sitten? lääkitys varmaa ainakin

Vierailija
1424/4219 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

psyk poli = MTT   ?  

Vierailija
1425/4219 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo puoli vuotta ja dg julkisella varmaan ennätys, mikälie sitte pisin aika ?

Minulla se oli aika tasan vuosi. 

Vierailija
1426/4219 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten nukkuminen sujuu ?  saako siihen lääkettä  enää edes jos on jo adhd-lääkitys?

Vierailija
1427/4219 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini riittää minulla, mutta tiedän ettei siitä ole oikeaan unettomuuteen mitään apua.

Vierailija
1428/4219 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemusta YTHS:n kautta diagnoosin hakemisesta? Onko mitään mahdollisuuksia?

Vierailija
1429/4219 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on mahdollisuuksia,mutta ei vaan voi koskaan tietää kuka on se joka ekana ottaa sinut vastaan. Se voi olla tyyppi joka tietää asiatsa paljon, tai sitte sellanen jonka mielestä ei ole ahddeeta olemassakaan.

Vierailija
1430/4219 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä muutoksia tulee lääkityksen kautti aikuisena? vaikuttaako esim parisuhteeseen?

Vierailija
1431/4219 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain erikoislääkäriltä ADHD diagnoosin,sekä lääkkeet jotka oli valmiiksi apteekissa, kunnes sain hermoromahduksen samaan aikaan,lääkäri vaihtui, jouduin suljetulle 3kuukaudeksi ja sain kaksisuuntaisdiagnoosin ja vaihtoehto diagnoosilsi skitsoaffektiivinen häiriö.

Nyt joudun syömään 200mg lamotroginia päivässä ”kaksisuuntaiseen ”sekä psykoosilääkkeitä ja harmittaa kun koen tuon AdHD dg olleen oikea ja tuntuu että syön väärää lääkettä ja vielä isoilla annostuksilla. En pysty keskittymään mihinkään, juon jatkuvasti nykyään ja en tiedä miten saisin enään muutettua lääkärin päätä kun emme tule toimeen ja hän ei usko edellisen lääkärin diagnoosiin vaikka isä ja veli sekä siskon lapsi kaikki ADHD diagnooseilla :( en edisty missään,en opi mitään ja olen 26vuotias ja elän tt-tuella. Haluaisin opiskelemaan mutta pelkään että en pärjää ja ahdistaa tämä diagnoosi viidakko.

Vierailija
1432/4219 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene uudelleen lekurille,ja vaadi uutta lekuria . Jos ei muuten niin valitusta kehiin.

Vierailija
1433/4219 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman epäilyttää,mutta voiko tuota diagnosooida väärin jos käydään kuitenki kattavat selvittelyt läpi?

Mietin että mihin sen vois sekottaa sitte?

Vierailija
1434/4219 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuksessa  samoja oireita,minulla molemmat diagnoosit.

Vierailija
1435/4219 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä lääkkeellä yleensä alotetaan jos tulee diagnoosi?

Vierailija
1436/4219 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään hyötyä mennä tutkimuksiin jos on jo yli 50v ? miten se vois hyödyttää?

Vierailija
1437/4219 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kaiken käytöksen pistettyä nyt tämän ADHD:n tiliin? Mietin kun sukulaiset jaksaa kummeksua tempauksiani ja vihanpurkauksiani. Lakkaisi se jatkuva käytöksen ihmettely.

Vierailija
1438/4219 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettiaddiktina olet löytänyt jo monta diagnoosia itsellesi. Pienestä suureen ja kaikki siltä väliltä.

Vierailija
1439/4219 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen F-diagnoosit on melkoinen häpeä, niin kyllä varmaan suurin osa oikeista adhdeista on ihan hiljaa asiasta.

Vierailija
1440/4219 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman epäilyttää,mutta voiko tuota diagnosooida väärin jos käydään kuitenki kattavat selvittelyt läpi?

Mietin että mihin sen vois sekottaa sitte?

No ei kyllä varmasti ihan helposti käy niin että saa vahingossa adhd-diagnoosin. Testit on normaalisti aika kattavat ja oireiden täytyis olla lapsuudesta asti tunnistettavissa ettei ole mitään mikä on syntynyt jossain myöhemmässä vaiheessa elämää.

Olen huomannut että tuntuu kuuluvan taudinkuvaan että diagnosoitu alkaa jossain alkuvaiheissa epäillä omaa diagnoosiaan.

En nyt lonkalta muista mitä kaikkia vääriä diagnooseja olen kuullut tyyppien saaneen ennenkuin kohdalle onkin osunut asiansa osaavat tahot ja on ADHD todettu ja muut diagnoosit nollattu pois väärinä.

Mutta ainakin masennusta(hoitamaton adhd aiheuttaa), jonkin sortin bi-polaarisuutta.

Sitten luonnollisesti toisilla on myös ihan oikeasti esim bi-po ja ties mitä sen adhd:n lisäksi mutta adhd:ta ei ole vain diagnosoitu hetimiten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan