Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokapaikassa matkivat mieheni murretta

Vierailija
27.05.2019 |

Noloa

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka matkii ja miksi?

Vierailija
2/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se nolo!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka noin on tehnyt ei elä ihan tässä hetkessä ja päivässä.

Murteita on paljon ja niin on vieraitakin kieliä, tökeröä tuollainen käytös.

Vierailija
4/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kovvoo hommoo?

Vierailija
5/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole ylpeä miehestäsi! Hän uskaltaa puhua omaa murrettaan. Itsetunto kohdillaan, toisin kuin matkijoilla. He voivat matkia kyllä ihastuneena kauniista murteestakin.

Vierailija
6/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole omaa murretta, mutta vietin pienenä kesiä eräällä vahvalla murrealueella ja opiskelin siellä myöhemmin vuosia. Kun juttukaveriksi tulee samaa murretta puhuva ihminen, minun puheeni alkaa itsestään noudatella tuon murteen sointia. Koska minulla ei ole murretaustaa, en tietenkään osaa puhua sitä edes kohtalaisen hyvin, joten kuulostan juuri siltä, että matkin ja jopa ivaan. Pahoittelen.

Vierailija
7/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka on matkinut, niin sitä on ärsyttänyt, kun miehesi uskalsi puhua omaa murretaan. Niin oudolta kuin se saattaakin tuntua, erilaisuus on myös kadehdittavaa.

Itsekin puhun murteella, paitsi työ-ja asiayhteyksissä, mutta vapaa-ajalla, enkä välitä vähääkään, mitä muut siitä ajattelevat.

Vierailija
8/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän murteellamme ”ruokapaikkaa” kutsutaan yleensä ravintolaksi.

Vierailija
9/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos heillä oli taustaa samasta paikasta ja murteesta?

Vierailija
10/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole omaa murretta, mutta vietin pienenä kesiä eräällä vahvalla murrealueella ja opiskelin siellä myöhemmin vuosia. Kun juttukaveriksi tulee samaa murretta puhuva ihminen, minun puheeni alkaa itsestään noudatella tuon murteen sointia. Koska minulla ei ole murretaustaa, en tietenkään osaa puhua sitä edes kohtalaisen hyvin, joten kuulostan juuri siltä, että matkin ja jopa ivaan. Pahoittelen.

Tämä juuri. Jotkut murteet vaan saa aikaan sen, että alkaa itsekin käyttää sitä, ilman mitään pahantahtoisuutta. Itse olin 30 vuotta sitten yhden kesän töissä karjalaisnaisen kanssa, ja edelleen käytän hyvin usein mietä ja sietä, vaikken elämässäni ole viettänyt paria päivää pidempaa aikaa itäisessä Suomessa. Se vaan tuli ja jäi. Eikä tämä nainen silloinkaan sitä pahakseen pannut, nauroi vain tarttumista. Ja samoin oma länsimurteeni tarttui keskisuomalaiseen kaveriini niin, että häntä epäiltiin baarissa lännestä päin olevaksi. Naurettiin yhdessä molemmat sille.

Vierailija
11/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän murteellamme ”ruokapaikkaa” kutsutaan yleensä ravintolaksi.

Ravintola-sanan käyttö on tosiaan muuttunut paljon viime vuosikymmeninä. Ei ennen edes hyvää arkiruokaa tarjoavia lounaspaikkoja eli "baareja" kutsuttu ravintoloiksi, pikaruokaloista puhumattakaan. Ehkäpä kysyjän mies oli käynyt tällaisessa ruokapaikassa eikä oikeassa ravintolassa, joiden henkilökunnalta edellytetään asiallista ja ystävällistä käytöstä.

Vierailija
12/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäammattimaista.

Vierailija
13/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin lyön luurin korvaan näille savoa vääntäville puhelinmyyjille välittömästi. Näinkin päin voi toimia.

Vierailija
14/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa inhottavaa. Itse olen saanut vain positiivista kommenttia murteestaani. Joskus alkuaikoina nuoret pojat töissä saattoi vitsailen matkia, mutta en jaksanut pahastua.

Jokainen puhukoon tyylillään!

Vierailija
15/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne työ määttä? Mittee työ siellä tiettä?

Piätä ihan rupesj särkkemään ku vuan uatteli asijoo.

Vierailija
16/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapaikka. Mitäs tähän sanoisi.

Vierailija
17/17 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapaikka on ok sana, ei sitä tarvitse pilkata. Useinhan sitä sanotaan reissussa, että pitäisi löytää kiva ruokapaikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan