Kuinka paljon 1 aikuinen & lapsi tarvitsee rahaa elämiseen?
Ero on edessä, ja nyt mietin miten tullaan lapseni kanssa pärjäämään taloudellisesti. Kuinka paljon teidän mielestä tarvitsee asumiskulujen jälkeen rahaa, jotta voi elää ihan ookoosti? Lapsi on 5-vuotias.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan riippuu muista kuluista..Mutta pari tonnia käteen asumiskulujen jälkeen riittänee, jos elää kohtuu tarkasti ja säästää yllättäviä menoja varten.
Herranjestas miten paljon! Silloinhan nettotulojen pitäisi olla reilusti yli 3000 €, eli bruttopalkan jotain 5000/kk!?!
Eikös tuo ole ihan normaali palkka korkeakoulutetulle? Diplomi-insinöörien mediaanipalkka on 4800e ja keskipalkka 5250e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan riippuu muista kuluista..Mutta pari tonnia käteen asumiskulujen jälkeen riittänee, jos elää kohtuu tarkasti ja säästää yllättäviä menoja varten.
Herranjestas miten paljon! Silloinhan nettotulojen pitäisi olla reilusti yli 3000 €, eli bruttopalkan jotain 5000/kk!?!
Eikös tuo ole ihan normaali palkka korkeakoulutetulle? Diplomi-insinöörien mediaanipalkka on 4800e ja keskipalkka 5250e
Juuri ja juuri saa 3000, kun palkka on 4800. Mulla palkka on 4500 ja käteen jää 2800
Ei kai sillä ole mitään väliä kun sossu ja muut maksaa.
Yhthan saa lapsilisiä, asumistukea, toimeentulotukea, elareita..
Tyhmää olis mennä töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti 300 €/kk ja auton kulut 500 €/kk. Sen päälle ruoka, laskut ja satunnaiset menot, niin siinähän se 1500 on jo mennyt.
Päiväkotimaksu pienenee ihan olemattomiin eron ja tulojen laskun myötä. Autoa ei ole eikä tarvita.
Eikö noita asioita olisi taas voinut laittaa heti aloitukseen?
Missä asutte? Kuinka paljon saat palkkaa? Kuinka vanha lapsi on? Mitä hän harrastaa nyt ja mahdollisesti tulevaisuudessa? Paljonko mies on valmis maksamaan elareita? Onko teillä nyt omistusasunto puoliksi ja onko se velaton?
Joo totta, anteeksi! Tosiaan Helsingissä asutaan ja autoa ei ole, päiväkotimaksu ei tulee olemaan kuin joitakin kymppejä kuussa. Lapsi viisivuotias, harrastuksiin on tähän asti mennyt aika paljon, yli 100 euroa kuussa, mutta niistä nyt täytynee tinkiä/vaihtaa halvempiin. Ei ole omistusasuntoa. En tiedä yhtään, paljonko tulen saamaan elatusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri ja juuri saa 3000, kun palkka on 4800. Mulla palkka on 4500 ja käteen jää 2800
Minun palkkani on 3600 ja nettona saan 2400.
Itse sanoisin, että aikuisen ja lapsen elämiseen tuo riittäisi. Joskus ennen avioliittoa maksoin rivarikolmiosta 500 euroa (laina + vastike + vesi) ja toinen 500 jäi aina säästöön. Tonni meni laskuihin, autoon, ruokaan ja huvituksiin. Jos meille nyt tulisi ero ja tämä omakotitalo myytäisiin, ei tästä jäisi kummallekaan kuin kättenvoiteet lainan kuoletuksen jälkeen. Minun pitäisi aloittaa oman asunnon lainanlyhennys alusta, mutta palkallani pystyisin kyllä ottamaan rivaripätkää varten uutta lainaa ja elättämään silti lapseni ihan hyvin. Omakotitaloon minulla ei olisi varaa. Tosin ei miehelläkään yksinään, hänen nettonsa on tonnin hujakoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaikki ei ole diplomi-insinöörejä.
Tuossa iässä ei ole vielä paljon menoja verraten teini-ikään, joten n. 600 riittänee ruokiin ja muuhun. Kun lapsi kasvaa tuo tuplaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti 300 €/kk ja auton kulut 500 €/kk. Sen päälle ruoka, laskut ja satunnaiset menot, niin siinähän se 1500 on jo mennyt.
Päiväkotimaksu pienenee ihan olemattomiin eron ja tulojen laskun myötä. Autoa ei ole eikä tarvita.
Missä asutte? Kuinka paljon saat palkkaa? Kuinka vanha lapsi on? Mitä hän harrastaa nyt ja mahdollisesti tulevaisuudessa? Paljonko mies on valmis maksamaan elareita? Onko teillä nyt omistusasunto puoliksi ja onko se velaton?
Joo totta, anteeksi! Tosiaan Helsingissä asutaan ja autoa ei ole, päiväkotimaksu ei tulee olemaan kuin joitakin kymppejä kuussa. Lapsi viisivuotias, harrastuksiin on tähän asti mennyt aika paljon, yli 100 euroa kuussa, mutta niistä nyt täytynee tinkiä/vaihtaa halvempiin. Ei ole omistusasuntoa. En tiedä yhtään, paljonko tulen saamaan elatusmaksuja.
Siis kuinka pieni palkkasi on? Itse olen keskituloinen yh ja maksoin päivähoitomaksuja melkein täydet.
Lapsi siis on aloittamassa eskaria? Siinä tapauksessa hoitomaksuista tulee tosi pieniä, kun hoitoajasta vähennetään eskarin osuus. Vuoden päästä voi jo huokaista noiden maksujen puolesta helpotuksesta.
Meillä taitaa jäädä joku 400€. Sillä se pitää pärjätä ja pärjääkin.
Meillä taitaa jäädä joku 400€. Sillä se pitää pärjätä ja pärjääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka pieni palkkasi on? Itse olen keskituloinen yh ja maksoin päivähoitomaksuja melkein täydet.
Tällä hetkellä hyvin pieni, koska opiskelen samalla. Reilusti alle 2000 jää käteen. Vaihtelee siis.
Meitä on 1 aikuinen ja lapsi, asuntolainan ja muiden pakollisten laskujen jälkeen jää noin tonni kuussa käteen. Auto on (vanha ja maksettu) ja lapsella kallis harrastus. Aika tiukilla ollaan, juurikin tuon harrastuksen takia mutta ilman sitä ei olisi mitään hätää. Mielestäni on kuitenkin tärkeää että lapsi saa pitää harrastuksensa niin kauan kuin itse haluaa jatkaa. Mitään tukia en ole koskaan saanut ja maksanut täydet päiväkotimaksut.