Miksi on niin kauheaa jos mies , jonka kanssa asut ulkoistaa siivouksen?
Esim. maksaa siitä sinulle tai siskolleen tai palkkaa siivoajan? Varsinkin itselleni tämä on selkävamman takia ainoa vaihtoehto.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Miten selkävamma estää siivoamisen?
'
Tarvitseeko tuohonkin jonkun lääkärintodistuksen? Minulla käy siivooja, koska voin sellaisen tilata kotiini enkä rakasta siivoamista.
- sinkkunainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että siivoukseen kuuluvat liikesarjat sattuvat niin paljon, että
tekisi mieli kiljua ja seuraava päivä töissä on todella vaikea liikkumisen kannalta.
ap
Mutta liikkuminen töissä sitten ei aiheuta kiljumista kotona, kunhan et joudu siivoamaan?
Pöydän tai pölyjen pyyhkiminen ei ole "liikesarja" eikä moni muukaan siivoamiseen liittyvä ole erityisen raskasta. Työt voi jakaa niin että toinen tekee sen mihin et pysty ja itse teet muun.
Varsinainen ongelma tässä on se, että yleensä vetoat vammaasi. Ei siivoojan palkkaamista tarvitse oikeuttaa millään. Mutta ilmeisesti aiot luistaa monestakin asiasta vammasi takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Tarvitseeko tuohonkin jonkun lääkärintodistuksen? Minulla käy siivooja, koska voin sellaisen tilata kotiini enkä rakasta siivoamista.
- sinkkunainen
Aloittaja toi vammansa esiin, joten hänen mielestään se on ilmeisesti olennaista.
Nyt en ymmärrä mikä täällä oikein on ongelma. Jos ihminen ei halua siivota itse tai pysty siihen, niin kyllä on oikeus ostaa siivouspalvelu keneltä haluaa. Olettaen että on varaa maksaa kunnollinen korvaus, jos haluaa elää kotonaan kuin pellossa niin kuka sitä pystyy estämään. Muistan itse että hyvän ystäväni kotona kävi siivooja kerran viikossa kun olimme teinejä. Päivää ennen siivoojan tuloa talo oli kuin sikolätti, tiskit, likaiset vaatteet, tavarat ym olivat kaikki jätetty minne huvittaa. Ei siivooja valittanut, mitä sotkuisempaa oli, sitä isomman palkan sai, koska teki työnsä yksityisenä ja sai itse määrittämäänsä tuntiliksaa. Kaikki olivat tyytyväisiä tähän järjestelyyn. Joten mielestäni ap voi aivan vapaasti ulkoistaa siivouksen, kunhan maksaa siitä kunnon korvauksen.
Ps. Omassa kodissani siivoan itse, koska olen niin neuroottinen etten kelpuuta muiden siivousjälkeä. On minulla aviomieskin joka osallistuisi jos antaisin, mutten anna. Sekin on oma valintani.
N28
Minulle passaisi, jos mies palkkaisi siivoojan hoitamaan isommat hommat kuten saunan ja kylppärin sekä ikkunoiden pesut. Myös seinien ja kattojen pesu kerran vuoteen kuuluu noihin.
No ei haittaisi tippaakaan, päinvastoin. Ei haittaisi, vaikka palkkaisi siivoojan lisäksi puutarhurin, kokin, hovimestarin ja autonkuljettajankin. Olen sinkkunainen ja käytän varsin paljon (usemman kerran viikossa) erilaisia palveluita. En itseasiassa edes huolisi miestä, jonka mielestä mun pitäisi palveluiden käytön sijasta alkaa tekemään itse.
Vierailija kirjoitti:
Niin, arvaan että selkävamman kanssa kuitenkin pystyy sotkemaan kovasti...
Ei olisi ollenkaan kauheaa! Itse en siivoa maksusta kotona, teen sitä jo töissä. Sisaren palkkaaminen kuulostaa vähän oudolta koska
- miksi sisar eikä veli, sovinismia?
- onko sisarella siivouskoulutus?
- eihän ole pimeää työtä?
Siivousfirman palkkaaminen olisi ykkösvaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään haluaisi siivoojaa kotiin. Se siivoaa, joka haluaa, että on siistiä. Meillä jako menee niin ja ihan hyvin toimii.
Mikä siinä siivoojassa kotona olis niin kauheaa?! Monella käy.
Siivooja sopisi vallan hyvin. Mutta jos mies on muuten epäsiisti arjessa - ei saisi edes pesukonetta päälle ja jättäisi keittiön sekasorron valtaan, niin minä joutuisin kuitenkin tekemään asioita hänen puolestaan. Eli ei olisi silloin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että vaimoltasi kysymättä palkkaat ulkopuolisen henkilön yhteiseen kotiinne?
Esimerkiksi oman sisaresi tai siivoojan?
Mielestäni asioista sovitaan yhdessä.
Sain aina keskustelussa vastauksen, että minun täytyy siivota ja selkävammaani vähätellään. Olen siis sinkku nyt .
ap
Et siis ole edes tavannut tulevaa kumppaniasi ja suunnittelet palkkaavasi hänet tai siskonsa siivoojaksesi.
Jos et ole neliraajahalvaantunut, pystyt siivoamaan.
No ei todellakaan tartte olla neliraajahalvaantunut ettei pystyisi siivoamaan! Paljon vähäisemmät selkävammat sen jo estävät!
Kenen rahoilla ap sen siivouksen ulkoistaa?
Selkävamma kuulostaa siltä, että ap elää minimaalisella työttömyyskorvauksella/ Kuntoutustuella ja siivoojan palkka on pois normaalin elämän perustarpeista - ja joko siivooja tai ne perustarpeet jäävät kokonaan vaimon maksettavaksi.
Ihan sama kuka siivoaa, kunhan siivous hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kenen rahoilla ap sen siivouksen ulkoistaa?
Selkävamma kuulostaa siltä, että ap elää minimaalisella työttömyyskorvauksella/ Kuntoutustuella ja siivoojan palkka on pois normaalin elämän perustarpeista - ja joko siivooja tai ne perustarpeet jäävät kokonaan vaimon maksettavaksi.
Höpsis. Tunnen useitakin selkävammaisia, jotka käyvät töissä. Eivät tietenkään missään raskaissa ruumiillisissa töissä, mutta erilaisissa asiantuntijatehtävissä. On ergonomisesti oikein säädettyjä pöytiä, seisomapöytiä, erilaisia tuoleja erilaisia ergonomisia tarpeita varten jne. Mä olen tehnyt jo vuosia etätöitä kotona, koska käveleminen on ollut vaikeaa. Nyt tosin mulla on jo tekonivelet molemmissa polvissa, mutta en silti aio enää luopua etätyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että vaimoltasi kysymättä palkkaat ulkopuolisen henkilön yhteiseen kotiinne?
Sain aina keskustelussa vastauksen, että minun täytyy siivota ja selkävammaani vähätellään. Olen siis sinkku nyt .
ap
Et siis ole edes tavannut tulevaa kumppaniasi ja suunnittelet palkkaavasi hänet tai siskonsa siivoojaksesi.
No ei todellakaan tartte olla neliraajahalvaantunut ettei pystyisi siivoamaan! Paljon vähäisemmät selkävammat sen jo estävät!
Eivät estä. Aloittaja käy töissä. Hän pystyy siis tekemään kevyitä siivoustöitä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eivät estä. Aloittaja käy töissä. Hän pystyy siis tekemään kevyitä siivoustöitä kotona.
Mitä väliä pystyykö vai eikö? Voi silti palkata jonkun toisen tekemään jos haluaa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä väliä pystyykö vai eikö? Voi silti palkata jonkun toisen tekemään jos haluaa.
Eri
Niinpä. Ja silti aloittaja korostaa vammaansa vaikka sen ei pitäisi liittyä asiaan. Miksihän?
Entä jos kumppanisi haluaisi että sinä tai siskosi siivoaa kotinne maksusta? Sitähän tässä kysyttiin.