Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako herneitä todella syödä keittämättä?

Vierailija
26.05.2019 |

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000006114843.html
Evirahan neuvoo keittämään tunnin.
Olen ymmärtänyt että noinhan ne maailmalla ne falafelit tehdään, keittelemättä kikherneitäkään, mutta hämmentää tuo eviran varoittelu myrkytysoireista. Ei kai nopean paiston luulisi korvaavan mitään pitkää keittämistä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Falafelit tehdään nimenomaan keittämättömistä (mutta liotetuista) kikherneistä.

Niin olen aina tehnyt ja voinut paksusti. Tee sinä samoin.

Vierailija
2/12 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meneehän ne uuniin kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niitä herneitä, mitä torilla myydään kesällä tuoreina, on meillä syöty kilo kaupalla keittämättä ja paistamatta, eikä kukaan ole ikinä saanut mitään myrkytysoireita.

Vierailija
4/12 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis niitä herneitä, mitä torilla myydään kesällä tuoreina, on meillä syöty kilo kaupalla keittämättä ja paistamatta, eikä kukaan ole ikinä saanut mitään myrkytysoireita.

Ne torilla myytävät on kai sokeriherneitä joita voi syödä palkoineen. Tuotakin olen miettinyt, että jos ruokaherneistä versoja kasvattaessaan onnistuu kasvattamaan myös herneitä, niin voiko niitä sitten syödä tuoreena. Palot eivät kuulemma ole syötäviä?

Mutta tässä ohjeessa on siis kuivattuja herneitä, ja pihvit paistetaan pannulla.

Vierailija
5/12 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/12 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa keittää noita noin kauan, mielummin ostaa valmiiksi valmistettuja purkkipapuja tms.

Vierailija
7/12 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka jaksaa keittää noita noin kauan, mielummin ostaa valmiiksi valmistettuja purkkipapuja tms.

No purkkipavuissakin voi sitten olla jotain bisfenoli A:ta tai jotain...

Minä kyllä jaksan keittää, mutta kun ilmeisesti se falafelien yms. Rakenne ei sitten ole samanlainen jos keitetyistä tekee?

Ihmetyttää vain nuo eviran neuvot, jos puoli maailmaa syö keittelemättä niin putoaa pohja muiltakin eviran ohjeilta.

Tosin kai uppopaistavat, luulisi sen olevan jo vähän tehokkaampaa kuin pannulla paistaminen?

Vierailija
8/12 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koskeeko tämä niitä liemessä myytäviäkin papuja? Eikö nekin ole raakoja? Eli pitääkö ne kinkeittää vielä erikseen, vaikka tekisikin ruokaa, jossa ne kuumennetaan yli 80 asteeseen? Meneepä hankalaksi.

Vierailija
9/12 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskalla. Herneitä on keitettävä ainakin kolme tuntia ennenkuin uskaltaa syödä.

Vesikin on myrkyllistä, vesi on huolellisesti ryöpättävä ennen käyttöä. Jos et usko työnnä pääsi ämpäriin joka on täynnä tuoretta hanavettä ja odottele vartti.

Vierailija
10/12 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No purkkipavuissakin voi sitten olla jotain bisfenoli A:ta tai jotain...

Minä kyllä jaksan keittää, mutta kun ilmeisesti se falafelien yms. Rakenne ei sitten ole samanlainen jos keitetyistä tekee?

Ihmetyttää vain nuo eviran neuvot, jos puoli maailmaa syö keittelemättä niin putoaa pohja muiltakin eviran ohjeilta.

Tosin kai uppopaistavat, luulisi sen olevan jo vähän tehokkaampaa kuin pannulla paistaminen?

Totta, mutta haitallisia määriä tulee vasta jos syö purkki per päivä. Harvoin kukaan purkkiruokia syö päivittäin.

Vierailija
11/12 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että "muualla maailmassa" vatsan mikrobisto on erilainen. Ehkä selkeimmin huomaa matkoilla mahdollisina ruokamyrkytyksinä. Nuo Eviran ohjeet voivat olla liioittelua, mutta jos haluaa varman päälle tehdä niin noudattaa ohjeita.

Vierailija
12/12 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennen kuullut, että joku käyttäisi kuivattuja, liotettuja herneitä esim. salaattiin. Itse teen niistä vain hernekeittoa.