Onko teillä siis kaikilla jotain sairaskuluvakuutuksia?
Meillä ei ole koskaan ollut, nyt jo täysi-ikäinen lapsi sairasti hyvin vähän pienenä, lähinnä jotain tapaturmia ollaan jouduttu terveyskeskuksessa käymään näyttämässä. Itse olen kroonikko ja käyn terveyskeskuksessa kerran vuoden-parin aikana kontrollissa ja maksan tuolloin vuosimaksuna muutaman kympin. Olisi ollut täysin rahanhaaskuuta ottaa mitään vakuutuksia. Saako rahojaan takaisin jos ei sairasta?
Kommentit (27)
Meillä on lapsella ja on ollut nyt tosi tarpeen. Vuoden sisällä sairastanut mm. mykoplasman, allergia puhkesi ym.
Itse en saa mitään vakuutusta perussairauteni vuoksi.
Aikuiselle pojalleni otin jo ennen syntymäänsä vakuutuksen ja on kyllä ollut kannattava juttu. Itselläni on vapaaehtoinen terveysvakuutus, kallis, mutta tämän maan (ei Suomi) julkinen puoli on hieman kysymysmerkki.
Maksan joku 12e/kk tosta "sairasvakuutuksesta", niin joo kyllä mulla on se. Työpaikan puolesta on vapaa-ajantapaturmavakuutus.
Pari vuotta sitten sain kaikki labrat maksatettua vakuutusyhtiöllä, kun valitin vatsavaivoja.. Pitää taas kehitellä jokin syy, että pääsee verilabroihin varmistaa, et kaikki arvot kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Suomessa on kuitenkin se tilanne että jos oikeasti sairastuu, niin erikoissairaanhoito, leikkaukset yms. tapahtuu sairaalassa ja se on kaikille saman hintaista. Sinne sairaalaan ne yksityiseltäkin oikeasti sairaat lopulta lähettää. Toki yksityiseltä saa hakea flunssaan antibiootteja yms. heti kun haluaa, mutta itse en halua syödä turhaan antibiootteja, ne on vain pahaksi.
No riippuu leikkauksesta ja sairaudesta. Tapaturmavakuutus on kyllä hyvä olla, maksaa lapselle jotain 20€ vuodessa ja aikuiselle jotain 100€ vuodessa. Meinaan tapaturman takia tehtävät leikkaukset kannattaa hoidattaa yksityisellä puolella mieluummin kuin julkisella puolella. Esim. jos vaikka nilkka murtuu niin pahoin että se täytyy leikata niin leikkaus on usein aika vaativa. Yksityisellä puolella voi valita erityisesti nilkkaleikkauksiin perehtyneen ortopedin, vaikka yliopistosairaalan dosentin joka on tehnyt tutkimusta nilkkaleikkauksista tai vastaavan erikoisasiantuntijan. Julkisella puolella taas leikkauksen tekee kuka vain erikoistuva lääkäri joka ei ole vastaavia leikannut ehkä aiemmin juuri ollenkaan, siinä harjoittelee sitten sinulla vaikka joku venäläinen erikoistuva lääkäri keskussairaalassa. Toki heidänkin pitää jostain aloittaa ja oppia, mutta harjoitelkoon joillain muilla kuin minulla eli niillä joilla ei ole tapaturmavakuutusta. Pitkäaikaissairauksien esim. suunniteltujen leikkausten kuten vaikka syövän tai vatsan leikkaamisen osalta sitten toki eri juttu. Mutta äkillisissä murtumissa tms. esim. taas päivystäjänä on joku erikoistuva jolla ei välttämättä ole juuri kokemusta ja päivystysleikkaukset tekee kuka sattuu sitten. Mutta esim. polven tai nilkan murtuman osalta leikkaus voi odottaa vaikka seuraavaan päivään jotta ehdit selvitellä kuka olisi paras asiantuntija alalla ja voi matkustaa vaikka Helsinkiin tai Tampereelle leikkaukseen sitten.
Vierailija kirjoitti:
Maksan joku 12e/kk tosta "sairasvakuutuksesta", niin joo kyllä mulla on se. Työpaikan puolesta on vapaa-ajantapaturmavakuutus.
Pari vuotta sitten sain kaikki labrat maksatettua vakuutusyhtiöllä, kun valitin vatsavaivoja.. Pitää taas kehitellä jokin syy, että pääsee verilabroihin varmistaa, et kaikki arvot kunnossa.
Ai valehtelemaan lääkärille että on jotain vaivoja jotta saat verikokeita? Onko tuossa nyt mitään järkeä? Se lääkärihän ottaa niitä labroja sen mukaan kuin valitat vaivoja. Onko ne labrat sitten parhaat terveystarkastusmielessä? Esim. vaikka reumakokeita jos keksit valehdella että on nivelvaivoja? Miksi haluat otattaa vaikka reumakokeita jos ei ole oireita tai vaivoja? Tai vatsalabroja jos ei vatsavaivoja ole? Terveystarkastuksissa otetaan yleensä piilevien sairauksien osalta labroja siis sellaisten jotka eivät oireile, esim. sokerit, kolesterolit. Ei niitä oteta jos vaivoja on, jos vaikka keksit valitella vatsakipuja jotta saisit labroja niin ei siinä tule terveystarkastuslabroja. Vakuutukset eivät tietysti kata terveystarkastuksia vaan sairaanhoitoa, mutta sokerit ja hemoglobiinit ja kolesterolit sekä verenpaineet yms. saa terveyskeskuksessakin otettua kun ei kiire ole niin onko väliä meneekö aika kuukauden päähän vai ei.
Ei tod. Osakkeita on, esim just vakuutuspuljujen. Ovat muuten hyviä osingonmaksajia :) että ottakaa vaan noita, kilahtelee mulle sit enempi osinkovirtaa, tsi tsing. Niin joo ja kasvua haetaan nykyään lemmikkivakuutuksista. Että tulevat kyl maksamaan todnäk nousevat osinkotuotot jatkossakin.