Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumisoikeus asunto edut ja haitat?

Vierailija
25.05.2019 |

Minkälaisia etuja ja haittoja asumisoikeusasunnossa asumisessa on? Milloin tämä kannattaa oman asunnon hankkimisen sijaan? Olen 26-vuotias, vuosi sitten valmistunut yliopistosta. Alallani uran alkuvaiheessa tehdään paljon sijaisuuksia ja pätkätöitä. Tällä hetkellä minulla on sijaisuus pääkaupunkiseudulla vuoden loppuun asti ja sen jälkeisestä työllistymisestä ei ole tietoa. Olen säästänyt asp-tilille, jossa on tällä hetkellä n. 10000 euroa, mutta oman asunnon hankkimiseen mulla pitäisi olla n. 20000 säästettynä. Olen harkinnut asumisoikeusasuntoa muuttuvan työtilanteen ja kalliin vuokrani vuoksi. Asun siis tällä hetkellä aika huonokuntoisessa pienessä yksiössä, jonka vuokra on. 750 e kuussa. Vuokran hinta on lähes sama kuin hienon uuden asumisoikeusasunnon vastike. Kokemuksia ja mielipiteitä kaipaan!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on noussut vuokra-asunnoissa enemmän vuokra kun tässä asokodissa missä nyt asun. :D

Vierailija
22/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumisoikeussopimusta ei voi irtisanoa, kuten vuokrasopimusta. Asuntoa ei myöskään voi lunastaa omaksi.

-Asumisoikeusasunnossa on n. 2 kk irtissanomisaika, ihan samalla tavalla ku vuokra-asunnoissakin. :D

*3kk* tarvi tulla pätemään ku ei tiedä.

-no on monissa vuokra-asunnoissaki 3 kk, joissain 2 kk. :D ja jos siihen saa uuden asujan niin ei tarvii maksaa 3 kk vastiketta... toi 3 kk on must aika normi-aika ja ihan sama periaate ku vuokrakämpissäkin, vai miten toi niistä muka eroaa?

Vuokralaisen irtisanoessa irtisanomisaika on 1kk.

Vuokranantajan irtisanoessa pidempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin asuisin vuokralla ja tililläolevat kymppitonnit sijoittaisin.

Mikä järki asoasunnossa on kun vastike on sama kuin vuokra ja joudut montakytätonnia maksamaan kynnysrahaa.

Toki saat indeksikorotuksen, mutta vaatimaton korko se on asoyhtiölle antamallesi lainalle.

-No mulla on 300 euroo vähemmän kuukaudessa maksettavaa ku asun asossa ku jos asuisin vuokralla. laskin just et 5 vuodessa se tekee 15 000 euroa. Plus siihen pari tuhatta indeksikorotuksia. 17 000 e oon "tienannu" tällä lailla, vs. jos oisin asunu vuokrakämpässä. Toki se raha on nyt siellä etten voi käyttää sitä. Mut sano mulle et mistä sijotuksista sais viidessä vuodessa VARMASTI 17 000 euroa, jos oot laittanut piiloon ne rahat jotka saat joka tapauksessa takasin ? :D

Vierailija
24/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus oon vuokrannu mun kämppää ku oon asunu muualla niin joitain kuukausia, mistä tienasin rahaa 2400 euroa. Eli tienannu tällä asumisella viidessä vuodessa 19 400 euroa.

Vierailija
25/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon seurannu pk-seudun asokämppien hintoja ja vaikka pistät sen 25k kiinni niin silti vastikkeet noin 700-900/kk mikä on mielestäni aika kova summa kun omaa rahaa noin paljon sisällä.

Vierailija
26/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä laitoin vaan 12 000 euroo ja tää on yksiö. ja ale 500 euroo vastike. noi on varmaan kaksioita, mistä joutuu maksaa 700-900e kk. Varmaan kuitenki pari sataa halvempia ku vuokralla.

Vierailija
27/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon seurannu pk-seudun asokämppien hintoja ja vaikka pistät sen 25k kiinni niin silti vastikkeet noin 700-900/kk mikä on mielestäni aika kova summa kun omaa rahaa noin paljon sisällä.

Pääkaupunkiseudulla ainoa järkevä asoyhtiö on Haso. Vastike on noin 10 €/neliö, ovat keskimäärin halvempia kuin Helsingin kaupungin vuokra-asunnot.

Vierailija
28/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaa oman ja lyhentää omaa lainaa niin saa ne rahat itselleen. Lainanlyhennys ei ole asuinkulu, vain lainan korko on. Vastike toki omassakin on jos ei ole omakotitalo. Esim. jos omassa yksiössä on vastike 100€/kk ja ASO:ssa 500€/kk ja vuokra olisi 750€/kk niin omassa säästää nopeasti ja paljon, kun joku tuossa edellä laski paljonko on asossa säästänyt verrattuna vuokra-asuntoon. Voi maksaa lainanlyhennystä sen vuokran tai asovastikkeen verran niin ei menetä niitä rahojaan kuten vastiketta tai vuokraa maksaessa. Sitten voi vaikka myydä sen oman ja ottaa rahat kun asosta lähtiessä saa vain sen asomaksun ja vuokra-asunnosta ei mitään.

Vierailija
29/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä! Oulun seudullakin aso-asuminen ei ole järkevää muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Laita kolmioon 25k ja maksa siitä vastiketta 800 €/kk + vesimaksut tyyliin 15-18 €/hlö/kk. Tässä systeemissä ei ole järjen hiventäkään, ennemmin asuu edullisesti vuokralla ja säästää aspiin. 

Vierailija
30/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun Asossa Helsingin Arabianrannassa, mikä on kohtuullisen kallis alue ostaa tai vuokrata asuntoa. Olen hyvätuloinen nelikymppinen it-alan asiantuntija, mutta ei ole vaan kiinnostanut ikinä ottaa isoa velkaa omaan asuntoon, ja vuokra-asunnot on nuoruuden kokemuksesta epävarmoja: joku valittaa koirasta, tai omistaja tarviikin asunnon vaikka opiskelemaan tulevan sukulaisen käyttöön, asuntoa ei saa laittaa oman näköisekseen vaan se on ne valkoiset seinät jne.

Täällä ainakin asojen (Asun itse Asuntosäätiöllä) vastikkeet on todella paljon pienempiä kuin vastaavat yksityisen vuokrat. Minä maksan 796 euroa kuussa merenrantakolmiostani, kun tuosta viereisestä talosta 46 neliön kaksioita yksityinen vuokraa 950 e/kk. Omistusasuntojen hinnat on niin päätähuimaavia, etten saisi sellaiseen lainaa enkä edes haluaisi - enkä toisaalta halua muuttaa johonkin Kontulaan mistä mulla olisi varaa omistusasuntoon. Asuntoon olen itse laittanut laminaattilattiat, uudet keittiönkaappien ovet ja maalannut seiniä. Mihinkään taloyhtiökokouksiin, pihatalkoisiin tms ei tarvi osallistua, kaiken hoitaa huoltoyhtiö.

Ai niin ja ne vastikkeet joskus aikoinaan nousi vähän joka vuosi mutta nyt on 3 vuotta laskeneet. Ei siis ole mikään automaatti että aina nousee vaan. 

Vierailija
31/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asossa on sellainen jännä juttu, että asuntojen neliöhinnat ei vaihtele kaupunkien sisällä alueen kalleuden tai halpuuden mukaan, vaan vain rakennusvuoden. Siksi Helsingissä varsinkin kalliimpien alueiden asoja joutuu jonottamaan vuosia: ne on tosi edullisia verrattuna vuokraan tai järkyttävän hintaisiin omistusasuntoihin joihin monella ei ole mahdollisuuutta edes saada tarpeeksi lainaa. Jos se asunto Arabianrannasta tai Kalasatamasta maksaa saman kuin vastaava Kontulasta, niin ei ole ihme että ensinmainittuihin on kova tunku ja viimemainittuihin ei niinkään - kun vuokraamalla saa samalla vastikkeella.

Vierailija
32/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaa oman ja lyhentää omaa lainaa niin saa ne rahat itselleen. Lainanlyhennys ei ole asuinkulu, vain lainan korko on. Vastike toki omassakin on jos ei ole omakotitalo. Esim. jos omassa yksiössä on vastike 100€/kk ja ASO:ssa 500€/kk ja vuokra olisi 750€/kk niin omassa säästää nopeasti ja paljon, kun joku tuossa edellä laski paljonko on asossa säästänyt verrattuna vuokra-asuntoon. Voi maksaa lainanlyhennystä sen vuokran tai asovastikkeen verran niin ei menetä niitä rahojaan kuten vastiketta tai vuokraa maksaessa. Sitten voi vaikka myydä sen oman ja ottaa rahat kun asosta lähtiessä saa vain sen asomaksun ja vuokra-asunnosta ei mitään.

-mun tietääkseni esim hkissä tai muualla kalleimilla alueilla vastike ei ole vain 100 euroa, vaan se on satoja euroja ENEMMÄN. Ja kaikki ihmiset ei esim. saa edes lainaa yksiöön pk seudulla hyvältä alueelta. 200 000 euron asuntolainassa kestää aika kauan maksaa se takaisin. Ihan yhtä hyvin voi laittaa omasta palkasta sivuun aina rahaa, säästöön ilman korkojen maksuja. ja se että sulla on iso laina, niin se tuo velvotteita todella pitkän ajan päähän. ja se, jos asunnossa joutuu tehdä remonttia tms, tai jos sen arvo laskee tms, niin tuo paljon lisäkuluja itselleen verrattuna lähtötilanteeseen eli riskejä on.

Vierailija
33/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunnossa saattaa joutuu maksaa 40 vuotta lainaa. Kiva sitten eläke-ikäsenä saada se 200 000 euroo takasin ku menee hoitokotiin.

Vierailija
34/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sen jos sul on tilillä ylimäärästä rahaa miljoona, mut jos sul ei oo yhtään ylimäärästä rahaa niin en ymmärrä ihmisii jotka ostaa omistusasunnon hkistä.

Vierailija
35/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunnossa saattaa joutuu maksaa 40 vuotta lainaa. Kiva sitten eläke-ikäsenä saada se 200 000 euroo takasin ku menee hoitokotiin.

Lol ei mikään pankki myönnä 40 v lainaa. Myöntääköhän enää edes 35v. Tyypillinen laina-aika 15-25v.

Vierailija
36/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, no sit jos palkka on 2000 euroo kuussa niin sun täytys maksaa yli 1000 euroo kuussa asumisesta. sit joskus yli 5 kymppisenä saat ne rahat itelles jos muutat vuokra-asuntoon... :D

ensin kituuttaa jollain 700 eurol kuussa eläen ku maksaa yli 1000 euroo kuussa plus korot tietty. sit ku on saanu 55 vuotiaana maksettua asunnon ja se on oma, niin sen kunto on huonontunu ja täytyy tehä remontti jonka hinnaks tulee 30 000 euroo. :D sit arvo on laskenu ja myyt sen pois jollai 70 % hinnalla siitä mitä maksoit siitä.

Sit muutat kalliiseen vuokrakämppään 55 vuotiaana.

Vierailija
37/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisoikeusasunnon etu on asumisen varmuudessa ja Siinä, että pääomaan tulee rakennushintaindeksin mukainen korotus. Miinuspuoli on korkea vuokra. Plussaa on myös, ettei asuntoa tarvitse itse myydä, jos siitä luopuu tai vaihtaa.

Vierailija
38/38 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä etunsa, mutta pitää varautua siihen, että oven takana on jono ja kateellisimmat tuhoaa omaisuutta tai käy päälle, eihän tästä kauaa ole kun yksi pääsi hengestään.