Eilinen pelastajat, voisiko joku selittää, miksi synnyttäjä vietiin sairalaan yhden kilometrin päähän ambulanssilla
Hoitajatkaan eivät siinä kommentoineet, ettei synnytykseen yleensä mennä ambulanssilla. Siinähän täytyy olla joku taustasairaus tai joku riskitapaus? Ennenaikainen se vähän kai oli, mutta ei sekään selitä täysin asiaa, kun matka oli noin lyhyt.
Kommentit (25)
Minä olen tilannut ambulanssin kun esikoinen lähti syntymään. Lapsivedet meni ja tyttö ei ollut kiinnittynyt eli makuuasennossa synnärille. Jos olisin vesien menon jälkeen noussut ylös olisi napanuora voinut luiskahtaa esiin ja lapsi tällöin hengenvaarassa. Mies seurasi ambulanssia autollaan :)
Mulla joka kerran lapset laskeutuneet vasta synnyttäessä, koskaan ei ole puhuttu mistään napanuoran luiskahduksista. Matkaa ollut 35-65 kilometriin ja olen ollut nopea synnyttäjä. Autolla aina menty.
Eli se, että vauva oli niin paljon etuajassa, selittää asian. Minua jäi vaivaamaan se, että ambulanssimiehistö ei mitenkään kommentoinut sitä, että ambulanssia ei aina tarvitse normaalin synnytyksen yhteydessä kutsua. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä asia ap sun persettäsi kutittaa? Oletko kenties kateellinen, kun itse et ambulanssilla päässyt?
No en. Mä olin niin hyvässä kunnossa, että olisin voinut vaikka kävellä ja meni muutama tunti, ennen kuin lapsi syntyi. Mutta minua jäi vaivaamaan nimenomaan se, että ensihoitajat puhuivat kuin olisi tavallista kutsua ambulanssi. Sitä paitsi, se ambulanssikyyti on aika kallis. Tietty tuossa tapauksessa voi olla sellainen riski, että on jo etukäteen päätetty, että ambulanssilla. Se nimenomaan kutittaa pyllyä, kun siitä ei mainittu, ettei synnytyksen yhteydessä aina ambulanssia tarvita. Tai ehkä hoitajat mainitsivat, mutta kommentti oli leikattu pois.
Me saatiin käräjäoikeudelta suositus tilata seuraavalla kerralla ambulanssi.
Mies otatti meistä synnyttämään mennessä kameratolppakuvat, aamuyöllä klo 4. Ei meillä varsinaista hätää ollut mutta vähän kiire ja matkaa 60km. Edellinen synnytys oli ollut nopea joten tästä oli oletuksena vielä nopeampi.
Lapsi syntyi puoli tuntia sairaalaan pääsyn jälkeen.
Ihan OT =)