Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilinen pelastajat, voisiko joku selittää, miksi synnyttäjä vietiin sairalaan yhden kilometrin päähän ambulanssilla

Vierailija
25.05.2019 |

Hoitajatkaan eivät siinä kommentoineet, ettei synnytykseen yleensä mennä ambulanssilla. Siinähän täytyy olla joku taustasairaus tai joku riskitapaus? Ennenaikainen se vähän kai oli, mutta ei sekään selitä täysin asiaa, kun matka oli noin lyhyt.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti hätäsektio

Vierailija
2/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnollinen synnyttäjä kahlaa kymmeniä kilometrejä sairaalaan tulvan keskeltä, jossa vilisee krokotiilejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, realistisempaa tietty olisi ollut että ensin synnyttäjä olisi riidellyt 15 minuuttia häken kanssa tarvitseeko jotain autoa lähettää, sitten toiset 15 minuuttia ambulanssihoitajan kanssa puhelimessa että onko he tulossa vai selviäiskö ilman. Sitten auto lopulta tulee 2 tunnin päästä kun häke on merkannut tarpeen ei kiireelliseksi ja taas riidellään 15 minuuttia että olikos sille kyydille tarvetta ja lopulta pula-anssi häipyy paikalta ilman potilasta ja aloittaa riitelyn seuraavan hälytystapauksen kanssa. Ambulanssin tilaaja ryömii sairaalaan ja huomaa että päivystys meni kiinni 5 minuuttia aiemmin ja ulos tuleva henkilökunta ei muuta tee kuin antaa ohjeen mennä seuraavaksi lähimpään päivystyspäikkaan 50 kilometrin päähän taksilla.

Tästä ihanasta tyylistä saadaan nauttia jatkossakin koska uusi sote on kuin nykytilanne paitsi että väliin tuupataan täysin turhat (ja kalliit) maakunnat byrokraattiseksi väliportaaksi. 

Vierailija
4/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No  yleensähän sairalaan mennään synnyttämään omalla kyydillä, jos sairaala on kohtuullisen matkan päässä, eikä akuuttia hätää ole. Ei sen takia tavallisesti ambulanssia (Suomessa) kutsuta. Itse olen kaksi lasta synnyttänyt ja sairalaan 2 km. Ensimmäisen kerran vei mies, toisen kerran taksi. Tosin taksikuski oli vähän nihkeä, mutta vei kun sairaalaan oli vain se 2 km ja mulla oli muovisuojat mukana. Yöllä ei mies päässyt viemään, kun oli se taapero. Mulla ei nimenomaan ollut akuuttia hätää, synnytys oli vain lähtenyt käyntiin. Ap. 

Vierailija
5/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ainakin silloin mennä ambulanssilla makuuasennossa jos vauvan pää ei ole kiinnittynyt kun lapsivedet menee? Silloin on suuri riski napanuoran esiinluiskahduksesta ja silloin on hengenlähtö lähellä.

Vierailija
6/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No  yleensähän sairalaan mennään synnyttämään omalla kyydillä, jos sairaala on kohtuullisen matkan päässä, eikä akuuttia hätää ole. Ei sen takia tavallisesti ambulanssia (Suomessa) kutsuta. Itse olen kaksi lasta synnyttänyt ja sairalaan 2 km. Ensimmäisen kerran vei mies, toisen kerran taksi. Tosin taksikuski oli vähän nihkeä, mutta vei kun sairaalaan oli vain se 2 km ja mulla oli muovisuojat mukana. Yöllä ei mies päässyt viemään, kun oli se taapero. Mulla ei nimenomaan ollut akuuttia hätää, synnytys oli vain lähtenyt käyntiin. Ap. 

Synnytykset ovat ymmärtääkseni hyvin erilaisia.

Vierailija
7/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt sarjaa mutta yleensä syynä ambulanssikyytiin on, että vauva ei ole laskeutunut.

Jos vauva ei ole laskeutunut on vaarana, että napanuora voi luiskahtaa osittain ulos ja vauvan pää (tai perätilassa peppu) kiilaa napanuoran puristuksiin kun kun supistusten voimasta pää painuu alaspäin. Vauva on silloin hengenvaarassa.

Tällaisessa tilanteessa pitäisi siis käydä makuulle soittaa ambulanssi ja saada kuljetus makuuasennossa synnytyssairaalaan.

Vierailija
8/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt sarjaa mutta yleensä syynä ambulanssikyytiin on, että vauva ei ole laskeutunut.

Jos vauva ei ole laskeutunut on vaarana, että napanuora voi luiskahtaa osittain ulos ja vauvan pää (tai perätilassa peppu) kiilaa napanuoran puristuksiin kun kun supistusten voimasta pää painuu alaspäin. Vauva on silloin hengenvaarassa.

Tällaisessa tilanteessa pitäisi siis käydä makuulle soittaa ambulanssi ja saada kuljetus makuuasennossa synnytyssairaalaan.

Ja tämän tuleva äiti tai isä osaa diagnosoida?

Vierailija
9/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän tiesi tilanteesta? Naapuri vietti valtaosan raskausajastaan sängyssä maaten - ja toisella kerralla hoiti samalla vilkasta taaperoa ja pientä koiraa. Pisteitä mm. kyseiselle naiselle siitä, että heillä oli kaksi lasta. 

Vierailija
10/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen yleensä tuntee, kun vauvan pää on laskeutunut. Jos on epävarma, niin sitten pitää olettaa, että laskeutumista ei ole tapahtunut.

Vierailija
11/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän tiesi tilanteesta? Naapuri vietti valtaosan raskausajastaan sängyssä maaten - ja toisella kerralla hoiti samalla vilkasta taaperoa ja pientä koiraa. Pisteitä mm. kyseiselle naiselle siitä, että heillä oli kaksi lasta. 

Tilanteet tosiaan vaihtelee samallakin synnyttäjällä.

Ystäväni vietti toisen raskautensa kolmannesta kuukaudesta lähtien sairaalassa suunnilleen jalat ylöspäin. Eka ja kolmas olivat ihan normiraskauksia.

Vierailija
12/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuraskaudesta käydään neuvolassa melko usen ja siinä yhteydessä tilanne katsotaan. Jos vauva ei ole täysiaikainen niin tuskin on laskeutunut.

Täysiaikainenkaan vauva ei välttämättä ole kiinnittynyt joten ohje on, että jos vedet menee ennen supistuksia jos edellisessä neuvolassa ei kiinnittymistä ole havaittu soitetaan ambulanssi.

Ja jotkut naiset todella tuntevat vauvan laskeutumisen ja kiinnittymisen, se on suunnilleen tunne kuin toosaan olisi tungettu keilapallo 😁, ja toisaalta vauvan laskeutuessa voi äidin hengitys helpottua roimasti ja närästys vähenee joten joskus sen voi diagnosoida kyllä itsekin.

Vierailija
13/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä käsitys on tullut, että synnyttäjä ei menisi sairaalaan ambulanssilla. Vastaa, aloittaja!

Onko hätäkeskus joskus kieltäytynyt lähettämästä ambulanssia synnyttäjälle vai onko lanssarit kieltäytyneet ottamasta synnyttäjää kyytiin?

Oikeasti 'turhimman' mahdollisen kuljetuksen olen nähnyt silloin, kun kouluterveydenhoitaja soitti ambulanssin viemään koulussa jalkansa venäyttäneen oppilaan sairaalaan noin kilometrin päähän. Mutta kun ei yksityisautoilla sovi kuljettaa eikä taksiakaan siihen tarpeeseen löytynyt.

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni: olisiko sillä synnyttäjällä ollut omaa autoa ja kuljettajaa, joka olisi vienyt sairaalaan? Taksissa ei ole kovin kiva synnyttää, jos se olisi kolmen tunnin päästä tullut tai peräti kieltäytynyt kuljettamasta. Kilometrikin on pitkä matka, jos kohtu on 8 cm auki ja lapsivesi mennyt.

Vierailija
14/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnollinen synnyttäjä kahlaa kymmeniä kilometrejä sairaalaan tulvan keskeltä, jossa vilisee krokotiilejä?

Tekaisee lapsen ja lähtee samantien jatkamaan pöllien pinoamista.

Vierailija
15/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä käsitys on tullut, että synnyttäjä ei menisi sairaalaan ambulanssilla. Vastaa, aloittaja!

Onko hätäkeskus joskus kieltäytynyt lähettämästä ambulanssia synnyttäjälle vai onko lanssarit kieltäytyneet ottamasta synnyttäjää kyytiin?

Oikeasti 'turhimman' mahdollisen kuljetuksen olen nähnyt silloin, kun kouluterveydenhoitaja soitti ambulanssin viemään koulussa jalkansa venäyttäneen oppilaan sairaalaan noin kilometrin päähän. Mutta kun ei yksityisautoilla sovi kuljettaa eikä taksiakaan siihen tarpeeseen löytynyt.

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni: olisiko sillä synnyttäjällä ollut omaa autoa ja kuljettajaa, joka olisi vienyt sairaalaan? Taksissa ei ole kovin kiva synnyttää, jos se olisi kolmen tunnin päästä tullut tai peräti kieltäytynyt kuljettamasta. Kilometrikin on pitkä matka, jos kohtu on 8 cm auki ja lapsivesi mennyt.

Itse olin ns. syöksysynnyttäjä. Kuopusta odottaessa oli vähän kiperä olo, kun kyttäsin sitä lähtöä, että ehtii sairaalaan synnyttämään. Kieltämättä olin vähän hysteerinenkin ja kävin yhden kerran liian aikaisin. Mutta koska oli todellinen pelko, että en ehdi sairaalaan, niin annettakoot anteeksi sen kerran.

Mahdollinen ambulanssin tilaus ja kotisynnytys oli suunnitelmissa, jos sattuu niin, että synnytys alkaa, ennen kuin mies ehtii töistä kotiin. Lapsille ei ollut 24/7 varahoitajaa vieressä, joten minneppä heidät olisi siinä hädässä laittanut. Tämä suunniteltiin ihan neuvolassa hätäratkaisuksi.

Mutta kaikki palaset loksahti hyvin paikoilleen lopulta, koska synnytys alkoi pienellä veden lorahduksella ja mies oli kotona. Lapset autoon ja minä etupenkille ja lapset tiputettiin mummolaan menomatkalla ja sairaalaan. Ehdin vielä onneksi ponnistamaan tutkimushuoneeseen. Synnytyssaliin ehdittiin kolmannella ponnistuksella, jolloin vauva jo syntyi.

Joten en ihmettele, jos joku tilaa ambulanssin synnytystä varten.

Vierailija
16/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mäkin ihmettelin. Olihan hänellä kuitenkin mies siinä mukana joka varmaan ajeli omalla autollaan ambulanssin perässä. Mies näkyi selvästi kassi olkapäällä siinä ambulanssin vierellä kun naista otettiin ulos ambulanssista.

Vierailija
17/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä asia ap sun persettäsi kutittaa? Oletko kenties kateellinen, kun itse et ambulanssilla päässyt?

Vierailija
18/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini tilasi ambulanssin synnärillä päästäkseen. Vauva syntyi 5 minuuttia sairaalaan tulon jälkeen, joten oikea ratkaisu.

Vierailija
19/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai kaikilla on oma auto, kun teillä on .

Vierailija
20/25 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia syntyy ambulansseissakin.

Mitä väliä onko matka 1 km vai 20 km, kun pääasia on että sairaalaan on päästy ja toivottavasti kaikki mennyt hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi