Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velan määrä alkanut ahdistaa, vaikka olen saanut velkataakkaa pienemmäksi - vertaistukea?

Vierailija
24.05.2019 |

Aiemmin nimittäin suljin ahdistuksen kokonaan ulos, koska pidin tilannettamme niin toivottomana, ettei mitään olisi muutenkaan tehtävissä. Taustalla se tavallinen tarina: köyhä ja turvaton lapsuus, ylivelkaantuminen aikuisena, tämä vielä yhdessä puolison kanssa, jolla on samanlainen tausta. Pitkään odotimme lottovoittoa tai mitä tahansa ihmettä, joka pelastaisi meidät tilanteesta, mutta lopulta oli pakko ottaa lusikka kauniiseen käteen ja selvittää soppa.

Nyt, kun taloustaitoja on alkanut karttua ja olemme saanut tilanteen kirjanpidolla, budjetoinnilla ja velkojen vyöryttämisellä hallintaan, velka on kuitenkin alkanut ahdistaa. Perheemme elää toimeentulotuen rajalla jo valmiiksi, ja sen lisäksi pienistä tuloista menee kolmasosa kulutus- ym. velkojen lyhentämiseen! Siitä kun vielä vuokran maksaa, käteen ei jää juuri mitään. Luottotiedot ovat molemmilla sentään tallessa.

Meillä on kuitenkin kova tahto saada velat pois, ja suunnitelmassa onkin pysytty hyvin jo puolen vuoden ajan. Näillä näkymin velat on maksettu muutamassa vuodessa, mutta se tulee vaatimaan uhrauksia koko perheeltä eli tässä tehdään oikeasti kovasti töitä asian eteen ja mahdollisesti jomman kumman pitää hankkia vielä kakkostyö, että saataisiin lisätuloja.

Ja sehän tässä on alkanut ahdistaa: vaikka pienimpien luottojen kuittaaminen ja velkojen vyörytys on ollut sinänsä palkitsevaa, en voi olla miettimättä sitä, missä olisimme kahdessa vuodessa, jos saman summan voisikin laittaa vaikka rahastoihin ja säästämiseen. Ja vasta nyt on päätään alkanut nostaa katkeruus myös siitä, kuinka monet samanikäiset ostavat sijoitusasuntoja yms. kun me vasta opettelemme pitämään taloudesta huolta reilusti yli kolmekymppisinä.

Kai tämä kuuluu prosessiin, että nyt oikeasti oppii ja ymmärtää, miten asiat olisi pitänyt hoitaa alunperinkin. Ennen oli helppo työntää pää puskaan ja olla ajattelematta velan määrää, omia kulutustottumuksiaan yms. ollenkaan, kun tiesi olevansa kusessa joka tapauksessa. Nyt on ollut pakko kohdata omat haitalliset tavat ja muuttaa niitä. Samalla on kasvanut ymmärrys monesta asiasta.

Ajatuksia, kokemuksia, vertaistukea?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vielä talvella aina 100 euron lyhennys yhdestä lainasta, luojan kiitos se loppui.

Nyt vielä noi muut on jäljellä.

Eli 50 euroa per lasku.

Vierailija
22/36 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista. Yleensä jos on kurja ja köyhä lapsuus (niinkuin mulla) ihmisestä tulee säästäväinen ja ahkera ja haluaa varmistaa ettei lapsuus toisinnu enää aikuisena.

Mulla on 150 000 velkaa (yhteensä 300 000 miehen kanssa yhteisenä) eikä pelota yhtään. Olen ollut sina säästäväinen ja ahkera ja koulutin itseni pitkälle - juurikin päästäksenk eroon lapsuudenkodistani ja siitä paskasakista mitä vanhempani ovat.

Tuo 300ke talolaina hoituu hyvin eikä mitään ongelmaa kun tulot hyvät.

Ap ei ehkä tarpeeksi nuorena hoksannut miten pitää elää mutta äläpä hätäile - joku vähän alle 20ke summa on sellainen että ahkerana ja säästäväisenä hoidat sen nopeasti, pienituloinenkin pystyy 2-5 vuodessa tuon maksamaan takaisin. Ei TUON takia pidä vaipua epätoivoon, sit ehkä jos kulutusluottoja on satoja tuhansia (näitäkin joskus on..).

Ajattelet nyt niin että oppirahat piti maksaa ja kunnianhimoisesti teet aikataulun ja PYSYT SIINÄ.

Sehän se usein on se excuse että ”on toivotonta joten mitä edes viitsii yrittää, otetaanpa lisää kulutusluottoa” ja kierre vaan syvenee.

Taemppiä. Mulla on samanlainen lapsuus ja tiedän osapuilleen millaiset elämän eväät sait - olemattomat, niinkuin minäkin. Pärjäät kyllä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika menee tosi nopeasti. Meillä oli yt neuvotteluiden uhka ja aloimme yhtäkkiä realisoida omaisuuttamme.

Myytiin autot pois, kesämökki, ihan soopaa kotoa, lopulta saatiin appivanhemmilta todella paljon kirppisrojua.

Tehtiin joka kk ylimääräisiä asunnonlyhennyksiä, eli velkaa on aivan eri tavalla.

Nyt on normaalia lähdemme mieheni kanssa la ja su aamuyöstä etsimään tyhjiä pulloja. Mies oli pari v työttömänä, viime vuonna sai äitiysloman sijaisuuden ja näillä näkymin työt loppuu syyskuun alussa.

Me emme enää ajattele me köyhäillään tai muuta. Olemme tottuneet elintasoon ja olemme asian kanssa sinut.

Minun toimenkuvani tullaan lopettamaan jossain vaiheessa. Uskon, että selviimme, jos asuntolaina on kuitattu siihen mennessä.

Vierailija
24/36 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on kyllä tosi isot asumiskulut

Vierailija
25/36 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin ei nyt täsmää ollenkaan. Jos miehesi on yrittäjä ja maksaa minimi yel:iä kuten suurin osa yrittäjistä niin Kela maksaa teille ensinnäkin ison asumistuen koska miehesi tulot lasketaan yel:In mukaan eikä palkan mukaan. Miehesi tulot ovat siis 638€/kk muistaakseni jos maksaa minimi yel:iä.

Sano että olette nyt ainakin tajunneet hakea sitä yleistä asumistukea?

Toisekseen 18000€ kulutusluotto ei ole mikään juttu. Pikku summa. Minulla ystäväpiirissä on kunnon lumipallovelkoja pikavipeistä ja yhdelläkin 80 000€ velka lopputuloksena. Tuo 18000€ kahdelle ihmiselle ei ole mitään!

Minä itse muutin Suomeen kun tutkintoni oli suoritettu ulkomailla ja opintovelkaa oli 40 000€ ja oli pakko alkuun tehdä paskaa duunia ja asua vanhempien luona kun Suomessa en kuulunut enää sosiaaliturvan piiriin ja lyhennykset oli alkuun 500€ kk. Siinä sitä oli tilanne. Nyt 10 vuotta myöhemmin on 3000€ jäljellä ja yötkin saa nukuttua.

Että ei mitään hätää teillä!

26/36 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto vaikuttaa kalliilta. Asumistuki? Sitä saa myös omistusasuntoon.

Lainojen yhdistely jos on monta ja isolla korolla https://www.takuusaatio.fi/palvelumme/takuusaation-takaus

Vierailija
27/36 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä tuntuu menevän jotenkin järki sen velan määrän kanssa, ei enää ajatella rationaalisesti. Veljaa pelätään turhaan, kyse on kokonaisuudesta.

Tuttavat, joilla on lähes 300 000 euroa asuntolainaa taivastelivat, kun ostin uuden auton rahoituksella ja pienellä korolla, pienellä maksuerällä ja suuremmalla viimeisellä erällä, jota en siis koskaan maksa, koska auton myyn ennen sitä. Auto ei ole sijoitus, vaan maksan tavallaan tietyn summan sen käyttöarvosta tässä kolmen vuoden aikana. Liisausta en halunnut, koska mun automalli olisi ollut kalliimpi liisattava kuin ostettavan kuukausierä.

Asun vuokralla (asun muuttotappioseudulla, ei kannata hankkia asuntoa nyt täältä) ja tarkoitus on muuttaa Helsinkiin muutaman vuoden päästä. Opintolainaa on 20 000e, sillä on saatu korkeakoulututkinto ja kolme ammattitutkintoa, sekä se on mahdollistanut myös matkustelun yms. opintoihin keskittymisen töiden sijaan.

Nyt olen hyväpalkkaisessa säännöllisessä työssä. Kahden vuoden päästä alkaa opintolainan lyhennys. Kun muutan Helsinkiin myyn auton, ja koska auto on vielä silloin huoltosopimuksen piirissä eli merkkihuollettu, jää sitten opintolainaa aikaa maksella.

Pointti on niissä koroissa. Olen lainannut itseltäni ja korkokulut ovat tosi pienet.  Lisäksi käytän luottokorttia matkusteluun ja ulkomailla, ne aika ajoin maksan pois ja sitten taas käytän.

Rahaa jää elämiseen koko ajan reilusti, ei tarvitse laskea ja kytätä mitään kuluja. Voin ostaa kaiken tarvittavan ja tili ei ole koskaan tyhjä. Voisin elää tiukemmin ja maksaa pois isompia eriä autoa/olla käyttämättä luottokorttia, mutta en näe sille tarvetta. 

Kun myyn auton, siirtyy se summa opintolainaan. En haaveile omistusasunnosta, koska en välttämättä asu samassa paikassa paria vuotta kauempaa (muutan usein vaihtelun takia).

Suomessa ainoa oikea laina tuntuu olevan asuntolaina ja kaikki muu on hulluutta, vaikka tällä hetkellä asunto kannattaa omistaa vain tietyiltä alueilta (joissa vuokrataso on korkea ja asunnot menevät kaupaksi).

Kyse on tasapainosta. Velkaa ei pidä pelätä, kunhan pysyy järki päässä. Ja jos joskus ostan asunnon, en aio silloin olla velkaa autosta.  Ap, teillä on ihan hyvin asiat. Luottotiedot ovat kunnossa ja velan määrä on oikeasti pieni, teitä on kaksi siinä. 

Vierailija
28/36 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saamme asumistukea myös, mutta oman työni pätkittäisyyden ja puolison tulojen epävarmuuden takia keskiarvotulot ovat nyt todella pienet. Tilanne ei tästä huonommaksi ole menossa kuitenkaan, vaan haen koko ajan vakitöitä tai sivuduunia, jotta edes toinen meistä tienaisi kunnolla. Kuten aloitukseen laitoin, toimeentulotuen rajalla mennään. Se ei kuitenkaan ollut viestin varsinainen asia. Vuokra on tosiaan paljon, mutta tässä kaupungissa ei perheasuntoon juuri halvemmalla pääse...

Kiitos kaikille viesteistä koskien velkojen lyhentämistä, velkalumipalloa ja yhdistelylainaa. Olemme päättäneet maksaa velat mieluummin ripeällä aikataululla pois juurikin velkalumipalloa vyöryttäen, koska tekniikka on motivoiva - toisin kuin vaikka ison yhdistelylainan hidas maksaminen. Pidän kuitenkin vaihtoehdot mielessä, jos alkaa kuristaa liikaa!

Minua ei ahdista velan maksaminen sinänsä vaan näin jälkikäteen se, että velkaa on tullut ylipäänsä otettua ja kuinka sokea olen taloudenpidolle ollut. Toisin kuin paljon viisaampi kommentoija tuossa edellä, kurja lapsuus ei mitenkään jalostanut minua paremmaksi ihmiseksi, vaan kasvu on tapahtunut paljon myöhemmin psykoterapian kautta ja omat virheet ovat alkaneet ahdistaa näin jälkikäteen.

Kiitos vielä kaikille kommentoijille! AP

Vierailija
29/36 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä käsite " velkojen vyöryttäminen". Onko se peitenimi velan maksamiselle uudella velalla?

Toimeentulon rajamailla keikkuvalla on vaikea maksaa 18000€ kolmessa vuodessa, jos korko hipoo sataa niin kuin monissa pikavipeissä. Tai no, onnistuuhan se jos tinkii sen aikaa kaikista muista menoista.

Vierailija
30/36 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä sosiaalinen luotto? Saisitte sen kun käytte töissä.

Itselläkin velkaa ja suurin osa rahasta menee lainojen maksuun.

Aikoinaan ajattelin että maksan laskut kylmästi, en ota tunteita siihen mukaan.

Kunnan myöntämä 2000 euron sosiaalinen luotto ei ole mikään ratkaisu silloin, kun on jo noin paljon velkaa, eikä sitäkään vähää kaikissa kunnissa ole.

Köyhä lapsuus voi joidenkin kohdalla johtaa holtittomaan rahankäyttöön sitten, kun saa omaa rahaa. Kun ei ole koskaan oppinut käyttämään rahaa, kuinka sen voi osata sitten yhtäkkiä, kun pitäisi tulla toimeen omillaan?

Vierailija
31/36 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa sina kun mahdollista lisätuloja. Kaikki lisätulot yhden lainan luhentämiseen kunnes se on maksettu laina kerrallaan pois niin korot ja kulut ei enää juokse

Vierailija
32/36 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vastannut, mutta kysyin tuota lasten ikää siksi, et jos teillä on alle 3v tai 1.-2.luokkalainen kotona ja teet keskimäärin max. 30h työtä viikossa, olet oikeutettu Kelan maksamaan osittaiseen/joustavaan hoitorahaan. Sitä voi hakea 6kk takautuvasti.

Vierailija
33/36 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kokemusta on. Olisin melkein voinut kirjoittaa aloituksesi, sillä erotuksella että velka on monta kertaa isompi ja minä en sitä tehnyt, puoliso sen pelasi pikavipeillä...  T: lasten ikää udellut.

Vierailija
34/36 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä AP:n ammatti on? Sanoit että olet pätkätöissä?

Vinkkinä, että vaihda työ kokonaan tai ota toinen työ, mutta ota ns. "miesten alan työ" koska niistä vaan maksetaan enemmän. Olen nainen ja insinööri ja isäni aikoinaan pakotti minut alan opintoihin. Hän sanoi, että jos likka haluat tulevaisuudessa leivän päälle muutakin kuin ylähuulen niin opiskelet insinööriksi. Nyt kiitän isää, töitä riittää alalla ja palkka on jotain ihan muuta kuin kaupan kassalla tai parturi-kampaajalla.

Katso avoimia työpaikkoja ja nimenomaan perinteisiä miesten ammatteja. Rekkakuski, kiinteistöhuolto, tehtaaseen prosessinhoitaja (oppisopimuyksellakin pääsee), hitsaajaa, sorvaaja, mekaanikko, asentaja, asfalttimies (nämä saavat tosi kovaa palkkaa koska työolot on kuumuuden vuoksi kovat). 

Vierailija
35/36 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut lumipalloefektistä? Maksa laina kerrallaan pois niin että pienin ensin, sitten käytät sen pienen osuuden toiseksi pienemmän osuuden lisäksi jne. Googlaamalla loan snowball effect löytyy vaikka youtubevideoita aiheesta.

AP kertoi jo aloituksessaan että he käyttävät velkojen vyörytystekniikkaa. Se on tuon lumipalloefektin toinen nimitys. Käytössä siis jo!

Vierailija
36/36 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap! Kuulostaa hienolta että olette ottaneet asiaksenne hoitaa velat pois, se on raskasta mutta palkitsee. Kokemusta on, yhden 17k pois maksaneena.

Oma tilanne on tällä hetkellä se että opintolaina mukaanlukien velka on tällä hetkellä n.7000€ mutta jouduin juuri yli 3kk sairaslomalle jonka jälkeen uudelleenkouluttautuminen yms edessä eläkkeen välttämiseksi ja summa tuntuu mahdottomalta edes pienimmillä lyhenbyksillä... Lotto vetämään aina ailloin tällöin ja toiveena vain muutama toimintatonni 👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi