Parketin "normaali kuluminen" vuokra-asunnossa
Olemme asuneet 12 vuotta vuokra-asunnossa jossa on kaikkialla muualla paitsi kylpyhuoneessa öljytty parketti. Parketille ei ole tehty mitään käsittelyitä tänä aikana kun olemme asunnossa asuneet.
Parkettiin on varsinkin keittiössä tullut naarmuja ja kulumaa, joten mietin joudummeko korvaamaan ja maksamaan parketin hionnan tms. vai lasketaanko tuollainen normaaliksi kulumiseksi?
Kuulin jostakin että parketin normaali "elinikä" on noin 10 vuotta, jonka jälkeen se pitää vähintäänkin hioa ja/tai muuten käsitellä, pitääkö tämä paikkansa?
Omakohtaisia kommentteja, tietämystä ja vasinkin asiantuntijalausuntoja kaivataan!
Kommentit (14)
Olen asunut 14v kämpässä, jossa muovimatto. Siihen on tullut jälkiä kyllä. Tahroja ja kulumia. En tiedä miten käy jos muutan pois.
Kiitokset tähänastisista kommenteista!
Kiinnostaisi myös vuokranantajien näkemys asiasta-ap
Parketti voi säilyä hyvänä 20 vuottakin huolellisella hoidolla. Jos olette olleet huolimattomia niin tottakai maksatte seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 14v kämpässä, jossa muovimatto. Siihen on tullut jälkiä kyllä. Tahroja ja kulumia. En tiedä miten käy jos muutan pois.
Muovimatto on vähän eri asia kuin parketti mutta epäilisin silti että joudut maksumieheksi...vuokranantajan markkinat.
Jos olette 12 vuotta asunut asunnossa niin on aivan normaalia kulumaa siellä missä eniten liikutaan, ei huolta. Fiksu vuokranantaja ymmärtää että tuon ajan jälkeen joutuu tekemään pienen huollon asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos olette 12 vuotta asunut asunnossa niin on aivan normaalia kulumaa siellä missä eniten liikutaan, ei huolta. Fiksu vuokranantaja ymmärtää että tuon ajan jälkeen joutuu tekemään pienen huollon asuntoon.
En sitten tiedä oikein oman vuokranantajan fiksuudesta poismuuton hetkellä, aika pedantti setä tuntuu olevan! :D mutta toivottavasti omaa sen verran järkeä ettei ryhdy ihan kaikesta valittamaan. Toivoa sopii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovimatto on vähän eri asia kuin parketti mutta epäilisin silti että joudut maksumieheksi...vuokranantajan markkinat.
samaa mietin. Ei onneksi ole yksityinen vuokranantaja. Ja kai siinä jokin ikävähennys pitäisi huomioida ja asumisaika? Toki eri kuin parketti.
Minulla on ollut talo vuokralla, ja sanoisin, että nimenomaan kuluminen on normaalia. Eli sellaiset normaalit kevyet pintanaarmut ja kuluneen näköinen pinta on 12 vuodessa ihan luonnollinen asia. Sen sijaan lommot ja pinnan kokonaan repineet naarmut ovat eri asia, ja niistä voitaisiin neuvotella. Tosin jos olette olleet 12 v muuten hyvät vuokralaiset, en nipottaisi herkästi niistäkään.
Normaalia kulumista. Me maalattiin 5 vuoden asumisten jäljiltä seinät ja lattiat ihan omaan piikkiin (tai siis vuokratuotoista, tietty). Ei niistä oikein voi vuokralaista laskuttaa, ellei ole vuokralainen itse sössinyt (piirtänyt seiniin tai selviä reikiä tai todella isoja naarmuja).
Sitä kyllä mietin, että miksi ihmeessä olet 12 vuotta asunut vuokralla?
Tuossa ajassa syntyy ihan väistämättä pieniä jälkiä, jos asunnossa on todella asuttu. Eri asia olisi poikkeukselliset lommot tyylillä lapsi veti metri*5mm naarmun keskelle lattiaa tai kuivaamaton nestelammikko syönyt lakan.
Vuokranantajan näkökulmasta, jos siivoatte talon ennen lähtöä erittäin hyvin ja kerrotte kaikki ongelmakohdat oma-aloitteisesti, teitäkin kohtaan ollaan paljon joustavampia.
No mä olen yksityinen vuokranantaja.
Ensinnäkin, parketilla ei ole mitään 'normaalia elinikää'. Omassa asunnossani on 18 vuotta vanha merbau- parketti eikä siitä ole mitään kulumaa vaikka mulla on kolme lasta. No ehkä jostain saattaisi löytää taskulampun lanssa pintanaarmun.
Mulla on kaksi tasokasta 8 vuotta vanhaa vuokra-asuntoa ja molemmissa asunnoissa on parkettilattia. Niiden pintaan on tullut pintanaarmuja, mutta se on mun mielestä normalia kulumaa enkä ole hiotuttanut niitä vuokralaisten kustannuksella.
Jos vuokralainen aiheuttaa parkettiin syviä viiltoja/uria, joiden vuoksi parketin pintalakkaus menee rikki ja jopa puuosan pintakerros menee rikki niin sitten veloitan parketin hionnan. Pienistä pintanaarmuista ei mene edes parketin pintalakkaus rikki.
Sama tilanne täällä.. mietin paljonko tulisi suurin piirtein maksamaan hionta ja lakkaus/öljyäminen 45nm parketille?