Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amerikkalaisen "kulttuurin" mädännäisyys

Vierailija
24.05.2019 |

Törmäsin youtubessa teksasilaiseen videobloggaajaan, joka oli asunut suomessa neljä vuotta opiskellessaan.
Videoilla mm.käsitteli kulttuurishokkeja, joita oli kokenut suomessa ollessaan. Hän oli kasvanut periamerikkalaisessa ympäristössä, eikä ennen eurooppaan saapumistaan ollut edes kyseenalaistanut useimpia seikkoja, jotka suomessa oleilun aikana alkoivat tuntua järjettömiltä.

Muutama esimerkki amerikasta:

-Kassalla lähes joka tuote pakataan omaan pussiinsa. Jos ostat wal-martista kymmenen tuotetta, ne saatetaan pakata jopa seitsemään eri pussiin (amerikassa on ostosten pakkaajat kaupoissa). Hän oli teksasiin palattuaan alkanut kuljettaa mukana omaa ostoskassiaan.

-Ruoka. Kertoi ikävöivänsä suomen puhdasta, laadukasta ja terveellistä ruokaa. Annoskoot ovat usa:ssa VALTAVIA, ja pikaruokaketjuissa on mistä valita. Kauhisteli hävikin määrää heillä päin, joka oli vasta täällä valjennut. Kun kasvaa tiettyjen asioiden ympäröimänä, niitä usein pitää itsestään selvinä, sen ihmeemmin kyseenalaistamatta. Ylipäätään sanonta, että amerikassa kaikki on suurempaa, valkeni hänelle kaikessa konkreettisuudessaan. Palattuaan teksasiin oli oppinut tulemaan paljon vähemmällä kulutuksella toimeen.

-Kengät pois sisällä, verot kuuluvat tuotteen hintaan, kaikenlaisia pikkuseikkoja joista kiitteli suomea, käytännöllisyys ja loogisuus olivat saaneet täällä uuden merkityksen. Sanoi "heränneensä" täällä moneen asiaan, joita ei yksinkertaisesti ollut osannut kyseenalaistaa kasvettuaan niiden ympäröimänä.

Tiesin kyllä monia näistä asioista, mutta tavallaan heräsin itsekin, miten amerikassa ihan oikeasti eletään, ja millainen kulutuskäytös on siellä aivan tavallista.
Alkoi melkein itkettää. Tuollainen porsastelu"kulttuuri" on levinnyt maailmaan kuin syöpä. Amerikkalainen unelma, joopa joo. Loppui muuten kokiksen juonti, enkä tahdo muillakaan tavoin enää tukea sellaista.

Vlogi: Wildwood Vagabond

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulen Euroopanlomalta takaisin USAaan niin passivirkailija  toivottaa iloisesti'Welcome home!". Miten teita tervehditaan Helsinki-Vantaalla?

Minulla on omat kokemukseni saapumisesta Suomeen suomalaisella passilla, kylla siina hymy hyytyi. Viela pahempaa oli tulossa kun olin jo USAn kansalainen ja matkustin silla passilla. Vierailut ovat vahentyneet.

Vierailija
102/118 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hassua että Suomessa jenkeistä ajatellaan aina että se on yksi maa ja kaikkialla kaikki toimii samalla tavalla. Ei toimi, osavaltioilla on omat lait ja esim. vaikka jollain Kalifornialla ja Teksasilla on toimintatavoissa ero kuin yöllä ja päivällä. Suomalaisten olisi hyvä oppia ajattelemaan jenkeistä kuin Euroopasta, eli niinkuin Euroopassa on yksittäiset maat, esim Italia ja Suomi hyvin erilaisia, sama myös jenkeissä, iso maa jonka eri osavaltiot ovat kuin erilaisia "maita". Ohis.

Ihan asiaan kyllä liittyi, "ohis".

On toki lohdullista, että rapakon takanakin on ihmisiä jotka ajattelevat nenäänsä pidemmälle. Vastapainona sitten ovat nämä periamerikkalaista unelmaa puoltavat sikailijat, joiden kulutuskäyttäytyminen ylittää normipohjoismaalaisen käsityskyvyn. Ja heitä riittää...

Et tajunnut pointtia lainkaan. Jos Texasissa ei kierrätetä, se ei tarkoita että jossain toisessa osavaltiossa ei kierrätettäisi. Sama juttu kuin vaikkapa Suomen ilmastoöyhötys, sitä ei esiinny vaikkapa Ranskassa tai Italiassa. 

Vierailija
104/118 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tulen Euroopanlomalta takaisin USAaan niin passivirkailija  toivottaa iloisesti'Welcome home!". Miten teita tervehditaan Helsinki-Vantaalla?

Minulla on omat kokemukseni saapumisesta Suomeen suomalaisella passilla, kylla siina hymy hyytyi. Viela pahempaa oli tulossa kun olin jo USAn kansalainen ja matkustin silla passilla. Vierailut ovat vahentyneet.

Kerran kun tulimme, passin tarkastaja jopa muisti meidät (Usassa) ja kyseli kuulumisia. Oikeasti täällä ihmiset vaan ovat ystävällisempiä. T. Toinen USAsta.

Vierailija
105/118 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä soopaa Ap:n kirjoitus. On varmaan peräkamarinpoika, joka ei oöe matkustanut eikä itse kokenut vaan uskoo kaiken lukemansa ja kuulemansa. Esim. kierrättäminen on ollut itsestäänselvyys Amerikassa jo kauan. Muovikassit eivät juurikaan ole olleet käytössä. Paperiset ja nykyään kankaiset.

Vierailija
106/118 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran kun tulimme, passin tarkastaja jopa muisti meidät (Usassa) ja kyseli kuulumisia. Oikeasti täällä ihmiset vaan ovat ystävällisempiä. T. Toinen USAsta.

Jep, ehkä jossain pikkukylän lentoasemalla voi käydä näin, mutta ei suurkaupungissa. Suurkaupungissa ihmiset eivät myöskään ole sen ystävällisempiä kuin vaikka Helsingissä, kohteliaampia kyllä se on selvä. jos sanot jotain. kukaan ei jätä vastaamatta, mutta silti eivät välttämättä ole ystävällisiä vaan jotain ihan muuta.. t suurkaupungin asukki samassa maassa

Vierailija
107/118 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ehkä jossain pikkukylän lentoasemalla voi käydä näin, mutta ei suurkaupungissa. Suurkaupungissa ihmiset eivät myöskään ole sen ystävällisempiä kuin vaikka Helsingissä, kohteliaampia kyllä se on selvä. jos sanot jotain. kukaan ei jätä vastaamatta, mutta silti eivät välttämättä ole ystävällisiä vaan jotain ihan muuta.. t suurkaupungin asukki samassa maassa

Meidän kaupungissamme asuu kyllä enemmän ihmisiä kuin Suomessa yhteensä. Ja kyllä, silti tämä tapahtui. Ja kyllä meillä on iso ero Helsinkiin. Kun täällä amerikkalaisessa suurkaupungissa lenkitän koiraa tai käyn juoksemassa, jokaiselle vastaantulijalle sanotaan joku tervehdys, aamulla huomenta jne. Ei tietenkään keskustassa mutta asuinalueilla. Helsingissä vastaantulijoita ei tervehditä.

Vierailija
108/118 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä soopaa Ap:n kirjoitus. On varmaan peräkamarinpoika, joka ei oöe matkustanut eikä itse kokenut vaan uskoo kaiken lukemansa ja kuulemansa. Esim. kierrättäminen on ollut itsestäänselvyys Amerikassa jo kauan. Muovikassit eivät juurikaan ole olleet käytössä. Paperiset ja nykyään kankaiset.

Olen kyllä matkustellut, ja juuri sen perusteella alkanut pitää suomea yhtenä maailman parhaista maista.

Itsestäänselvyys?? Eihän se ole täälläkään kaikille, vaikka asiaa ei juuri voisi helpommaksi tehdä kuin täällä! Silti moni hitot piittaa. Aloituksen vloggarin kotikaupungissa, teksasin pääkaupungissa EI OLE kierrätysmahdollisuuksia, kertoo hän.

Vierailija
109/118 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessakin loppuisi työttömyys heti, jos kaupoissa olisi ostosten pakkaajat.

Suomalainen ei suostu töihin tippipalkalla.

Suostuisi, jos sosiaaliturva olisi samaa tasoa kuin USAssa.

Ehkä näin, mutta suostuisiko suomalaiset asiakkaat maksamaan tippiä vain sen vuoksi, että työntekijän palkka ei riitä elämiseen? Tipissä pitäisi olla kysymys siitä, että erityisen hyvää palvelua antava työntekijä saa lisäpalkkion. Mutta niinhän se ei Yhdysvalloissa ole, tippi maksetaan aina ellei asiakaspalvelija ole nyt aivan erityisesti törttöillyt. En kuitenkaan katso että on minun asiani maksaa tarjoilijan palkka, vaan sen pitäisi olla hänen työnantajansa asia.

Tippijärjestelmä takaa palvelun tason.   Siitä hyötyvät kaikki, koska asiat sujuvat nopeasti ja hyvin ja esimerkiksi näin ravintolassa ehtii käydä enemmän asiakkaita.  Onhan se hankalaa, kun pitäisi olla pikkuseteleitä koko ajan iso nippu taskussa, etenkin jos siihen ei ole tottunut (turisti). 

Vierailija
110/118 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää väittää yhden teksasilaisen vloggarin perusteella tietävänsä, miten "Amerikassa eletään". USA on valtavan iso maa, 50 osavaltiota, ja eri paikoissa asutaan ja eletään ihan eri tavoin. Itärannikolla asuneena voin esimerkiksi sanoa, että siellä oli jätteiden lajittelu jo 15 vuotta sitten paremmalla tolalla kuin Suomessa nykyään.  Walmartin pieniä pusseja olen itsekin ihmetellyt, mutta vastaavasti Wholefoods Marketista on saanut tiedostavia puuvillakasseja jo pitkään; ravintolasta on saanut ja saa  omat jämäruokansa mukaan aina, kauppojen heviosastot ovat täynnä herkkuja ympäri vuoden jne. 

Lässyn lässyn

Paska maa, joka tulee olemaan paskaa kunnes tappavat toisensa, ja se on vain ajan kysymys kun kansanmurha ja orjuutus on DNAssa ja se tapa jolla maa on rakennettu.

Entä mitä mieltä olet heidän tavastaan vaimon ottaa miehen sukunimi ja siitä, että jos vaimo haluaa pitää myös oman sukunimensä, hän joutuu luopumaan toisesta etunimestään?

Oikeesti?

Syntymänimi Mary Allison Roscoe

Avioituu Phillipsin kanssa ->  nimi Mary Allison Phillips

Jos ottaa yhdysnimen ->  nimi Mary Roscoe Phillips

Vierailija
111/118 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat kokemukseni (useita kertoja kuitenkin) ovat vain Floridasta. Jo ekalla kerralla ihmettelin, miten joka paikassa kaikki tapahtuu niin hemmetin hitaasti. Hitaus kuitenkin selittyy sillä, että joka asiaan on oma työntekijänsä eikä asiakas itse tee juuri mitään. Joissain kaupoissa oli samanlaiset nauhoilla merkityt aitaukset kuin lentoasemilla. Ihan sitä varten, että niissä jonotettiin. Floridalainen marketin kassa saisi varmaan burnoutin, jos joutuisi olemaan yhden päivän töissä suomalaisen marketin kassalla. Kun meni ravintolaan, yksi otti ovella vastaan, toinen ohjasi pöytään, kolmas tuli ottamaan tilauksen jne. Kauppakeskuksissa pyöri siivoojia (usein teinejä tai ma.ahanmuuttajia)  harjojen ja rikkalapioiden kanssa koko ajan, mikä tietenkin oli ihan hyvä, koska tilat pysyivät siisteinä. 

Pikaruoka- ja buffetpaikkojen suosio saattaakin selittyä sillä, että muualla joudut odottamaan. Odottamaan, odottamaan ja odottamaan. 

Me suomalaiset olemme itsepalvelukansaa. Pakkaamme ostoksemme itse, viemme ostoskärryt itse takaisin paikoilleen jne. Emme oikein halua maksaa sellaisesta, jonka voimme tehdä itsekin. 

Tuo hitaus ja yleinen hämmennys/epäjärjestelmällisyys monissa sellaisissa paikoissa Yhdysvalloissa, joihin ei tarvita koulutettua työvoimaa on tuttu juttu. Siellä päin nämä matalimpien palkkaluokkien työntekijät ovat suomalaisia vastaavia huomattavasti huonommin koulutettuja ja aidosti usein myös valitettavasti tyhmiä. Sivistyksen taso on USA:n yhteiskunnassa vahvasti jakautunut. Huiput ovat oikeasti huippuja, mutta se lentoaseman matkatavarakäsittelijä ei pääsisi Suomessa läpi edes peruskoulusta. Yleisesti ottaen kansan keskimääräinen koulutustaso on Suomessa korkeampi.

Aivan totta. 

Ja kuitenkin lähes kaikki käyvät high schoolinkin, kun Suomessa oppivelvollisuus loppuu persuskouluun.

Vierailija
112/118 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tapahtunut sama, nuorena ihailin amerikkaa, ja harmittelin miksen syntynyt sinne, nyt on todellakin silmät auenneet millanen kehitysmaa se on joka suhteessa.. siellä näkee osa kansaa nälkää ja vastaavasti toiset hukkuvat liikakulutukseen...

Ihan takapajula, suorastaan YRJÖTTÄVÄ maa, hyi helvetti. Koskaan en ole siellä siis edes käynyt, mutta on hyvin tullut selväksi tässä ajan saatossa millanen se maa on. 

Nyt olen joka päivä onnellinen, että synnyin maailman parhaaseen, edistyksellisempään mutta samalla maanläheisimpään maahan.

N47

USAssa toisaalta on helpompi elää niin kuin haluaa.Myös suurempi ympäristöystävällisyys kuin Suomessa on mahdollista. Se, että perusjenkki ei ehdi paljon työnteoltaan ajatella on eri ongelma.

Edelleenkään en tajua, minkä takia tykkäätte täällä jatkuvasti julistaa, miten perusjenkki sitä ja perusjenkki tätä.  Mistä te tiedätte, mikä perusjenkki oikein on ja mitä ei ole. Hirveetä yleistystä vain sillä perusteella, että on itse kerran elämässään käynyt jossain floridalaisessa Walmartissa ja nähnyt jonkun austinilaisen vloggaajan äimistelemässä jotain.

Tilastot, Watson, tilastot.

Yhdysvaltalaisen hiilijalanjälki on 18,9. Suomalaisen 10,3. Tällä perusteella on melko helppoa yleistää sikäläinen kulutus huomattavasti suuremmaksi kuin täällä.

Mitkä tilastot?

Vierailija
113/118 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ei suostu töihin tippipalkalla.

Suostuisi, jos sosiaaliturva olisi samaa tasoa kuin USAssa.

Ehkä näin, mutta suostuisiko suomalaiset asiakkaat maksamaan tippiä vain sen vuoksi, että työntekijän palkka ei riitä elämiseen? Tipissä pitäisi olla kysymys siitä, että erityisen hyvää palvelua antava työntekijä saa lisäpalkkion. Mutta niinhän se ei Yhdysvalloissa ole, tippi maksetaan aina ellei asiakaspalvelija ole nyt aivan erityisesti törttöillyt. En kuitenkaan katso että on minun asiani maksaa tarjoilijan palkka, vaan sen pitäisi olla hänen työnantajansa asia.

Tippijärjestelmä takaa palvelun tason.   Siitä hyötyvät kaikki, koska asiat sujuvat nopeasti ja hyvin ja esimerkiksi näin ravintolassa ehtii käydä enemmän asiakkaita.  Onhan se hankalaa, kun pitäisi olla pikkuseteleitä koko ajan iso nippu taskussa, etenkin jos siihen ei ole tottunut (turisti). 

Ei kukaan maksa ravintolassa tippiä seteleillä. Se maksetaan kortilla omalle rivilleen kuitissa. En muista, milloin olisin setelillä maksanut tipin. No jossain kampaamoissa ja kynsihoidoissa tykkäävät saada käteisenä tipin. Mutta ravintoloissa se tulee samalle kuitille.

Vierailija
114/118 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat kokemukseni (useita kertoja kuitenkin) ovat vain Floridasta. Jo ekalla kerralla ihmettelin, miten joka paikassa kaikki tapahtuu niin hemmetin hitaasti. Hitaus kuitenkin selittyy sillä, että joka asiaan on oma työntekijänsä eikä asiakas itse tee juuri mitään. Joissain kaupoissa oli samanlaiset nauhoilla merkityt aitaukset kuin lentoasemilla. Ihan sitä varten, että niissä jonotettiin. Floridalainen marketin kassa saisi varmaan burnoutin, jos joutuisi olemaan yhden päivän töissä suomalaisen marketin kassalla. Kun meni ravintolaan, yksi otti ovella vastaan, toinen ohjasi pöytään, kolmas tuli ottamaan tilauksen jne. Kauppakeskuksissa pyöri siivoojia (usein teinejä tai ma.ahanmuuttajia)  harjojen ja rikkalapioiden kanssa koko ajan, mikä tietenkin oli ihan hyvä, koska tilat pysyivät siisteinä. 

Pikaruoka- ja buffetpaikkojen suosio saattaakin selittyä sillä, että muualla joudut odottamaan. Odottamaan, odottamaan ja odottamaan. 

Me suomalaiset olemme itsepalvelukansaa. Pakkaamme ostoksemme itse, viemme ostoskärryt itse takaisin paikoilleen jne. Emme oikein halua maksaa sellaisesta, jonka voimme tehdä itsekin. 

Tuo hitaus ja yleinen hämmennys/epäjärjestelmällisyys monissa sellaisissa paikoissa Yhdysvalloissa, joihin ei tarvita koulutettua työvoimaa on tuttu juttu. Siellä päin nämä matalimpien palkkaluokkien työntekijät ovat suomalaisia vastaavia huomattavasti huonommin koulutettuja ja aidosti usein myös valitettavasti tyhmiä. Sivistyksen taso on USA:n yhteiskunnassa vahvasti jakautunut. Huiput ovat oikeasti huippuja, mutta se lentoaseman matkatavarakäsittelijä ei pääsisi Suomessa läpi edes peruskoulusta. Yleisesti ottaen kansan keskimääräinen koulutustaso on Suomessa korkeampi.

Walmart hoitaa USAssa Kelan hommat. Suomessa lapio-, piika- ja latomishommat on lopettu, kun ne ovat demarien mukaan ihmisarvoa alentavia, ja kaikkien pitäisi olla korkeakoulutettuja. Itse vähän veikkaan, että kaikin puolin olis parempi kun näitä älyllisesti vähemmän haastavia töitäkin olisi, mutta demut on päättäneet toisin (koska kuka sitten äänestäisi demareita, jos kaikilla olisi töitä)

Vierailija
115/118 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi virkailija kyseli miten loma meni, mitä kaikkea tehtiin, oliko mukavaa ja toivotti tervetulleeksi takaisin Suomeen :D 

Vierailija
116/118 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
117/118 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppendaal.

Vierailija
118/118 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/trump-ulkomaiset-autovalmistajat-ov…

Ja noiden pressa haluaa tuhota sen suuren ja mahtavan American. Kohta tänne tulee p-kolaisaalto jenkkilästä. 

Mieluummin jenkkejä kuin  idän-ihmeitä ja afrikan nikandeeroksia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme