Amerikkalaisen "kulttuurin" mädännäisyys
Törmäsin youtubessa teksasilaiseen videobloggaajaan, joka oli asunut suomessa neljä vuotta opiskellessaan.
Videoilla mm.käsitteli kulttuurishokkeja, joita oli kokenut suomessa ollessaan. Hän oli kasvanut periamerikkalaisessa ympäristössä, eikä ennen eurooppaan saapumistaan ollut edes kyseenalaistanut useimpia seikkoja, jotka suomessa oleilun aikana alkoivat tuntua järjettömiltä.
Muutama esimerkki amerikasta:
-Kassalla lähes joka tuote pakataan omaan pussiinsa. Jos ostat wal-martista kymmenen tuotetta, ne saatetaan pakata jopa seitsemään eri pussiin (amerikassa on ostosten pakkaajat kaupoissa). Hän oli teksasiin palattuaan alkanut kuljettaa mukana omaa ostoskassiaan.
-Ruoka. Kertoi ikävöivänsä suomen puhdasta, laadukasta ja terveellistä ruokaa. Annoskoot ovat usa:ssa VALTAVIA, ja pikaruokaketjuissa on mistä valita. Kauhisteli hävikin määrää heillä päin, joka oli vasta täällä valjennut. Kun kasvaa tiettyjen asioiden ympäröimänä, niitä usein pitää itsestään selvinä, sen ihmeemmin kyseenalaistamatta. Ylipäätään sanonta, että amerikassa kaikki on suurempaa, valkeni hänelle kaikessa konkreettisuudessaan. Palattuaan teksasiin oli oppinut tulemaan paljon vähemmällä kulutuksella toimeen.
-Kengät pois sisällä, verot kuuluvat tuotteen hintaan, kaikenlaisia pikkuseikkoja joista kiitteli suomea, käytännöllisyys ja loogisuus olivat saaneet täällä uuden merkityksen. Sanoi "heränneensä" täällä moneen asiaan, joita ei yksinkertaisesti ollut osannut kyseenalaistaa kasvettuaan niiden ympäröimänä.
Tiesin kyllä monia näistä asioista, mutta tavallaan heräsin itsekin, miten amerikassa ihan oikeasti eletään, ja millainen kulutuskäytös on siellä aivan tavallista.
Alkoi melkein itkettää. Tuollainen porsastelu"kulttuuri" on levinnyt maailmaan kuin syöpä. Amerikkalainen unelma, joopa joo. Loppui muuten kokiksen juonti, enkä tahdo muillakaan tavoin enää tukea sellaista.
Vlogi: Wildwood Vagabond
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessakin loppuisi työttömyys heti, jos kaupoissa olisi ostosten pakkaajat.
Suomalainen ei suostu töihin tippipalkalla.
Suostuisi, jos sosiaaliturva olisi samaa tasoa kuin USAssa.
Ehkä näin, mutta suostuisiko suomalaiset asiakkaat maksamaan tippiä vain sen vuoksi, että työntekijän palkka ei riitä elämiseen? Tipissä pitäisi olla kysymys siitä, että erityisen hyvää palvelua antava työntekijä saa lisäpalkkion. Mutta niinhän se ei Yhdysvalloissa ole, tippi maksetaan aina ellei asiakaspalvelija ole nyt aivan erityisesti törttöillyt. En kuitenkaan katso että on minun asiani maksaa tarjoilijan palkka, vaan sen pitäisi olla hänen työnantajansa asia.
Vierailija kirjoitti:
Omat kokemukseni (useita kertoja kuitenkin) ovat vain Floridasta. Jo ekalla kerralla ihmettelin, miten joka paikassa kaikki tapahtuu niin hemmetin hitaasti. Hitaus kuitenkin selittyy sillä, että joka asiaan on oma työntekijänsä eikä asiakas itse tee juuri mitään. Joissain kaupoissa oli samanlaiset nauhoilla merkityt aitaukset kuin lentoasemilla. Ihan sitä varten, että niissä jonotettiin. Floridalainen marketin kassa saisi varmaan burnoutin, jos joutuisi olemaan yhden päivän töissä suomalaisen marketin kassalla. Kun meni ravintolaan, yksi otti ovella vastaan, toinen ohjasi pöytään, kolmas tuli ottamaan tilauksen jne. Kauppakeskuksissa pyöri siivoojia (usein teinejä tai ma.ahanmuuttajia) harjojen ja rikkalapioiden kanssa koko ajan, mikä tietenkin oli ihan hyvä, koska tilat pysyivät siisteinä.
Pikaruoka- ja buffetpaikkojen suosio saattaakin selittyä sillä, että muualla joudut odottamaan. Odottamaan, odottamaan ja odottamaan.
Me suomalaiset olemme itsepalvelukansaa. Pakkaamme ostoksemme itse, viemme ostoskärryt itse takaisin paikoilleen jne. Emme oikein halua maksaa sellaisesta, jonka voimme tehdä itsekin.
USAssa ravintoloissa (en puhu nyt Mäkkäreistä, vaan oikeista ruokaravintoloista) palvelu on nopeaa ja tehokasta. Tämä siksi, että sillä lailla saadaan kiertoa asiakaskuntaan. Suomessa palvelu on etanan vauhtista jopa aivan keskellä Helsinkiä. Jos syöt alkuruoan, pääruoan ja jälkkärin, Suomessa et takuulla tee sitä tunnissa ja vartissa ennen elokuvan alkua, vaan siihen menee tupla-aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne varmaan ihmettelee miksi Suomessa vessanpytty huuhdellaan juomavedellä.
Aivan. Nevadassa, Arizonassa, Coloradossa jne. on kuuman ja kuivan kesäkauden aikana juomavesi arvossaan. ei tule kysymykseenkään että vessat huuhdeltais sellaisella.
Syyttömiä me heidän kuivuuteensa olemme, eikä Nevada olisi yhtään sen kosteampi vaikka suomalaiset syyllisyydentunnossaan vetäisivät vessanpönttöihinsä erilliset harmaavesijohdot. Olisipa vain meillä saastaisemmat pöntöt.
Miten puhtaan vessanpöntön oikeasti pitäisi olla? Sä et koske sinne sisäpuolelle, mihin sä tarvitset sitä puhtautta siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tapahtunut sama, nuorena ihailin amerikkaa, ja harmittelin miksen syntynyt sinne, nyt on todellakin silmät auenneet millanen kehitysmaa se on joka suhteessa.. siellä näkee osa kansaa nälkää ja vastaavasti toiset hukkuvat liikakulutukseen...
Ihan takapajula, suorastaan YRJÖTTÄVÄ maa, hyi helvetti. Koskaan en ole siellä siis edes käynyt, mutta on hyvin tullut selväksi tässä ajan saatossa millanen se maa on.Nyt olen joka päivä onnellinen, että synnyin maailman parhaaseen, edistyksellisempään mutta samalla maanläheisimpään maahan.
N47
USAssa toisaalta on helpompi elää niin kuin haluaa.Myös suurempi ympäristöystävällisyys kuin Suomessa on mahdollista. Se, että perusjenkki ei ehdi paljon työnteoltaan ajatella on eri ongelma.
Edelleenkään en tajua, minkä takia tykkäätte täällä jatkuvasti julistaa, miten perusjenkki sitä ja perusjenkki tätä. Mistä te tiedätte, mikä perusjenkki oikein on ja mitä ei ole. Hirveetä yleistystä vain sillä perusteella, että on itse kerran elämässään käynyt jossain floridalaisessa Walmartissa ja nähnyt jonkun austinilaisen vloggaajan äimistelemässä jotain.
Vierailija kirjoitti:
TotuusSattuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat kokemukseni (useita kertoja kuitenkin) ovat vain Floridasta. Jo ekalla kerralla ihmettelin, miten joka paikassa kaikki tapahtuu niin hemmetin hitaasti. Hitaus kuitenkin selittyy sillä, että joka asiaan on oma työntekijänsä eikä asiakas itse tee juuri mitään. Joissain kaupoissa oli samanlaiset nauhoilla merkityt aitaukset kuin lentoasemilla. Ihan sitä varten, että niissä jonotettiin. Floridalainen marketin kassa saisi varmaan burnoutin, jos joutuisi olemaan yhden päivän töissä suomalaisen marketin kassalla. Kun meni ravintolaan, yksi otti ovella vastaan, toinen ohjasi pöytään, kolmas tuli ottamaan tilauksen jne. Kauppakeskuksissa pyöri siivoojia (usein teinejä tai ma.ahanmuuttajia) harjojen ja rikkalapioiden kanssa koko ajan, mikä tietenkin oli ihan hyvä, koska tilat pysyivät siisteinä.
Pikaruoka- ja buffetpaikkojen suosio saattaakin selittyä sillä, että muualla joudut odottamaan. Odottamaan, odottamaan ja odottamaan.
Me suomalaiset olemme itsepalvelukansaa. Pakkaamme ostoksemme itse, viemme ostoskärryt itse takaisin paikoilleen jne. Emme oikein halua maksaa sellaisesta, jonka voimme tehdä itsekin.
Amerikan palvelumeiningin ongelma on se että eivät hekään siitä halua paljon maksaa ja siksi melkoinen joukko saa työstään niin pientä palkkaa että sillä ei elä. Tekevät sitten kahta tai kolmea matalapalkkatyötä että tulevat toimeen.
Niinpä. Siellä on vielä systeemi, jossa yksilö itse maksaa veronsa (jos maksaa) eikä työnantaja kuten Suomessa. On siis paljon helpompaa käyttää esim laittomasti maassa olevia työvoimana, koska palkka maksetaan jokatapauksessa "pimeästi" ja on vain palkan saaneen itsensä vastuulla, maksaako siitä verot vai ei. Suomessa taas on työnantajan velvollisuus vähentää ensin verot, tilittää ne verottajalle ja palkansaajan tilille tupsahtaa vain nettopalkka. Pimeästi maksaminen tai verottajalle verojen tilittäminen - jos jää kiinni - kosahtaa työnantajan kintuille.
Hölynpölyä, normityönantaja tekee veronpidätykset ihan meikäläiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tapahtunut sama, nuorena ihailin amerikkaa, ja harmittelin miksen syntynyt sinne, nyt on todellakin silmät auenneet millanen kehitysmaa se on joka suhteessa.. siellä näkee osa kansaa nälkää ja vastaavasti toiset hukkuvat liikakulutukseen...
Ihan takapajula, suorastaan YRJÖTTÄVÄ maa, hyi helvetti. Koskaan en ole siellä siis edes käynyt, mutta on hyvin tullut selväksi tässä ajan saatossa millanen se maa on.Nyt olen joka päivä onnellinen, että synnyin maailman parhaaseen, edistyksellisempään mutta samalla maanläheisimpään maahan.
N47
USAssa toisaalta on helpompi elää niin kuin haluaa.Myös suurempi ympäristöystävällisyys kuin Suomessa on mahdollista. Se, että perusjenkki ei ehdi paljon työnteoltaan ajatella on eri ongelma.
Edelleenkään en tajua, minkä takia tykkäätte täällä jatkuvasti julistaa, miten perusjenkki sitä ja perusjenkki tätä. Mistä te tiedätte, mikä perusjenkki oikein on ja mitä ei ole. Hirveetä yleistystä vain sillä perusteella, että on itse kerran elämässään käynyt jossain floridalaisessa Walmartissa ja nähnyt jonkun austinilaisen vloggaajan äimistelemässä jotain.
Tilastot, Watson, tilastot.
Yhdysvaltalaisen hiilijalanjälki on 18,9. Suomalaisen 10,3. Tällä perusteella on melko helppoa yleistää sikäläinen kulutus huomattavasti suuremmaksi kuin täällä.
Kumpi mahtaa olla parempi: hitaanlainen immeinen tekee walmartin kassalla työtä, johon kykenee ja saa siitä palkkaa, vai hitaanlainen immeinen makaa kotona sossutuilla ja tuntee itsensä täysin hyödyttömäksi?
Eipä itselle ole koskaan tullut mieleen valittaa "liian suurista" ruoka-annoksista jenkeissä vieraillessa - tai missään muuallakaan. Sitten vain tilaa lasten annoksia jos syö kuin lintu. Voi elämä. Eikä muuten ne annoskoot jenkeissäkään ole monessa paikkaa sen suurempia kuin suomessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä itselle ole koskaan tullut mieleen valittaa "liian suurista" ruoka-annoksista jenkeissä vieraillessa - tai missään muuallakaan. Sitten vain tilaa lasten annoksia jos syö kuin lintu. Voi elämä. Eikä muuten ne annoskoot jenkeissäkään ole monessa paikkaa sen suurempia kuin suomessakaan.
Ootko joku läski? Ne perus-diner-annoksethan on ihan jäätäviä!
Amerikkalainen kulttuuri ja elämäntapa sopivat minulle hyvin, ja maassa asuminen on antanut enemmän hyvää kuin osasin ikinä kuvitella. Ei pakoteta menemään massan mukana, vaan oman elämänsä sävelet voi säveltää itse. Toki on velvollisuuksia, mutta nekin saa hoitaa itse, ilman viranomaislähtöisyyttä eli suomalaistyyppinen holhoaminen puuttuu kokonaan. Amerikassa on jotenkin helpompi hengittä, kukaan ei kyttää ja arvostele. Asiat sujuvat hyvin, kun ne on alulle saattanut, ja asiakaspalvelu ym. toiminnot ovat vahvasti asiakas- ja ihmislähtöisiä. Kierrätys ym. toimii, ja ihmiset ovat hyvin tietoisia ongelmista, ja kun ongelma tulee esille, se myös hoidetaan nopeasti kuntoon. Joskus ihan ällistyyttä se tehokkuus, millä asioita hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi on läski. Ei ne mitään sen ihmeellisempiä kyllä olleet kuin ehkä joissain tietyissä paikoissa. Sinä taidat olla jokin retiisillä elävä talitiainen.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen kulttuuri ja elämäntapa sopivat minulle hyvin, ja maassa asuminen on antanut enemmän hyvää kuin osasin ikinä kuvitella. Ei pakoteta menemään massan mukana, vaan oman elämänsä sävelet voi säveltää itse. Toki on velvollisuuksia, mutta nekin saa hoitaa itse, ilman viranomaislähtöisyyttä eli suomalaistyyppinen holhoaminen puuttuu kokonaan. Amerikassa on jotenkin helpompi hengittä, kukaan ei kyttää ja arvostele. Asiat sujuvat hyvin, kun ne on alulle saattanut, ja asiakaspalvelu ym. toiminnot ovat vahvasti asiakas- ja ihmislähtöisiä. Kierrätys ym. toimii, ja ihmiset ovat hyvin tietoisia ongelmista, ja kun ongelma tulee esille, se myös hoidetaan nopeasti kuntoon. Joskus ihan ällistyyttä se tehokkuus, millä asioita hoidetaan.
Niin, ja on aika typerää valittaa ravintoloiden isoista annoksista. Sitä saa mitä tilaa, eli voi tilata pieniäkin annoksia, ja annoksen voi jakaa muiden syöjien kanssa. Oma valinta missä syö ja mitä syö.
Voi voi kun olette suomalaiset taas niin mahtavaa kansaa, suorastaan loistavaa. Muut maat eivät tietenkään ole mitään verrattuna teihin jumalolentoihin.
Vierailija kirjoitti:
TotuusSattuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikan palvelumeiningin ongelma on se että eivät hekään siitä halua paljon maksaa ja siksi melkoinen joukko saa työstään niin pientä palkkaa että sillä ei elä. Tekevät sitten kahta tai kolmea matalapalkkatyötä että tulevat toimeen.
Niinpä. Siellä on vielä systeemi, jossa yksilö itse maksaa veronsa (jos maksaa) eikä työnantaja kuten Suomessa. On siis paljon helpompaa käyttää esim laittomasti maassa olevia työvoimana, koska palkka maksetaan jokatapauksessa "pimeästi" ja on vain palkan saaneen itsensä vastuulla, maksaako siitä verot vai ei. Suomessa taas on työnantajan velvollisuus vähentää ensin verot, tilittää ne verottajalle ja palkansaajan tilille tupsahtaa vain nettopalkka. Pimeästi maksaminen tai verottajalle verojen tilittäminen - jos jää kiinni - kosahtaa työnantajan kintuille.
Eihän tuo ole totta ollenkaan, vaan kyllä tavallisissa työpaikoissa verot ym. maksut peritään suoraan palkasta aivan samoin kuin Suomessakin. Palkasta meneekin liuta maksuja automaattisesti, esim. sosiaaliturvamaksut, terveysvakuutusmaksut, eläkemaksut jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvallat on valtava maa. Oma kontekstini on New Yorkin korkeakoulutettu juutalaisyhteisö. Suvussani kaikilla on vähintään maisterin tutkinto, useimmilla tohtorin tutkinto. Ruokavalio on hyvin terveellinen ja pikaruokaa vältetään. Kierrätys on kaikilla hallussa eikä autoja tarvita. Matkusteltu on niin, että Eurooppa tunnetaan keskiverto suomalaista paremmin. Palveluja käytetään runsaasti, kotona saattaa olla taloudenhoitajaa, nannyä, puutarhuria, fysioterapeuttia. Ei kannata vetää liikaa johtopäätöksiä, jostain blogista
Noin sivistyneeksi olet poikkeuksellisen tyhmä, jos et ymmärrä, miten pienestä ja etuoikeutetusta vähemmistöryhmästä puhut verrattuna koko maan asukaslukuun.
Sinä olet kyllä nyt ihan väärässä. Itse asun amerikkalaisessa suurkaupungissa, ja totuus on, että enemmistö kaikissa kyselyissä amerikkalaisista on edustyksellisten ja ympäristöystävällisten arvojen takana. Vaaleissa valitettavasti epädemokraattinen tapa suosia sekä senaatin että presidentin valinnassa pieniä osavaltioita sekä gerrymandering edustajainhuoneen vaaleissa aiheuttavat sen, että Usassa vähemmistö johtaa maata.
Mutta kun oikeasti liikut amerikkalaisessa kaupungissa, näet, että ihan tavallisilla ihmisillä on yleensä kestokassit ihan tavallisissa ruokakaupoissa mukana, luomua myydään paljon enemmän kuin Suomessa, pikaruokaketjuista suosittuja ovat salaattipaikat, ja kertakäyttöastiat niissä ovat usein maatuvia, haarukoita ja veitsiä myöten, julkista liikennettä kaupungeista löytyy, esim meillä on tällä hetkellä bussiliikenne ilmaista, vaikka metro edelleen maksaa. Kierrätystä on, eli lasit, pahvit, paperit, puutarhajäte, muovit jne kierrätetään, ja naapurustojen sähköpostiringit kierrättävät tehokkaasti kaiken käyttötavaran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät ole. Jossain erikoispaikassa voivat olla isoja, mutta ei niitä silloin syödä kokonaan, vaan joko loppu jää lautaselle, tai viedään kotiin. Amerikassa on ihan normaalia, että tarjoilija vie lautasen pois, vaikka siinä olisi vielä ruokaa, jos ihminen näyttää lopettaneen syömisen.
Mutta normaali annoskoko on kyllä aika sama kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ei suostu töihin tippipalkalla.
Suostuisi, jos sosiaaliturva olisi samaa tasoa kuin USAssa.
Ehkä näin, mutta suostuisiko suomalaiset asiakkaat maksamaan tippiä vain sen vuoksi, että työntekijän palkka ei riitä elämiseen? Tipissä pitäisi olla kysymys siitä, että erityisen hyvää palvelua antava työntekijä saa lisäpalkkion. Mutta niinhän se ei Yhdysvalloissa ole, tippi maksetaan aina ellei asiakaspalvelija ole nyt aivan erityisesti törttöillyt. En kuitenkaan katso että on minun asiani maksaa tarjoilijan palkka, vaan sen pitäisi olla hänen työnantajansa asia.
Asiakas maksaa joka ikisessä maassa tarjoilijan palkan. Se, että Usassa se maksetaan suoraan tarjoilijalle mahdollistaa paljon paremman tulotason kuin esim Suomessa, missä tarjoilijan palkka on aina pieni, riippumatta siitä, miten hyvä ja menestynyt ravintola on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USAssa ravintoloissa (en puhu nyt Mäkkäreistä, vaan oikeista ruokaravintoloista) palvelu on nopeaa ja tehokasta. Tämä siksi, että sillä lailla saadaan kiertoa asiakaskuntaan. Suomessa palvelu on etanan vauhtista jopa aivan keskellä Helsinkiä. Jos syöt alkuruoan, pääruoan ja jälkkärin, Suomessa et takuulla tee sitä tunnissa ja vartissa ennen elokuvan alkua, vaan siihen menee tupla-aika.
Kolme tuntia suunnilleen saa varata Suomessa. Ei puhettakaan mistään "käynpä pikaisesti syömässä kun on tunti väliä" meillä.
Eikö se vähän riipu mistä jenkkilän alueesta puhut. Wisconsin on nimittäin aika samanlainen paikka mitä Suomikin, metsää ja landea joka suuntaan, siellä vain aavistuksen lämpimämmät talvet. Elintavat käytännönläheisempiä.