Nyt riitti avustaminen
Olen ollut vuosia lahjoittaja vähävaraisille, niin rahaa kuin ruokalahjakortteja. Ei tarvitse olla kiitollinen, mutta sana kiitos olisi mukava kuulla edes joskus. Olen itse aikoinani ollut äärimmäisen vähävarainen (sairauksia, lapsen vammatuminen, leskeksi jäänti). Avustusjärjestöissä ihmetellään, että avustukset hiipuvat eikä lahjoiteta. Asiasta ei saa edes keskustella eikä kommentoida miksi lahjoitukset hiipuvat, kaikki poistetaan. "Ei tällaista ole kohdattu." Onko muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (13)
Minä lopetin avustamisen kymmeniä vuosia sitten, kun luin ja sisäistin neuvon, joka kertoo, että helpoin tapa rikastua, on perustaa hyväntekeväisyysjärjestö tai uskonlahko. Edelleen saatan satunnaisesti avustaa jotain joulupuu-keräyksiä. En koskaan näitä isoja organisaatioita.
Mikään ei pitäisi olla automaattinen. Ei avustus eikä avun saanti.
Koskee sekä pienessä mittakaavassa että valtioden välisissä avustuksissa.
Automaatio vääristää evoluutiota ja kehitystä.
En ikinä ole lahjoittanut rahaa enkå aikaani, enkä tule sitä tekemäänkään minkään avustusjärjestöjen takia. Lasten pieneksi jääneitä tavaroita jne olen joitain vienyt sinne nyt paljon parjatulle Hopelle, kun ei ole ollut aikaa niitä myydä missään torissa tai kirppiksellä.
Minä tiesin sen vatsallani jo ennakkoon!
Ihmetyttää joka vuosi, kun Suomen kaltaisessa valtiossa kerjätään vuosittain rahaa sotaveteraaneille, joita on elossa enää kourallinen. Ikään kuin ei olisi varaa pitää heistä huolta. Samoin se, että uusi lastensairaala rakennettiin pitkälti kerjäysvaroilla. Käsittämätontä maassa, jossa verotus on hyvin korkeata ja sitten sitä rahaa riittää kuitenkin jos jonkinlaisiin tarkoituksiin, hyvänä esimerkkinä hyödytön kehitysapu. Sekin menoerä, johon ei voi vaikuttaa, kun menee veroista.
En enää lahjoita isoille kerjäyslaitoksille.
Viimeinen niitti oli SPR:n törkytoiminta uustulokkaiden seurauksena.
Valtion/veronmaksajien piikki auki taivas rajana, jonka seurauksena esim. SPR:n myymälöiden hintataso on noussut törkeän korkeaksi, eikä suomalaisella köyhällä ole enää varaa ostaa sieltäkään halpoja käyttötavaroita ja vaatteita.
Olen lahjoittanut kyllä tavaroita suoraan ihmisille joilla ei ole varaa niitä itsensä ostaa.
Ei enää koskaan suurille kerjääjille, joille annetuista rahoista valtaosa menee johtajien ja työntekijöiden palkkioihin ja vain murusia jaetaan apua tarvitseville.
Millainen hyväntekeväisyysjärjestö se sellainen olisi, jossa ei työntekijät saa palkkaa, mutta pitäisi olla töissä 8-16 ja vielä jakaa tavaraa jouluna ja juhannuksena? Ihan jo kavallusten ja korruption estämiseksi on aiheellista saada työstä palkka, myös hyväntekeväisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Millainen hyväntekeväisyysjärjestö se sellainen olisi, jossa ei työntekijät saa palkkaa, mutta pitäisi olla töissä 8-16 ja vielä jakaa tavaraa jouluna ja juhannuksena? Ihan jo kavallusten ja korruption estämiseksi on aiheellista saada työstä palkka, myös hyväntekeväisyydessä.
Eikö hieman vähempi riittäisi?
Lainaus:
Suomen Punaisen Ristin puheenjohtaja Pertti Torstila tienasi viime vuonna ylivoimaisesti eniten Suomen hyväntekeväisyysjärjestöjen johtajista. SPR on yksi Suomen suurimmista kansalaisjärjestöistä.
Torstilan tulot olivat yhteensä 159 239 euroa, joista pääomatuloja oli 1 785 euroa. Torstilan tulot ovat kasvaneet, sillä vuonna 2016 hänen kokonaistulonsa olivat 156 146 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää joka vuosi, kun Suomen kaltaisessa valtiossa kerjätään vuosittain rahaa sotaveteraaneille, joita on elossa enää kourallinen. Ikään kuin ei olisi varaa pitää heistä huolta. Samoin se, että uusi lastensairaala rakennettiin pitkälti kerjäysvaroilla. Käsittämätontä maassa, jossa verotus on hyvin korkeata ja sitten sitä rahaa riittää kuitenkin jos jonkinlaisiin tarkoituksiin, hyvänä esimerkkinä hyödytön kehitysapu. Sekin menoerä, johon ei voi vaikuttaa, kun menee veroista.
Eikös se ollut niin, että nämä sotaveteraaneille keräämiset lopetettiin, oliko viime vai toissa vuosi se viimeinen? Ja että tavoitteena on yhdistää Sotaveteraaniliitto ja Sotainvalidiliitto.
Sotaveteraaniliitolla ei ole rahaa mielettömiä määriä, mutta näitä vielä elossa olevia kyetään tukemaan veteraaniliiton rahoilla hyvinkin. Sen sijaan Sotainvalidiliitto on varakas liitto, joten tervetulluthan tuo yhdistäminen olisi. Sotainvalidiliitto on tarjonnut niin sotainvalideille kuin heidän puolisoilleenkin erittäin hyviä etuja.
Sotaveteraaniliitto on huolehtinut myös Lotista, mikä on hyvä asia, koska Lottasäätiö on mielestäni toiminut tässä asiassa huonosti. Sieltä ei ole neljä nuoruutensa vuotta uhranneelle äidilleni herunut kertaakaan edes joulukorttia.
Oma osuuteni hyväntekeväisyydessä on kolmen kehitysmaan lapsen kouluttamisesta huolehtiminen. Hekin ovat jo aikuisia ja siis koulunsa käyneet. Eipä tuo minua köyhdyttänyt ole millään lailla, vaikka olen pienituloinen itsekin. Mutta katson, että olen osuuteni tehnyt. Samoin olen tehnyt vapaaehtoistyötä seurakunnassa. Lasten joululahjakeräykseen olen myös osallistunut muutamana vuotena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hieman vähempi riittäisi?
Lainaus:
Suomen Punaisen Ristin puheenjohtaja Pertti Torstila tienasi viime vuonna ylivoimaisesti eniten Suomen hyväntekeväisyysjärjestöjen johtajista. SPR on yksi Suomen suurimmista kansalaisjärjestöistä.Torstilan tulot olivat yhteensä 159 239 euroa, joista pääomatuloja oli 1 785 euroa. Torstilan tulot ovat kasvaneet, sillä vuonna 2016 hänen kokonaistulonsa olivat 156 146 euroa.
On näitä virallisia suurituloisia "avustajia", joiden vuositulot ovat samaa luokkaa kuin toisten avustajien koko avustusbudjetti.
Tässä maassa olisi kyllä kirveellä töitä.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/240300-heikki-hursti-puhkesi-kyyneliin…
Joo, käykääs kurkkaamassa Pelastaa lapset -järjestön taloa! Ei olisi noillekkaan rahoille parempaa kohdetta voinut keksiä, kuin komea toimitalo.
Siis hiipuuko ne? Olen elänyt siinä käsityksessä että lahjoittajia on kyllä tarjolla niin jouluna kuin muulloinkin. Sellainen sanontakin on kuin ''Joka tahto kiitost, se kualkko, joka tahto laitost, se naikko'' :D
On olemassa toinenkin saman tyylinen, mutta eiköhän tuo kiteytä mikä kiitoksen arvo on ollut ja tulee aina olemaankin.