Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto omilleen. Ja vanhemmat

Ap
23.05.2019 |

Tosiana oon kohta 19v nuor nainen, asunu isän kanssa jo yli 6v ja sitä ennen äidin kanssa.( Selvää siis eronnu ovat). Muutin isän luo koska äidilläni paha alkoholiongelma jota mun pää ei kestäny. Muutin pois isän luo ja isäni on sairas eläkkeellä.

Isän kanssa asuessa mulla on usein pinna todella kireella. Lyhyesti sanottuna hän pitää mua vielä pikku tyttönä joka ei osaa pitää itestää huolta jne... Meil joka pv riitaa koska mul menee siihen hermot kun koko aika sönköttöä vaikka oon nätisti pyytäny monta monta kertaa että voisko lopettaa. Pqri vuotta pidin pinnani mut ei enää.. kotona isä sotkee ja mä en siedä sotkua. Yritän siivoo, seuraavana pv iskä sotki kaiken.

Koen et mun oid parempi muuttaa omilleni, puhun asiasta isälle niin ei sano mitään siitä.. äitini ei voi auttaa koska ei ymmärrä noista virallisist jutuist mitään niiku mäkään.

Oon siis yksin täs hommas... Alotan huomenna kesätyöt joten voinko alkaa ettii kämppää?? Vai pitääkö olla vakituinen työpaikka?

Työpaikas mis oon niin oltii sovittu et sitku (elokuussa) loppuu työt niin voidin jatkaa vklp töillä /koska aloitan sillo myös koulut

Mulla oli kyl tarkotus säästää sen verran rahaa et voisin ottaa lainaa ja ostaa talon ihan. Koska mulla on muutama lemmikki niin niilläkin oisi hyvä olla jos ois piha.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitus virheitä voi olla, pahoittelen mut mulla on lukihäiriö -- ap

Vierailija
2/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelkjana laita soluasunto tai opiskelijayksiö hakuun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole ketään joka voisi käydä läpi sinun kanssasi tämän asian?

Vierailija
4/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi tietoa etsivästä nuorisotyöstä.

Vierailija
5/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ole ketään joka voisi käydä läpi sinun kanssasi tämän asian?

Ei ole ketään... Sisarukset asuvat toisella puolella suomea ja periaatteessa kaikki sukulaiset. Vaan minä ja vanhemmat ollaan tässä kaupungissa missä asumme.

Mulla on oikeesti rankkaa asua isän kanssa. Harmittaa tää myös koska en haluaisi hänen kanssa riidellä. Mut joka pv riitelemistä.. oon joutunu ottamaan rauhottaviakin ton asian takia.

Mun sisaruksetkin sanoo "miten sie vielä kestät sitä"

Mut vastaus on et en vaan kestä millään enää.

Lukittaudun mun huoneeseen ja asun periaatteessa siellä..

Vierailija
6/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena ihmisenä voit tehdä mitä lystäät. Mitä läpikäymistä siinä on

Vierailija
7/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole siis enään opiskelija kun olen jo aikoja sit valmistunut. Mutta uus koulu alkaa elokuussa.

Soluasunnot sekä opiskelija kämpät on poissa kuvioista koska siellä ei saa asua lemmikkejä. Mulla on kissa, koira sekä kani. ----- ap

Vierailija
8/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisena ihmisenä voit tehdä mitä lystäät. Mitä läpikäymistä siinä on

Ap tarvitsee selkeesti jonkun tukihenkilön. Kaikki ei saa hyviä eväitä elämänsä alkuun.

Vierailija
9/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sä nyt aikuisena ihmisenä voit muuttaa omaan asuntoon. Etsit vuokra-asunnon, asumiseen saa tukia ja takuuvuokra-asioihin löytyy järjestelyjä. Jos sulla on opiskelupaikka, niin saat opintotukea ja tarvittaessa haet opintolainaa.

Vierailija
10/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä asuntoa voi alkaa etsimään itselleen kun on täysi-ikäinen ja vaikka ei olisi töissä tai opiskelemassa. Yksityisiltä, kaupungilta tai joltakin säätiöltä.

Paikalliselta opiskelija-asuntosäätiöltä kannattaa kysellä asuntoja koulua varten, yleensä ensimmäisiksi asunnoksi tulee kimppakämppä ja sitten kun on ollut jonossa tarpeeksi kauan, pääsee yksiöön. Näiden haku kannattaa aloittaa hetimiten että pääsee yleensäkin johonkin luukkuun asumaan. Lemmikkieläimet voivat muodostua esteeksi vuokra-asunnon saannille, tämä pitää selvittää etukäteen.

Tukea asumiseen saapi kelalta, yleistä asumistukea. Kelalta saa myös opintotukea, eli kannattaa käväistä Kelassa selvittämässä tukiasiat.

Vierailija
11/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin helppoa ole nuorena ekaa omaa asuntoa hakea. Mutta tee niin, hae vuokra-asunto. 

Eivätkö sisaruksesi pysty tukemaan sinua puhelimitse, vaikkette tapaisikaan? Pohditte yhdessä eri vaihtoehtoja. Onko sinulla ystäviä, joiden kanssa voisitte jopa harkita kimppakämppää? 

Vierailija
12/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole siis enään opiskelija kun olen jo aikoja sit valmistunut. Mutta uus koulu alkaa elokuussa.

Soluasunnot sekä opiskelija kämpät on poissa kuvioista koska siellä ei saa asua lemmikkejä. Mulla on kissa, koira sekä kani. ----- ap

Ja nekin meinasit ottaa mukaan...Onko sinulla paljonkin säästöjä? Tiedätkö mitä laskuja syntyy kun asuu omillaan? 

Vierailija
13/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se niin helppoa ole nuorena ekaa omaa asuntoa hakea. Mutta tee niin, hae vuokra-asunto. 

Eivätkö sisaruksesi pysty tukemaan sinua puhelimitse, vaikkette tapaisikaan? Pohditte yhdessä eri vaihtoehtoja. Onko sinulla ystäviä, joiden kanssa voisitte jopa harkita kimppakämppää? 

Vuokra asunnonhaku alkaa nykyään muistuttamaan työnhakua, johon pitää tehdä CV, suosittelijat, jne. 

Vierailija
14/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä muillakin ihmisillä lemmikkejä. Sä katsot nyt alkuun pieniä vuokrayksiöitä. Paikkakunnasta riippuen sellaisen kohtuuhintaisen ja sitten keskustelet sen vuokra-asuntoja välittävän firman kanssa takuuvuokra-asioista. Seuraavaksi yhteys kelaan ja tarvittaessa oman paikkakunnan sosiaalitoimistoon. Säästät palkasta, teet koulun ohella töitä ja kohta pyörität itsenäisesti talouttasi. Ei mitään asuntolainoja ilman pitkäaikaista työsuhdetta, kaikki aikanaan. Nyt teet niinkuin kaikki nuoret aikuiset ja muutat omaan kotiin.

Vierailija
15/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea vuokrakämppää, jos opiskelija-asunnot eivät ole vaihtoehto. Se olisi ollut edullisin ratkaisu. Mahdollisuuksia olisi kunnanvuokrakämppä/isomman vuokrayrityksen asunto tai yksityinen vuokranantaja. Jälkimmäinen voi olla kinkkinen opiskelijalle ja lemmikkien omistajalle. Sinuna selvittelisin myös kimppakämppiä eli ilmoituksia vuokrattavista huoneista. Pääsisit halvemmalla ja voisit onnistua hissuksiin säästämään palkasta asp-tilille. Tutustu samantien asp-säästämiseen, jos ei ole tuttu. Se on nuorelle kannattavin tapa säästää omaa asuntoa varten.

Tsemppiä! Älä lannistu "oot aikuinen tee mitä lystäät"-kommenteista. Osa ei ymmärrä, että kaikilla ei ole samanlaisia tukevia vanhempia, jotka auttaisivat itsenäisen elämän alkuun.

Vierailija
16/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nekin meinasit ottaa mukaan...Onko sinulla paljonkin säästöjä? Tiedätkö mitä laskuja syntyy kun asuu omillaan? 

Tietenkin otan mun lemmikit mukaan kun ne on mun vastuulla ja rakkaita perheenjäseniä.. On mulla ollut varaa pitää lemmikkejä kun oon tehny sen eteen töitä. Ja säästöjä on sen verran että ei puutu ku pari tonnia et saisin sen lainan et voisin hankkii sen oman talon. Oon isän kans pari kertaa selvittäny et paljo tulis kustantaa laskut yms et kyllä mä säästyisin siin enemmän ku se et asuisin vuokralla jossa joudun maksaa 700e kuussa kaksiosta vain.

Tietenkää en oo viel kaikesya perillä kun mua ei ohjata mitenkää näis hommis... Äitini haluaisi auttaa mut ei hänkään ymmärrä mun ymmärtää hyvin mun tilanteen. Isän kans turha ees enää puhua mistään ja varsinki muutosta. --- ap

Vierailija
17/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin otan mun lemmikit mukaan kun ne on mun vastuulla ja rakkaita perheenjäseniä.. On mulla ollut varaa pitää lemmikkejä kun oon tehny sen eteen töitä. Ja säästöjä on sen verran että ei puutu ku pari tonnia et saisin sen lainan et voisin hankkii sen oman talon. Oon isän kans pari kertaa selvittäny et paljo tulis kustantaa laskut yms et kyllä mä säästyisin siin enemmän ku se et asuisin vuokralla jossa joudun maksaa 700e kuussa kaksiosta vain.

Tietenkää en oo viel kaikesya perillä kun mua ei ohjata mitenkää näis hommis... Äitini haluaisi auttaa mut ei hänkään ymmärrä mun ymmärtää hyvin mun tilanteen. Isän kans turha ees enää puhua mistään ja varsinki muutosta. --- ap

Säästä sitten hyvä ihminen se pari tonnia ja muuta vasta sitten. Nopeammin ne säästötkin kertyy, kun ei tarvitse asua vuokralla.

Vierailija
18/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottapuhuen, nuo sinun lemmikkisi kyllä muodostuvat melkoiseksi ongelmaksi, kissa, koira ja kani, ne vaativat kyllä niin paljon tilaa että mihinkään itsariyksiöön niiden kanssa et mahdu. Myös kolme lemmikkiä kimppakämpässä kuulostaa ongelmalliselta. Millaiset tulot sinulla tulee olemaan? Voisiko joku siskoistasi ottaa elukat väliaikaiseen hoitoon?

Vierailija
19/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon neuvoista! Soittelen kelalle yms et miten noi tuki hommat menee ja kattoo paljo varaa ois mihin. Kuten oon sanonut oon yksin tässä kokonaan, vanhemmiltani on turha kysyä apua. Oon tosi turhautunut kun en saa apua keneltäkään ja pelkään et oikeesti joudun vielä asumaan isän kanssa vuosia lisää vaan siks ku oon avuton sillä kun en tiedä mistä alottaa eikä kukaan auta.. 😭 toivoisin et jo tänä vuonna pääsisin muuttamaan omilleni. --- ap

Vierailija
20/28 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottapuhuen, nuo sinun lemmikkisi kyllä muodostuvat melkoiseksi ongelmaksi, kissa, koira ja kani, ne vaativat kyllä niin paljon tilaa että mihinkään itsariyksiöön niiden kanssa et mahdu. Myös kolme lemmikkiä kimppakämpässä kuulostaa ongelmalliselta. Millaiset tulot sinulla tulee olemaan? Voisiko joku siskoistasi ottaa elukat väliaikaiseen hoitoon?

Sisarukset asuvat toisella puolella suomea ja toisista syistä eivät voi ottaa lemmikkejä. Äidilleni ei voi koska mies allerginen ja isälle en uskalla jättää kun ei aijo huolehtia niistä niin hyvin --ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan