Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesän aikana pitää lukea 5 kirjaa. Suosituksia mahdollisimman lyhyistä, mutta silti mielenkiintoisista kirjoista?

Vierailija
23.05.2019 |

Kirjan pitää olla fiktiivinen, ei siis tietokirja tai elämäkerta. Vähintään 100 sivua pitää olla, mutta muuten mahdollisimman lyhyitä.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

S. E. Hintonin kirjat kolahti itselle teininä. Ne kertoo New Yorkin jenginuorista. Noista on tehty elokuvia 80-luvulla.

Vierailija
42/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin joskus yläasteella ekan kerran Aldous Huxleyn Uuden uljaan maailman. Vaikutti jotenkin tosi järisyttävästi maailmankuvaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllisen koiran merkillinen tapaus on minustakin hyvä kirja. Omalla 16-vuotiaalla pojallani on myös Asperger, eikä hän pidä lainkaan kaunokirjallisuudesta, vaikka on kielellisesti taitava. Ymmärrän ihan hyvin, ettei kaikkia lukeminen kiinnosta. Jos hänen on ollut pakko lukea, mieluiten on lukenut dekkareita. Monet Agatha Christiet ovat hyviä ja hän on kirjoittanut myös rikosnovelleja, jotka ovat n. 30 s. pitkiä ja näistä on tehty kokoelmia. Löytyvät kirjaston dekkarihyllystä siis nekin. Ehkä voisit kokeilla myös Mika Waltarin Komisario Palmuja. Monet nykydekkarit ovat ihan poskettoman pitkiä. Itse pidän lukemisesta, mutta monen kirjan kohdalla tulee mieleen, että neljäsosan ainakin olisi voinut karsia. Alan Bradleyn dekkarit ovat hyviä. Niiden kieli on joskus vähän omalaatuista, mutta voi olla, että pitäisit niistä. Niitä olen nähnyt kirjastossa sekä aikuisten dekkareissa että nuorten aikuisten hyllyssä.

Muista kirjoista voisin suositella Muumiromaaneja, kuten täällä jo on ehdotettukin. Ne eivät ole mitenkään erityisesti vain lapsille suunnattuja ja poikani on pitänyt myös niistä. Jotenkin niistä huokuu aina se Tove Janssonin motto "Vapaus on tärkein asia" ja ehkä se kolahtaa moniin Aspergereihin :) Ja ehdottomasti kannattaa kysyä kirjastonhoitajalta, he ovat nykyisin yleensä todella avuliaita, eivät todellakaan katso arvostelevasti, jos sanot, ettet pidä pitkistä kirjoista.

Vierailija
44/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset sotasankarit kautta aikojen.

Vierailija
45/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppe eläintarhassa. Ei ole sataa sivua, mutta muuten jännä.

Vierailija
46/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallioniemi: Risteys (novelleja)

Etsijät. Novelleja nuorille (eri genrejä)

Persepolis (sarjakuvaromaani Iranissa länsimaisesti kasvatetusta tytöstä)

Jansson: Näkymätön lapsi (vie muumit ihan eri tasolle kuin tv-sarja)

Pää auki! (nuorten runokirja)

Lehtinen: Mopo (novellikokoelma, jossa joka luku on kerrottu eri ihmisen silmin samassa kaveriporukassa; hyvä kirja myös sellaisille, joita mopot eivät kiinnosta)

Vierailija
47/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) tuonikäisen pitää osata itse jo etsiä lukemisensa ja B) lukea ihan aikuisten kirjoja ja C) 100-sivuinen on esite, ei kirja.

T. 14-vuotiaan äiti

Mene muualle viistastelemaan :)

Muutenkin monet ehdottavat liian vaativaa tekstiä 14-vuotiaalle pojalle, joka ei juuri ole elämänsä aikana lukenut. 

Tuo Bert-sarja on hyvä ehdotus. 

Monet lastenkirjatkin ovat monitasoisia ja sopivat pikkulapsesta aikuseen.  Niilin poika on  jännittävä ja mukaansatempaava kaikin puolin. 

Vielä aikuisenakin nauroin ääneen Vaahteramäen Eemelille lukiessani sitä lapsille. Veljeni Leijonamieli koskettaa ihan jokaista ja ei takuusti ole pitkäveteinen, mikä voi olla tuon ikäisen pojan ongelma. 

Lindgrenin tuotanton "leimataan" turhaan lastenkirjallisuudeksi. Sopii kaikenikäisille. 

Bert-kirjoja lukee noin 8-10-vuotiaat.

Minä luin ne viime vuonna. Olen 33-vuotias enkä kiinnitä juurikaan huomiota ikäsuosituksiin. Hauska kirja on hauska kirja.

Aloittajalle suosittelisin Jukka Parkkista, esim. Osku-sarjan ensimmäistä osaa Osakkeet nousussa, Osku.

Vierailija
48/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) tuonikäisen pitää osata itse jo etsiä lukemisensa ja B) lukea ihan aikuisten kirjoja ja C) 100-sivuinen on esite, ei kirja.

T. 14-vuotiaan äiti

Mene muualle viistastelemaan :)

Muutenkin monet ehdottavat liian vaativaa tekstiä 14-vuotiaalle pojalle, joka ei juuri ole elämänsä aikana lukenut. 

Tuo Bert-sarja on hyvä ehdotus. 

Monet lastenkirjatkin ovat monitasoisia ja sopivat pikkulapsesta aikuseen.  Niilin poika on  jännittävä ja mukaansatempaava kaikin puolin. 

Vielä aikuisenakin nauroin ääneen Vaahteramäen Eemelille lukiessani sitä lapsille. Veljeni Leijonamieli koskettaa ihan jokaista ja ei takuusti ole pitkäveteinen, mikä voi olla tuon ikäisen pojan ongelma. 

Lindgrenin tuotanton "leimataan" turhaan lastenkirjallisuudeksi. Sopii kaikenikäisille. 

Bert-kirjoja lukee noin 8-10-vuotiaat.

Minä luin ne viime vuonna. Olen 33-vuotias enkä kiinnitä juurikaan huomiota ikäsuosituksiin. Hauska kirja on hauska kirja.

Aloittajalle suosittelisin Jukka Parkkista, esim. Osku-sarjan ensimmäistä osaa Osakkeet nousussa, Osku.

Ap mainitsi ikänsä joten hän varmaan odottaa saavansa ikätasoisia järkeviä ehdotuksia.

Vierailija
49/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

K15 oli kuulemma ihan ok, mutta outo kirja.

Vierailija
50/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa opettajalta antaa tollanen tehtävä kesäksi, viisi kirjaa! Yksi vielä menisikin. Ymmärrän siis hyvin että halutaan mahdollisimman lyhyitä kirjoja. Mene kirjastoon ja etsi sieltä jokin sellainen kirjasarja minkä aihealue kiinnostaa (draama, rikos, eläimet, nuoret, kauhu..) ja missä olisi useampia kirjoja ja mielellään sitten niitä ohuita kirjoja. Itse ainakin tykkään enemmän lukea kirjasarjoja kun aina ns. tutustua uusiin hahmoihin jne.

Vierailija
51/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dorian Grayn muotokuva

Lyhyt ja jännä juoni. Omat pojat luki tämän.

Vierailija
52/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkäät kauhusta, niin mun poika tykkäs CJ Tudorin Liitu-ukosta.

"Vangitseva trilleri lapsuudenleikistä, joka menee vaarallisesti pieleen. Liitu-ukon yllätyskäänteet tyrmistyttävät taitavinta ja tottuneintakin lukijaa.

On vuosi 1986. Eddie ja hänen kaverinsa ovat kaksitoistavuotiaita. Liitu-ukot ovat heidän salainen koodinsa: he jättävät toisilleen viesteinä pieniä liitu-ukkopiirroksia, joiden merkityksen vain he tietävät. Mutta sitten salaperäinen liitumies johdattaa heidät suoraan paikalle missä silvottu ruumis lojuu - eikä mikään enää ole ennallaan.

30 vuotta myöhemmin ystävykset saavat kirjeen, joka sisältää ainoastaan kuvan liitu-ukosta. Sitten yksi heistä kuolee.

Eddie oivaltaa, että kykenee pelastamaan nahkansa vain selvittämällä, mitä kauan sitten todella tapahtui."

Vierailija
53/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen itse paljon, eikä sivumäärä todellakaan määritä kirjan hyvyyttä tai huonoutta. Tässä muutama, joista itse olen pitänyt sekä teininä että aikuisiällä:

Aino Kallas - Sudenmorsian (sivumäärä netin mukaan 141, 20-luvun lopussa kirjoitettu ihmissusitarina)

Jim Carroll - Koripallopäiväkirjat (en löydä kirjaa hyllystäni joten en voi tarkistaa sivumäärää, mutta ohut - teini-ikäisen runoilijan päiväkirjat 60-luvun Manhattanilta...tästä on tehty muistaakseni ysärileffakin jossa pääosaa näytteli Leonardo DiCaprio)

Fedor Dostojevksi - Kellariloukko (sivumäärä 166, mestarillinen kuvaus erakkomaisesta ihmisluonteesta)

George Orwell  - Eläinten vallankumous (sivumäärä 126, satiirinen klassikko josta suurin osa on varmasti ainakin kuullut)

Franz Kafka - Muodonmuutos ja Rangaistussiirtola (kaksi novellia samoissa kansissa, yhteensä 142 sivua)

Vierailija
54/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

William S. Burroughsin monet kirjat varsinkin alkupään tuotannosta ovat reilusti alle 200-sivuisia, esim. Hämy, Nisti ja Alaston lounas. Beatnik-kirjailijoiden parhaimmistoa ja todella omintakeinen tyyli kirjoittaa, suosittelen tutustumaan!

Vierailija
55/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

K15 oli kuulemma ihan ok, mutta outo kirja.

Nää on hyviä, mutta ovat alle 100 sivuisia.

Edellä mainittujen lisäksi voisin suositella vielä:

Shell's Angles -sarja

Poika vuoren huipulla

Väristyksiä

Lemaitre: Silmukka

Hopeatie

Vierailija
56/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"300 vuotta saksalaista huumoria"

"300 vuotta venäläistä demokratiaa"

"Minun käyttämät possessiivisuffiksit"

Vierailija
57/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten lukemisto -sarjan kirjat. Saa enää divareista, jos sieltäkään.

Vierailija
58/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie kirjastoon, poika löytää itse tunnin sisällä kiinnostavat kirjat.

Ja sano että ottaa 7 jää nimittäin kesken aika moni kun ovat niin tylsiä.

Vierailija
59/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Stephen ja Lucy Hawkingsin kirjoittama nuorille tarkoitettu sarja. Siinä taitaa olla ainakin viisi kirjaa. Oma 14- vuotias poika tykkäsi todella paljon. Aloitat ensimmäisestä osasta ja jos tykkää niin kaikki muut menevät putkessa.

Vierailija
60/88 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salinger - Sieppari ruispellossa

Härkönen - Häräntappoase

Gaiman - Hautausmaan poika

Paasilinna - Onnellinen mies

Bradbury - Fahrenheit 451

Ei ihan satasivuisia, mutta helppolukuisia ja taatusti mukaansatempaavia. Jo mainittuja Kärpästen herraa ja Eläinten vallankumousta voisin suositella myös.

Hyviä kirjoja, olen lukenut kaikki, mutta sinullakin taitaa olla ikää 50+. Nykynuoria nuo kirjat eivät valitettavasti kiinnosta. Ja varsinkin, jos nuori ei ole lukemisesta kiinnostunut, niin esim. Fahrenheit 451 melko raskasta luettavaa. Miksi luulet, että tämän päivän 14 vuotias jaksaisi lukea insinööri Jaatisesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi