Kesän aikana pitää lukea 5 kirjaa. Suosituksia mahdollisimman lyhyistä, mutta silti mielenkiintoisista kirjoista?
Kirjan pitää olla fiktiivinen, ei siis tietokirja tai elämäkerta. Vähintään 100 sivua pitää olla, mutta muuten mahdollisimman lyhyitä.
Kommentit (88)
Kärpästen herra (Golding), Helmi (Steinbeck), Eläinten vallankumous (Orwell). En kyllä sivumäärää osaa sanoa, käy katsomassa kirjastosta.
Onko Lokki Joonatan liian lyhyt? Se on ainakin klassikko.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiselle?
Sori, unohdin laittaa. 14v, ensi syksyllä 9-luokka. -Ap
Miksi ton ikäiselle pitää olla mahdollisimman lyhyt kirja???? Päästät lapsen liian helpolla...
Olisi kiinnostava tietää lukijan ikä ja lukuvalmiudet.
Lue viisi kirjaa päätaloa. Sehän on kuuluisa lyhyestä ja ytimekkäästä ilmaisustaan. Tai sitten älä lue. En jaksa arvioida kirjoja pituuden mukaan joten mene kirjastoon ja poimi dekkarihyllystä viisi ohuinta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ton ikäiselle pitää olla mahdollisimman lyhyt kirja???? Päästät lapsen liian helpolla...
Olen itse se lapsi. En pidä lukemisesta, eipä siihen muuta syytä ole. Voi toki olla että olen vain aiemmin lukenut huonoja kirjoja, mutta toistaiseksi en ole pitänyt yhdestäkään. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Tyttö vai poika?
Poika. -Ap
Jos et juurikaan ole lukenut, niin kokeilepa seuraavia:
Eoin Colferin Artemis Fowl -kirjat
Ilkka Remeksen nuorille suunnatut kirjat
Terry Pratchettin tuotanto, näissäkin kokeile ensin nuorille suunnattuja
Linnunradan käsikirja liftareille
Mun saman ikäinen lapsi/nuori luki Muumipapan urotyöt. Kehui kovasti! Eikä ole myöskään mikään lukutoukka.
Pitää lukea? Koulustako käsky? En voi ymmärtää tuota lomaläksyhommaa. Ei taida olla laillistakaan. Tuollaisesta voisi vanhemmatkin älähtää opettajille. Loma on loma oppilaille kuin opettajillekin.
Muumeista löytyy lyhyitä ja mielenkiintoisia kirjoja, käyvät myös ihan aikuisten lukemiseksi. Oma suosikkini on näkymätön lapsi, jossa novelleja, tarinoissa pohditaan mm. yksinäisyyttä ja erilaisuutta.
Meidän 14 v tykkäsi Poika raidallisessa pyjamassa. Lyhyt, mutta vaikuttava kirja.
Uskon että tuon ikäiselle voisi mennä esim:
- Harry Potterit (J.K. Rowling)
- Hobitti (Tolkien)
- Eikä yksikään pelastunut (Agatha Christie)
- Paahde (Louis Sachar)
- Eläinten vallankumous (Orwell)
- Nälkäpeli (Suzanne Collins)
- Ready Player One (Ernest Cline)
Salinger - Sieppari ruispellossa
Härkönen - Häräntappoase
Gaiman - Hautausmaan poika
Paasilinna - Onnellinen mies
Bradbury - Fahrenheit 451
Ei ihan satasivuisia, mutta helppolukuisia ja taatusti mukaansatempaavia. Jo mainittuja Kärpästen herraa ja Eläinten vallankumousta voisin suositella myös.
Minkä ikäiselle?