Olen freetoimittaja ja ihmettelen
Tämä ei varmaan ole paras paikka kysyä, mutta mikä sitten? Olen tehnyt todella pitkään töitä freetoimittajana ja miettinyt monta kertaa, että onko minun työtahtini ja -määräni isompi vai pienempi kuin muiden lehtiin kirjoittavien toimittajien.
Nyt juuri urakoin esimerkiksi erään tilaajan töitä: tilauksessa on 25 juttua ja aikaa kolme viikkoa. Osa jutuista on sellaisia, jotka vaativat pitkien ajomatkojen päässä tehtyjä haastatteluja, osa vain puhelinhaastatteluja. Tämän tilaajan lisäksi teen ohessa juttuja myös muille tilaajille. Näiden nyt kuluneiden vajaan kolmen viikon aikana näitä juttuja olen tehnyt yhdeksän.
Olen jotenkin sokea omalle työlleni kun aina tuntuu siltä, että teen liian vähän ja kuitenkin kaikki aika menee töissä tai niiden ajattelemisessa. Olisi todella kiinnostavaa kuulla muiden freekkujen kokemuksia.
Kommentit (37)
Oletko vihervasemmistolaisuuteen kallellaan niin kuin suuri(n) osa toimittajista?
Aloitin freenä jo opiskeluaikoina. Töiden määrä on vaihdellut koko ajan villisti, eikä homma ole aina elättänyt, vaan on pitänyt tehdä muitakin hommia. Nyt taas menee hyvin, mutta sen olen oppinut että pitää olla palkanmaksajalle luotettava ja laadukas, niin tilauksia tulee jatkossakin. Älä mieti töittesi määrää, vaan pidä laatulippu korkealla. On se kuitenkin melkoinen luxustekijä ettei tarvitse katsella toimituksen kurttunaamoja maanantain aamupalaverissa.
Eivät ne työt tietysti tule miettimällä tehdyiksi. Luotettava olen varmasti ollut eikä laadussakaan lie valittamista, kun asiakassuhteet ovat jatkuneet pitkään eikä valituksia tule.
Voi olla, että teen liian halvalla, mutta ei tässä oikein muuta voi kuin tehdä tai olla tekemättä. En kuitenkaan tee ihan polkuhintaan omasta mielestäni. ap
Tunnettu tosiasia, että freet tekevät enemmän saman rahan eteen kuin kk-palkkalaiset.
Eli kyllä, teet enemmän.
Olen sometoimittaja ja teen kolmessa viikossa 60 juttua. Tietenkään kyseessä eivät ole kovin pitkät ja laajaa taustoittamista vaativat artikkelit, mutta eivät myöskään parin rivin uutiset tyyliin ip-lehdet. Tähän sisältyy myös suunnittelu, kuvat ja strateginen työskentely.
Lehdissä on leppoisampaa :)
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne työt tietysti tule miettimällä tehdyiksi. Luotettava olen varmasti ollut eikä laadussakaan lie valittamista, kun asiakassuhteet ovat jatkuneet pitkään eikä valituksia tule.
Voi olla, että teen liian halvalla, mutta ei tässä oikein muuta voi kuin tehdä tai olla tekemättä. En kuitenkaan tee ihan polkuhintaan omasta mielestäni. ap
Toimittajan koulutuksessa ei tietääkseni opeteta liiketoiminnan harjoittamista. Mainitsit aiemmin jotain "palkanmaksajasta". Tämä kertoo minulle, että et ehkä aivan selkeästi ymmärrä/tiedosta harjoittavasi elinkeinoa, eli liiketoimintaa. Pelisäännöt ja toiminnan logiikka ovat aivan erilaiset palkansaajaan verrattuna
Freetoimittajan tulisi tienata vähemmällä työllä enemmän rahaa, kuin kk-palkkainen toimittaja. Muuten toiminta ei ole mielekästä liiketoiminnan näkökulmasta tarkasteltuna. Toki kuitenkin parempi vaihtoehto kuin työttömyys.
Ei voi oikein puhua "Free" vapaudesta jos kaikki aika menee töissä tai työasioita miettien. Enemmänkin halvasta ja helposti korvattavasta heittopussista. Raha on arvon mitta taloustieteen kirjoissa. Median omistajat kyllä tietävät tämän. Tiedätkö sinä ihan oikeasti tämän?
Uskon, että ymmärrän olevani yrittäjä. Toinen asia on se, että en ole sillä tavalla yrittäjähenkinen kuin pitäisi olla jos haluaisi menestyä taloudellisesti.
Freelancerien todellisista palkkioista on vaikea keskustella muuten kuin näin anonyymisti. Olen kyllä mukana alan ihmisten keskusteluryhmissä, mutta siellä on aina myös tilaajien edustajia. Täällä voin kertoa, että työstäni jää käteen noin 15 euroa per tunti. Teen töitä sekä tuntitaksalla että palkkioperusteisesti, mutta molemmilla tavoilla summa on suunnilleen sama. Minusta se on ihan kohtuullinen palkka. Kertoisiko joku muu omansa? -ap
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että ymmärrän olevani yrittäjä. Toinen asia on se, että en ole sillä tavalla yrittäjähenkinen kuin pitäisi olla jos haluaisi menestyä taloudellisesti.
Freelancerien todellisista palkkioista on vaikea keskustella muuten kuin näin anonyymisti. Olen kyllä mukana alan ihmisten keskusteluryhmissä, mutta siellä on aina myös tilaajien edustajia. Täällä voin kertoa, että työstäni jää käteen noin 15 euroa per tunti. Teen töitä sekä tuntitaksalla että palkkioperusteisesti, mutta molemmilla tavoilla summa on suunnilleen sama. Minusta se on ihan kohtuullinen palkka. Kertoisiko joku muu omansa? -ap
Huono palkka! Amk-insinöörinä tienasin ensimmäisessä vakituisessa oman alan työpaikassa 25 euroa / tunti.
Nyrkkisääntö on, että freen pitää laskuttaa kaksi kertaa suurempi summa kuin kuukausipalkkaisen, jotta hän pääsee samoille ansioille.
Tämä johtuu siitä,, että free maksaa itse oman eläkkeen ja eläkemaksun perusteella määräytyy myös mm. sairauspäiväraha jaa muu ansiosidonnainen sosiaaliturva. Työvälineet ja muut kulut pitää maksaa itse ja palkkiosta laittaa sivuun myös lomaa varten, kun kukaan ei maksa palkkaa loman ajalta.
Itse en koskaan laskuttanut tuntien perusteella vaan sovittiin palkkio etukäteen. Palkkiot vähintään 450 euroa/ juttu. Isommasta jutusta palkkiot alkaen 800 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia summia toimittaja tienaa yhdestä jutusta?
Minä tuossa jo edellä vastasin. Aikakauslehtien jutuista laskutin vähintään 450 euroa per juttu.
Vierailija kirjoitti:
Oon laskenu omani SJL:n freen ohjeellisten (minimi-)palkkioiden mukaan, vähän päälle, eli tuntipalkka tyypillisesti bruttona n. 60e eli netto 30e. Vähemmällä en todellakaan suostuisi tekemään. Pitää uskaltaa vaatia, eikä polkea palkkoja.
Mainitsemani 15 euroa tarkoittaa nettoa, se jää käteen. Taitaa jäädä vähän enemmänkin, jos tarkkaan laskee.
Täällä, missä minä teen töitä, ei ole mahdollista saada satoja euroja yhdestä jutusta. Siinä ei vaan auta vaikka miten vetoaisi freelancerin ohjeeseen. Saan itsekin vähintään 450 euroa jutusta jos teen sen aikakauslehteen, mutta näistä paikallis- ja järjestölehdistä, joihin eniten teen, ei saa.
15 on huono tuntipalkka, mutta mikäs siinä jos tunteja on paljon.
Paitsi että duunariduunissa toi olis se lähtötaso, ja paljon tekemällä saisit sitten lisiä kunnolla.
Olen ollut muun alan freelancer ja toi on ihan tuttua: siinä helposti ajaa itsensä piippuun kun koko ajan kuvittelee että tekee liian vähän.
10h löysä työpäivä vartaa sitä 8h töitä muiden silmien alla, jos menee sen kymmenen tunnin yli niin sithän sulla jo kärsii muu elämäkin.
Ja 5 päivää viikossa.
Ei tuolla rahalla ap kannata tehdä töitä. Kun ottaa huomioon, että maksat itse eläkemaksun ja muut kulut, tienaisit paremmin kaupan kassalla.
Jos olet nuori, tuo ehkä menee. Mutta mitä kun sinulla on perhe ja aikuisen ihmisen menot? Millainen on tuleva eläkkeesi ja turvasi työkyvyttömyyden sattuessa?
Teet todennäköisesti työt liian halvalla.
Kallimpi hinta = vähämmän työtä = enemmän vapaa-aikaa.
Kysynnän ja tarjonnan laki, markkinatalous jne.