Suomi yrittää ratkaista syntyvyysongelman jättämällä ehkäisypillerit pois apteekin valikoimasta
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia eri lääkkeiden saatavuudessa on paljon
https://www.fimea.fi/tietoa_fimeasta/ajankohtaista/saatavuushairiotiedo…
Tää on musta tosi huolestuttavaa! Toi lista on todella pitkä ja sisältää sellaisia lääkkeitä, joista sivistyneessä valtiossa ei saisi tulla pula!
Osaako joku kertoa, mistä tämä orastava lääkepula johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on musta tosi huolestuttavaa! Toi lista on todella pitkä ja sisältää sellaisia lääkkeitä, joista sivistyneessä valtiossa ei saisi tulla pula!
Siitä, että Suomi ei kehitä, eikä valmista eläinkokeettomia lääkkeitä. Eläinkokeettomat lääkkeet olisivat valtava menestys myös maailmalla ja kotimainen lääketarve olisi turvattu.
Oletteko te ihan tolloja? Karusellivuosina käytetään kumia, tietysti.
Vierailija kirjoitti:
jee, villi biletys nuoruus ja monen miehen kikkelit :)))))) kuka nyt haluaisi aikuistua ja ottaa vastuuta yhteiskunnasta
Naistenko yksin pitäisi vastuuta ottaa? Miehet viettävät pitkittynyttä nuoruutta myös.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sukupuolitautien tartunnat ovat sitten lisääntyneet?
No, onhan ehkäisykapselit. Itse ainakin todennut paremmaksi kuin jatkuva pillereiden popsiminen. Sitten on kierukkaa, rengasta, sun muuta, mitä nyt kukin tahtoo käyttää, sekä tietty vanha kunnon kondomi - paras eritoten sinkuille, kun suojaa myös taudeilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että Suomi ei kehitä, eikä valmista eläinkokeettomia lääkkeitä. Eläinkokeettomat lääkkeet olisivat valtava menestys myös maailmalla ja kotimainen lääketarve olisi turvattu.
Tai sitten siitä, että Suomessa lääkkeet on niin halpoja, ettei tänne kannata myydä. Me saamme ylijäämälääkkeet. Mene vaikka Sveitsiin: siellä ei ole mitään vastaavaa ongelmaa.
Voi perkele. Minulla on niin kivuliaat kuukautiset, että siirrän niitä pillereiden avulla (kuukautiset ovat vain 3 kuukauden välein). Mitä hittoa oikein teen, jos pillereitä ei saa? En pysty kipujen kanssa oikein mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
No, onhan ehkäisykapselit. Itse ainakin todennut paremmaksi kuin jatkuva pillereiden popsiminen. Sitten on kierukkaa, rengasta, sun muuta, mitä nyt kukin tahtoo käyttää, sekä tietty vanha kunnon kondomi - paras eritoten sinkuille, kun suojaa myös taudeilta.
Minulla ehkäisykapseli pisti kropan niin sekaisin, että se jouduttiin poistamaan. Aivan älyttömän kovia kipuja tuli ja jouduin syömään todella paljon särkylääkkeitä.
Minulla pillerit on määrätty endometrioosin kivunlievitykseen. Kierukka ei pysynyt paikoillaan ja ehkäisykapselin kanssa tuli kivuliaat tiputteluvuodot. Buranasta tulee taas ruokatorven tulehdus joka perkeleen kerta. Täytyy muuttaa sitten muualle jos meinaan elää kivutonta elämää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla pillerit on määrätty endometrioosin kivunlievitykseen. Kierukka ei pysynyt paikoillaan ja ehkäisykapselin kanssa tuli kivuliaat tiputteluvuodot. Buranasta tulee taas ruokatorven tulehdus joka perkeleen kerta. Täytyy muuttaa sitten muualle jos meinaan elää kivutonta elämää.
Samanlaisia kokemuksia ehkäisykapselista. Miten sinulla kierukka vaikutti muuten terveyteen? Mistä huomasi, ettei se pysy paikoillaan?
Miksi uutisoidaan vasta nyt? Asia tuli selväksi jo aiemmin, kun omasta apteekista sanottiin, että mun e-pillerimerkki on heiltä loppu. Voin kuulemma yrittää kysellä muista apteekeista, josko heillä olisi. Yhden kuukauden annos oli muuten huomattavasti kalliimpi kuin kolmen kuukauden.
Kaikki eivät käytä e-pillereitä ehkäisyyn. Minulle määrättiin runsaiden kuukautisten helpottamiseen.
Sillähän se Suomi nouseekin, että tänne syntyy ei-toivottuja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia kokemuksia ehkäisykapselista. Miten sinulla kierukka vaikutti muuten terveyteen? Mistä huomasi, ettei se pysy paikoillaan?
Kierukan irtoamista aloin epäillä kun menkat kestivät 20vrk ja kivut olivat järkyttävät. Menin gynelle ja huomattiin että kierukka oli tosiaan pois paikoiltaan. Gyne oli sen asentamista vastaan muutenkin, epäili ettei tule paikoillaan pysymään... Olisi kannattanut vaan uskoa ammattilaista 😳 Nyt olen syönyt pillereitä jo vuosia ja pystyn elämään normaalia elämää ilman järkyttäviä kipuja. Kierukkaa ehdin käyttämään n.4 kk. Kärsin kovista päänsäryistä ja ihoni oli yhdessä vaiheessa ihan keltainen! Pahoinvointia oli myös vähän väliä... Nykyään endo on jo tehnyt tuhojaan eikä kierukkaa edes suositella.. En kyllä huolikaan! 😑
Vierailija kirjoitti:
Voi perkele. Minulla on niin kivuliaat kuukautiset, että siirrän niitä pillereiden avulla (kuukautiset ovat vain 3 kuukauden välein). Mitä hittoa oikein teen, jos pillereitä ei saa? En pysty kipujen kanssa oikein mihinkään.
Mulla myös sama vaiva. Ärsyttävää.
6 vuotta sitten lopetin hormonaalisen ehkäisyn enkä kyllä ole katunut sekuntiakaan!
Pillerit oli 16-vuotiaasta alkaen, joten eihän niitä sivuoireita tajunnut kunnes lopetti mokomat myrkyt.
Vois ruveta myymään myös valmiiksi reiitettyjä kortsuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sukupuolitautien tartunnat ovat sitten lisääntyneet?
Lähde?