Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelu elämäntapana, miksi jotku valitsee jatkuvan opiskelun?

Vierailija
22.05.2019 |

Itse olen kouluttautunut ammattiin suoraan peruskoulun jälkeen ja yli 10 vuotta alalla jo ollut, enkä koe kyllästyneeni enkä edes keksi mikä muu kiinnostaisi.

Sitten on näitä, jotka käy lukion ja sitten korkeakouluopinnot ja sitten ovat vuoden töissä ja toteavat etteivät tykkääkkään alasta ja taas opiskelemaan uutta alaa moneksi vuodeksi ja sitten taas ovat puolivuotta töissä ja kyllästyvät ja taas opiskelemaan.

Mistä tuollainen voi johtua? Tottuuko siihen opiskeluun, että se opiskelu tuntuu ikäänkuin siltä työltä? Miksi kukaan haluaa opiskella pienillä tuilla pitkään? Itselläni suurin kynnyskysymys opiskelemaan alkamisessa on nimenomaan raha, tulot putoaisi huomattavasti. Miten jollakin on varaa?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 12 vuodessa tienannut n. 300 000 euroa nettona (huom, tienannut en säästänyt :D), kun ammattikoulusta valmistuin matalapalkka-alalle. Hyvin todennäköisesti olen siis tienannut enemmän kuin joku 12 vuotta opiskellut ihminen joka havittelee suuripalkkaista työtä. Saa olla aika hyvä palkka ja vakaa työllistyminen että kirii tuon eron umpeen.

-ap

Nääh. Mä taas oon ollut töissä koko ajan ja opiskelut siinä samalla. Mulla on jo 3 ammattitutkintoa, 1 mk tutkinto ja kaksi yliopistotutkintoa :D

Tykkään opiskelusta mutta olen pohtinut, että tämä on mulle jo pakkomielle. Jotkut kerää pakkomielteisesti vanhoja autoja. Mä opiskelen.

Me ihmiset ollaan erilaisia katos. Toisen roska on toisen aarre.

Vierailija
22/31 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 12 vuodessa tienannut n. 300 000 euroa nettona (huom, tienannut en säästänyt :D), kun ammattikoulusta valmistuin matalapalkka-alalle. Hyvin todennäköisesti olen siis tienannut enemmän kuin joku 12 vuotta opiskellut ihminen joka havittelee suuripalkkaista työtä. Saa olla aika hyvä palkka ja vakaa työllistyminen että kirii tuon eron umpeen.

-ap

Nääh. Mä taas oon ollut töissä koko ajan ja opiskelut siinä samalla. Mulla on jo 3 ammattitutkintoa, 1 mk tutkinto ja kaksi yliopistotutkintoa :D

Tykkään opiskelusta mutta olen pohtinut, että tämä on mulle jo pakkomielle. Jotkut kerää pakkomielteisesti vanhoja autoja. Mä opiskelen.

Me ihmiset ollaan erilaisia katos. Toisen roska on toisen aarre.

siis 1 amk-tutkinto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei pääse sinne minne haluaa, joutuu opiskelemaan jotain muuta ensin. Tai opiskeltu ala ei työllistäkään, tai tuntuu väärältä, tai terveydessä tapahtuu jotain mikä estää sillä alalla työskentelyn.

Elinikäinen oppiminen. Sen tärkeyttä nykyään korostetaan. Työelämä muuttuu koko ajan ja työn tekijöiltä vaaditaan yhä enemmän ja enemmän.

Vierailija
24/31 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Opiskelin 14 vuotta lukion jälkeen. Palkka on 7 tonnia plus lisät ja päivärahat. Laske siitä.

Paljonko sulla on jäänyt säästöön tai sijoituksiin?

Vierailija
25/31 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Opiskelin 14 vuotta lukion jälkeen. Palkka on 7 tonnia plus lisät ja päivärahat. Laske siitä.

Lisään vielä, että me pitkään opiskelleet olemme usein tehneet töitä jo opiskeluaikana.

Vierailija
26/31 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Raha, raha, raha.. Aika matalaälyinen kuitenkin olet kun et ymmärrä, että joku voi opiskella siksi, että asiat ovat mielenkiintoisia, eikä siksi, että saisi rahaa.

Vierailija
27/31 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tieto meni hukkaan, mutta rahaa tuli. Tyhjältä kuulostaa.

Vierailija
28/31 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En valinnut jatkuvaa opiskelua mutta kun töitäkään ei saanut niin opiskelin sitten lisää. Tuskin sitä myöhemminkään saa mutta vit*t siitä. Pas*a maa on pas*a maa. Nauttikaa vasemmistohallituksenne seurauksista, te jotka maksatte tulevaisuudessa veroja. Työtöntähän tuollainen ei pahemmin rasita joten edes yksi hyvä puoli tässä on.

Luulisi että olet kiitollinen vasemmistohallitukselle. Opiskele lisää niin ymmärrät mitä oikeistohallitus mm. työttömille ja opiskelijoille aiheutti.

Eiköhän tässä parin tutkinnon jälkeen tosiaan ymmärrä kenen syy tämä krooninen työpaikkapula, jatkuva suurtyöttömyys kun ay-liikkeen edunvalvonta estää todelliset muutokset ja uusia yrityksiä, omistuksia tai juuri muutakaan talouden kannalta positiivistä ei tänne kommunistiankeuttajien paratiisiin ole luvassa.

Jos talous voi hyvin, työtön löytää töitä ja voi paremmin. Demarit ja muut vasemmistolaiset ei tarjoa kuin samaa vanhaa pikkasen lisämausteilla joten työtön olen ja pysyn. Maksele sinä niitä verojasi niin kauan kuin voit. Kohta voi olla ettet sinäkään voi kun ei ole enää duunia. 

Vierailija
29/31 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ymmärrän kyllä. Kampaajani kanssa keskustelin kerran näistä vaikeista urapoluista, kun lukion jälkeen haetaan jonnekin eikä päästä ja sitten opiskellaan muuta ja vaihdetaan alaa ja sitten työelämä on käytännössä töidenhakua ja satunnaista pätkää. Siinä vaiheessa ikää on helposti 30. Kampaajani sanoi siihen nätisti, että siinä vaiheessa hän oli ollut kymmenen vuotta yrittäjä. Lapseni on nyt ysiluokalla ja haki amikseen (toivottavasti pääsee!) ja olen vähän ihmeissäni seurannut kaikenlaisia keskusteluja opiskelun tärkeydestä jne. ja käsittänyt, että monen näkökulmasta hän on nyt jotenkin syrjäytynyt, kun ei edes hakenut lukioon. Jos hän valmistuu tuolta alalta 19-vuotiaana, työllistynee aika hyvin, saa alkaa säästää, ei opintovelkaa jne. Millä tavalla hän on sitten jotenkin viallinen, kun ei ole kouluttautunut korkeasti? En ole mitenkään pitkää koulutusta vastaan, se on joidenkin juttu, mutta on vähän yksipuolista joskus tämä keskustelu.

Useimmiten älykäs ihminen turhautuu jos joutuu tekemään 8 tuntia/pv hommia jotka eivät ole tippaakaan haasteellisia. En tekisi tyypillisiä amishommia vaikka niistä maksettaisiin enemmän kuin nykyisestäni, sillä tein niitä opiskeluaikana ja se oli suoraan sanottuna kidutusta.

Itse asiassa tuo ala, jolle lapseni hakee on sellainen, josta hän on ollut tosi kiinnostunut ihan pikkulapsesta saakka. Hän on erityislapsi ja senpä takia hänelle on tehty kognitiivisia testejä, joissa on ilmennyt, että on vieläpä älykäs (siis ei mikään supernero). En ymmärrä, miksi hänen pitäisi opiskella "korkealle" vain koska niin on tapana, jos rahkeet riittävät. Miksei hän voisi mennä alalle, josta on oikeasti kiinnostunut? Ja jos mieli muuttuukin, tuskinpa kaikki ovet ovat sulkeutuneet. Jollekin toiselle se pitkälle opiskelu ja teoreettisemmat jutut sopivat puolestaan hyvin. 

Vierailija
30/31 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ymmärrän kyllä. Kampaajani kanssa keskustelin kerran näistä vaikeista urapoluista, kun lukion jälkeen haetaan jonnekin eikä päästä ja sitten opiskellaan muuta ja vaihdetaan alaa ja sitten työelämä on käytännössä töidenhakua ja satunnaista pätkää. Siinä vaiheessa ikää on helposti 30. Kampaajani sanoi siihen nätisti, että siinä vaiheessa hän oli ollut kymmenen vuotta yrittäjä. Lapseni on nyt ysiluokalla ja haki amikseen (toivottavasti pääsee!) ja olen vähän ihmeissäni seurannut kaikenlaisia keskusteluja opiskelun tärkeydestä jne. ja käsittänyt, että monen näkökulmasta hän on nyt jotenkin syrjäytynyt, kun ei edes hakenut lukioon. Jos hän valmistuu tuolta alalta 19-vuotiaana, työllistynee aika hyvin, saa alkaa säästää, ei opintovelkaa jne. Millä tavalla hän on sitten jotenkin viallinen, kun ei ole kouluttautunut korkeasti? En ole mitenkään pitkää koulutusta vastaan, se on joidenkin juttu, mutta on vähän yksipuolista joskus tämä keskustelu.

Ei ole tarpeeksi rahaa, eikä paperinpalaa todistetusta "älystä".

Vierailija
31/31 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei ole tarpeeksi rahaa, eikä paperinpalaa todistetusta "älystä".

Tunnen muutaman vanhan kampaajan ja alalla olevilla tuppaa vanhemmiten tulemaan kaikenlaisia ongelmia mm. väriaineiden tai huonon ergonomian kanssa. Ei ehkä siis kannattaisi tuudittautua siihen että samaa hommaa tulee tekemään lopun ikänsä. Lisäksi, kuten sanottua, älykäs saattaa kyllästyä työhön joka ei tarjoa myös älyllistä haastetta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi