Jos lapsesi säästää johonkin isompaan hankintaan, miten hän pitää erillään ne rahat muista
Kommentit (25)
...Rytsölä mun linssiin pissasi...Vierailija kirjoitti:
PCKT moneyn toimarista onkin ollut aiemmin juttua mediassa
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/200807047901728
Ei herätä luottamusta.
Parasta olisi jos lapsella olisi rinnakkaiskortti vanhemman luottokorttiin jolla voisi hoitaa ne isommat ostokset. Vanhempi voisi sitten pidättää lapsen viikkorahasta tietyn osuuden ennenkuin ne olisi maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi jos lapsella olisi rinnakkaiskortti vanhemman luottokorttiin jolla voisi hoitaa ne isommat ostokset. Vanhempi voisi sitten pidättää lapsen viikkorahasta tietyn osuuden ennenkuin ne olisi maksettu.
Ai opettaa elämään velaksi jo pienestä pitäen?
Toki vanhemmat voivat välillä jonkin pikaisesti tarvittavan ostaa sovitusti, mutta en tosiaankaan menisi lapselle luottokorttia antamaan siihen tarkoitukseen, koska olisi hyvin satunnaista. Muutoin säästäköön. Se on ihan hyvää oppia.
Alle kymmenvuotiaana säästivät possuun ja parin euron karkkiraha oli lompakossa.
Sitten kun hankittiin tilit, niin samantien avattiin käyttötili ja säästötili.
Olen painottanut aina, että vähintään 10% kaikista tuloista säästöön. Ne todellakin on lasten omaa rahaa. Isompiin ostoksiin on toisinaan vaihtoehtona, että mä maksan puolet, kun on saanut puolet säästettyä.
Itse sitten säästän toisaalle heille, rahastoon yms.
Kaksi tapaa, joista toinen on tehokkaampi. Tilillä-jossa on debitkortti tai lompakossa. Tililtä rahat hupenee huomaamatta. Lopakosta lapsi käyttää rahaa, mutta laskee mitä jää, eikä alita jotain tiettyä summaa. Käyttää lompakkorahaa harvemmin ja vähemmän. Tilirahaa pienissä erissä mutta huomaamatta paljon.