Ajatuksia jotka auttaa voittamaan epäonnistumisen pelon
Tämä varmasti vaivaa meitä kaikkia joskus ja aiheuttaa ihan turhaa stressiä. Olisiko teillä jotain ajatuksia/neuvoja epäonnistumisen pelon voittamiseen?
Ainakin yksi tärkeä havainto on se, että monet menestyneet ihmiset ovat tehneet paljon virheitä.
Kommentit (4)
Ajattele, että epäonnistuminen ei ole häpeä, vaan merkki siitä, että on yrittänyt ja siitä voi ottaa opikseen. Kun luopuu onnistumisen pakosta (ajatuksesta siitä), on paremmat mahdollisuudet menestyä.
Kukaan muu kuin sinä ei koe sitä epäonnistumiseksi (ainakaan yhtä suuressa määrin), eikä sinunkaan pitäisi, sillä ei elämä ole niin vakavaa.
Mitä se epäonnistuminen oikein on?
Ihmisellä on tavoite, jota kohti hän yrittää päästä. Mitä suurempi ja tärkeämpi tavoite, sitä harvemmin sen on joku toteuttanut (esim omassa maailmassani, tutkimustyössä, ei usein vielä kukaan) ja sitä epäselvempää yleensä on, miten se olisi edes tavoitettavissa. Onnistuminen on sitä että saa tavoitteen toteutettua, tai edes, että pääsee vähän lähemmäksi tavoitteen toteutumista.
No joka päivä minä yritän muutamalla eri tavalla ratkaista tavoitteeseen pääsemisen ongelmaani. Joskus onnistuu, usein ei. Mutta silloinkin kun ei onnistu, minä kuitnkin tiedän vähän enemmän, sen, että ”no tämä ei ainakaan toiminut, näin tätä ei voi tehdä, jotain täytyy muuttaa -mitähän se voisi olla?” Tavallaan olen siis lähempänä tavoitteen saavuttamista kuin aikaisemmin. Eikähän se ole mitään epäonnistumista, että on luonut itselleen entistä paremmat mahdollisuudet tavoitteen saavuttamiseen.
Toisin sanoen, se ei ole epäonistumista, että ei onnistu. Se voi olla, kun lakkaa yrittämästä, luovuttaa. Silloin ei pääse lähemmäs tavoitettaan. Toisaalta jos luovuttaminen johtuu siitä, että tavoite ei enää tunnukaan tavoittelemisen arvoiselta, vaan osoittautuu turhaksi, on tavoittelusta luopuminen tietysti pelkästään järkevää ja mahdollisuus siirtyä tavoittelemaan jotain parempaa ja fiksumpaa. Ei kai sekään ole epäonnistumista, että vaihtaa fiksumpaan tavoitteeseen!
Toisinsanoen, epäonnistuminen on lyhyt hetki, joka harmittaa hetken mutta jo kestäessään muuttuu pikemminkin tilaisuudeksi. Tilaisuudeksi yrittää uudelleen ja viisaammin, tilaisuudeksi tehdä jotain muuta, tilaisuudeksi oppia.
Jos et epäonnistunut koskaan, et todennäköisesti oppinut mitään uutta. Saatoit oppia jonkun mallista saman kuin hän, muttet mitään uutta. Se, ettei epäonnistu, on varma tapa jäädä enintään keskinkertaiseksi.
Onneksi minä epäonnistun joka päivä monta kertaa. Vaikkei sitä yleensä kukaan huomaakaan.
Jos ei yritä niin ei voi onnistua.