Ärsyttääkö kilpirauhassairaita nämä mukasairaat toverit?
Siis nämä tapaukset, joilla on ollut normaalit arvot verikokeissa, mutta ovat oireiden pohjalta saaneet lääkityksen kinuttua "piilevään" vajaatoimintaan joltain yksityiseltä lääkäriltä?
Minun on niin vaikea ymmärtää, miksi joku ajattelee väärästä diagnoosista olevan hyötyä. Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, se näkyy labroissa. Mitä järkeä koko lääketieteessä on, jos labroihin ei voi uskoa?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla lääkitys vaikka arvot oli viitteissä. T4V arvo oli 10 ja 9 on se raja. Puolta vuotta aiemmin arvo oli 16 eli tippunut aika paljon. Tsh kuitenkin ihanteellinen, 1.6 taisi olla? Olin kärsinyt aivan tajuttomasta väsymyksestä pidempään ja umnetuksesta ja painonnoususta joka toki johtui kyllä siitäkin että söin liikaa. 20 kiloa lihoin parissa vuodessa.
Sain koelääkityksen ja sen jälkeen on elämä muuttunut. Väsymys on hävinnyt kokonaan! Herään virkeänä, en torkuta puhelimen kelloa enkä kulje montaa tuntia kuin sumussa.
Kolmisen vuotta syönyt thyroksinia.
Arvot parantuneet ja pysyneet suunnilleen samoissa lukemissa. Jossain vaiheessa väsymys palasi (vuosi sitten) ja arvot katsottiin ja oli huonontuneet. Annosta nostettiin ja olo koheni ja arvot parani.
Jonkun mielestä en varmaan vajista sairasta mutta ei väliä. Tästä olotilasta en luovu jonkun toisen ärtymyksen takia.
Ja kai sitä liikatoiminta tulisi jos thyroksiinia turhaan söisi?
Olen myös vihdoin onnistunut laihtumaan. 11 kiloa olen saanut pois. Hitaasti lähtee ja todella niukasti saa syödä mutta sentään laihdun joka aiemmin oli melkeinpä mahdotonta.Pakko vielä kysyä että mikä tässä ap:ta niin ärsyttää?
Ei minua ärsytäkään. Minähän vain kysyin ärsyttääkö muita.
Asiantuntijoiden mukaan arviolta 30 000 ihmistä syö muuten kilpirauhaslääkkeitä turhaan.
MlAp
No jos ei ärsytä mutta mikä tuossa sitten on niin vaikea ymmärtää?
Ei ole vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat epäloogisia.
On potilaita, jotka hermostuvat lääkärille, kun eivät saa googlettamaansa diagnoosia. Luulisi olevan hyvä asia, ettei ole loppuelämän sairautta.
Itse olen miettinyt sitä, että jotkut tuntuvat lukevan hyvinkin tarkkaan ja paljon kilpirauhasen vajaatoiminnasta, mutta eivät liikatoiminnasta. Kannattaisi perehtyä siihenkin asiaan. Itseäni pelottaisi liikatoiminta huomattavasti enemmän ja senhän mukavasti itselleen saa, kun saa sen turhan lääkityksen puhuttua itselleen.
Jotenkin pienessä mielessäni saan tämän siirrettyä esimerkin valossa johonkin lääkkeeseen, joko joka aiheuttaa tai parantaa syövän. Tuntuisi käsittämättömältä, miten ihminen, jolla ei ole todettu syöpää, mutta joka itse kokee sitä sairastavansa aloittaisi lääkityksen ja näin saisi itselleen syövän.
Liikatoiminta laihduttaa. Moni haluaa laihtumislääkkeenä käyttää.