Vietkö lapsesi opettajalle tai hoitajalle viinipullon keväällä tai jouluna?
Just kun on työnantajat saatu uskomaan, ettei se viinapullo ole hyvä lahja työntekijälle, niin vanhemmat alkaa kantamaan viinaa lastensa opeille ja hoitajille.
Se alkoholisti voi olla kuka vaan, ei pelkästään se keski-ikäinen duunari-Pena, joka ratkeaa kun saa työnantajalta joululahjaksi viinapullon ja pilaa koko perheensä joulun. Se alkoholisti voi olla myös just sun lapsen ope tai hoitaja, joka ei pystykään vastustaan niitä saamiaan viinipulloja ja muuttuu täydeksi perkeleeksi humalassa.
Et josko keksisitte jotain muuta viemistä taas kevätjuhliin?
T:Alkoholistiäidin tytär
Kommentit (67)
Miten joku voi tehdä ongelman jostain viinipullosta? Se on hieno lahja ja jos ei juo, sen voi tarjota vieraille seuraavalla kerralla. Normaaleillakin ihmisillä lahjapullo voi seistä vuoden kaapissa, ennen kuin se käytetään.
Jos joku on noin herkkä alkoholista, hän ei varmaan voi mennä edes häihin tai muualle, kun siellä tarjotaan alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi tehdä ongelman jostain viinipullosta? Se on hieno lahja ja jos ei juo, sen voi tarjota vieraille seuraavalla kerralla. Normaaleillakin ihmisillä lahjapullo voi seistä vuoden kaapissa, ennen kuin se käytetään.
Ja pihvi on hyvää tarjottavaa vegaanille. Jos ei itse syö niin voi antaa sitten jollekin muulle. Eikö lahjan tarkoitus ole ilahduttaa lahjan saajaa itseään eikä jotain toista ihmistä?
suosikaa kotimaista ja antakaa kotimaisia marjaviinejä.
Huomaa taas, miten itsekeskeisiä ihmiset ovat nykyisin. Koska MINUN mielestäni alkoholi on hyvä lahja, sitä voi ilman muuta antaa kaikille lahjaksi. Sillä ei ole mitään merkitystä, pitääkö lahjan saaja alkoholilahjasta, haluaako hän ylipäätään alkoholia lahjaksi tai onko alkoholista jopa haittaa lahjan saajalle. Pääasia että MINUN mielestäni alkoholi on hyvä lahja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pihvi on hyvää tarjottavaa vegaanille. Jos ei itse syö niin voi antaa sitten jollekin muulle. Eikö lahjan tarkoitus ole ilahduttaa lahjan saajaa itseään eikä jotain toista ihmistä?
Lahja on ele, jestas sentään.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa taas, miten itsekeskeisiä ihmiset ovat nykyisin. Koska MINUN mielestäni alkoholi on hyvä lahja, sitä voi ilman muuta antaa kaikille lahjaksi. Sillä ei ole mitään merkitystä, pitääkö lahjan saaja alkoholilahjasta, haluaako hän ylipäätään alkoholia lahjaksi tai onko alkoholista jopa haittaa lahjan saajalle. Pääasia että MINUN mielestäni alkoholi on hyvä lahja.
Pääasia, että se on sinun mielestäsi huono lahja.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja. Joka päivä teen työtäni oppilaitten parasta ajatellen. Oppituntien jälkeen vietän useamman tunnin koululla tunteja suunnitellen, jotta jokainen oppilaani saisi tasoeroista huolimatta jotain tunneistani irti. Oppilaiden keskuudessa olen kovasti tykätty opettaja. Lauantait menevät kokeita korjatessa (kyllä, yli 20 lauantaita tänä vuonna).
Palkaksi tästä saan vanhemmilta epäilyjä, huonoa käytöstä, oman kullanmurun puolustamista ja parhaimmillaan silkkaa välinpitämättömyyttä. 15 opetusvuoden aikana olen saanut yhden todella sydämeenkäyvän kiitosviestin vanhemmalta. Yhden. Sen muistan ikuisesti, muunlaisia lahjoja en kaipaa.
Kaikissa ammateissa on tietysti myös huonoja työntekijöitä, mutta kokemukseni mukaan suurin osa opettajista tekee työtään suurella sydämellä ja työtunteja säästämättä. Työ on henkisesti nykypäivänä todella raskasta ja ilman kunnon kesäkeskeytystä sitä ei jaksaisi.
Hämmästyttää tämä halveksunnan määrä opettajia kohtaan.
Halveksunta? Opettajiahan arvostetaan. Missä näet halveksuntaa?
Jokainen antaa tai on antamatta lahjan omien arvojensa mukaan ja sen mukaan, millaista käytöstä ja tapoja haluaa lapselleen opettaa.
Itse olen hankkinut hoitajille käsivoidetta ja suklaata. Opettajat ovat useimmiten saaneet suklaarasian. Lapsen silmät loistavat, kun hän saa kiittää ja ilahduttaa opettajaansa. Se on mielestäni pääasia, ei lahjan arvo. Murrosikäisen pojan valitsemaa karkkilaatikkoa on joskus etsitty monestakin kaupasta, että tulisi varmasti mieleisiä opettajalle. Eipä tarvitse sitten aikanaan miniänkään valittaa, kun mies osaa ilahduttaa lahjalla ja pitää sitä normaalina toimintana.
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku, jonka mielestä alkoholilahja on hyvä idea, tulla kommentoimaan, miten on tähän lopputulokseen tullut?
Mä olen ostanut yhdelle lasten opettajalle punaviinejä kevät - ja joululahjaksi. Meillä on siis neljä lasta ja useita opettaja on vuosien aikana ollut. Tähän opettajaan tutustuin paremmin retkillä ja luokan tapahtumista, että uskalsin ostaa. Hän on kotoisin viinialueelta Espanjasta ja sen alueen viinejä sitten ostelin. Kolme vai neljä pulloako yhteensä lahjoitettiin.
En edes muuten ostele viinejä tms. alkoholia kellekään lahjaksi, mutta tuossa tuntui, että oikealle ihmiselle menee. En mä voi ottaa vastuuta koko maailman alkoholisteista. Lahjaviinit on alkoholistin omalla vastuulla. Voi kieltäytyä lahjasta tai sitten kiiruusti antaa eteenpäin.
Muut opettajat ovat perinteisesti saanut jotain suomalaista desingiä.
Opettajana olen sitä mieltä, että parempi olisi, kun ette toisi mitään lahjoja. Niiden saaminen on lähinnä kiusallista. Itse satun muuten olemaan absolutisti, mutta se on sivuseikka.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset hankkii lahjansa omasta vinkkelistä. Ainahan se menee niin, onpas kiva härveli, annan sen pirkko-eemelille lahjaksi.
Erikseen on sitten ne lahjat, jotka on sovittu etukäteen.
Annoin yhtenä jouluna lapseni opettajille viinipullot, opettajia siis kaksi. Kysyin etukäteen, voinko näin tehdä. Lahja oli minulta, että lapselta. Lapsella oli sitten oma lahja.
Tänä keväänä keinoin kakut opettajille.
54 piti lukea minulta eikä lapselta.
Vierailija kirjoitti:
54 piti lukea minulta eikä lapselta.
Mutta tuo keinoin oli kuten piti, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytkö useinkin ravintolassa vegaanien kanssa ja ostat sitten lahjaksi pihvin? Vai kaupastako sä sitä pihvilihaa lahjaksi heille kannat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset hankkii lahjansa omasta vinkkelistä. Ainahan se menee niin, onpas kiva härveli, annan sen pirkko-eemelille lahjaksi.
Ai? Kyllä minulla ja tuttavapiirilläni on tapana ostaa lahja sen lahjan saajan vinkkelistä. Eli edes yrittää ajatella, mikä voisi olla HÄNEN mielestään hyvä lahja. Jos tiedän, että Pirkko-Eemeli ei leiki autoilla, en vie hänelle autoa lahjaksi, vaikka se minusta olisi hyvä lahja. Ihan samoin kun en vie absolutistille alkoholia vain siksi, että itse tykkäisin alkoholilahjasta.
Jos kerran alkoholi on niin hyvä lahja, niin miksi ette samantien vie tupakka-askia. Päihde kuin päihde. Opettaja voi sitten vaikka tarjota vierailleen, jos ei itse satu polttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai? Kyllä minulla ja tuttavapiirilläni on tapana ostaa lahja sen lahjan saajan vinkkelistä. Eli edes yrittää ajatella, mikä voisi olla HÄNEN mielestään hyvä lahja. Jos tiedän, että Pirkko-Eemeli ei leiki autoilla, en vie hänelle autoa lahjaksi, vaikka se minusta olisi hyvä lahja. Ihan samoin kun en vie absolutistille alkoholia vain siksi, että itse tykkäisin alkoholilahjasta.
Et sitten halunnut ymmärtää. Yllätys? :D
Tietenkin sitä miettii, että jos anneli tykkää porsliinikissoista, niin käy ettimässä niitä kissoja. Ostaja kuitenkin tekee sen päätöksen omasta vinkkelistään. Tää on kivoin, otan tämän.
Lähipiirinsä absolutisitit varmasti tuntee jokainen, eikä lähde ostelemaan viinaksia.
Jatka sä tyhmäilyäs, mä lähden lätkää kattoo. Se on moro!
Mielestäni alkoholin antaminen lahjaksi on suoranaista typeryyttä.