Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä kukaan ketoruokavaliolla?

Vierailija
21.05.2019 |

Olisi kiva kuulla, mitä syöt ja mitä vaikutuksia ko. ruokavaliolla on ollut. Päätin kokeilla jonkinlaista vhh-ruokavaliota tai ketoa, aloitin aamulla. Viljat, perunat, juurekset, hedelmät ja sokeri jäi pois ja mietin nyt, että miten paljon rasvaa pitää syödä? Voitteko suositella jotain kirjaa tai nettisivustoa aiheesta? Ja onnistuukohan, kun en syö juuri ollenkaan lihaa? Kalaa, kananmunia ja maitotuotteita käytän.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei vedä ihmistä ketoosiin. Mutta en suosittele ketodieettiä, ketoosissa olevat ihmiset haisevat aivan hirveältä eikä heidän lähellään halua olla kukaan.

Vierailija
2/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei vedä ihmistä ketoosiin. Mutta en suosittele ketodieettiä, ketoosissa olevat ihmiset haisevat aivan hirveältä eikä heidän lähellään halua olla kukaan.

Jaa, miltä he haiseva? Enpä ole koskaan tavannut ketoosissa olevaa ihmistä, niin en tiedä. Onko vhh:n ja ketoosin ero vain siinä, että ketossa syödään vielä vähemmän hiilareita? Vai onkohan jotain muutakin? 

Haluan kokeilla jotain tällaista, koska olen pohjattoman väsynyt, eikä mitään syytä ole löytynyt. Varsinkin kohta ruokalun jälkeen tuntuu kuin olisin ikäänkuin humalassa ja pakko päästä pitkälleen. Ajatukset on ihan puuroa. Verensokerini ei ole korkea, ennemminkin alhainen, enkä ole ylipainoinen ja harrastan liikuntaa päivittäin. Ainoa mikä tulee mieleen, on se, että syön väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, suositan sulle vhh:ta. Mutta perehdy asiaan KUNNOLLA ennen aloitusta. Sun on tiedettävä miksi vhh:ssa syödään niin kuin syödään ja miten se vaikuttaa. Aloittajien yleisin virhe on tiedon puute, joka johtaa useimmiten liikaan proteiinin syöntiin ja rasvaa vältellen tai rasvoina syödään siemenöljyjä.

Vierailija
4/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketoosi on terveellinen ja elinvoimaa lisäävä tila ihmiselle, mutta lieveilmiönä on ainakin ketoosin alkuvaiheessa hengityksen hassu haju. Myös liika proteiini tekee tätä.

Vierailija
5/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin paljoa maitotuotteita et voi käyttää, jos ketoosiin haluat.

Itse pääsen varsin helposti ketoosiin, kun vain rajoitan hiilarit minimiin. Seuraan aluksi ketoaineiden määrää ketostixeillä.

Ketoosissa on kevyt ja kirkas olo.

Vierailija
6/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketoosi on terveellinen ja elinvoimaa lisäävä tila ihmiselle, mutta lieveilmiönä on ainakin ketoosin alkuvaiheessa hengityksen hassu haju. Myös liika proteiini tekee tätä.

Hengitys ei toki kaikilla haise. 

Vierailija
7/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa se ei ole ilman lihaa mutta mahdollista. Rasvan on tarkoitus olla pääasiallinen energianlähde joten laita salaattiisi öljyä enemmän kuin koet luontevaksi. Munat paista runsaassa rasvassa. Maitotuotteita ei  sinänsä  pitäisi käyttää juuri enempää kuin ennenkään jos ketoosi on todella tavoitteena, poislukien voi joka on käytännössä rasvaa.

Vierailija
8/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengitys ei toki kaikilla haise. 

Ei haisekaan kaikilla , olisi pitänyt tarkentaa. Yksilöllistä tämäkin.

Vierailija
9/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pääsen varsin helposti ketoosiin, kun vain rajoitan hiilarit minimiin. Seuraan aluksi ketoaineiden määrää ketostixeillä.

Kun syö alle 800 kilokaloria tai alle 100 grammaa hiilihydraatteja vuorokaudessa, elimistö menee ketoosiin, joten maitotuotteita voi hyvin syödä.

Vierailija
10/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoa se ei ole ilman lihaa mutta mahdollista. Rasvan on tarkoitus olla pääasiallinen energianlähde joten laita salaattiisi öljyä enemmän kuin koet luontevaksi. Munat paista runsaassa rasvassa. Maitotuotteita ei  sinänsä  pitäisi käyttää juuri enempää kuin ennenkään jos ketoosi on todella tavoitteena, poislukien voi joka on käytännössä rasvaa.

Miten niin ei ole helppoa ilman lihaa? Kanalla, tofulla, kalalla ja munalla voi "korvata" lihan oikein oivallisesti. 

Ketogeeninen ruokavalio koostuu 70 % rasvasta, 20 % proteiinista ja 5-10 % hiilihydraateista.

Vierailija
11/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, suositan sulle vhh:ta. Mutta perehdy asiaan KUNNOLLA ennen aloitusta. Sun on tiedettävä miksi vhh:ssa syödään niin kuin syödään ja miten se vaikuttaa. Aloittajien yleisin virhe on tiedon puute, joka johtaa useimmiten liikaan proteiinin syöntiin ja rasvaa vältellen tai rasvoina syödään siemenöljyjä.

Onko Antti Heikkilän kirjoissa ohjeet vhh:lle? Vai mistä saan tietoa? Olen todella kyllästynyt tähän väsähtäneeseen olotilaan ja monenlaisiin oireisiin, joille ei löydy mitään selitystä.ap

Vierailija
12/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, miltä he haiseva? Enpä ole koskaan tavannut ketoosissa olevaa ihmistä, niin en tiedä. Onko vhh:n ja ketoosin ero vain siinä, että ketossa syödään vielä vähemmän hiilareita? Vai onkohan jotain muutakin? 

Haluan kokeilla jotain tällaista, koska olen pohjattoman väsynyt, eikä mitään syytä ole löytynyt. Varsinkin kohta ruokalun jälkeen tuntuu kuin olisin ikäänkuin humalassa ja pakko päästä pitkälleen. Ajatukset on ihan puuroa. Verensokerini ei ole korkea, ennemminkin alhainen, enkä ole ylipainoinen ja harrastan liikuntaa päivittäin. Ainoa mikä tulee mieleen, on se, että syön väärin.

Hajun kuvaillaan usein muistuttavan asetonia, mutta ei se minusta ihan sillekään haise. Sitä on vaikea kuvailla, mutta hyvin erottuva ja omanlaisensa, hiukan makea ja epämiellyttävä haju. Tuleeko sinulle tuollainen olo ihan joka ruokailun jälkeen? Oletko tarkkaillut söitkö näillä kerroilla jotain samaa ainesosaa, joka voisi olla syynä esim. maitotuotteet, viljat jne. ? Muuten kyllä epäilisin ensimmäiseksi syömisen seurauksena noussutta verensokeria. Kai olet sitä mitannut oikeaoppisesti ennen ja 2 h jälkeen ruokailun?

Vierailija
13/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä syön hieman lihaa, kanaa tosin en syö, se ällöttää vielä enemmän kuin punainen liha. Syön hieman hirvenlihaa ja luomunautaa. Kalaa syön mielelläni ja kananmunat maistuvat, maitotuotteista käytän lähinnä hapanmaitotuotteita kuten viiliä, turkkilaista jugurttia, kefiiriä. Juustoa syön myös ja rahkaa. Voita, kylmäpuristettua oliiviöljyä ja kookosöljyä käytän jo nyt. ap

Vierailija
14/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistaudu munuaisen ja muihin vakaviin terveysongelmiin myöhemmin!

Seuraan vierestä juuri ystävän kamppailua vakavan aivotapahtuman ja munuaisvaurioiden jälkeen... näillä molemmilla suora yhteys ketoon. Eikä ystvä ollut ainoa entinen ketoilija osastolla! On vaarallista kun kirjekurssin käyneet "gurut" neuvovat terveysasioissa.

Älä leiki terveydelläsi! 

Vierailija
15/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin "ketunruokavaliolla" ja ajattelin, että mikäs helkkari se nyt on :D

Vierailija
16/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistaudu munuaisen ja muihin vakaviin terveysongelmiin myöhemmin!

Seuraan vierestä juuri ystävän kamppailua vakavan aivotapahtuman ja munuaisvaurioiden jälkeen... näillä molemmilla suora yhteys ketoon. Eikä ystvä ollut ainoa entinen ketoilija osastolla! On vaarallista kun kirjekurssin käyneet "gurut" neuvovat terveysasioissa.

Älä leiki terveydelläsi! 

Ystäväni hurahti suomalaisen "gurun" oppeihin ja lopputuloksena kyllä hoikka vartalo mutta kaupan päälle vakavat ongelmat ja pitkä sairasloma...

Vierailija
17/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähähiilarisella ollut kohta vuosikymmenen. Välillä ketoosissa, useimmiten en. Ketoosi ei sovi mulle.

Syön munia, rasvaisia lihoja, luu-lihalientä, sisäelimiä, rasvaisia maitotuotteita, voita, oliiviöljyä, pähkinöitä, siemeniä, kasviksia, juureksia, marjoja, joskus jopa perunan ja hedelmän.

Pyrin syömään puolalaisen Jan Kwasniewskin oppien mukaan, mutta en orjallisesti vaan sovellan omien mieltymysten mukaan. Tähän tyyliin päädyin monen mutkan kautta. Aloitus oli jotain Atkinsin induktion tyyppistä, vaikutteita otin myös ruotsalaisten lchf tyyleistä päätyen lopulta tähän kwasniewskilaiseen.

Hyvä sivusto on ruotsalainen kostdoctorn (dietdoctor englanniksi). Kotimaista jos haluaa niin karppaus.info.

Hyvä aloittajan opus on Andreas Eenfeldtin Ruokavallankumous.

Vierailija
18/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun syö alle 800 kilokaloria tai alle 100 grammaa hiilihydraatteja vuorokaudessa, elimistö menee ketoosiin, joten maitotuotteita voi hyvin syödä.

Älä tällaista soopaa levitä.

Vierailija
19/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NIin no. Mä olen vuosia syönyt reilusti alle 100g hh vuorokaudessa enkä ole ketoosissa, paitsi vahingossa jos hh:t jää lähemmäs 20g vuorokaudessa. Tuskin kukaan menee ketoosiin jos hh:t on niinkin korkeat kuin välillä 40-100g.

Vierailija
20/43 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajun kuvaillaan usein muistuttavan asetonia, mutta ei se minusta ihan sillekään haise. Sitä on vaikea kuvailla, mutta hyvin erottuva ja omanlaisensa, hiukan makea ja epämiellyttävä haju. Tuleeko sinulle tuollainen olo ihan joka ruokailun jälkeen? Oletko tarkkaillut söitkö näillä kerroilla jotain samaa ainesosaa, joka voisi olla syynä esim. maitotuotteet, viljat jne. ? Muuten kyllä epäilisin ensimmäiseksi syömisen seurauksena noussutta verensokeria. Kai olet sitä mitannut oikeaoppisesti ennen ja 2 h jälkeen ruokailun?

Kyllä väsymys ja "humalainen" olo tulee jokaisen ruokailun jälkeen. Päivät menee siinä aamuväsyn ja iltaväsyn välillä, jatkuvasti väsyttää, mutta ruokailujen jälkeen aivan erityisesti, tosin myös ennen ruokailua väsyttää, mutta väsy vain syvenee ruokailun jälkeen. Olen kokeillut olla kokonaan ilman viljatuotteita, ei vaikutusta. Olen ollut gluteenittomalla, laktoosittomalla, maidottomalla, lihattomalla ruokavaliolla. Olen ollut myös kasvissyöjä ja vegaani. Millään ei ole ollut olotilaan minkäänlaista vaikutusta, ei hyvää eikä pahaa. 

Ei minulla ole omaa verensokerimittaria, joten en niin ahkerasti ole seurannut. Tuttavalla olen joskus mitannut, en muista edes lukuja, mutta matalahko se on ollut. Kerran on tehty sokerirasitustesti tk:ssa. Jos lähden vaikka pitkälle kävelylenkille, pitää lähtiessä syödä jotain, tai melkein tuuperrun loppumatkasta. Tulee hirveän heikko olo, alan vapisemaan ja hiki virtaa. Näin on ollut aina, koko ikäni. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme