Sukupuolineutraaliudesta hössöttävä kummitäti osti erittäin poikamaiselle pojalleni lahjaksi pinkin leikkikeittiön
4v poika ja todella kiinnostaa vaan perinteiset poikien jutut, autot, työkoneet, robotit, hirviöt, pallopelit ja jääkiekko. Käyttämättähän tuo jää, kun ei siskojakaan pojalla ole. En tajua miksi pitää väkisin ostaa lahja josta jo etukäteen tietää, ettei miellytä saajaa?
Kommentit (54)
Jaa... Kyllä meidän suvun poikamaiset pojat ovat tykänneet tuossa iässä leikkiä meidän lapsen keittiöllä. Ethän voi tietää, poika saattaa vaikka tykätäkin. Älkää nyt ainakaan mollatko lahjaa lapsen kuullen.
Miksi keittiö on tyttöjen juttu? Eikö teillä käy miehet keittiössä? Oma stereotyyppinen poikalapseni on kyllä aina leikkinyt kotileikkejäkin, enkä usko että hän miettisi yhtään sitä minkä värinen se leikkikeittiö on, jos se vaan sopii tarkoitukseen. Aikuiset on idiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sukupuolineutraalisuudessa ärsyttää suunnattomasti se, kun joidenkin mielestä on hienoa jos poika on ” tyttömäinen” tai vielä parempaa jos tyttö on ” poikamainen”. Siitä ollaan niin ylpeitä ja väheksytään jos poika nyt vaan tykkää yli kaiken autoista tai tyttö nukeista. Heti vanhempien vika kun kasvatetaan väärin ja vanhanaikaisesti.
Itsellä kaksi poikaa. Tykkäävät yli kaiken autoista. Leluiksi olen antanut myös omat vanhat nukerattaat, nukensängyn, leikkikeittiökin on ollut. Koitin aikani ohjata ja ehdottaa mitä niillä voisi tehdä. No, sängystä ja rattaista viskottiin peitot pois ja ajettiin rallia. Keittiöstä tuli parkkihalli.
Oikeaa ruokaa pojat tykkäävät tehdä ja siivoamaankin joutuvat.
Meille ihan turhaa ostaa leluiksi muuta kuin perinteisiä poikien juttuja. Ymmärrän aloittajaa hyvin.
Keittiö ei ole tyttömäinen tai poikamainen. Ajatus on sinun pääsi sisällä ja vääristynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hui kamala. Olen minäkin ostanut lapselle vahingossa lelun josta tämä ei sitten pitänytkään. Lapsista nyt ei aina tiedä ja vaikka kuinka yrittäisi, voi mieli seuraavalla viikolla muuttua, senpä vuoksi itse en hirmuisen kalliita leluja pienille lapsille osta, elleivät ole nimenomaisesti jotain toivoneet. Hyvin usein innostuvat jostain pahviukkelista tai sitten on saaneet jonkun tosi hienon ja kalliin lahjan esim. pelikonsolin, että kaikki muut lahjat unohtuu.
Elämä on. Merkityksellistä on, että vanhempi tekee ison numeron siitä että POJALLE ostettiin PINKKI leikkikeittiö, ei vissiin ärsyttäis, jos se keittiö olis ollut sininen? Eli selvästi vanhemmilla tuossa on tietty asenne tyttömäisyyttä kohtaan. Keittiössä ei edes ole mitään tyttömäistä, ihan normaali arkeen kuuluva asia, sekä miehet että naiset tekee ruokaa.
Pinkki ei ole normaali väri mistä pojat viehättyy. Ei ainakaan mulle joka viihtyi nyrkkeily ja kuntosaleilla isän mukana 10v lähtien.
Minä muistan pikkuveljeni saaneen oikein raivareita taaperona kun ei ostettu hänelle haluamaansa pinkkiä t-paitaa. Piti räväköistä väreistä, oranssi ja punainen yms, ja siihen samaan meni hänellä sitten pinkki. Äiti ei rahjennut ostaa kun veli olisi kyllä saanut paidastaan sanomista, joka minusta on kyllä sääli.
Se, että moni poika ei pidä pinkistä, ei tarkoita että poika joka pinkistä pitääkin on jotenkin epänormaali. Käyttäähän tytötkin sinistä. Ja housuja. Miksi miehet eivät muka saisi käyttää ja pitää naisellisiksi leimattuja asioita jos kerran naiset saavat käyttää ja pitää miehisiä värejä? Ei se poikaa tytöksi tee se vaaleanpunainen paita.
no eiku kyselemään kuittia... ja jos ei löydy niin huutonettiin. kai siitä pari kymppiä saa.
https://www.jollyroom.fi/lelut/kotileikit/leikkikeittiot-hellat/classic…
ja eiku myyntiin eteenpäin 50e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska feministille toksinen maskuliinisuus on myrkkyä. Mielestäni yksi aikamme virheistä tulee olemaan se, että lapsia ei tueta luontaisesti kasvussa omaan sukupuoleen, vaan kannustetaan pois siitä.
Suuri osa tästäkin tietysti selviytynee, mutta jos poika puetaan pinkkiin prinsessamekkoon hän kokee että omassa sukupuolessa on jotain väärin. Tästä voi jatkaa Walt Heyer, jonka näkökulmaa suosittelen kaikille asiaa pohdiskeleville.Sulle sama kysymys: Eli eikö miehet tee ruokaa?
Vai onko pinkki väri siis jotenkin vaarallista poikalapsille?Miehet tekee ruokaa, usein paremmin kuin naiset. Pinkki väri ja tyttömäiset jutut jolle poikalapsi altistetaan tai jopa pakotetaan nuoresta iästä alkaen on hyvin vaarallista. Mulla oli lapsena leikkikeittiö, sinivalkoisen värinen eikä provosoiva pinkki. Leikin myös leikkipyssyillä, legoilla, toimintasankareilla ja sähköisellä junaradalla. En olisi halunnut minkään näistä olevan väriltään pinkki kuten ei 99% poikalapsista halua ellei heidän fémakko äiti ala tuputtamaan tai ehdottelemaan pinkkiyttä ja mekkoja.
Pakko kysyä, miten joku väri voi olla vaarallinen?
Millälailla poikani, (hyvin poikamainen poika, tykkää autoista, vauhdista, hirviöistä) on vahingoittunut altistuttuaan vaaleanpunaiselle?
Hän on itse valinnut esim. urheilupullon, kaikista väreistä joita oli tarjolla valitsi pinkin/liilan. Unilelun hän on itse valinnut, kaikista väreistä vaaleanpunainen oli mieluisin. Muitakin pieniä leluja on itse valinnut "tyttömäisissä" väreissä.
Mitä kauheaa hänelle nyt tapahtuu?
No nousihan ne tunteet pintaan tässäkin keskustelussa.
En edelleenkään ymmärrä, miksi tämäkin asia niin kovasti menee jollain tunteisiin. Vaikka joku vanhempi ei laittaisi poikaa balettitunneille (syitähän voi olla monia, eikä se välttämättä ole joku sinulle ensimmäiseksi mieleen juolahtava) niin eihän se ole millään tavalla sinulta tai sinun lapseltasi pois. Kukaan ei ole puhunut siitä, että yleisesti ottaen ei laittaisi kenenkään poikia balettiin tai että tämä olisi jotenkin tuomittavaa. Tuossahan ei tosiaan edes kerrottu syytä.
Onkin hyvin huvittavaa, kuinka tunteisiin voi mennä tuntemattoman ajatukset siitä, kuinka oman perheen kohdalla ajatellaan ja menetellään.
Varmaan vanhempi harkitsee balettiharrastusta uudelleen, mikäli tuntuu, että se tosiaan on pojan intohimo. Mutta jos poika ei itse balettiharrastusta pyydä, ja vaikuttaa kiinnostuvan vaikkapa jääkiekosta tai futiksesta, niin en edes näe syytä, miksi hänet sinne balettiin pitäisi työntää tai erityisesti lajin pariin ohjata. Siksikö vain, että ei oltaisi siellä 70-luvulla? Ei tunnu oikein kestävältä perustelulta.
Pointtina nyt varmaan oli se, että lapselta ei edes kysytty millaisesta lelusta tykkäisi. kummitäti on suvereenisti päättänyt ostaa piruuttaan pinkin leikkikeittiön vaikka se olisi voinut keltainenkin.
Noh, otetaan ilo irti tästä lelukeittiöstä. Muksut tykkäävät aika usein kioski- ja kauppaleikeistä katsomatta ovatko he tyttöjä vai poikia. Tämä lelukeittiö voidaan valjastaa vaikka nakkikioskin pikaruoan lämmityspisteeksi, jolla pikku leikkijä voi tehdä annokset ja myydä kioskistaan samalla muutakin? Ja jos ei kauppaleikki innosta, niin sitten oli vikatikki. Voihan ipanaa yrittää innostaa erilaiseen leikkiin mitä yleensä.
Vierailija kirjoitti:
No nousihan ne tunteet pintaan tässäkin keskustelussa.
En edelleenkään ymmärrä, miksi tämäkin asia niin kovasti menee jollain tunteisiin. Vaikka joku vanhempi ei laittaisi poikaa balettitunneille (syitähän voi olla monia, eikä se välttämättä ole joku sinulle ensimmäiseksi mieleen juolahtava) niin eihän se ole millään tavalla sinulta tai sinun lapseltasi pois. Kukaan ei ole puhunut siitä, että yleisesti ottaen ei laittaisi kenenkään poikia balettiin tai että tämä olisi jotenkin tuomittavaa. Tuossahan ei tosiaan edes kerrottu syytä.
Onkin hyvin huvittavaa, kuinka tunteisiin voi mennä tuntemattoman ajatukset siitä, kuinka oman perheen kohdalla ajatellaan ja menetellään.
Varmaan vanhempi harkitsee balettiharrastusta uudelleen, mikäli tuntuu, että se tosiaan on pojan intohimo. Mutta jos poika ei itse balettiharrastusta pyydä, ja vaikuttaa kiinnostuvan vaikkapa jääkiekosta tai futiksesta, niin en edes näe syytä, miksi hänet sinne balettiin pitäisi työntää tai erityisesti lajin pariin ohjata. Siksikö vain, että ei oltaisi siellä 70-luvulla? Ei tunnu oikein kestävältä perustelulta.
Onkohan tästä ketjusta poistunut viestejä kun en löydä mitään aiempaa viittausta balettiin?
Itse tunsin lapsena pojan joka harrasti balettia, ja varmasti sai kuulla asiasta esiteininä mutta myöhemmässä vaiheessa voisi kuvitella, että sen pojan arvo kavereiden silmissä on noussut arvoon arvaamattomaan kun on tuntenut suuren määrän balleriinoja joihin ehkä kaveritkin on päässyt hänen kauttaan tutustumaan :)
alas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska feministille toksinen maskuliinisuus on myrkkyä. Mielestäni yksi aikamme virheistä tulee olemaan se, että lapsia ei tueta luontaisesti kasvussa omaan sukupuoleen, vaan kannustetaan pois siitä.
Suuri osa tästäkin tietysti selviytynee, mutta jos poika puetaan pinkkiin prinsessamekkoon hän kokee että omassa sukupuolessa on jotain väärin. Tästä voi jatkaa Walt Heyer, jonka näkökulmaa suosittelen kaikille asiaa pohdiskeleville.Sulle sama kysymys: Eli eikö miehet tee ruokaa?
Vai onko pinkki väri siis jotenkin vaarallista poikalapsille?Miehet tekee ruokaa, usein paremmin kuin naiset. Pinkki väri ja tyttömäiset jutut jolle poikalapsi altistetaan tai jopa pakotetaan nuoresta iästä alkaen on hyvin vaarallista. Mulla oli lapsena leikkikeittiö, sinivalkoisen värinen eikä provosoiva pinkki. Leikin myös leikkipyssyillä, legoilla, toimintasankareilla ja sähköisellä junaradalla. En olisi halunnut minkään näistä olevan väriltään pinkki kuten ei 99% poikalapsista halua ellei heidän fémakko äiti ala tuputtamaan tai ehdottelemaan pinkkiyttä ja mekkoja.
Millälailla poikani, (hyvin poikamainen poika, tykkää autoista, vauhdista, hirviöistä) on vahingoittunut altistuttuaan vaaleanpunaiselle?
Hän on itse valinnut esim. urheilupullon, kaikista väreistä joita oli tarjolla valitsi pinkin/liilan. Unilelun hän on itse valinnut, kaikista väreistä vaaleanpunainen oli mieluisin. Muitakin pieniä leluja on itse valinnut "tyttömäisissä" väreissä.
Ei varmaan mitään, mutta ap:n lapselle oli tahallaan ostettu lahja jonka antaja tiesi saajalle epämieluisaksi.
Mä rakensin itse pojalle kun oli noin 3 v leikkikeittiön, jossa oli uuni, hella, omat kattilat ja padat ja patalaput. Aina kun laitoin ruokaa, poika alkoi myös hääräillä omassa keittiössä;). Pinkki se ei ollut, eikä muovinen vaan minun - naisen - rakentama. Sukupuolineutraaiudesta en perusta, vaan mielestäni jokainen tekee sitä mistä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
alas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan mitään, mutta ap:n lapselle oli tahallaan ostettu lahja jonka antaja tiesi saajalle epämieluisaksi.
Tuo kirjoittaja jolta kysyin sanoi spesifisesti pinkin ja tyttömäisten asioiden olevan vaarallisia pojille jos poika "altistuu" niille, kiinnostaisi tietää mikä se vaara on.
Hän ei puhunut mitään epämieluisista väreistä tai lahjoista, joiden ostaminen tietoisesti on tietty typerää (ei ehkä kuitenkaan vaarallista).
On. Olen nähnyt mustavalkoisia, valkoisia, punaisia ja omalla pojalla oli puna-vihreä leikkikeittiö.
https://www.ikea.com/fi/fi/p/duktig-leikkikeittioe-60319972/?gclid=Cj0K… ikean keittiö, tälläinen sopisi varmaan monen oikeaan keittiöön leikkinurkkauksesksi paremmin kuin pinkki.