Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköverkkoasia unohtuu sähköautokiimasssa.

Vierailija
20.05.2019 |

Murto-osalla maailman autoilevista maista on olemassa sähköverkko joka mahdollistaisi sähköautot.
Suomessakaan vain hikisesti ja vaatisi miljardien lisäinvestoinnit.
Selvitettiin (pienessä) taloyhtiössämme. Kustannusarvio on kuusinumeroinen, ei kiitos.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eihän se sähkö tyhjästä synny vaikka jakeluverkkokin olisi, Muutama ydinvoimala lisää? No mikäs siinä. Vladimir kiittää urakoista.

Vierailija
2/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ihmettä siellä on selvitetty jos pienen taloyhtiön sähköautojen lataus vaatisi satojen tuhansien investoinnit? Kaikki autot ladataan pikalatauksella samaan aikaan?

Ymmärtäkää nyt että ne autot on suurimman osan ajasta siinä pihassa eikä ne tule siihen kaikki akku tyhjänä samanaikaisesti vaan autoja voidaan ladata pikku hiljaa koko ajan eikä sitä varten tarvita sähköverkon vahvistusta niin että se mahdollistaisi kaikkien nopean samanaikaisen latauksen. Tarvitaan vain älykäs latausjärjestelmä joka ei maksa pieneen taloon mitään satoja tuhansia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä mitään ydinvoimaloita tarvita vaan töpseleitä! Ihme porukkaa täällä.

Cityvihreä.

Vierailija
4/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja eihän se sähkö tyhjästä synny vaikka jakeluverkkokin olisi, Muutama ydinvoimala lisää? No mikäs siinä. Vladimir kiittää urakoista.

Mikä pakko ydinvoimaa on laittaa? Sähköä voi tuottaa esim. tuuli- ja aurinkovoimallakin ekologisesti ilman mitään säteilyvaarariskejä. Paneelit vaan katolle niin voi tuottaa oman sähkönsä myös sähköauton lataamiseksi.

Vierailija
5/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmettä siellä on selvitetty jos pienen taloyhtiön sähköautojen lataus vaatisi satojen tuhansien investoinnit? Kaikki autot ladataan pikalatauksella samaan aikaan?

Ymmärtäkää nyt että ne autot on suurimman osan ajasta siinä pihassa eikä ne tule siihen kaikki akku tyhjänä samanaikaisesti vaan autoja voidaan ladata pikku hiljaa koko ajan eikä sitä varten tarvita sähköverkon vahvistusta niin että se mahdollistaisi kaikkien nopean samanaikaisen latauksen. Tarvitaan vain älykäs latausjärjestelmä joka ei maksa pieneen taloon mitään satoja tuhansia.

Vaatiihan ne jos "oikeilta" firmoilta tilaa... Mummojen ikkunarempatkin maksavat kuusinumeroisia summia...

Vierailija
6/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi persunuorella on kirkas mieli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmettä siellä on selvitetty jos pienen taloyhtiön sähköautojen lataus vaatisi satojen tuhansien investoinnit? Kaikki autot ladataan pikalatauksella samaan aikaan?

Ymmärtäkää nyt että ne autot on suurimman osan ajasta siinä pihassa eikä ne tule siihen kaikki akku tyhjänä samanaikaisesti vaan autoja voidaan ladata pikku hiljaa koko ajan eikä sitä varten tarvita sähköverkon vahvistusta niin että se mahdollistaisi kaikkien nopean samanaikaisen latauksen. Tarvitaan vain älykäs latausjärjestelmä joka ei maksa pieneen taloon mitään satoja tuhansia.

Niin älykästä järjestelmää ei olekaan joka synnyttäisi sähköä tyhjästä.

Tarjouksia pyydettiin kolmelta taatusti osaavalta yritykseltä. Uusiksi olisi mennyt melkein kaikki, ja sopimukset myös. Hinnat kuultuaan jopa intoilijat (2 kpl) hiljenivät lopullisesti. ;-)

Vierailija
8/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmettä siellä on selvitetty jos pienen taloyhtiön sähköautojen lataus vaatisi satojen tuhansien investoinnit? Kaikki autot ladataan pikalatauksella samaan aikaan?

Ymmärtäkää nyt että ne autot on suurimman osan ajasta siinä pihassa eikä ne tule siihen kaikki akku tyhjänä samanaikaisesti vaan autoja voidaan ladata pikku hiljaa koko ajan eikä sitä varten tarvita sähköverkon vahvistusta niin että se mahdollistaisi kaikkien nopean samanaikaisen latauksen. Tarvitaan vain älykäs latausjärjestelmä joka ei maksa pieneen taloon mitään satoja tuhansia.

Niin älykästä järjestelmää ei olekaan joka synnyttäisi sähköä tyhjästä.

Tarjouksia pyydettiin kolmelta taatusti osaavalta yritykseltä. Uusiksi olisi mennyt melkein kaikki, ja sopimukset myös. Hinnat kuultuaan jopa intoilijat (2 kpl) hiljenivät lopullisesti. ;-)

No tarjoukset nyt tietysti riippuu siitä mitä olette tilanneet. Sähköautoa voi ladata ihan tavallisesta pistorasiastakin ja vaikka sinne laitettaisiin kunnolliset latauslaitteet niin ei ne muutamaa tonnia enempää maksa per kappale.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmettä siellä on selvitetty jos pienen taloyhtiön sähköautojen lataus vaatisi satojen tuhansien investoinnit? Kaikki autot ladataan pikalatauksella samaan aikaan?

Ymmärtäkää nyt että ne autot on suurimman osan ajasta siinä pihassa eikä ne tule siihen kaikki akku tyhjänä samanaikaisesti vaan autoja voidaan ladata pikku hiljaa koko ajan eikä sitä varten tarvita sähköverkon vahvistusta niin että se mahdollistaisi kaikkien nopean samanaikaisen latauksen. Tarvitaan vain älykäs latausjärjestelmä joka ei maksa pieneen taloon mitään satoja tuhansia.

No todennäköisesti taloyhtiön nykyinen sähköliittymä ei riitä, eli se pitää vaihtaa isompaan. Siitä tulee heti kymppitonnin lasku verkkoyhtiöltä. Sen jälkeen katsotaan että kuinka paksut piuhat kiinteistöön tulee ja pitääkö kaivaa uudet paksummat johdot. Ja todennäköisesti kiinteistön sähköpääkeskus pitää myös uusia. Siitä niitä kymppitonneja alkaa kertymään, ei tämä sen vaikeampaa matikkaa ole.

Toki jos kiinteistön nykyinen sähköliittymä on reilusti mitoitettu niin että sitä ei tarvi uusia, niin voi selvitä kohtuukustannuksin. Yleensä vain niin ei ole.

Vierailija
10/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmettä siellä on selvitetty jos pienen taloyhtiön sähköautojen lataus vaatisi satojen tuhansien investoinnit? Kaikki autot ladataan pikalatauksella samaan aikaan?

Ymmärtäkää nyt että ne autot on suurimman osan ajasta siinä pihassa eikä ne tule siihen kaikki akku tyhjänä samanaikaisesti vaan autoja voidaan ladata pikku hiljaa koko ajan eikä sitä varten tarvita sähköverkon vahvistusta niin että se mahdollistaisi kaikkien nopean samanaikaisen latauksen. Tarvitaan vain älykäs latausjärjestelmä joka ei maksa pieneen taloon mitään satoja tuhansia.

No todennäköisesti taloyhtiön nykyinen sähköliittymä ei riitä, eli se pitää vaihtaa isompaan. Siitä tulee heti kymppitonnin lasku verkkoyhtiöltä. Sen jälkeen katsotaan että kuinka paksut piuhat kiinteistöön tulee ja pitääkö kaivaa uudet paksummat johdot. Ja todennäköisesti kiinteistön sähköpääkeskus pitää myös uusia. Siitä niitä kymppitonneja alkaa kertymään, ei tämä sen vaikeampaa matikkaa ole.

Toki jos kiinteistön nykyinen sähköliittymä on reilusti mitoitettu niin että sitä ei tarvi uusia, niin voi selvitä kohtuukustannuksin. Yleensä vain niin ei ole.

Kyllä se muutaman auton lataukseen yleensä riittää jolloin liittymän isontamista ei tarvita niin kauan kun kaikkia autoja ei tarvitse ladata nopeasti samaan aikaan vaan niitä voidaan pikku hiljaa latailla silloin kuin liittymässä on vapaata kapasiteettia. Näihin on nykyisin olemassa älykkäitä latausjärjestelmiä jotka mittaa sulakkeiden läpi kulkevaa virtaa ja jos vapaata kapasiteettia on niin säätävät lataustehoja sen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks pakko saada mulle paha mieli kertomalla kaikenlaisia faktoja!

Vierailija
12/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa ne sähköautot toimivat latauksessa ollessaan myös sähköverkon kuormitushuippujen tasaus- ja varakapasiteettina, eli vaikka auto on latauksessa, voi akku tilanteesta riippuen alkaa myös luovuttamaan virtaa verkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmettä siellä on selvitetty jos pienen taloyhtiön sähköautojen lataus vaatisi satojen tuhansien investoinnit? Kaikki autot ladataan pikalatauksella samaan aikaan?

Ymmärtäkää nyt että ne autot on suurimman osan ajasta siinä pihassa eikä ne tule siihen kaikki akku tyhjänä samanaikaisesti vaan autoja voidaan ladata pikku hiljaa koko ajan eikä sitä varten tarvita sähköverkon vahvistusta niin että se mahdollistaisi kaikkien nopean samanaikaisen latauksen. Tarvitaan vain älykäs latausjärjestelmä joka ei maksa pieneen taloon mitään satoja tuhansia.

No todennäköisesti taloyhtiön nykyinen sähköliittymä ei riitä, eli se pitää vaihtaa isompaan. Siitä tulee heti kymppitonnin lasku verkkoyhtiöltä. Sen jälkeen katsotaan että kuinka paksut piuhat kiinteistöön tulee ja pitääkö kaivaa uudet paksummat johdot. Ja todennäköisesti kiinteistön sähköpääkeskus pitää myös uusia. Siitä niitä kymppitonneja alkaa kertymään, ei tämä sen vaikeampaa matikkaa ole.

Toki jos kiinteistön nykyinen sähköliittymä on reilusti mitoitettu niin että sitä ei tarvi uusia, niin voi selvitä kohtuukustannuksin. Yleensä vain niin ei ole.

Jos on edes suht järjissään ollut sähkösuunnittelija niin mitään syöttöjä ja johtoja tarvitse alkaa suunnittelemaan hidaslatausta varten. Nopeat lataukset ovat sitten asia erikseen. Sähköauton lataus esim 8A virralla ei kummosia johdotuksia vaadi. Eli johdot kestää kyllä ellei ihan paukkulangasta ne ole.

Vierailija
14/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa ne sähköautot toimivat latauksessa ollessaan myös sähköverkon kuormitushuippujen tasaus- ja varakapasiteettina, eli vaikka auto on latauksessa, voi akku tilanteesta riippuen alkaa myös luovuttamaan virtaa verkkoon.

Ei ole tällä hetkellä käytössä tuo, kyseessä on vain tulevaisuuden visio. Ja kiinteistön sähkäliittymän kannalta tuo ei auta yhtään mitään, kyse on globaalista sähkön tuotanto ja kulutustilanteen epätasapainosta jota voidaan tulevaisuudessa kattaa purkamalla sähköautojen akkuja kulutushuippujen tai äklillisen tuotantovajeen aikana, koska nykyisenkaltaiset perusvoimaa jatkuvasti tuottamaan kykenevät voimalaitokset vähenevät ja tuotanto tulee olemaan riippuvainen esim. tuulesta ja auringosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa ne sähköautot toimivat latauksessa ollessaan myös sähköverkon kuormitushuippujen tasaus- ja varakapasiteettina, eli vaikka auto on latauksessa, voi akku tilanteesta riippuen alkaa myös luovuttamaan virtaa verkkoon.

Ei ole tällä hetkellä käytössä tuo, kyseessä on vain tulevaisuuden visio. Ja kiinteistön sähkäliittymän kannalta tuo ei auta yhtään mitään, kyse on globaalista sähkön tuotanto ja kulutustilanteen epätasapainosta jota voidaan tulevaisuudessa kattaa purkamalla sähköautojen akkuja kulutushuippujen tai äklillisen tuotantovajeen aikana, koska nykyisenkaltaiset perusvoimaa jatkuvasti tuottamaan kykenevät voimalaitokset vähenevät ja tuotanto tulee olemaan riippuvainen esim. tuulesta ja auringosta.

Eikä varmasti tule olemaan tulevaisuudessakaan. En minä ainakaan haluaisi että minun akkuani (ilman hyvää korvausta vastaan) purettaisiin. Olisi noloa kun sitten autoa tarvitsisinkin ja akku onkin tyhjä kun naapurin pena on päissään saunonyt yöllä....

Vierailija
16/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa ne sähköautot toimivat latauksessa ollessaan myös sähköverkon kuormitushuippujen tasaus- ja varakapasiteettina, eli vaikka auto on latauksessa, voi akku tilanteesta riippuen alkaa myös luovuttamaan virtaa verkkoon.

Ei ole tällä hetkellä käytössä tuo, kyseessä on vain tulevaisuuden visio. Ja kiinteistön sähkäliittymän kannalta tuo ei auta yhtään mitään, kyse on globaalista sähkön tuotanto ja kulutustilanteen epätasapainosta jota voidaan tulevaisuudessa kattaa purkamalla sähköautojen akkuja kulutushuippujen tai äklillisen tuotantovajeen aikana, koska nykyisenkaltaiset perusvoimaa jatkuvasti tuottamaan kykenevät voimalaitokset vähenevät ja tuotanto tulee olemaan riippuvainen esim. tuulesta ja auringosta.

Eikä varmasti tule olemaan tulevaisuudessakaan. En minä ainakaan haluaisi että minun akkuani (ilman hyvää korvausta vastaan) purettaisiin. Olisi noloa kun sitten autoa tarvitsisinkin ja akku onkin tyhjä kun naapurin pena on päissään saunonyt yöllä....

Kyllä ne hinnoittelut osataan määritellä siten että kukaan pösilö ei tuota kiellä ilman erittäin hyvää syytä. Ja ei sitä tyhjäksi pureta vaan kaikista autoista joissa akku on vaikka täysi puretaan vähäisen niin siitäkin tulee jo suuri määrä sähköä. Lisäksi todennäköisesti myös esim. kiukaita tullaan ohjaamaan niin että sähköyhtiö voi katkaista kiukaat ja lämmitykset hetkeksi jos sähköntuotanto ei riitä.

Jos esimerkiksi ydinvoimasta ja kaasuturbiineista, hiilivoimaloista ym. halutaan päästöjen vähennyksen vuoksi eroon tulevaisuudessa niin pakkohan näitä on kehitellä koska muuten on pimeänä koko suomi siinä vaiheessa kun tammikuisena pakkasiltana on kiukaat päällä ja sähköautot latauksessa. Ja jos tuontisähkön hinta nousee tolkuttoman korkealle niin ei sitäkään voida määrättömiä määriä ostella.

Vierailija
17/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eihän se sähkö tyhjästä synny vaikka jakeluverkkokin olisi, Muutama ydinvoimala lisää? No mikäs siinä. Vladimir kiittää urakoista.

Mikä pakko ydinvoimaa on laittaa? Sähköä voi tuottaa esim. tuuli- ja aurinkovoimallakin ekologisesti ilman mitään säteilyvaarariskejä. Paneelit vaan katolle niin voi tuottaa oman sähkönsä myös sähköauton lataamiseksi.

Kas kun yöllä ei paneelit mitään tuota, juuri silloin kun sitä virtaa tarvittaisiin.

Siksi tarvitaan samanverran säätövoimaa, hiilivoimaloita lisää siss.

Juu ei.

Vierailija
18/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee päästöjä sähkön tuottamisesta.

Vierailija
19/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa ne sähköautot toimivat latauksessa ollessaan myös sähköverkon kuormitushuippujen tasaus- ja varakapasiteettina, eli vaikka auto on latauksessa, voi akku tilanteesta riippuen alkaa myös luovuttamaan virtaa verkkoon.

Ei ole tällä hetkellä käytössä tuo, kyseessä on vain tulevaisuuden visio. Ja kiinteistön sähkäliittymän kannalta tuo ei auta yhtään mitään, kyse on globaalista sähkön tuotanto ja kulutustilanteen epätasapainosta jota voidaan tulevaisuudessa kattaa purkamalla sähköautojen akkuja kulutushuippujen tai äklillisen tuotantovajeen aikana, koska nykyisenkaltaiset perusvoimaa jatkuvasti tuottamaan kykenevät voimalaitokset vähenevät ja tuotanto tulee olemaan riippuvainen esim. tuulesta ja auringosta.

Eikä varmasti tule olemaan tulevaisuudessakaan. En minä ainakaan haluaisi että minun akkuani (ilman hyvää korvausta vastaan) purettaisiin. Olisi noloa kun sitten autoa tarvitsisinkin ja akku onkin tyhjä kun naapurin pena on päissään saunonyt yöllä....

Kyllä ne hinnoittelut osataan määritellä siten että kukaan pösilö ei tuota kiellä ilman erittäin hyvää syytä. Ja ei sitä tyhjäksi pureta vaan kaikista autoista joissa akku on vaikka täysi puretaan vähäisen niin siitäkin tulee jo suuri määrä sähköä. Lisäksi todennäköisesti myös esim. kiukaita tullaan ohjaamaan niin että sähköyhtiö voi katkaista kiukaat ja lämmitykset hetkeksi jos sähköntuotanto ei riitä.

Jos esimerkiksi ydinvoimasta ja kaasuturbiineista, hiilivoimaloista ym. halutaan päästöjen vähennyksen vuoksi eroon tulevaisuudessa niin pakkohan näitä on kehitellä koska muuten on pimeänä koko suomi siinä vaiheessa kun tammikuisena pakkasiltana on kiukaat päällä ja sähköautot latauksessa. Ja jos tuontisähkön hinta nousee tolkuttoman korkealle niin ei sitäkään voida määrättömiä määriä ostella.

Mutkun siitä akusta ei mitään suurta määrää sähköä saada, vaikka imettäisiin tyhjäksi.

Ja korvaus euron että sulla ei auto aamulla liikahda kun pitäis mennä töihin.

Ja mun saunomisia ei mitkään viherpiiperöt tuu saneleen, aggregaatit sittten laulaan ja mastot pelastuu, vai!! 

Vierailija
20/72 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautojen myynti on jo maailmalla välillä tippunut kun realiteetit alkaneet selvitä kansalle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän