Erikoisin asia mitä olet löytänyt vanhempasi tai isovanhempasi jäämistöstä
Löysin vähän aikaa sitten kuolleen isäni kotoa kaikki mitä olen hänelle vuosien saatossa ostanut lahjaksi. Ovat avaamattomina paketissa. Vaatteita ja kodintarvikkeita, joita on ihan itse pyytänyt ja kertonut tarvitsevansa
Kommentit (1024)
Väärin sanottu. Suomi valloitti jatkosodassa takaisin omaa maataan Karjalasta eli Viipurin läänistä. Ja sitten valloitti ja miehitti Itä-Karjalaa vanhan rajan takaa Äänisjärveä myöten.
En tiedä, onko tämä nyt liikaa off topic, mutta laitan kuitenkin. Kuolinpesiä raivatessa voi tulla vastaan paljon papereita, joita ei halua laittaa paperinkeräykseen eikä sekajätteeseen. Kaikilla ei ole tulisijaa, jossa polttaa arkaluontoisia papereita. Tiesitkö, että voit tilata jäteyhtiöltäsi tietosuojaroskiksen? He tuovat lukitun roskiksen ja vievät sen pois. Jotain se maksaa, mutta eipähän tarvitse pyöritellä niitä papereita avuttomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon jäämistöstä löytyi kuvia mummosta erilaisissa nahka ja kumiasuissa. Usein hevosten seurassa kuvattuna. Lisäksi paljon kuvia oriista sukukalusto edustusasennossa. Löytyi myös eri eläin mallin (hevonen, aasi, norsu etc) mukaan norsunluusta veistettyjä dildoja.
Mummoni oli aikoinaan kunnioitettu opettaja, kirkkoneuvoston jäsen sekä toimi aktiivisesti pelastusarmeijassa ja Kansallissosialistisessa puolueessa.
Minkämaalainen isoäitisi oli? Suomessa ei ole ollut merkittävää kansallissosialisteista puoluetta. Joitakin pieniä yritelmä on ollut ennen sotia, mutta niissäkään toimiminen ei varsinkaan sodan jälkeen ollut mikään ansio, päinvastoin. Vai tuliko puolueen nimi väärin? Tarkoititko Kansallista kokoomusta vai sosialidemokraatteja?Semanttiikkaa.
Kaikki teidän länkytyksenne on puolesta riippumatta loputonta semanttista pyörittelyä. Voisitte jatkaa sitä jossain muualla kuin tässä ketjussa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko tämä nyt liikaa off topic, mutta laitan kuitenkin. Kuolinpesiä raivatessa voi tulla vastaan paljon papereita, joita ei halua laittaa paperinkeräykseen eikä sekajätteeseen. Kaikilla ei ole tulisijaa, jossa polttaa arkaluontoisia papereita. Tiesitkö, että voit tilata jäteyhtiöltäsi tietosuojaroskiksen? He tuovat lukitun roskiksen ja vievät sen pois. Jotain se maksaa, mutta eipähän tarvitse pyöritellä niitä papereita avuttomana.
Osta silppuri ja pistä sinne vähän kerrallaan. Joku toimistosilppuri on kalliimpi mutta toimii nopeammin. Yksityishenkilön silppurissa saattaa olla rajoituksia miten paljon sitä voi käyttää. Eli esim. omassa halvass pitää pitää parin minuutin välein taukoa ettei systeemi pistä väkisin 15 minuutin taukoa toimintaansa.
Tai sitten tutustu palveluun joka tekee tuota ammattimaisesti. Toki sekin maksaa.
Meillä ei ole töissä käytetty silppureita kymmeneen vuoteen. Tietosuojaroskis on paljon helpompi, nopeampi ja siistimpi tapa.
Vierailija kirjoitti:
Karmaisevin oli pääkallo ja sääriluu. Pappani toimi nuorena haudankaivajana, joten lienee sieltä tullut. Hautasimme ne pappani metsikköön.
Tuosta olis ehdottomasti pitänyt ilmoittaa poliisille. Etenkin pääkallosta. Ne olisi tutkittu hammaskarttojen tai dnan avulla, ja saatettu oikeaan hautaan, tai siunattuun maahan vaikka ei henkilöllisyys löytyisikään. On voinut itse surmata jonkun. Menitte liian helppoon selitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmaisevin oli pääkallo ja sääriluu. Pappani toimi nuorena haudankaivajana, joten lienee sieltä tullut. Hautasimme ne pappani metsikköön.
Tuosta olis ehdottomasti pitänyt ilmoittaa poliisille. Etenkin pääkallosta. Ne olisi tutkittu hammaskarttojen tai dnan avulla, ja saatettu oikeaan hautaan, tai siunattuun maahan vaikka ei henkilöllisyys löytyisikään. On voinut itse surmata jonkun. Menitte liian helppoon selitykseen.
Höpö höpö!
Röntgenkuvat hampaista ovat vasta ihan nykyaikaa, eikä niistä löydy kovinkaan vanhoja tietoja.
Vaan olisihan luut voinut kyllä kylän papille toimittaa ja kertoa ne "jostain" löytäneensä. Olisivat päätyneet kirkkomaahan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!
Röntgenkuvat hampaista ovat vasta ihan nykyaikaa, eikä niistä löydy kovinkaan vanhoja tietoja.
Vaan olisihan luut voinut kyllä kylän papille toimittaa ja kertoa ne "jostain" löytäneensä. Olisivat päätyneet kirkkomaahan sitten.
Kuitenkin joku puna-armeija pakana, musulmanne tai ateisti.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä laittanut silppuriin. Ostin nykyisen silppurin 25,90€ ja hyvin toimii. Edellinen kesti 7 vuotta, sitten terät tylsyi. Tietosuoja-astian tilaaminen ja pois haku maksaa todella paljon enemmän. Hoidan meidän työpaikan tietoturva-astian tyhjennyksen tilauksen ja laskun tarkistuksen. Ei ehkä kotitaloudelle mikään hyvä diili, mutta jos ei jaksa silppuroida, niin sitten tietysti.
Miettikää , mitä kaikkea löytyykään, kun kaalimato sukuplvesta aika jättää.
Puinen tekojalka isovanhempieni jäämistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!
Kuitenkin joku puna-armeija pakana, musulmanne tai
Meilläkin päin joutuivat vaarit ammuskelemaan punikkeja pitkin mettiä pois pahanteosta ja satunnaisesti niitä saattaa löytyä vieläkin. Yleensä niistä ei ole enää jäljellä kuin vähiin ruostuneet kiväärin raudat, jotka piippaavat metallinpaljastimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!
Hammasröntgenin kanssa on hyvä jos päästään 70-luvulle. Kauemmas on turha edes toivoa, koska laitteistoja ei ollut.
Onko oikeasti jonkun ongelmanratkaisukyky tätä luokkaa ettei tiedä mitä tekisi papereille kun ei ole tietosuojaroskista? Tuskin kotoa niitä papereita laatikkotolkulla tulee. Voihan ne itsekin repiä ja laittaa vaikka eri päivinä roskiin.
Lisäksi paperi palaa, sen voi ihan polttaa vaikka taloyhtiön grillipaikalla.
Ettei tarvi säilyttää vuosikausia kotona jotain lappuja joita "ei voi hävittää kun ei ole tietosuojaroskista".
Voi hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Puinen tekojalka isovanhempieni jäämistöstä.
Venäläinen valopistooli isän jäämistöstä. Siinä ei ole SA-leimaa, joten sitä ei ole koskaan siirretty intenduuriin.
Varmaankin otettu aikanaan kentältä talteen ajatellen, että tuo voi vielä säästää koko joukon hengen kun pyccä aikoo seuraavan kerran hiipiä yöllä kimppuun ja valopistoolilla voidaan silloin valaista etumaasto, jos sieltä alkaa kuulua huopatossun suhinaa.
Lupia tai panoksiakaan ei siihen ole ja eikähän noihin lupia ole ennen kyseltykään. Valopistooli kuuluu / kuului jopa isompien veneiden katsastusvarustukseen, vaikka se onkin nykyään useimmiten korvattu kalliilla kertakäyttöisillä hätäraketeilla, joilla on vesillä lyhyt käyttöikä.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää , mitä kaikkea löytyykään, kun kaalimato sukuplvesta aika jättää.
Ei mitään mielenkiintoista.
Satisfyeriäsi ei voi edes verrata isoisän olkihattuun tai vaarin Pellumiin!
Olimme mummin ja vanhempieni kanssa järjestämässä vaarimme jäämistöä, kun mummi löysi pienen "lelu"-kameran ja antoi sen minulle. Olin n. 8 vuotias. Huomasin, että kameran nappia painamalla kameran sisällä vaihtui kuvia. Ne olivat likaisinta P***noa, mitä ikinä olen nähnyt. Olen täysin varma, ettei mummini tiennyt kameran erityistoiminnoista ;-)
En uskaltanut kertoa kenellekään ja myöhemmin heitin kameran roskikseen, koska pelkäsin vanhempieni löytävän sen.
Sukulaiseni jäämistöstä löytyi useita ulosottolappuja, joka vuosi oli jokin maksuasia ollut vireillä oikeudessa.
Oli tilannut esim. kirjan 25 eurolla, jättänyt maksamatta ja perintäkuluineen kirjan hinta oli noussut noin 300 - 400 euroon.
Näitä velkoja oli yli 14000 euron edestä yhteensä. Ei ollut dementikko, mutta raha-asioissa höveli.
Kukaan sukulainen ei tiennyt tästä ongelmasta ennen hänen kuolemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!
Dna tutkitaan. Joka tapauksessa soitto poliisille välittömästi. Voihan se olla myös joku siellä ullakolla majaillut koditon, joka saanu sairaskohtauksen, ja ilmotettu kadonneeksi.
Siellä omaiset etsii ja suree. Ilmeisesti nämä jälkeläisiet uskoi liian nopeasti että ukki on varastanut ruumiin haudasta. Eikö sekin ole rikos? Tiedän kyllä että haudankaivajat joutuu näkemään niitä maatumattomia luita ja kalloja, kun uusia haudataan vanhojen päälle. Mutta ei niitä vanhojaj luurankoja koksaan poisteta, vaan ne saa jäädä sinne paikoilleen.
Tämä on nyt ihan uskomatonta! Heti soitto poliisille, he hoitaa asian eteenpäin.
Vai sitä itse vaan mennän hautaamaan metsään tunnistamaton vainaja!!?? Hän voi olla kuka tahansa, kadonnut, tai sarjamurhaajan uhri.
Jopa Ruotsi on joutuunut palauttamaan Suomelle juuri nyt kauan sitten sinne museoon tai muualle vietyjä suomalaisia kalloja.
Isän jäämistöstä löytyi perukirjoja. Isoäidin isoisä kuoli 1875 ja ruotsiksi kirjoitetussa perukirjassa (jota kukaan omainen ei tietenkään osannut) kerrottiin omaisuutta olevan aasi, kirves, vasara ja kirkkoturkki. Kun isoäidin äiti oli kuollut 1949, suomenkielinen perukirja kertoi, että omaisuutta oli 100 ha metsää, valtion obligaatioita ja talletustilejä. Melkoinen vaurastuminen, hienoa isomummo!