Erikoisin asia mitä olet löytänyt vanhempasi tai isovanhempasi jäämistöstä
Löysin vähän aikaa sitten kuolleen isäni kotoa kaikki mitä olen hänelle vuosien saatossa ostanut lahjaksi. Ovat avaamattomina paketissa. Vaatteita ja kodintarvikkeita, joita on ihan itse pyytänyt ja kertonut tarvitsevansa
Kommentit (1024)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla kun viimeinen isovanhemmista, isän äiti, kuoli ja talo tyhjennettiin purettavaksi, löytyi mummon viinakortti (ts. erillinen kuvallinen henkilöllisyystodistus, jota 1970-luvun alkuun saakka tarvittiin Alkosta ostamiseen). Mummo oli ollut sellainen fingerporimummomainen, jonka yhdistäminen vähäisimpäänkään alkoholinkäyttöön vaati päänsisäisen kuvankäsittelyohjelman käynnistämistä.
Voi voi voi. Kuules vanhoina aikoina viinaa käytettiin esim. puhdistamiseen, tautien hävittämiseen, esim. jos oli kipeänä, myös uskottiin että konjakkia pitää juoda jos on sydänvaivoja. Sillä ei ollut mitään tekemistä että mummosi olisi ollut joku juoppo.
Tiedostimme tämän, mutta asia hämmensi silti. Isäni oli viettänyt talossa lapsuutensa ja nuoruutensa, mutta ei muistanut mitään viinaa käytetyn siellä koskaan mihinkään. Sitä ei myöskään löytynyt mummon jäljiltä, vaan tuo pelkkä kortti.
Vierailija kirjoitti:
Vaarin jäämistöstä löytyi käsiase ja pervitriiniä.
Pervitiinihän on metamfetamiinia, jota käytettiin viimeisessä hädässä jaksamisen lisäämiseksi.
Minkälainen tuo käsiase oli, sotilaskiväärikö?
Tekohampaita voi löytyä, koska aikanaan ne oli rahanarvoisia käytettyinäkin.
Vanhoissa sanomalehdissä voit nähdä ilmoituksia: 'ostetaan tekohampaita'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon jäämistöstä löytyi kuvia mummosta erilaisissa nahka ja kumiasuissa. Usein hevosten seurassa kuvattuna. Lisäksi paljon kuvia oriista sukukalusto edustusasennossa. Löytyi myös eri eläin mallin (hevonen, aasi, norsu etc) mukaan norsunluusta veistettyjä dildoja.
Mummoni oli aikoinaan kunnioitettu opettaja, kirkkoneuvoston jäsen sekä toimi aktiivisesti pelastusarmeijassa ja Kansallissosialistisessa puolueessa.
Minkämaalainen isoäitisi oli? Suomessa ei ole ollut merkittävää kansallissosialisteista puoluetta. Joitakin pieniä yritelmä on ollut ennen sotia, mutta niissäkään toimiminen ei varsinkaan sodan jälkeen ollut mikään ansio, päinvastoin. Vai tuliko puolueen nimi väärin? Tarkoititko Kansallista kokoomusta vai sosialidemokraatteja?
Suomen Kansallissosialistien Liitto lakkautti toimintansa ja yhdistyi Sosialidemokraattiseen puolueeseen vuonna 1944.
Sanoivat, että heillä on samat tavoitteet.
Karmaisevin oli pääkallo ja sääriluu. Pappani toimi nuorena haudankaivajana, joten lienee sieltä tullut. Hautasimme ne pappani metsikköön.
Vierailija kirjoitti:
Suomen Kansallissosialistien Liitto lakkautti toimintansa ja yhdistyi Sosialidemokraattiseen puolueeseen vuonna 1944.
1) Puolueen nimi oli Suomen Kansallissosialistinen Liitto, 2) se ei yhdistynyt sosialidemokraattiseen puolueeseen ja 3) se lopetti käytännössä kaiken toimintansa jo vuonna 1937 eikä 1944.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) Puolueen nimi oli Suomen Kansallissosialistinen Liitto, 2) se ei yhdistynyt sosialidemokraattiseen puolueeseen ja 3) se lopetti käytännössä kaiken toimintansa jo vuonna 1937 eikä 1944.
Wikipedia on tietolähteenä täysin epäluotettava! Siihen viittaamalla tuhoat oman uskottavuutesi!
Anna uskottavampi lähde, jos haluat tarjota aiheeseen jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wikipedia on tietolähteenä täysin epäluotettava! Siihen viittaamalla tuhoat oman uskottavuutesi!
Anna uskottavampi lähde, jos haluat tarjota aiheeseen jotain uutta.
Ne lähteet on lueteltu siellä artikkelin alareunassa, kuten jokainen Wikipedian lukija tietää.
Jos tämä ei kelpaa, niin huomautan, että kaikki Suomessa 1930-luvulla ilmestyneet sanoma- ja aikakauslehdet ovat nykyään verkossa vapaasti luettavissa. Sieltä löytyy luonnollisestikin tieto myös kaikista Suomen 1930-luvun poliittisen historian tapahtumista: https://digi.kansalliskirjasto.fi/etusivu
Löysin tiliotteet viimeisien vuosien ajalta, mistä näkyi että isä oli siirtänyt lähes joka kuukausi veljeni tilille useita satoja euroja, joskus yli 1000 euroa. Pikkuhiljaa kaikki säästönsä.
Isoisän jäämistöstä löytyi ainakin muutama ase josta yksi oli hämmästyttävän pieni ja kevyt, ns vornaspyssy, joka sopi hyvin pieneen käteen, en saanut sitä montaa kertaa kokeilla kun isä vei sen poliisille, en tiedä oliko siihen lupa, sodan käynyt mies kuitenkin. Ja jotain vapaamuurariasiaa, kuulin silloin että isoisä oli kuulunut järjetsöön, myöhemmin tajusin että pari muutakin sukulaista kuului, ja kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Isoisän jäämistöstä löytyi ainakin muutama ase josta yksi oli hämmästyttävän pieni ja kevyt, ns vornaspyssy, joka sopi hyvin pieneen käteen, en saanut sitä montaa kertaa kokeilla kun isä vei sen poliisille, en tiedä oliko siihen lupa, sodan käynyt mies kuitenkin. Ja jotain vapaamuurariasiaa, kuulin silloin että isoisä oli kuulunut järjetsöön, myöhemmin tajusin että pari muutakin sukulaista kuului, ja kuuluu.
Miksi te sen poliisille veitte? Ammuskelevat sillä vielä itteensä jalkaan!
Olisitte pitäneet muistoesineinä, luvalla tai ilman!
Melkoisen järkytyksen sain. Minulla oli pikkuveli, siis nimenomaan oli, koska olin näin luullut. Isäni oli vähän rassukka naistenmies, tai naisten vietävissä, jos niin voi sanoa. Hänellä oli uusi naisystävä, joka tuli kuvioihin, kun olin noin 8-vuotias. En tiedä, mihin se entinen nainen jäi, kun tuli pikainen muutto uuden naisen luokse. No minulle kerrottiin, että minulle tulee pikkuveli tai pikkusisko. Isän uudella avovaimolla oli ennestään 3 lasta, joista yksi asui vain viikonloput kotona ja viikot kehitysvammaisten asumisyksikössä lasten osastolla.
Luulin, että sain pikkuveljen 9-vuotiaana, olin juuri täyttänyt 9 v. Kävin jopa sairaalassa katsomassa, kun isä kävi hakemassa minut kotoa ja vei katsomaan pikkuista. Muistan hänet oikein hyvin, koska olin heillä monia viikonloppuja, kun veli oli ihan pieni, muistan nauravan vauvan ryömimässä ja kävelyharjoitukset mitä tehtiin ja luin hänelle satujakin. Kun olin 11 v., isästä ei ollut kuulunut vähään aikaan mitään. Se nyt ei ollut mitään uutta. Jos naisten kanssa meni sukset ristiin, hän oli ennenkin pitänyt taukoja, että katosi elämästä. Jossain vaiheessa kun olin 12 v., isä kutsui käymään ja kertoi uuden osoitteen. Ei jälkeäkään entisestä avovaimosta perheineen eikä aiheesta saanut kysellä. Kun pääsin rippikoulusta, kävin puhumassa isälle järkeä, että minun veli kutsutaan rippijuhliini. Pitkin hampain antoi osoitteen, jonne saan lähettää kutsun. Olin ajatellut, että kai hän poikaansa kuitenkin tapaa, vaikkei minulla ollutkaan mitään kontaktia veljeni enää, ei siis sen jälkeen kun oli ollut veljen 2-vuotisjuhlat. Sain rippionnittelukortin isän ex-vaimolta ja kaikkien lasten nimet oli myös. Eivät tulleet juhliin. Kun pääsin ylioppilaaksi, isäkään ei tullut juhliin. Siinä oli ollut jotain riitaa äitini kanssa liittyen rahaan, ilmeisesti äiti karhusi minun elatusmaksuja ja isä hermostui, koska oli mielestään maksanut kaiken. Jokin oikeudenkäyntikin oli kai rahoista ollut, vähän ennen kuin täytin 18 v.
Isäni kuoli yllättäen sydänkohtaukseen, kun olin vasta 21 v, Ensinnäkin asunnosta löytyi papereita, joissa oli mainittu veljeni nimi ja että isäni oli alkanut oheishuoltajaksi. Sekin oli päättynyt, kun hän erosi avovaimostaan. Tietysti ihmettelin, mitä hittoa. Kirkkoherranvirastosta selvisi, että isälläni oli vain yksi lapsi eli minä. Aloin jäljittää veljeäni, miksei häntä näy isän lapsena ja miten isäni on voitu merkitä niin, että ei ole ollut enää hänen isänsä. Kun tavoitin veljeni äidin, hän kertoi, että minulla ei ole biologista veljeä. Minua oli huijattu. He ovat isäni kanssa tavanneet, kun hän oli jo raskaana. Koska lapsen oikea isä oli sanonut, ettei aio olla tekemisissä, isäni oli alkanut isäksi. Tosin oli katkaissut välit sittemmin, kun heille tuli ero. Minä kysyin, miksi tuli ero, niin ei tämä isän exä sitä mitenkään peitellyt, että hänellä oli ollut toinen mies, jonka luo hän oli muuttanut, uusi rakkaus. Sen takia isäni oli hakenut oheishuoltajuuden purkua, koska oli suuttunut, eikä sitten kiinnostanutkaan enää olla isä sille pojalle.
On tämä herättänyt pahoja tunteita ja vihaa, mutta kun tuosta isän kuolemasta on nyt yli 20 vuotta aikaa, olen jo sinut asian kanssa. Hän eli sellaista elämää kuin itse valitsi ja teki itse valintansa. Ei ollut oikein valehdella vuosikaudet, että minulla on veli, mutta hän varmaankin oli aika pieni ihminen sisäisesti. Ihminen silti, ja omalla tavallaan myös hyvä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon jäämistöstä löytyi kuvia mummosta erilaisissa nahka ja kumiasuissa. Usein hevosten seurassa kuvattuna. Lisäksi paljon kuvia oriista sukukalusto edustusasennossa. Löytyi myös eri eläin mallin (hevonen, aasi, norsu etc) mukaan norsunluusta veistettyjä dildoja.
Mummoni oli aikoinaan kunnioitettu opettaja, kirkkoneuvoston jäsen sekä toimi aktiivisesti pelastusarmeijassa ja Kansallissosialistisessa puolueessa.
Minkämaalainen isoäitisi oli? Suomessa ei ole ollut merkittävää kansallissosialisteista puoluetta. Joitakin pieniä yritelmä on ollut ennen sotia, mutta niissäkään toimiminen ei varsinkaan sodan jälkeen ollut mikään ansio, päinvastoin. Vai tuliko puolueen nimi väärin? Tarkoititko Kansallista kokoomusta vai sosialidemokraatteja?Suomen Kansallissosialistien
Myös Mussolini Italiassa oli sosialidemokraattipamppu, kunnes se teki soinit ja lähti oman katraan kellokkaaksi.
Ei sitä muuten sossupuolueen johtoon pääsisikään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkämaalainen isoäitisi oli? Suomessa ei ole ollut merkittävää kansallissosialisteista puoluetta. Joitakin pieniä yritelmä on ollut ennen sotia, mutta niissäkään toimiminen ei varsinkaan sodan jälkeen ollut mikään ansio, päinvastoin. Vai tuliko puolueen nimi väärin? Tarkoititko Kansallista kokoomusta vai sosialidemokraatteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkämaalainen isoäitisi oli? Suomessa ei ole ollut merkittävää kansallissosialisteista puoluetta. Joitakin pieniä yritelmä on ollut ennen sotia, mutta niissäkään toimiminen ei varsinkaan sodan jälkeen ollut mikään ansio, päinvastoin. Vai tuliko puolueen nimi väärin? Tarkoititko Kansallista kokoomusta vai sosialidemokraatteja?Mussolini oli 1920-luvulta lähtien oikeistolaista diktatuuria kannattava Italian johtaja.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyet käsiaseet ( pistoolit ja revolverit ) olivat lupavapaita punakapinan loppuun asti, sillä niitä katsottiin tarvittavan itsepuolustukseen - aivan niin kuin niitä tarvittaisiin edelleenkin. Niihin tosiaan alettiin vaatia hallussapitolupia vasta Punakapinan jälkeen.
Eli punakapina oli vasta sotien jälkeen?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkämaalainen isoäitisi oli? Suomessa ei ole ollut merkittävää kansallissosialisteista puoluetta. Joitakin pieniä yritelmä on ollut ennen sotia, mutta niissäkään toimiminen ei varsinkaan sodan jälkeen ollut mikään ansio, päinvastoin. Vai tuliko puolueen nimi väärin? Tarkoititko Kansallista kokoomusta vai sosialidemokraatteja?Suomen Kansallissosialistien
Semanttiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lähisukuun kuulunen tädin jäämistöstä löytyi myös paljon sellaista, mitä hän oli saanut lahjaksi, todellakin avaamattomissa paketeissa. Tuntuipa turhauttavalta, kun sieltä löytyi omassa pakkauksessaan oleva ja siis täysin käyttämätön radio, jonka olimme ostaneet hänelle lahjaksi yli 10 vuotta ennen kuolemaansa. Hän oli valitellut huonoa radiotaan ja tykkäsi kuunnella sitä aina iltaisin yöpöydällään, mutta se oli mennyt todella huonoksi. Ostimme siis lahjaksi uuden, aika lailla entisen mallisen ja kokoisen, mutta laatumerkin. Siellä se oli käyttämättömänä paketissaan vaatekaapissa.
Samoin löytyi ihan laadukkaita pussilakanoita avaamattomissa pakkauksissa. Hän käytti vain kuluneita ja rispaantuneita vanhoja.
Löysin myös kauniin ja laatuisan patakinnas-patalappu -setin, jonka olin tuonut hänelle Tallinnasta joskus kauan sitten. Ne oli vielä muovipussissaan, aivan kuin uudet. Käytö
Säästäväisyyttä
Vierailija kirjoitti:
Toiselta mummulta löytyi kymmenisen uutta alusvaatekerrastoa ( lahjaksi saatuja) lipaston laatikosta. Käytti ohueksi hiutuneita risaisia vanhoja vastaavanlaisia. Kuten täällä aiemmin todettu, niin tällaisesta tulee paha mieli..
Kirjoituksessasi toteat "vastaavanlaisia". Se tietenkin voi muuttaa asiaa, mutta itselläni (olen mies) on jonkin verran "uusia" alushousuja käyttämättöminä (tai olen pitänyt niitä päivän ja pessyt ja pannut takaisin kaappiin). Käytän kuitenkin jo kovin risaiseksi menneitä alushousuja, koska samanlaisia ei enää tehdä ja ne ovat malliltaan ylivoimaisen mukavat. Jokuset uusista näyttää malliltaan samanlaisilta, mutta eiväät vain sovi yhtä hyvin.
Pitkiin, rihlattuihin käsiaseisiin ( kiväärit ja luodikot ) alettiin vaatia lupia venäjänvallan sortokausina, sillä venäläiset pelkäsivät niitä käytettävän kansannousuun. Pitkät rihlaamattomat käsiaseet ( haulikot ja musketit - sillä syrjäseuduilla saatettiin satunnaisesti edelleen käyttää yhä ikivanhoja sotaväen musketteja metsästyksessä haulikkoina ) olivat täysin lupavapaita.
Lyhyet käsiaseet ( pistoolit ja revolverit ) olivat lupavapaita punakapinan loppuun asti, sillä niitä katsottiin tarvittavan itsepuolustukseen - aivan niin kuin niitä tarvittaisiin edelleenkin. Niihin tosiaan alettiin vaatia hallussapitolupia vasta Punakapinan jälkeen.