Vaimo alkanut hakkaamaan itseään. Mitä tehdä?
On siis kärsinyt viimeisen vuoden ahdistuksesta ja masennuksesta, mikä sitten on johtanut tähän tilanteeseen. Saattaa esim mennä lukittuun huoneeseen hakkaamaan itseään nyrkillä. Olen siis todella huolissani ja haluan auttaa.
Kommentit (25)
Jos et saa vaimoasi ammattiauttajalle, niin mene ensin itse keskustelemaan, mitkä on vaihtoehdot vaimon auttamiseksi. Mielenterveyden kanssa kamppailevan omainen on myös sairastumisriskissä itse, jollei ole esim. ketään kenen kanssa asiasta avoimesti voi puhua. Täältä voi joitain neuvoja saada, mutta osa ”neuvoista ” tulee vain satuttamaan sinua, koska näin tämä palsta toimii.
Vaimosi vain purkaa traumaa. Jos se helpottaa hänen oloaan, älä yritä suoraan estää sitä silloin viestität, ettet hyväksy häntä ihmisenä. Osoita rakkautesi positiivisesti ja myös hänen ehdoillaan, ei negatiivisesti eli hänen keinonsa kieltäen. Muuten et tarjoaisi mitään hyvää, pelkkää tukahduttamista, mikä todennäköisesti ahdistaisi häntä entistä enemmän.
Trauma syntyy varhaislapsuudessa eikä koskaan "parane", mutta asenne siihen voi muuttua ratkaisevasti. Se vaatii kärsivällisyyttä. Vaimosi ahdistus on edelleen taustalla, koska sen noustessa pintaan se vain tukahdettiin. "Paraneminen" voi tapahtua ainoastaan ilman tukahduttamista. Jos painostat vaimoasi puhumaan voinnistaan, luultavasti pahennat hänen oloaan huomattavasti. Sinun täytyy siis keskittyä hyviin asioihin, käyttäytyä neutraalisti, ja antaa tilaa. Parempi vointi rakentuu ainoastaan luottamuksesta, eli omaehtoisuudesta!
Mä teen tuota samaa koska anoppi ja miehen sisko on niin kamalia.
Eikös tuo väkivaltaisuus itseään kohtaan viittaa siihen, että inhoaa itseään ja rankaiseminen ja rangaistus ns. helpottaa sitä oloa? Yritä saada ymmärtämään, että ajatusmallia pitää lähteä purkamaan ammattilaisen kanssa, ettei tuo pahene. Toki jos ei huoli apua vastaan, eikä enää usko siihen että elämä voisi olla muutakin, niin kortit on vähän vähissä.