Vaimo alkanut hakkaamaan itseään. Mitä tehdä?
On siis kärsinyt viimeisen vuoden ahdistuksesta ja masennuksesta, mikä sitten on johtanut tähän tilanteeseen. Saattaa esim mennä lukittuun huoneeseen hakkaamaan itseään nyrkillä. Olen siis todella huolissani ja haluan auttaa.
Kommentit (25)
Kukahan sitä vaimoa oikeasti hakkaa??
Kyllä sen verran voisit lyödä että ei vaimon tarvi itse itseään hakata.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aikas vakavalta jos tää on edes totta.
Olen pyrkinyt viemään ammattiauttajille ja kerran mentiin jopa puoliväkisin. En siis ole varma, mikä on oikea tapa toimia, mutta sentään olen osoittanut välittäväni.
Tsemppiä ap. Sä ainakin haluat auttaa. Oma mieheni juuri eilen nauroi ja pilkkasi sairauksiani.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelkaa asiasta.
On todella vähäsanainen liittyen tähän asiaan. Ei suostu oikeastaan puhumaan minulle tai muillekaan läheisille. Ammattiapu ei myöskään innosta.
Onko hänellä mitään lääkitystä ja terapiaa?
Mitä ammattiauttaja sanoi? Onko muita oireita? Milloin tuota ilmenee? Pystyttekö puhumaan asiasta? Auttaako vetoaminen siihen, että ei ole normaalia ja että perheenne takia, hänen pitää lähteä hakemaan apua, terapeutille tms? Joskus mieleltään sairastunut ei näe omaa sairastumistaan, toisaalta vetäytyminen toiseen tilaan katseilta suojaan, kertoo, että saattaisi ymmärtää, ettei itsensä lyöminen ole normaalia,.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap. Sä ainakin haluat auttaa. Oma mieheni juuri eilen nauroi ja pilkkasi sairauksiani.
Miehesi on siis niitä ihmisiä, joka ottaa vakavasti vasta, kun jotain pahaa sattuu? Miksi olet tämän kanssa, kun varmasti ansaitset parempaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko hänellä mitään lääkitystä ja terapiaa?
Teini-iästä 30 vuotiaaseen asti ollut lääkitystä ja terapiaa eli nyt ilman hoitoa yli viisi vuotta. Viiden vuoden aikana ollut iloinen ja aktiivinen, mutta ongelmat jostain syystä ovat alkaneet uudestaan.
Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen voi soittaa myös läheisenä. Osannevat siellä kuulostella tilannetta ja miettiä, miten voisit vaimoa auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei olisi totta?
Sairastin vuosia keskivaikeaa/vaikeaa depressiota, ja yksi epäterveistä keinoista ahdistuksen lievittämiseen oli kivun aiheuttaminen itselleni.
Suisidaalinen en koskaan ollut.
Mutta nyrkkiä, vasaraa ja ovenpieltä tai kylppärin seinää tuli usein.
Kipu helpottaa. Mutta mitään tervettä tuossa toiminnassa ei ole, kiireesti ammattiapua, ellei jo ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ammattiauttaja sanoi? Onko muita oireita? Milloin tuota ilmenee? Pystyttekö puhumaan asiasta? Auttaako vetoaminen siihen, että ei ole normaalia ja että perheenne takia, hänen pitää lähteä hakemaan apua, terapeutille tms? Joskus mieleltään sairastunut ei näe omaa sairastumistaan, toisaalta vetäytyminen toiseen tilaan katseilta suojaan, kertoo, että saattaisi ymmärtää, ettei itsensä lyöminen ole normaalia,.
No siis suositteli näin alustavasti hoidon uudestaan aloittamista ja suositteli tulemaan uudestaan. Muita oireita itkuisuus, unenpuute, hermostuneisuus ja pelkää muiden puhuvan selän takana hänestä. Itse vähättelee asiaa ja sanoo minun ylireagoivan. Ja ilmenee usein jo melko pienien vahinkojen yhteydessä. Esimerkiksi kahvi kaatui häneltä maahan ja minä tarjouduin siivoamaan, jolloin vaimo vetäytyi toiseen huoneeseen. Toinen syy on usein ahdistus muista ihmisistä esim kaupassa tai juhlissa.
Lopeta itsellesi valehtelu. Sinä teet sen ja sinun kuuluu erota ja mennä terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta itsellesi valehtelu. Sinä teet sen ja sinun kuuluu erota ja mennä terapiaan.
Anteeksi, nyt en edes ymmärtänyt. Ap
Nyt kun kerroit, että on ollut mieleltään sairas aiemmin, niin kyllä tulisi ammattiauttajalle hakeutua. Ei tuo odottamalla parane. Voi olla, että jokin on laukaissut vanhat traumat tms. Jos teillä on lapsia, niin tulee toimia todella rivakasti. Lapsille voi olla kovin ahdistavaa, nähdä äidin käyttäytyvän omituisesti. Tietysti vaimosi toivoisi olevansa jo terve ja kokee epäonnistuneensa, jos/kun nyt sairastuu uudelleen. Onko teillä tapahtunut mitään, mikä voisi selittää asiaa? Esim lapsen saaminen voi saada tunne-elämän sekaisin ihan norminaiselta, saati sitten sellaiselta jolla on ollut jo aiemmin vähän enemmän haastetta mielenterveyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, nyt en edes ymmärtänyt. Ap
Todiste siitä, että olet sekaisin kun seinäkello. Nyt kiireesti varaamaan se terapia-aika itsellesi!
Mäkin suosittelen soittamista johonkin mielenterveystukipuhelimeen, jos sieltä saisi neuvoja :/ Kuulostaa pahalta, voimia!