Miksi teinisi haluaa/ei halua ripille?
Kommentit (36)
En todellakaan päästänyt heitä mihinkään huuhaatouhuihin mukaan.
Jos aikuisena vielä kiinnostaa seota noin pahasti, niin sitten hoitakoot asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuisena vielä kiinnostaa seota noin pahasti, niin sitten hoitakoot asiansa.
Musta tuo on yhtä paha, kuin uskonnon tuputtaminenkin. 15 v on kypsä päättämään itse tuollaisen asian.
Laitoin eos kun ei ole rippikouluikäistä kun vasta ensi vuonna, vanhemmat lapset eivät menneet riparille, vaikka itse olenkin tapakristitty ja muiden tapakristittyjen tuttujen lapset menivät. ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tuo on yhtä paha, kuin uskonnon tuputtaminenkin. 15 v on kypsä päättämään itse tuollaisen asian.
Lapsia ovat vielä. Mitä olen vierestä seurannut, että suurinta osaa kiinnostaa vaan ne lahjaksi saadut kirjekuoret. Kodin uskonnonkasvatus on todella kieroutunutta, kun lapset käyvät riparin rahalahjojen takia.
ohis
Ite kävin rippikoulun ihan vaan koska tiesin saavani rahaa rippilahjaksi
MInä kävin vain siksi, että sain naimaluvan.
Vierailija kirjoitti:
Ite kävin rippikoulun ihan vaan koska tiesin saavani rahaa rippilahjaksi
Syyhän se sekin on. Ja laittaa jatkossa tutkiskelemaan itseään ja motiivejaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ovat vielä. Mitä olen vierestä seurannut, että suurinta osaa kiinnostaa vaan ne lahjaksi saadut kirjekuoret. Kodin uskonnonkasvatus on todella kieroutunutta, kun lapset käyvät riparin rahalahjojen takia.
ohis
Mielestäni kyllä 14-15-vuotias saa päättää itse, meneekö rippikouluun vai ei, mutta olisi hyvä jos perheissä noudatettaisiin rehtiä linjaa, eli lahjoja tippuu vain, jos konfirmaatioon on osallistunut oikeista syistä eikä ahneudesta.
Vierailija kirjoitti:
Teinipoikani on ateisti.
Meneekö riparille vai?
Näin aikuisena harmittaa, kun en vielä yläasteiässä tiennyt mahdollisuudesta mennä rippikoulun sijasta prometheus-leirille. Se olisi sopinut paljon paremmin itselleni. Rippikouluun menin, koska muutkin menivät ja halusin itsekkin mennä jonnekin, mutta koin riparilla olon kiusallisena, koska en itse ollut uskossa (niinkuin ei kyllä ollut käsittääkseni suurin osa muistakaan riparille osallistuneista). Niin sanottua naimalupaakaan en tule hyödyntämään, koska en kirkkohäitä halua. Eli aika lailla yhtä tyhjän kanssa oli minulle se rippikoulu, tosin olihan siinä välillä kivoja yhteenkuuluvuudentunteita muiden nuorten kanssa.
Joo, keskustelun aihe oli kyllä alunperin nykynuorten valinnat, eikä meidän jo aikuisten valintojen jälkikätiespuiminen. Mutta kun muutkin, niin sitten minäkin. :D
Vanhinta tytärtäni ei kolme vuotta sitten kiinnostanut riparintai muut ollenkaan, joten hän ei mennyt mihinkään. Isovanhemmat yrittivät kyllä painostaa, mutta tyttären päätä ei käännetty ja olin hyvin tyytyväinen tilanteeseen.
Keskimmäinen tyttäreni kävi viime vuonna rippikoulun. Leirille hän ei halunnut ja kaverinsa kanssa päättivät sitten toiseksi viimeisenä ilmoittautumispäivänä mennä rippikouluun. Minulle asia oli ihan se ja sama, tosin juhlien järjestäminen kyrsi ja rankasti.
Juhlien järjestäminen kyrsi minuakin. Tosi pienet pidettiin, vain kummit paikalle.
Poikani halusi ripille lähinnä rahalahjojen takia, mutta oli hänestäkin varmasti kiva saada lähisukulaiset koolle.
Perheemme lapsista kahta ei koko touhu voisi vähempää kiinnostaa, yhdelle kaverien seura on niin tärkeää että hän on rippikoulussa nyt.
Jumalille uskonnoille toki hänkin vaan virnuilee.
Kuopus kävi rippileirin viime kesänä, esikoinen aiemmin. Kuopus löysi sieltä itselleen mieleisen kaveripiirin, tapasivat leirin jälkeen lähes päivittäin koulun alkuun asti. Sen jälkeen ovat viettäneet yhteistä aikaa pari kertaa viikossa srk:n nuorten illassa, joka on enimmäkseen ihan oleilua nutan tapaan. Nyt se on sitten menossa isoseksi.
Ei usko jumalaan, ei siihen mitään sen kummempaa syytä ole.
Teini ei lähtökohtaisesti ollut kauhean kiinnostunut rippileiristä, mutta suostui lähtemään kun löysin Kreikassa järjestettävän leirin. Leiriin kuului pari viikonloppua Suomessa ja viikko Kreikassa ja pakolliset jumalanpalvelukset sun muut päälle. Teini oli toivonut lomamatkaa Kreikkaan, mutta meitä vanhempia ei niinkään kiinnostanut, joten tämä oli sikäli win win.
Teini ei mennyt kasteelle eikä osallistunut konfirmaatioon, joten juhlia ei sitten pidetty kun ei ollut mitään juhlittavaa. Käytiin katsomassa riparikavereiden konfirmaatio ja teini oli ryhmäkuvassa omissa juhlavaatteissaan, kun muut oli alboissaan. Konfirmaation jälkeen käytiin fiinisti syömässä ja siinä se.
Poikamme ei kuulu seurakuntaan eikä usko mihinkään jumalaan. Ei missään nimessä halunnut riparille, vaikka jotkut muut et:läiset menevätkin saadakseen rahaa lahjaksi.