Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ekologisia valintoja SINÄ olet tehnyt?

Vierailija
18.05.2019 |

Täällä on keskusteltu paljon ilmastonlämpenemisilmiöstä ja siitä, miten sitä pitäisi torjua.

Haluaisinkin tietää mitä konkreettisia valintoja sinä, palstalainen, olet jo tehnyt ja toteuttanut omassa arjessasi vähentääksesi saasteita, roskaa, energiahukkaa jne?

Ps. Ei tehdä tästä (puolue)poliittista eipäs/juupas -vääntöä. Kysyn asiaa ihan vilpittömästi ja mielenkiinnosta.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kasvisruuan syönnin lisääminen ja punainen liha käytännössä kokonaan poistettu ruokavaliosta

- Asumme uudehkossa, energiatehokkaassa kerrostaloasunnossa

- Asunnon koko valaistus vaihdettu kaikista vähiten hukkalämpöä tuottaviin lamppuihin

- Käytämme julkisia, sähköauton hankkiminen on harkinnassa

- Ostamme vähemmän vaatteita ja nekin, mitä hankitaan, tulee lähinnä lapselle

- Matkustelua vähennetty, kaukomatkat lopetettu kokonaan. Jos lennämme (ehkä 1krt 2-3 vuoden sisällä), otetaan suora lento ja kompensoidaan CO2-päästöt.

- Kierrätystä tehostettu sekä taloyhtiössä että meillä (sekajätettä tulee enää noin puolet vanhaan verrattuna)

Vierailija
2/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun alle 20 m2/hlö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ajokorttia (eikä siis näin ollen myöskään autoa)

Ostan mahdollisuuksien mukaan kaikki vaatteet paitsi sukat ja alusvaattet second hand

Kierrätän kaiken, vältän ruokahävikkiä

Hankin huonekalut käytettynä ja ne ovat palvelleet jo melkein 15 vuotta (ei tarvetta uusia)

En osta turhia asioita enkä tilaa ulkomailta

Ostan kotimaista aina kun voin

En matkustele ulkomailla

En tee lapsia

Vierailija
4/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kasvisruuan syönnin lisääminen ja punainen liha käytännössä kokonaan poistettu ruokavaliosta

- Asumme uudehkossa, energiatehokkaassa kerrostaloasunnossa

- Asunnon koko valaistus vaihdettu kaikista vähiten hukkalämpöä tuottaviin lamppuihin

- Käytämme julkisia, sähköauton hankkiminen on harkinnassa

- Ostamme vähemmän vaatteita ja nekin, mitä hankitaan, tulee lähinnä lapselle

- Matkustelua vähennetty, kaukomatkat lopetettu kokonaan. Jos lennämme (ehkä 1krt 2-3 vuoden sisällä), otetaan suora lento ja kompensoidaan CO2-päästöt.

- Kierrätystä tehostettu sekä taloyhtiössä että meillä (sekajätettä tulee enää noin puolet vanhaan verrattuna)

Tiesitkö, että se ”hukkalämpö” menis talvella asunnon lämmittämiseen, mutta eihän ne Espanjassa sitä tiedä....

Vierailija
5/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtikäs mitään.

Seuraava auto saattaa olla tosin hybridi mutta sekin ihan rahasyistä: hybridi -Porschessa on veroja vain muutama tonni.

Vierailija
6/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppia, kierrätys, vegaanisuus, en käytä omaa autoa vaan Kuljen julkisilla ja pyörällä, en lennä enkä käy sen paremmin laivoillakaan, ostan vain kotimaista, hänkin huonekalut ja lakanat käytettyinä, ostan vaatteita vain kun tarvitsen ja enimmäkseen kirpputorilta mutta yksityiset kuten alkkatit kaupasta, Käytän mahdollisimman vähän sähköä enkä luttaa vedellä turhanpäiväisiä, sekä myös siivoan pieniä roskia maasta ja luonnosta ja Heitän ne roskiin.

Vierailija
7/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoisesti en mitään, koska hiilijalanjälkeni on luonnostaan matala, testien mukaan kolmanneksen keskiarvoa matalampi. Sitten, kun keskiarvo putoaa tänne minun kohdilleni, voin harkita pientä karsimista jostakin. Mutta eipä niin tule tapahtumaan.

Vierailija
8/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ajokorttia (eikä siis näin ollen myöskään autoa)

Ostan mahdollisuuksien mukaan kaikki vaatteet paitsi sukat ja alusvaattet second hand

Kierrätän kaiken, vältän ruokahävikkiä

Hankin huonekalut käytettynä ja ne ovat palvelleet jo melkein 15 vuotta (ei tarvetta uusia)

En osta turhia asioita enkä tilaa ulkomailta

Ostan kotimaista aina kun voin

En matkustele ulkomailla

En tee lapsia

Nämä, + veganismi ja en matkusta lentokoneilla

Vierailija
9/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokahävikkiä ei juuri meillä tule, ja vaatteita ostan aniharvoin. Muutenkin ostaminen on minimissä, varsinkin uutena ostaminen.

Vierailija
10/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lihan syöntiä vähennetty.

-olen vienyt vaatteita korjausompelijalle. Maksaa paljon, mutta ei enemmän kun uusien, hyvälaatuisten ostaminen. Ihanaa, kun vaatteet istuu hyvin!

-vältämme muovipakkauksien ostoa. Esim. Muoviset jäätelöpurkit, muovipurkissa mehut tai jugurtit ostokiellossa.

-aloitimme muovijätteen lajittelun, kun saatiin muovinkeruu.

-otettu palasaippuat taas käyttöön. Nestesaippua on vieraita ja sairaspäiviä varten, mutta rinnalla palasaippuat, jotka muuten kestää ja kestää.

-pikkujuttuna vielä: otettu käyttöön mehiläisvahaliina, niin ei tarvitse enää elmukelmua, mutta ei tule ruojahävikkiä.

-ehkä tärkein: ei lomalentoja kesällä. Jäädään kotimaahan.

Paljon olisi vielä tehtävää!! Ideoita otetaan vastaan.

Vierailija
11/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietoisesti en mitään, koska hiilijalanjälkeni on luonnostaan matala, testien mukaan kolmanneksen keskiarvoa matalampi. Sitten, kun keskiarvo putoaa tänne minun kohdilleni, voin harkita pientä karsimista jostakin. Mutta eipä niin tule tapahtumaan.

Missäs tällaisia testejä on?

Vierailija
12/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin itseltäni täysin vailla arvotuksia, että ketä kierrätys hyödyttää ja varsinkin, että millä perusteella minun pitäisi säilyttää liito-oravien elinolot.

Päädyin lopettamaan kierrätyksen tykkänään.

Euroopan apinatasavalta ei piittaa pätkääkään liito-oravista.

Siksi EI.

- Syön enemmän punaista lihaa ja kananmunia.

-

-

- Ja siinäpä se.

Vierailija
13/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ilmastoahdistunut ihan solidaarisuudesta. Se on suurin uhraus mihin olen kyennyt!

Vierailija
14/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- en syö punaista lihaa, olen vähentänyt maitotuotteiden käyttöä

- en lentomatkaile

- kodissa ei hukkaneliöitä

- ei ole erillistä vapaa-ajan asuntoa

- kävelen tai pyöräilen olosuhteiden salliessa

- en haali turhaa kamaa ja pyrin eroon kertakäyttöisistä hyödykkeistä

- ostan mahdollisuuksien mukaan käytettyä

- kierrätän omat tarpeettomat tavarat

- lajittelen roskat

Alkuperäinen syy on usein ollut muu kuin maapallon pelastaminen, mutta lopputulos yhtä kaikki on ekologinen elämäntapa =)

Vierailija
15/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin koirasta ja ostan vaatteita vain kerran vuodessa.

Vierailija
16/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastan, kasvatan, marjastan ja sienestän itse. Mies metsästää riistan syksyisin joka kuivataan tai pakastetaan ja riittää vuodeksi eteenpäin. Kyläkaupasta haen ehkä kerran viikossa jauhoja, hiutaleita, kahvia ja kanoille rehua. En omista ajokorttia, polkupyörän, potkurin ja sukset kylläkin. Työ on kilometrin päässä kotoa. En meikkaa enkä sokeroi. Enkä äänestä vihreitä.

Vierailija
17/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lemmikkejä.

En lennä koskaan.

Syön lähiruokaa.

En osta mitään turhaa.

Vierailija
18/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologiksi kouluttautuessani valitsin ekologian pääaineekseni. Tarkoitan siis ekologiaa sanan alkuperäisessä merkityksessä ja teeskentelen välillä että en ymmärrä mitä sillä nykyään tarkoitetaan. 

Vierailija
19/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö mitään eläinperäisiä tuotteita. En hanki lapsia.

Vierailija
20/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologiksi kouluttautuessani valitsin ekologian pääaineekseni. Tarkoitan siis ekologiaa sanan alkuperäisessä merkityksessä ja teeskentelen välillä että en ymmärrä mitä sillä nykyään tarkoitetaan. 

Sama juttu. Itse olen filosofi enkä ymmärrä mitä moukat maallikot tarkoittavat sanalla looginen. Eikä minun tarvitse edes teeskennellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi