Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ekologisia valintoja SINÄ olet tehnyt?

Vierailija
18.05.2019 |

Täällä on keskusteltu paljon ilmastonlämpenemisilmiöstä ja siitä, miten sitä pitäisi torjua.

Haluaisinkin tietää mitä konkreettisia valintoja sinä, palstalainen, olet jo tehnyt ja toteuttanut omassa arjessasi vähentääksesi saasteita, roskaa, energiahukkaa jne?

Ps. Ei tehdä tästä (puolue)poliittista eipäs/juupas -vääntöä. Kysyn asiaa ihan vilpittömästi ja mielenkiinnosta.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna, en yhtään mitään. En edes kierrätä muuta kuin ne pullot ja tölkit joista saa pantin.

Vierailija
42/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Laittelen roskat: biojäte, muovi, kartonki, lasi, metalli, paristot jne

-Sisälämpötilan laskeminen

-Olen vähentänyt autoilua, käytän polkupyörää ja talvella bussia aina kun mahdollista

-Olen vähentänyt lihansyöntiä

-En osta "mitään" tällä hetkellä pois lukien ehdottomasti tarpeelliset, niissä pyrin suosimaan ekologista, kotimaista, muovitonta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti: en mitään millä olisi merkitystä. Ehkä ap:n kysymys lähtee liikkeelle virheellisestä olettamasta, että kaikki haluavat tehdä ekologisia valintoja.

Vierailija
44/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jätteiden välttäminen ja kierrätys

- kasvisruoan lisääminen

- kodin kemikaalien minimoiminen ja ympäristöystävälliset vaihtoehdot

- kirpparien hyödyntäminen

- ostosten huolellinen miettiminen

- ei lemmikkejä

- pyöräily + julkiset pääasialliset kulkuvälineet vaikka taloudessa on myös auto

- vaatteiden tuuletus päivittäisen pesun tilalla

- ilmalämpöpumppu

- ruokahävikin välttäminen

Vierailija
45/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ei autoa, ei edes ajokorttia

-kierrätetään bio, paperi, pahvi, metalli, lasi ja muovi

-ei ilmaisjakelua lukee ovessa

-palasaippuat, kokeiluja shampoona palasaippuaa

-kasviksia on lisätty naudan lihan tilalle

-matkoja harvoin

-ei osteta vaatteita kun vaan tarpeeseen

-kirpparilla myynti

-suosin vanhoja koruja (aitoja)

-koira kyllä on ja ehkä joskus lapsia

- pitkistä suihkusta on vaikea luopua

Vierailija
46/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
47/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on aika tavallinen päivä:

- olen vienyt lasit, metallit, pahvit ja muovit keräyspisteeseen; kävellen

- veimme aika paljon tavaraa SPR:n Konttiin (remonttia tulossa, on siivottu ja poistettu tavaraa), tämä kyllä tehtiin autolla, kun oli paljon tavaraa ja matkaakin 5 km

- ostin luomukahvia (Mundo, luomu ja reilun kaupan kahvi), luomumaitoa, luomujuureksia yms. koko viikoksi

- viikonlopuksi ostimme Norjan lohta ja broileria, emme punaista lihaa, mutta kasvikset olisivat paljon eettisempiä

Yleisemmin

- päätin, että tänä vuonna en osta vaatteita enää, koska minulla on paljon vaatteita. Tein paperille luettelon vaatteistani ja mietin samalla, mitä voi yhdistää. Kaapissani oli vaatteita, joita en edes muistanut ostaneeni, mm. Henry Lloydin puuvillahousut (ostan vaatteita melkein aina alesta)

- vien tavaroita hyväntekeväisyyteen, koska siitä tulee hyvä mieli itselle

- kierrätän vanhat farkut ja lakanat Finlaysonille, joka tekee niistä uusia pyyhkeitä yms. 

- kävelen ja pyöräilen arkimatkat kauppaan, postiin jne

- käytän kestokasseja kaupassa ja jäätelölle otan kylmäkassin, jossa oli 2 kpl kylmäkalleja mukana

- yritän vähentää matkustamista ja nyt se on helppoa, kun remppaan menee kymmeniä tuhansia rahaa

- en käy edes kampaajalla enää kuin pari kertaa vuodessa latvojen tasauksessa

- olen vähentänyt kosmetiikan ja turhuuksien ostamista; hyödynnän kirppareita. Löysimme TV:n kaukosäätimenkin 3 eurolla Sonyn taulutelevisioomme. Uskomatonta.

- käytän aina tyttäreni vanhat puhelimet, koska hän vaihtaa puhelimia muutaman vuoden välein

- yritän ostaa laatua, en kertakäyttötavaraa 

- ostan suomalaista, jos vain mahdollista, koska se auttaa suomalaisten työllisyyttä

Vierailija
48/48 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä tässä pieni ihminen voi paljoa. Olen kuitenkin tehnyt seuraavia

- käänsin pesutilan lattialämmitystä pienemmälle, melko harvoin napsahtaa päälle eikä minua kylmä lattia haittaa.

- pienensin telkkarin taustavalon tehoa puolella, vähän tummempaan kuvaan tottui yllättävän nopeasti ja telkkari kuluttaa vähemmän sähköä.

- en osta käytännössä koskaan uusia vaatteita, mitä nyt sukat ja alkkarit melko välttämättömiä kun kuluvat puhki.

- en ostele enää muuta kuin kananlihasta valmistettuja tuotteita ja jätän muut makkarat hyllyyn.

- käytän kaupan muovipussit totaalisen loppuun ja lopuksi käytän roskapusseina.

- kävelen ja pyöräilen käytännössä kaikki matkani tällä pikkukylällä, ellei tarvitse kuljettaa mitään isompia.

- vaikka wc-pönttöni onkin vanhaa yhden vedon mallia, olen opetellut "puolivetotekniikan" jolla kuluu n. puolet vähemmän vettä (ykköspäästöille) eli en vedä nuppia aivan ylös asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän