Taas kauheasti yo-juhlia, rippijuhlia ja häitä
Enkä haluaisi niihin mennä mutta mies ei suostu kaksin lapsen kanssa menemään.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi esim. rippijuhliin edes pitää kutsua etäisempiä sukulaisia/tuttavia. Miksi ei riitä läheisen perheen kesken juhliminen?
Jokainen kutsuu ketä haluaa.
Kutsu ei kuitenkaan tarkoita pakkoa. Voi vastata "Kiitos kutsusta ja onnittelut rippilapselle! Valitettavasti emme pääse juhliin. "
Helppoa.Niin, mutta miksi kutsut ne kaukaisemmatkin ihmiset? Vastaapa tähän.
En minä kutsukaan, vaan totesin että jokainen saa kutsua kenet haluaa. Se on kutsujan ihan oma asia, eikä hänen tarvitse sinulle sitä perustella mitenkään. Sinä voit myös ihan itse päättää, menetkö vai et mene juhliin, joihin sinut on kutsuttu.
Ei tämä ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Tapaan mieluummin ihmisiä siten että kenenkään ei tarvitse pukeutua ykköstamineisiin eikä tuoda lahjaa. Noissa juhlissa on sekin vika, ettei isäntäväen kanssa kuitenkaan ehdi juurikaan jutella kun on niin paljon vieraita. Että eipä niistä siinäkään mielessä iloa ole.
Vastaan nykyään kaikkiin rippijuhlakutsuihin, että kiitos en pääse, mutta olette tervetulleita meille kyläilemään muuten vain, ihan pienelläkin varoitusajalla. Koskaan kukaan ei silti tule. Että eipä noissa juhlakutsuissa kuitenkaan taida yhteydenpito olla se tärkein.
Esitä tarkempi kutsu, harva viitsii kutsua itse itseään noin epämääräisen vastauksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on jopa tulossa sellaiset häät johon tarvitsee pitkän leningin. Eihän minulla tietysti sellaista ole. Miehellä on helppoa kun vain puku päälle. Ap
Onko todella pukukoodiksi ilmoitettu iltapuku? Mihin aikaan häät ovat ja missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on jopa tulossa sellaiset häät johon tarvitsee pitkän leningin. Eihän minulla tietysti sellaista ole. Miehellä on helppoa kun vain puku päälle. Ap
On ihan tarkat ohjeet annettu kutsun mukana. En muutenkaan tykkää niihin mennä koska siellä rikkaita ja erittäin paljon opiskelleita ihmisiä joiden kanssa minulla ei takuulla ole mitään juteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi esim. rippijuhliin edes pitää kutsua etäisempiä sukulaisia/tuttavia. Miksi ei riitä läheisen perheen kesken juhliminen?
Jokainen kutsuu ketä haluaa.
Kutsu ei kuitenkaan tarkoita pakkoa. Voi vastata "Kiitos kutsusta ja onnittelut rippilapselle! Valitettavasti emme pääse juhliin. "
Helppoa.Sun helppo vinkki ei nyt auta ap:n tilannetta mitenkään, koska hänen ongelmansa on mies, joka ei anna ap:n jäädä juhlista pois.
Keskusteluketjussa voi vastata muillekin kuin ap:lle. Oletko huomannut?
Ap:n alisteinen parisuhde, jossa mies määrää mitä vaimo tekee, on jäänyt tässä ketjussa sivuasiaksi. Ratkaisu siihenkin on olemassa, se on yksinkertainen joskaan ei välttämättä helppo.
Vierailija kirjoitti:
Sairastu...riittää kun 3pv sairastaa niin selviää kymmenestä juhlasta.
Ei syytä tartte keksiä. Riittää kun ilmoittaa, ettei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan tarkat ohjeet annettu kutsun mukana. En muutenkaan tykkää niihin mennä koska siellä rikkaita ja erittäin paljon opiskelleita ihmisiä joiden kanssa minulla ei takuulla ole mitään juteltavaa.
Joten miksi menet? Onko mies teillä diktaattori, joka määrää mitä sinä teet ja mihin menet, vai nössö miesvauva, joka ei uskalla lähteä yksin ilman "äitiä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten miksi menet? Onko mies teillä diktaattori, joka määrää mitä sinä teet ja mihin menet, vai nössö miesvauva, joka ei uskalla lähteä yksin ilman "äitiä"?
Menen kun koko perhe on kutsuttu ja kai se hienojenkin ihmisten on hyvä yksi syrjäytynyt joskus nähdä.
Meidät oli kutsuttu rippijuhliin, vaikka emme ole sukua emmekä kovin paljon muutenkaan tekemisissä, ilmeisesti vain koska "täytyi". Mentiin juhliin, onniteltiin ja annettiin lahja. Tässä vaiheessa vaihdettiin pari lausetta vanhempien kanssa. Sitten istuttiin kolmisen varttia pihapenkillä. Muut vieraat olivat hyvin tuttuja keskenään ja juttelivat keskenään toisessa pöydässä. Tässä vaiheessa oli ruoka ja kahvitus. Syötiin ruuat ja juotiin kahvit edelleen omassa seurassamme. Yritin viritellä keskustelua parin muun vieraan kanssa, mutta huonolla menestyksellä, joten jäimme sitten taas keskenämme. Itse rippilapsi sekä vanhemmat viilettivät menemään jossain tai sitten istuivat jossain sukulaispöydässä juttelemassa.
Kahvin jälkeen istuttiin siinä puolisen tuntia ja sitten päätin, että tämä riittää. Etsimisen jälkeen tavoitimme rippilapsen ja vanhemmat lopulta ja "kiva kun kävitte"-fraasien jälkeen lähdettiin kotiin.
Ehkä tällainen juhliminen on sitten jonkun mielestä hauskaa. Omasta mielestäni ei. Mieluummin syön ja kahvittelen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme tänä vuonna perhe, johon sattuu useampi juhla ja kutsuja laitetaan sukulaisille ja ystäville. Muistutan, että on ihan ok jättää tulematta, emme loukkaannu siitä ollenkaan. Jos vastauspyyntö kutsussa , eikä pääse, on kohteliasta ilmoittaa siitä. Syytä poissaoloon ei tarvitse edes kertoa, riittää kun kertoo olevansa estynyt.
Mielelläni jättäisin menemättä mutta meillä mies haluaa aina osallistua kaikkiin juhliin.
Siis ihan tosi? Jos mies haluaa mennä, menee. Jos sinä et, et mene. Ei ole mikään pakko ja sukulaiset ajatelkoon mitä ajattelevat. Mitä väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme tänä vuonna perhe, johon sattuu useampi juhla ja kutsuja laitetaan sukulaisille ja ystäville. Muistutan, että on ihan ok jättää tulematta, emme loukkaannu siitä ollenkaan. Jos vastauspyyntö kutsussa , eikä pääse, on kohteliasta ilmoittaa siitä. Syytä poissaoloon ei tarvitse edes kertoa, riittää kun kertoo olevansa estynyt.
Mielelläni jättäisin menemättä mutta meillä mies haluaa aina osallistua kaikkiin juhliin.
Siis ihan tosi? Jos mies haluaa mennä, menee. Jos sinä et, et mene. Ei ole mikään pakko ja sukulaiset ajatelkoon mitä ajattelevat. Mitä väliä?
Saahan siellä toki ruuan että taidan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vieraita kutsutaan paljon siksi, että niitä kaukaisempiakin on kiva nähdä silloin tällöin ja juhlien yhteydessä se on "helppoa". Laitetaan koristelut ja tarjoilut joka tapauksessa, joten samalla sitten isommallekin porukalle. Vaikka heitä tapaa harvemmin, ei se tarkoita sitä, ettei haluaisi että he olisivat elämässä. Myös lasten on hyvä nähdä, minkälaisia sukulaisia onkaan. Musta on outoa, jos ei tunne edes omia serkkujaan tai tiedä yhdenkään pikkuserkun nimeä. Lahjojen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, niin kuin joku epäili.
Mitä outoa täsä on? Jos sukulaiset, vaikkapa serkut eivät ole yhtään kiinnostavia ihmisiä tai muuten eri planeetalta, niin mikä pakko heitä olisi tavata vain sukulaisuuden vuoksi? Tai olla kiinnostunut heidän elämästään? Ennemmin tapaan ystäviäni, jotka olen voinut valita ja suvusta vain ne, joista pidän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen kun koko perhe on kutsuttu ja kai se hienojenkin ihmisten on hyvä yksi syrjäytynyt joskus nähdä.
Kutsu ei ole määräys. Itse päätät, menetkö vai et. Jos päätät mennä, niin turha sitten kitistä.
Te jotka inhoatte juhlia, muistakaa tämä sitten kun teillä on omat häät, lasten synttärit, rippijuhlat, lakkiaiset ymsyms, älkää kutsuko ketään, jättäkää juhlat juhlimatta niin ei kukaan närkästyy kutsusta.
Iso suku, ja paljon huomioon otettavaa juhlia valmistellessa:
Paljonko olikaan keliaakikkoja
vegaaneja
monella eri tavalla allergisia
diabeetikkoja
Laktoosittomilla tuotteilla selviää suuresta osasta tarjottavia, sen lisäksi on huomioitava sokeriton vaihtoehto, gluteenittomat tuotteet, kaura-tai soijamaito, muut vegetuotteet jne.
Ainakin juhlien järjestäjiltä vaaditaan aikamoista asiantuntemusta tarjottavia suunnitellessaan ja valmistaessaan! Mieluiten kyllä ulkoistaisin homman, jos mahdollista.
Mutta stressivapaita kesäjuhlia kaikille juhlijoille!
Vierailija kirjoitti:
Te jotka inhoatte juhlia, muistakaa tämä sitten kun teillä on omat häät, lasten synttärit, rippijuhlat, lakkiaiset ymsyms, älkää kutsuko ketään, jättäkää juhlat juhlimatta niin ei kukaan närkästyy kutsusta.
Enhän minä lasten rippi- tai yo-juhlista päätä. Tietenkin juhlitaan, jos juhlakalut itse niin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Kovastipa tuntuu ärsyttävän, ettei kaikki ole kyläluutia ja nauti juhlissa kiertämisestä. Omat juhlat juhlimmekin keskenämme, mutta lapsilta ei toki juhlia kielletä, vaan ne järjestetään ja sitten nautitaan kun ne ovat ohi 😋
Onneksi yo-juhlat ovat viimeiset, jotka heille tarvitsee järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se tähän liittyy? Olemme kutsuneet vain ne joille tiedämme juhlien olevan mieleiset eli lähipiirin, jossa kaikki tuntevat toisensa. En välitä osallistua muiden juhliin kuin lähimpien enkä itse halua kutsua mitään kaukaisia sukulaisia tai puolituttuja kuten nykyään moni tuntuu tekevän jo rippijuhlissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vieraita kutsutaan paljon siksi, että niitä kaukaisempiakin on kiva nähdä silloin tällöin ja juhlien yhteydessä se on "helppoa". Laitetaan koristelut ja tarjoilut joka tapauksessa, joten samalla sitten isommallekin porukalle. Vaikka heitä tapaa harvemmin, ei se tarkoita sitä, ettei haluaisi että he olisivat elämässä. Myös lasten on hyvä nähdä, minkälaisia sukulaisia onkaan. Musta on outoa, jos ei tunne edes omia serkkujaan tai tiedä yhdenkään pikkuserkun nimeä. Lahjojen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, niin kuin joku epäili.
Minä "tunnen"/tiedän omat serkkuni, tätini, setäni, yms., mutta olen heidät tavannut viimeksi joskus 20 vuotta sitten, joten emme ole läheisiä ollenkaan. Eli, jos nyt tulisi ajankohtaiseksi järjestää jotkut pippalot, niin em. henkilöt eivät olisi listallani, koska olisi vaivaannuttavaa juhlia heidän kanssaan, koska en tunne heitä enää sillain kuten lapsena, kun vietimme kesiä yhdessä. Jos totta puhun, niin ei kiinnosta edes tavata...
He varmasti olettaisivat, että vain lahjojen takia heidät haluaisin mukaan, jos kutsun lähettäisin (toki ensiksi pitäisi pyytää kaikilta/joltakin henkilöltä yhteystiedot, kun en tiedä yhtään missä kukin asuu). En ole ollut heidänkään häissä, synttäreillä/rippijuhlissa/valmistujaisissa ymv., joten onneksi ei ole ns. velvollisuutta heitä kutsua.
Tapaan mieluummin ihmisiä siten että kenenkään ei tarvitse pukeutua ykköstamineisiin eikä tuoda lahjaa. Noissa juhlissa on sekin vika, ettei isäntäväen kanssa kuitenkaan ehdi juurikaan jutella kun on niin paljon vieraita. Että eipä niistä siinäkään mielessä iloa ole.
Vastaan nykyään kaikkiin rippijuhlakutsuihin, että kiitos en pääse, mutta olette tervetulleita meille kyläilemään muuten vain, ihan pienelläkin varoitusajalla. Koskaan kukaan ei silti tule. Että eipä noissa juhlakutsuissa kuitenkaan taida yhteydenpito olla se tärkein.