Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välit poikki narsistiseen vanhempaan, ei jätä rauhaan

Vierailija
17.05.2019 |

Minulla on ollut välit poikki toiseen vanhempaani jo yli 6 vuotta, mutta hän ei vieläkään jätä minua rauhaan. Perheelläni on turvakielto ollut n.8 vuotta mieheni ammatin takia, joten esim. osoitettamme tai puhelinnumeroita ei ole mahdollista saada. Tietojani en luovuta mihinkään, en osallistu arvontoihin tmv.

Silti joka vuosi tämä vanhempi ottaa minuun yhteyttä kirjeitse ja sähköpostitse. Olen vaihtanut sähköpostini, joka kerta estin hänen sähköpostiosoitteestaan tulevat viestit, mutta joka vuosi hän teki uuden ja laittoi sitä kautta viestiä. Käyn joskus katsomassa vanhaa sähköpostiani ja aina siellä on viestejä häneltä, vähintään yksi vuodessa. En lue niitä ollenkaan, koska saan itseni sillä todella stressaantuneeksi.

Kirjeet menevät vuosia vanhaan osoitteeseen, mutta ne tietysti uudelleenohjataan uuteen osoitteeseen, kun asunnon nykyinen asukas palauttaa ne postiin. En lue kirjeitä, mutta laitan ne talteen siltä varalta, että jotakin tapahtuu.

Joka kevät ahdistun suunnattomasti, koska yhteydenotot tulevat yleensä kesällä. En pysty rauhoittamaan itseäni ja joka vuosi pelkään, että kirjeessä lukeekin nykyinen osoitteemme tuon vanhan sijasta.

Kun laitoin välit poikki, kerroin hänelle selvästi etten enää ikinä tahto olla missään tekemisissä hänen kanssaan, mutta hän ei vain jätä minua rauhaan.

Jos hankimme poste restante osoitteen, ohjautuvatko kirjeet uudelleen sinne? Onko muilla ollut samanlaista tilannetta, kuinka kauan narsisti jaksoi ennenkuin luovutti? Useimmat keskustelut koskevat narsistisia ex-puolisoita, jotka ovat luovuttaneet yleensä muutamassa vuodessa, mutta kauanko mahtaa kestää, jos ahdisteleva narsisti on vanhempi?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välien katkaiseminen vanhempaan on väärä keino!

Puhevälit pitää säilyttää.

Vierailija
22/33 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän minun vanhempani on sairas, tiedän sen, mutta se ei saa hänen tekojaan muuttumaan oikeiksi. Hän teki minulle väärin, eikä se muuksi muutu. 

Tiedän että tämä on huono paikka kysellä asiasta, ei tätä ymmärrä ellei ole itse kokenut samaa. Silti tuntuu, että minun tarvitsee purkaa ajatuksiani jonnekin.

Hän ei tule koskaan muuttumaan, tiedän sen. Totesin sen monta kertaa, kun annoin uuden mahdollisuuden, mutta kai se oli sitä lapsen luottamusta vanhempaa kohtaan. Illuusio ei ollut vielä silloin täysin särkynyt ja yritin viimeiseen asti. En voi olla ajattelematta, varsinkin keväisin kun yhteydenotto lähestyy. Odotan vain sitä, kun joskus sitä ei vain tule, silloin huokaisen helpotuksesta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia sitten hyväksynyt, että minulla ei ollut koskaan välittävää vanhempaa, hän ei koskaan tukenut minua, polki vain minut maan rakoon ja unelmani myös. Nauroi tavoitteilleni ja lyttäsi kaiken sanomani. Silti olen surullinen asiasta. Huomaan myös, kun vaikka joku suree kovasti vanhempansa kuolemaa, ihmettelen että miksi. Minun on vaikea käsittää, jos jollakin on läheiset välit vanhempiinsa tai antaa heidän mielipiteensä vaikuttaa päätöksiinsä. Minulle on itsestään selvää, että sillä ei ole väliä.

En ole ollut rahan perässä, mutta olisin tottakai tahtonut minulle säästetyn pesämunan kun muutin pois kotoa, tottakai se olisi helpottanut paljon montaa asiaa. Monesti myös sen avulla sai minut luokseen "keskustelemaan", eli pääsi taas haukkumaan ja ivaamaan minua. 

Ap

Hän huomasi järkytukdekseen, että raha oli ainoa asia, mikä sai rakkaan tyttären tulemaan luokseen.

Ei hän uskaltanutkaan sitä antaa. Siihen olisi loppuneet keinot.

Vierailija
24/33 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koet, että vanhempasi on kontrolloinut sinua lapsena, niin sen kuuluukin olla niin.

Kasvatukseen kuuluu kontrollointi. Kotiintuloajat, nukkumaanmenoajat, rahankäyttö, media-aika jne jne. Kontrollointi kuuluu asiaan eikä se vanhemmankaan kannalta mukavaa hommaa ole. Mutta lasta pitää kasvattaa. Rajoja (=kontrollointia) ja rakkautta.

Tottakai tuo on normaalia, minun lapsuuteni oli kaukana tästä. 

Ap

Vierailija
25/33 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ollut rahan perässä? En minä äidiltäni rahaa pyydä vaikka mikä olisi.

Sinä olet se narsisti. Tätä sanaa käytetään liikaa.

On normaalia että vanhempi haluaa olla yhteydessä.

Kasva jo!

Luitko edes, mistä on kyse?

Isovanhemmat olivat säästäneet hänelle omilleenmuuttorahaa. Äiti ei vaan anna sitä sille, jolle se kuuluu.

Niin tuttua.

Mun ex-mies oli narsisti. Tyhjensi myös tyttärensä pankkitilin, johon ei ollut laittanut pennin pyörylää, vaan hänen vanhempansa olivat sen tytölle säästäneet. Minä en jäänyt tähän kiinni. Oli vain yksi rahan kuppauksistaan. Isompiakin summia menetimme. Mutta jotenkin kylmäsi tuo, ettei erota muiden rahoja omistaan. Ei edes oman lapsensa.

Vierailija
26/33 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei hyväksy valintojasi jne.

Sinussa saattaa olla jotain hyvinkin paljon vialla. Emme me saa kuulla sitä. Hän saattaa olla huolissaan. Ehkä käytät liikaa alkoholia tai huumeita ja hän valittaa sulle siitä ja et kestä kuulla. Tms. Välien katkaisu ei ole perheen sisällä mikään ratkaisu.

Vierailija
27/33 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia sitten hyväksynyt, että minulla ei ollut koskaan välittävää vanhempaa, hän ei koskaan tukenut minua, polki vain minut maan rakoon ja unelmani myös. Nauroi tavoitteilleni ja lyttäsi kaiken sanomani. Silti olen surullinen asiasta. Huomaan myös, kun vaikka joku suree kovasti vanhempansa kuolemaa, ihmettelen että miksi. Minun on vaikea käsittää, jos jollakin on läheiset välit vanhempiinsa tai antaa heidän mielipiteensä vaikuttaa päätöksiinsä. Minulle on itsestään selvää, että sillä ei ole väliä.

En ole ollut rahan perässä, mutta olisin tottakai tahtonut minulle säästetyn pesämunan kun muutin pois kotoa, tottakai se olisi helpottanut paljon montaa asiaa. Monesti myös sen avulla sai minut luokseen "keskustelemaan", eli pääsi taas haukkumaan ja ivaamaan minua. 

Ap

Hän huomasi järkytukdekseen, että raha oli ainoa asia, mikä sai rakkaan tyttären tulemaan luokseen.

Aina kun annoin uuden mahdollisuuden, kävimme pitkän keskustelun asioista. Hän ei koskaan muuttanut toimintaansa, vaikka yksityiskohtaisesti hänelle kerroin, minkä pitää muuttua jotta voin hänen kanssaan olla väleissä. Tuo raha oli vain yksi monista asioista, joilla yritti kontrolloida ja hallita minua.

Ap

Vierailija
28/33 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Paskanmarjat. Narsisti vaan koki itse ansaitsevansa paremmin toisen rahat. Itserakas kun on.

Vierailija
29/33 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei hyväksy valintojasi jne.

Sinussa saattaa olla jotain hyvinkin paljon vialla. Emme me saa kuulla sitä. Hän saattaa olla huolissaan. Ehkä käytät liikaa alkoholia tai huumeita ja hän valittaa sulle siitä ja et kestä kuulla. Tms. Välien katkaisu ei ole perheen sisällä mikään ratkaisu.

Ei hyväksy ei, ei hyväksynyt kotoa muuttoa, ei naimisiin menoa, ei lemmikkejä, ei kauppareissuja tiettyyn aikaan, ei suihkuja jos hän haluaa soittaa silloin jne. Aina yritin tehdä kaiken kuten hän halusi, se ei koskaan riittänyt.

Ap

Vierailija
30/33 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuistu nyt ja ota yhteyttä äitiisi.

Järjestä teille puhevälit kuntoon.

Vierailija
31/33 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiv iki ssa äiti?

Vierailija
32/33 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiv iki ssa äiti?

Sinä siis luulet, että tällä palstalla on vain yksi ihminen, jolla on ongelmia vanhempiensa kanssa?

Vierailija
33/33 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kirjoitat tänne, jonka moderaattorit jo nyt katselevat kartalta mistä osoitteesta ip osoitteesi tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi